Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvansteenb
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-03 18:41
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit de goede plek is voor deze vraag.

De afgelopen tijd gebruik ik steeds meer Adobe creative suite producten op mijn laptop. specs:
Core i5 6200u
16gb DDR3L ram
240GB Kingston SSD
1000gb HDD (extern, wordt niet gebruikt voor creative suite i.v.m. laadtijden)

Nu merk ik (zoals te verwachten) dat als ik met veel lagen en lijnen werk dat de prestaties langzaam achteruit hobbelen. Ik denk dat dit aan het schreinende gebrek aan grafische kaart te weiden is.

Dus heb ik bedacht om een externe videokaart aan te schaffen, en deze aan de laptop te koppelen als ik thuis werk. Zo probeer ik dan de prestaties te boosten. . . Iemand hier ervaring mee? Kan dit wel/niet? zat te denken aan een geforce GTX1060.

Groetjes en alvast bedankt,

Rik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
welke apps exact?

Die cpu is gewoon niet snel voor veel van dit soort apps, lage singlethreaded power (115 ofzo in cinebench 15 ) wat problematisch is voor Ps, IL, Lr en Id, bijv, en ook multithreaded stelt het weinig voor.

Ps kan de gpu in de cpu op zich al gebruiken, een snellere gpu kan ook voor illustrator en lightroom misschien wat doen, maar zo'n low voltage dualcore i5 blijft een zwakke basis.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Om maar mee te beginnen: hoe denk je de kaart aan de sluiten en van stroom te voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dat kan alleen als je extern PCIe hebt, dus thunderbolt of USB-C met thunderbolt, en anders een ExpressCard slot of beschikbaar miniPCIe slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 20:15

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat voor mogelijkheid heb je om aan je laptop een externe grafische kaart aan te sluiten. Hou er rekening mee dat Nvidia kaarten over het algemeen meer prestaties verliezen als ze te weinig bandbreedte hebben.
Dit kan je nagaan bij reviews van TPU die het bandbreedte verlies van PCI-E aan de kaak stellen.

De GTX1060 is vergelijkbaar met de GTX980:
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/21.html

De Fury X is vergelijkbaar met een GTX980Ti/GTX1070 (een stuk sneller dus dan een GTX980).
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/18.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvansteenb
maratropa schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:44:
welke apps exact?

Die cpu is gewoon niet snel voor veel van dit soort apps, lage singlethreaded power (115 ofzo in cinebench 15 ) wat problematisch is voor Ps, IL, Lr en Id, bijv, en ook multithreaded stelt het weinig voor.

Ps kan de gpu in de cpu op zich al gebruiken, een snellere gpu kan ook voor illustrator en lightroom misschien wat doen, maar zo'n low voltage dualcore i5 blijft een zwakke basis.
Voornamelijk Illustrator CC 2015, her en der wat photoshop en nog minder LR.

Beter idee om een fantsoenlijke pc voor thuis neer te zetten denk ik dan, als de cpu gaat bottlenecken? Dan kan ik klein werk alsnog op m'n laptop doen. . .

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvansteenb
dcm360 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:45:
Om maar mee te beginnen: hoe denk je de kaart aan de sluiten en van stroom te voorzien?
USB-C Thunderbolt, met een aparte stroomvoorziening.

Kwam op het idee via reddit werd ik doorgelinkt naar een artikel, maar ik begrijp nu dat de cpu waarschijnlijk een flinke bottleneck zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Rikvansteenb schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:09:
[...]

Kwam op het idee via reddit werd ik doorgelinkt naar een artikel, maar ik begrijp nu dat de cpu waarschijnlijk een flinke bottleneck zal zijn.

Die ultra low voltage i5 chips met hun 15W aan rauwe rekenkracht zijn inderdaad niet voor dit soort taken weggelegd. Het is een ultrabookchip en ultrabooks zijn ontworpen om licht en snel te zijn. Hun use case is echter office prodictiviteit en conferencing, dus een ultraportable webbrowser en office/skype apparaat.
Voor wat jij wil kan je met lichte dingen wel af, maar je wil echt een klasse hoger als het wat serieuzer wordt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rikvansteenb schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:09:
[...]

Illustrator heeft pas sinds "kort" gpu versnelling, en volgens mij alleen cuda op dit moment. Alleen ik kan me voorstellen dat het ook gewoon opencl gaat ondersteunen zodat je op alle gpu's acceleratie hebt. (zoals photoshop) dus ook op deze cpu.

Ik vind het lastig om te zeggen hoeveel een losse gpu op dit moment met zo'n cpu voor je gaat doen, ik ben geen grote illustrator gebruiker, maar heb wel het idee dat sinds het gpu ondersteund de interface wel soepeler gaat.

Daarbij leunt illustrator erg op 1 core, dus meer cores heeft niet zo veel zin.

Ik zou zelf het eerst een willen testen voordat je veel geld uitgeeft, wie weet heeft het voor jou misschien wel zin..

Alleen zijn gpu's van 300 euro waanzin in deze context. Voor onder de 100 euro heb je 2dehands in de gtx 6 en 7 range allerlei gpu's die prima voldoen.Het zullen dan vooral de kosten zijn van een externe enclosure en de connectie met de laptop..

specs

Pagina: 1