Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:40

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Mijn pricewatch: Samsung UE50KU6020 Zwart TV, die enkel beschikt over Optical Out Sound (Toslink), heb ik via een Toslink kabel -> Digital/Analog converter -> Stereo jack kabel, aangesloten op de 3.5mm jack-in van mijn Sonos Play:5 Gen2.

Geluid doet het uitstekend, maar ik heb 2 issues:
1) Ik kan het volume niet bedienen via de Samsung remote, maar enkel via de Sonos applicatie.
2) De Play:5 schakelt niet automatisch over op de lijningang nadat de TV is ingeschakeld.

Voor probleem 1) heb ik begrepen dat je daarvoor een 'actieve' sound output moet hebben, wat bijvoorbeeld de HDMI 2.0 met ARC en CEC(Anynet+) aansluiting van de TV zou moeten kunnen. Gaat dat dan lukken met een HDMI 2.0 kabel + DeLock HDMI Stereo Extractor (PW) + Stereo 3.5mm kabel van TV naar Sonos?

Voor probleem 2) ken ik uiteraard de Sonos AutoPlay feature op de lijn ingang, maar deze werkt niet voor mij. Zeer waarschijnlijk omdat de Digitaal->Analoog converter constant een (leeg) signaal afgeeft naar de Sonos, of de TV met geluid nu aanstaat of niet. Dus het inschakelen van de TV brengt geen 'verandering' voor de Sonos. Ik heb dit getest door de functie in- en uit te schakelen in de app tijdens het afspelen van de TV. Bij het opnieuw inschakelen, pakt de Sonos direct op. Ook bij het opnieuw aansluiten van de 3.5mm jack van de Sonos tijdens het afspelen van de TV pakt de Sonos al op voordat de jack erin zit (dan nog ruis, maar Spotify op Sonos stopt met spelen).

Oftewel, hoe voorkom ik dat er constant een 'leeg' audio signaal wordt afgegeven aan de Sonos, zonder de stekker uit de converter te halen? Dat laatste is zo omslachtig dat het handmatig omschakelen van geluid in de Sonos app nog sneller is. Snapt bijvoorbeeld een ander soort converter (zoals de DeLock HDMI) dat wel?

Ik maak overigens gebruik van de Ziggo CI+ Module, er is geen Horizon, receiver of andere media box aangesloten, dus alle HDMI poorten zijn nog ongebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 05-04-2017 09:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Duik even in de settings van je TV en kijk of je de external audio out van fixed naar variabel kan zetten (benaming kan verschillen) om zo toch het volume via de TV zelf te regelen.
Alleen de master volume zal je altijd via de Sonos app in moeten stellen.

Ik durf niet te zeggen of je TV de audio via HDMI naar de extractor gaat uitsturen zonder allerlei handshake issues. En je hebt kans dat die DeLock net zo goed een analoog signaal afgeeft zo lang die aan de voeding hangt.

Misschien gaat slechts een master/slave stekkerdoos wel werken. TV als master en de DAC als slave.
Wanneer je de TV aanzet gaat de DAC ook automatisch aan en dat signaaltje zal worden opgepikt door de Sonos die dan ook vanzelf aanschiet. Zet je de TV weer uit, gaat het stroom van de DAC en de Sonos ontvangt geen signaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Mikayu schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:34:
Duik even in de settings van je TV en kijk of je de external audio out van fixed naar variabel kan zetten (benaming kan verschillen) om zo toch het volume via de TV zelf te regelen.
Die functie heb ik nergens, ook niet bij de 'expert-settings'. Overal online lees ik dat Samsung TV sound outputs allemaal fixed zijn.

Ik neem aan dat de digitaal>analoog geluids converter altijd de mogelijkheden van CEC (volume control) verloren laat gaan, omdat het 3.5mm jack kabeltje nooit de CEC command gaat overbrengen naar de Sonos? Hoewel de 3.5mm jack-out op sommige tv's wel met variabel sound output werkt.
Misschien gaat slechts een master/slave stekkerdoos wel werken. TV als master en de DAC als slave.
Wanneer je de TV aanzet gaat de DAC ook automatisch aan en dat signaaltje zal worden opgepikt door de Sonos die dan ook vanzelf aanschiet. Zet je de TV weer uit, gaat het stroom van de DAC en de Sonos ontvangt geen signaal meer.
Goed idee, ik ga eerst even manual testen of het inschakelen van de DAC met de stekker tijdens het inschakelen van de TV de Sonos laat switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DucoBS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08-2022
@Malarky: ben je al wat verder gekomen? Ik heb een (bijna) gelijke opstelling (UE50KU6000) met een Play:5 Gen2 en zou dezelfde uitdaging hebben opgelost.

Hoor/lees graag je bevindingen.

Duco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Helaas. Zowel omschakelen Sonos geluid naar TV als volume bediening van TV gaan en moeten via de Sonos app.

Is helaas niets aan te doen, behalve andere TV of de Sonos playbar.

Zelfs met TV met 3.5mm jack zit je meestal bij Samsung nog verkeerd doordat meeste tv's geen volume control op de jack aansluiting hebben. Kan dus alleen via Sonos zelf.

Al heb ik mijn zelf benoemde hdmi oplossing niet geprobeerd. Als iemand dat kan testen....

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 30-12-2016 15:53 ]