Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37
Ik wil graag een nieuwe computer samenstellen. De mijne stamt alweer uit 2008.

De Kaby Lake serie komt begin '17 op de markt volgens diverse bronnen. Gezien het feit dat ik toch wel weer 8 jaar met mijn nieuwe onderdelen wil doen, vraag ik jullie om advies.

Mijn huidige pc werkt nog goed. Dus ik kan wel wachten, maar toch kriebelt het om nu al nieuwe onderdelen aan te schaffen...

Op dit moment heb ik een AMD Phenom X4 955BE met een MSI 790FX-GD70 moederbord. Videokaart is wel wat recenter (HD 7950).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
als ik jou was wacht je nog die tijd uit en dan kan je altijd kiezen voor Skylake of Kaby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rockster34 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:33:
als ik jou was wacht je nog die tijd uit en dan kan je altijd kiezen voor Skylake of Kaby
Dank voor je snelle reactie. Men geeft aan begin 2017 release Kabylake. Voor het gevoel is dit nog ver weg.. De eerste cijfers geven aan dat er niet echt een groot verschil zit tussen de 6700 en 7700.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 26-10-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

turkeyhakan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:36:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Men geeft aan begin 2017 release Kabylake. Voor het gevoel is dit nog ver weg.. De eerste cijfers geven aan dat er niet echt een groot verschil zit tussen de 6700 en 7700.
Dat is sinds Sandy Bridge elk jaar zo. 10-15% per generatie is zo'n beetje de norm. Je kan er wel min of meer vanuit gaan dat de prijzen gelijk zullen zijn bij introductie, dus of het zo voordelig is om nu Skylake te nemen valt te bezien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wachten kun je altijd wel doen. Ik zou gewoon lekker je systeem bouwen en eventueel volgend jaar een andere processor erin prakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:06

Soggney

Zeekomkommer

MikeyMan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:25:
Wachten kun je altijd wel doen. Ik zou gewoon lekker je systeem bouwen en eventueel volgend jaar een andere processor erin prakken.
Dat zou ik eerder verspilling vinden. Zelf heb ik gewacht tot de 5 reeks uitkwam en dan goedkoop een 4790 op de kop getikt. Met mijn vorig systeem (nog een i7 920) heb ik het ook lang uitgezongen. Je ziet meestal toch dat de cpu niet de bottlenek is van een systeem.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soggney schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:44:
[...]

Dat zou ik eerder verspilling vinden. Zelf heb ik gewacht tot de 5 reeks uitkwam en dan goedkoop een 4790 op de kop getikt. Met mijn vorig systeem (nog een i7 920) heb ik het ook lang uitgezongen. Je ziet meestal toch dat de cpu niet de bottlenek is van een systeem.
Hoezo verspilling? Kwestie van een future-proof moederbord kopen.
Ik stap zelf liefst aan het begin van een productlijn in, koop dan een basismodel processor en ga na een jaar of twee/drie eens upgraden naar een andere CPU vanuit V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:06

Soggney

Zeekomkommer

MikeyMan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:46:
[...]

Hoezo verspilling? Kwestie van een future-proof moederbord kopen.
Ik stap zelf liefst aan het begin van een productlijn in, koop dan een basismodel processor en ga na een jaar of twee/drie eens upgraden naar een andere CPU vanuit V&A.
Als je om de 2-3 jaar je cpu e.d. gaat upgraden, dan kan je inderdaad naar socket en dergelijke kijken om je mobo future proof te houden, en is nu kopen en later (deels) upgraden een goede optie. Maar op een periode van 7-8 jaar is het niet meer zo nuttig om daar op te mikken. Dit had ik ook met mijn eerste i7. Ik dacht futureproof te zijn, maar uiteindelijk was socket 1366 geen lang leven beschoren. Dus ben ik van mening dat 2 x 400 ish euro aan een cpu uitgeven over 8 jaar t.o.v. 1 x 400 -ish aan een cpu en daarnaast mobo, ram, ... interessanter is voor TS

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Laatst online: 19:46

muhda

Time & Space traveler

Kabylake is compatible met de huidige Skylake Mobo's, bios update zal wel verreist zijn.
Maar misschien zijn niet alle functies van Kabylake beschikbaar, want het gerucht is dat Intel ook voor Kabylake een ander chipset wil uitbrengen.

Als je systeem het nog doet en de games redelijk draaien, dan zou ik wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
nelizmastr schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:56:
[...]

Dat is sinds Sandy Bridge elk jaar zo. 10-15% per generatie is zo'n beetje de norm. Je kan er wel min of meer vanuit gaan dat de prijzen gelijk zullen zijn bij introductie, dus of het zo voordelig is om nu Skylake te nemen valt te bezien.
Volgens mij is het veel lager tot nu toe. Van Sandy bridge naar Skylake is de performance per clocktick ~25% hoger en dan zijn we dus 4 generaties verder.

Dus TS kan prima upgraden naar Skylake en het wachten op Kaby is ook 'weggegooide' tijd naar mijn mening.

[ Voor 17% gewijzigd door ToFast op 26-10-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zo te zien zijn de meningen verdeeld. :-) Bedankt voor jullie input in ieder geval.

Ik ben het grotendeels met @ToFast eens.. niets ten nadele van de overige reacties trouwens. Voor die 50 euro 100 euro dat de I7 6700k goedkoper zal worden, hoef ik het niet te doen. Voor een performancewinst van een x aantal % ook niet.

En volgend jaar een nieuwe cpu erin hangen ga ik niet doen. Dat vind ik zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
turkeyhakan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:17:
Zo te zien zijn de meningen verdeeld. :-) Bedankt voor jullie input in ieder geval.

Ik ben het grotendeels met @ToFast eens.. niets ten nadele van de overige reacties trouwens. Voor die 50 euro 100 euro dat de I7 6700k goedkoper zal worden, hoef ik het niet te doen. Voor een performancewinst van een x aantal % ook niet.

En volgend jaar een nieuwe cpu erin hangen ga ik niet doen. Dat vind ik zonde..
Overigens, als gamen meestal het zwaarste is wat je doet kan je goed geld besparen en een i5-6600K nemen! Hyperthreading (het grote voordeel van de i7) schakelt men zelfs soms uit voor betere performance in games (een enkele game zal er iets baat bij hebben ten opzichte van de i5). De hogere standaard clockspeeds trek je gelijk als je overclock doet. Ga je niet overclocken bespaar dan nog wat geld en ga voor een i5-6500 /6600 niet -K variant (en dus ook geen duurder z170 moederbord dat overclocken mogelijk maakt).

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 26-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik game zo af en toe. Maar als ik game wil ik alles ook wel op Ultra spelen. En dan graag future-proof.. evt. een upgrade van GPU, maar dat is geen probleem. Die 50-100 euro extra is geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Geruchten gaan dat Kaby Lake slechts ~5% sneller is per clock. Dus je kunt of 3-4 maanden wachten op een marginaal snellere CPU, of je kunt nu gewoon een nieuw systeem samenstellen. Die i7-7700k gaat niet veel langer mee dan een i7-6700k, dus je kunt net zo goed nu alvast iets bouwen en dan wachten op een nieuwe architectuur vanuit Intel om weer te upgraden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Bedankt voor jullie input. Nog een laatste vraag en dan maak ik de keus vanavond:

Mijn psu heeft een 6-pin connector naar de cpu. Er bestaat een zogenaamde Akasa 6 to 8 pin PCI-e ATX12v connector. Heeft dit nog nadelige gevolgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik zou als je een grote update aan je pc doet ook even je acht jaar oude PSU mee nemen. Anders loop je de kans dat ie sterft en al je net nieuwe onderdelen frituurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
Ik zou zeggen, koop alvast de onderdelen behalve de CPU. Dan heb je iets om naar vooruit te kijken. Mocht je dan onverhoopt toch een ander moederbord nodig hebben als de 7700k uit is, dan kun je die andere als nieuw in doos verkopen. Of in ieder geval, ongebruikt.

Of je koopt alles behalve moederbord en CPU. En dan ga je je amuseren met alvast plannen maken voor de bouw. Zoals met alles in het leven, gaat het niet om het doel, maar om de reis ernaartoe. Geniet je van het proces dan zul je ook meer waarde hechten aan wat je aan het einde hebt gebouwd. Dan ook jaren erna als de onderdelen eigenlijk al verouderd zijn, dan is het nog steeds jouw oude vertrouwde pc'tje. Anders is het ook zo'n recycleobject.

Nieuwste van het nieuwste steeds is ook maar zo onbevredigend. Steeds je systeem moeten aanpassen omdat de nieuwste games het niet meer trekken is ook zoiets, ik denk dan bij mijzelf, ok, zoek dan eerst nog oudere games die perfect draaien die net zo leuk zijn, misschien soms zelfs leuker dan nieuwe games met minder gestress over de framerates.

Wat ProTagger zegt over de snelheidsverschillen tussen de 6700K en 7700K zou ik niet direct voor waarheid aannemen. Sowieso begint de 7700K al op 4.2 ghz fabrieksnelheid. Maar normaal is het toch dat er zo'n 10% klok voor klok verschil in zit. En dan komt er nog de hogere kloksnelheid en waarschijnlijk hoger overklokpotentieel bij. Prijsverschil tussen nu een nieuwe 6700K en dan een nieuwe 7700K zal dan ook wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Of voor een amd zen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verschil tussen een 6700 en een 7700 gaat 99% van de mensen niet merken. Zeker niet wanneer je momenteel naar tevredenheid op een 8 jaar oud systeem werkt.

Houdt het geld lekker op zak tot het moment dat je huidige build niet meer aan je wensen voldoet. Dan pas kun je je wensen op een rij zetten en een systeem samenstellen wat er bij past.

Nu een overpriced systeem aanschaffen waarvan je slechts 10% van de capaciteit gebruikt lijkt me sowieso financieel gezien geen verstandig uitgangspunt.

Voor 400 a 500 euro heb je een systeem die rondjes rent om je huidige build.
Vervang deze over 4 jaar voor een soortgelijke build (welke hoogstwaarschijnlijk op zijn beurt de huidige high end setups overtreft) en je bent alsnog goedkoper uit dan nu voor een high end systeem te kiezen

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 28-10-2016 02:00 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:13
turkeyhakan schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:40:
Bedankt voor jullie input. Nog een laatste vraag en dan maak ik de keus vanavond:

Mijn psu heeft een 6-pin connector naar de cpu. Er bestaat een zogenaamde Akasa 6 to 8 pin PCI-e ATX12v connector. Heeft dit nog nadelige gevolgen?
Dat is voor de videokaart. Connectors voor je cpu is waarschijnlijk 4 pins of 8 pins als je de kleine bedoelt en 20/24 pins als je de grote bedoelt. Kan me niet voorstellen dat je psu geen 8 pins eof 24 pins connector heeft anders is hij wel heel erg oud en kun je beter een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:56

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Bedankt voor jullie input. Ik heb mijn keuze gemaakt en dat is dat ik ga wachten tot begin '17. Een fijn weekend gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
turkeyhakan schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:37:
Bedankt voor jullie input. Ik heb mijn keuze gemaakt en dat is dat ik ga wachten tot begin '17. Een fijn weekend gewenst!
Ik zeg, goeie keuze. Als het niet voor het snelheidsverschil is dan wel voor eventuele nieuwe features (moederborden?) die kaby lake misschien met zich meebrengt. Ik wacht zelf ook tot dan. Nu nog 3770k. Ik heb maar 2 sata 6 poorten op het moederbord. Dat soort dingetjes. En soms kan 15 procent verschil net betekenen dat je met games een stabiele 60fps hebt of dat je dips krijgt met stotteren tot gevolg.
Of dat je de cpu daarna makkelijker krijgt verkocht omdat het toch net de nieuwere variant is. Ookal scheelt het dan maar een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Kaby Lake is gewoon even snel per kloktik als Skylake, het is dezelfde architectuur. De verschillen zijn voornamelijk een iets verbeterd productieproces waardoor hogere kloksnelheden mogelijk zijn of het verbruik lager kan, maar dat maakt vooral een verschil voor low voltage processors, denk niet dat de 7700K nu plots een stuk beter zal overklokken dan de 6700K. Verder zit het verschil in de videodecoder, maar als je toch van plan bent om een discrete videokaart te gebruiken, dan is dat dus ook helemaal niet zo spannend op desktop.

Als je hier dus tussen twijfelt, zou ik niet wachten en gewoon voor Skylake gaan, het enige praktische verschil (de hogere kloksnelheid), kun je zelf ook instellen.

Maar aan de andere kant zou ik toch even kijken wat AMD doet met Zen. Het valt nog te bekijken dat AMD de hype kan waarmaken, maar als dat zo is, moet je daar toch eerder kijken voor een future proof systeem. Die mainstream quadcores van Intel (socket 1155-1150-1151 etc) zijn al jaren niet spannend meer, Zen zou een iets lager IPC bieden maar wel octacores (met "hyperthreading") voor een betaalbare prijs. Maar schiet me nu niet af als Zen een even grote klucht als Bulldozer blijkt te zijn, het is nog maar een paar maanden wachten.
TJRef schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:57:
Ik zou zeggen, koop alvast de onderdelen behalve de CPU. Dan heb je iets om naar vooruit te kijken. Mocht je dan onverhoopt toch een ander moederbord nodig hebben als de 7700k uit is, dan kun je die andere als nieuw in doos verkopen. Of in ieder geval, ongebruikt.

Of je koopt alles behalve moederbord en CPU. En dan ga je je amuseren met alvast plannen maken voor de bouw. Zoals met alles in het leven, gaat het niet om het doel, maar om de reis ernaartoe. Geniet je van het proces dan zul je ook meer waarde hechten aan wat je aan het einde hebt gebouwd. Dan ook jaren erna als de onderdelen eigenlijk al verouderd zijn, dan is het nog steeds jouw oude vertrouwde pc'tje. Anders is het ook zo'n recycleobject.
Dat vind ik dus heel slecht advies. Waar is het nu eigenlijk goed voor om nieuwe componenten te laten verstoffen terwijl ze alleen maar in prijs dalen. Voor je het weet stel je een build uit of verander je de plannen waardoor een component niet meer past. Een build plannen kun je ook zonder de componenten al in je bezit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
Dingen als psu en behuizing en hdd en ddr4, cpu koeler, fans etc kun je alvast kopen, tenzij je echt zeker wil weten of de prijs zakt. Maar de prijs van ddr4 gaat alleen maar omhoog. ik doel meer op dingen die je toch niet snel gaat vervangen. Maar inderdaad niet dingen die snel in prijs zakken zoals een gpu of zo. Beetje afwegen.
Maar zoals je zegt kun je ook al technisch gaan plannen wat je wilt.

Weet je zeker dat de snelheid per klok niet ook vooruit gaat? Volgens mij is dat toch bij iedere generatie zo? Zal ik wel fout hebben gedacht dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Intel stapt met Kaby Lake af van de tick tock strategie en gaat nu over naar process, architecture, optimization. Process was Broadwell, architecture was Skylake en optimization is Kaby Lake. Nu had je bij tick tock altijd wel bepaalde vooruitgang in IPC, bij de overgang naar een ander proces veranderde er ook wel wat aan de architectuur.

Voor Kaby Lake is het al een tijd geweten dat er op vlak van IPC weinig verandert. Beste artikel dat ik je daarover kan geven is dit: http://www.anandtech.com/...desktop-coming-in-january. De betere prestaties moeten van de hogere kloksnelheden en verbeterde speed shift komen, verder verandert vooral de iGPU. Nu was de iGPU niet zoveel verandert bij Skylake tegenover Broadwell, dus dat mocht ook wel, maar het betekent dat je als desktopgebruiker niet je adem moet inhouden.

Denk dat wel al blij mogen zijn dat er toch wat desktop parts komen, in tegenstelling tot de situatie die we met Broadwell gezien hebben.
Pagina: 1