(DIY) gaatje/ kabel doorvoer maken achter aanrechtblad, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:16

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Wie heeft de gouden tip?

Ik moet een kabel tbv een PIR trekken, vanaf het plafond naar de voeding achter de plint op de vloer.
De kabel kan mooi weggewerkt worden achter de houten afdekking die op de muur zit:

Deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r17vuTD.jpg

Deze '"plank" is iets breder dan de muur waar hij tegenaan zit. Aan de achterkant heb je een soort gootje. Daar kan de kabel dan aan de binnenkant van de keuken mooi langs lopen en is dan vrijwel uit het zicht.

Het zicht is 90% van de tijd zoals de foto gemaakt is, of nog schuiner weg van de keuken.

De vraag is hoe krijg ik hem achter het garnieten keukenblad langs?
Het blad zit strak tegen de muur met een klein opstaand randje. (hier is het randje niet te zien, foto boven wel)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShkpkJ5.jpg

Met een boor een gat/gleuf in de muur maken, lukt me nooit want dan zit de boorkop is breder, dus is het altijd schuin. En of beschadigen van de muur.
Ik dacht aan een gat boren, schuin en van onderuit ook schuin. Hopelijk raken de gaten elkaar.

Maar dat moet toch handiger kunnen?

Voorwaarden:
- uit het zicht
- geen kabels over dwars
- granieten blad mag niet beschadigen

voorwaarden => ruzie thuis ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 14:43 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
PIR op andere plek plaatsen? :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
^^... dat :)

Ik zou echt geen andere mogelijkheid weten zonder daarbij het blad aan te tasten... want ik zou namelijk denken aan een kleine sleuf vijlen.

Edit... kan je het niet via de andere kant van de muur benaderen? Oftewel door de muur heen :)

[ Voor 23% gewijzigd door MicGlou op 26-10-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Wat is een PIR? En is de wand steen of gips? En wat zit er aan de andere kant? Niet toevallig de meterkast?

[ Voor 75% gewijzigd door BCC op 26-10-2016 14:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
passief infrarood... inbraakdetectie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Kun je niet door de muur heen naar een andere kamer?
Daar is misschien de meterkast of een berghok waar je de kabel kan insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33
Ja of desnoods naar boven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Er zijn twee plaatsen van binnenkomst (deuren) de ene is in de gang (voordeur), de ander bij de keuken. Dan moet de PIR op de plaats op de eerste foto. Dat is de beste plek.
Zeker als we de andere braak mogelijkheden meenemen (ramen).

De muur door is geen optie, dan kom ik in de kamer uit uiteraard :)

Sleufje veilen in de muur is een idee, maar kom ik "naar beneden" ?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, hoe zacht is de muur?

Als je geen huisdieren hebt, misschien de PIR in de plint onderin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
onderin is een idee.

Ik heb twee katten. Maar die activeren de PIR ook als hij aan het bovenin hangt.. Echter ze zijn snachts niet in de woonkamer/keuken. (niet vanwege de inbraak detectie maar omdat ze snachts alles onder kotsen en piesen in de woonkamer 8)7 ). Dus daarom hoef ik het niet te laten..

Ik ga even kijken wat de detectie is van de PIR bij lage montage.

[ Voor 29% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 15:05 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nvm, niet goed gelezen.

Evenwel, een goede PIR maakt onderscheid tussen een persoon en een kat.

[ Voor 55% gewijzigd door evilution op 26-10-2016 15:19 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:40:
Ik moet een kabel tbv een PIR trekken, vanaf het plafond naar de voeding achter de plint op de vloer.
De voeding aftappen van de plafondlamp; en de verlichting op een andere manier aan/uit schakelen, bijvoorbeeld met een kaku-achtig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En een PIR met een batterij? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Dank voor de Tips.

De PIR is primair voor detectie van ongewenste individuen. (Lichten gaan al automatisch op basis tijd en aanwezigheid middels mobile foon).

De katten zitten sowieso niet in de kamer als het alarm aan staat, daar zit het probleem niet.

De PIR kan ook op batterij, maar gezien de locatie en levensduur van de batterijen heb ik hem het liefst op een adapter.

Er moet toch haast een manier zijn om achter een bestaand blad een gleuf te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 15:26 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BelJoost schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:20:
[...]

De voeding aftappen van de plafondlamp; en de verlichting op een andere manier aan/uit schakelen, bijvoorbeeld met een kaku-achtig iets.
Dit.

Met een beetje mazzel is het een centraaldoos in het plafond van de keuken en heb je alle kleuren bedrading tot je beschikking. Anders een extra (bruine!) draad doorlussen vanaf de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
liever niet, want dan loopt er een lelijke draad over het plafond :'(

Het is juist zo mooi dat ie achter die rechte plank weg kan lopen..

[ Voor 33% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 15:28 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
You can't have your cake and eat it too. :P

Je kan een plafondpir kopen en die naast de lamp hangen. Dan heb je geen draad over het plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bord4kop schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:25:
Dank voor de Tips.

De PIR is primair voor detectie van ongewenste individuen. (Lichten gaan al automatisch op basis tijd en aanwezigheid middels mobile foon).

De katten zitten sowieso niet in de kamer als het alarm aan staat, daar zit het probleem niet.

De PIR kan ook op batterij, maar gezien de locatie en levensduur van de batterijen heb ik hem het liefst op een adapter.

Er moet toch haast een manier zijn om achter een bestaand blad een gleuf te maken?
Heb zelf drie PIRS hangen die draadloos zijn. Hangt nu zes jaar, heb overal 1 keer de batterij vervangen. Zou er mijn hele huis niet voor overhoop halen persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
hmmm.. dat opent perspectieven. :*)

Ik las dat ze 3 maanden meegingen..
:/

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Je hebt ook plafondlampen met een plafondpir erin verwerkt, dan is een extra draadje voldoende. Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fcsimg.koopkeus.nl%2Fsrv%2FNL%2F2900279750381%2FT%2F340x340%2FC%2FFFFFFF%2Furl%2Fvidaxl-plafondlamp-led-met.jpg&f=1

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
Heeft die afzuigkap geen motor? Dan valt er vast wat af te takken met de meuk direct rechts naast het afzuigkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

Heb zelf drie PIRS hangen die draadloos zijn. Hangt nu zes jaar, heb overal 1 keer de batterij vervangen. Zou er mijn hele huis niet voor overhoop halen persoonlijk.
heb je een linkje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
jep, had al plafond PIR 's gezien, maar had al gewone PIR 's gekocht, vandaar.. |:(

Jep, achter de afzuiger kan ik hem zo in de 220V prikken, maar dan loopt er weer een draad overdwars. ;(

Ik ga de batterij optie proberen. En ondertussen hou ik mn oren/ogen open!
BTW: maakt type batterij nog uit, gewoon Duracels erin?

[ Voor 10% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 15:35 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
bord4kop schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:34:
Jep, achter de afzuiger kan ik hem zo in de 220V prikken, maar dan loopt er weer een draad overdwars. ;(
Waarom?

Als je nou eens begint met heldere requirements, want dit is echt een zooitje qua requirements engineering...

Zelfs als iets rechts van de afzuigkap moet hangen dan valt een kabelgootje precies onder de koof (?) echt niet op. Je kunt mogelijk zelfs de koof zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
^^ inderdaad

Je kan hem desnoods tegen de RVS pijp zetten door de schouwpijp als kabelgoot te gebruiken. Dan krijg je enkel een klein gaatje bovenin.waar het draad doorheen gaat en er gelijk de PIR naast.

Alle oplossingen kosten geld, voor een paar tientjes heb je ook een plafondPIR.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 26-10-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb via mijn alarmmannetje een Visonic PIR.
Een als deze:

http://www.ebay.nl/itm/221708769929

Hoorde bij een Alphabox set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Bedankt voor de link.
Hier kan ik verder mee.

Groeten Barry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
De voorwaarden heb ik -dacht ik- in de OP gezet.
Anyway, zoals je kan zien is het allemaal erg strak en recht (en wit).

De koof is compleet dicht gestuct helaas :(

Draden over plafonds of langs de muren, ook in een kabelgoot, is echt een nogo :N

De PIR kon eigenlijk ook niet in het zicht, maar ja, dan werkt ie niet natuurlijk :D
Om er zo min mogelijk (aantal) te hebben en toch maximale dekking en effect, is bepaald wat de beste plaatsen zijn. Uiteindelijk kwamen we dan op twee stuks.
Hoe je ook binnenkomt je komt altijd langs twee plaaten (de gang en) soweiso hier.

Ik heb de batterij PIR gekozen juist omdat er geen aansluitsnoeren zijn. Maar omdat de "plank" daar op de kopse kant van de muur zit, iets breder is en zo een natuurlijke ruimte-tje erachter creëert dacht ik: "dat is mooi, daar kan ik een kabeltje achter weg werken!"

Alleen het stukje waar het aanrechtblad tegen de muur zit kom ik niet langs, daar moet het achterlangs lopen.
vandaar mijn vraag..

[ Voor 14% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 15:53 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Batterij PIR heb je toch niet gekozen?!

Als je het strak wil hebben koop je een inbouwPIR en zet je die in de mantelpijp van de afzuigkap. Dan zie je alleen het oog. Als het goed is, zit daar toch een binnenpijp in die naar de afzuiging gaat, dus daar zal ruimte zat zijn in de buitenkant. Dan zie je ook geen bedrading.

Je zal toch met duidelijkere foto's moeten komen. Je moet toch nadat je het blad hebt gepasseerd verder richting plafond.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 26-10-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Dat is ook nog een idee ja!
je hebt van die kleine inbouw PIR 's. Daar is alleen de dome van zichtbaar. Erachter een KAKU/Fibaro/Z-wave schakelaar en je bent helemaal klaar. d:)b :7

NB:
Het zijn batterij PIR 's die schakelbaar is op 5v "USB" aansluiting

EDIT: ik post straks als @home even duidelijke pics.. O-)

[ Voor 52% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 15:57 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
bord4kop schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:49:
De koof is compleet dicht gestuct helaas :(
Maakt niet uit. De metalen mantel is afaik afneembaar en dan heb je toegang tot de koof. Voldoende waarschijnlijk op elk gewenst punt op de koof met wat prutwerk een draad naar buiten te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Btw: jens nu gewoon boortje 6 in de keuken en ook alle andere 'strakke' danwel klinisch gestucte muren in je huis om in eenmaal en voor eeuwig van het gezeik af te zijn en te kunnen gaan leven in je huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
de foto 's

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2Sd26Pe.jpg

Van boven naar kruikenblad:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KSDgnuw.jpg

En vanaf onder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8940nDG.jpg

Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om hier een mooi smal gleufje/gat te maken is, in de muur of in het hout?
Zodat een mooie platte kabel vrijwel onzichtbaar aan de binnenkant langs deze plank van boven naar onder kan lopen :s

Maar zoals gezegd, ik probeer het eerst gewoon op de batterij stand 👍🏻

[ Voor 12% gewijzigd door bord4kop op 26-10-2016 19:55 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou de schouwoptie gebruiken, dit is eindeloos gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met een multitool boven en onder het blad een randje van het hout zagen en dan met een smalle houtbeitel het resterende stukje achter het blad wegtikken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Serieus, is er iemand die hier met een draad aan het klooien zou gaan? 1x in de drie jaar is echt zo'n probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:50
Je kunt toch zoals hierboven werd aangegeven een geultje frezen in de houten plank? Geschikte kabel erin en weer afdichten. Dan moet je die houten plank nog wel even schilderen maar dan is ie weg zonder je blad te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05 15:19
bord4kop schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:40:
Wie heeft de gouden tip?

De kabel kan mooi weggewerkt worden achter de houten afdekking die op de muur zit:

Deze:

[afbeelding]

Deze '"plank" is iets breder dan de muur waar hij tegenaan zit. Aan de achterkant heb je een soort gootje. Daar kan de kabel dan aan de binnenkant van de keuken mooi langs lopen en is dan vrijwel uit het zicht.
De "plank", is dat het stuk hout links tegen de muur aan? Daar kan je dan toch gewoon de draad achter stoppen tot helemaal beneden bij de plint? Gat in de plint en aansluiten die hap. Of denk ik dan te makkelijk?

Ah, die laatste foto's maken het wat duidelijker. Dacht dat je de hele plank los ging halen om een draad achter te installeren. In dit geval zou ik gewoon met een schroevendraaier wat stucwerk wegschrapen uit de hoek, of een randje uit het hout met een multitool. Achter het aanrechtblad kan je natuurlijk vrij makkelijk wat stucwerk weghalen, daar hoef je echt niet voor te gaan boren. Afwerken met een extra latje, of je vraagt de stucadoor om dat even in 10 minuten weer netjes recht te stuccen voor 25 euro. Of je kit het netjes af.

[ Voor 24% gewijzigd door dj1982 op 04-11-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 17:49
Sleufje frezen in die plank tot beneden (dus dan zit je al onder je aanrechtblad), daarna dichtsmeren met houtvulmiddel en even opnieuw schilderen?

Hele plank gewoon eraf halen en dan de boel er achterlangs leggen, daarna desnoods een nieuwe plank monteren?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 13:09

Stoney3K

Flatsehats!

dreamscape schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:51:
Hele plank gewoon eraf halen en dan de boel er achterlangs leggen, daarna desnoods een nieuwe plank monteren?
^^

Dat dus, waarom haal je niet zorgvuldig het kopprofiel los om daar de kabel achter te monteren en zet je het daarna weer terug? Hoef je hooguit een randje witte acrylaatkit te repareren, maar dat is een kleine moeite.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1