Toon posts:

Systeem upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Een aantal nieuwe componenten voor mijn inmiddels bijna 5 jaar oude systeem. Zelf denk ik dat vooral mijn videokaart en werkgeheugen vervangen moeten worden. Ik heb ook gekeken naar het opnemen van een SSD, maar weet niet of mijn systeem hi-end genoeg is om daar daadwerkelijk veel profijt uit te halen. Zelf heb ik het idee dat mijn processor niet de bottleneck van mijn systeem is, maar mochten jullie daar anders over denken dan hoor ik dat natuurlijk graag. Doel is om Battlefield 1 op hoge grafische instellingen te kunnen draaien op 1920x1080p.

Qua videokaart las ik dat vooral de rx480 en gtx1060 worden aangeraden bij systeemupgrades en denk daar zelf dus ook aan. Verder zag ik dat het verlies in prestaties vanwege de PCI-e 2.0 aansluiting op mijn moederbord zou meevallen. Ik vraag me op dat punt alleen af of het geen overkill op gaat leveren ten opzichte van mijn CPU (aangezien dat best een oud beestje is). Mijn werkgeheugen wil ik vergroten naar 16gb.

Wat is je budget?
Rond de 350 voor de videokaart en het werkgeheugen, dus excl. eventuele andere ondelen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren. Mijn systeem draait op AMD, dus het zou naar mening het makkelijkst zijn om het daar op af te stemmen. Mocht vervanging van CPU nodig zijn, dan is dit natuurlijk irrelevant.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
- Asrock 970 Extreme4
- AMD PHENOM II X6 1100T BLACK EDITION
- Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
- Corsair Vengeance 8 GB
- CLUB3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition
- Seasonic M12II 620W
- Samsung 1000GB HDD

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Er is helaas weinig informatie te vinden of jouw processor een bottleneck zal zijn in games als Battlefield 1. Maar hetgeen wat ik heb gelezen, is helaas slecht nieuws. Mensen met deze processor in combinatie met bijvoorbeeld een GTX1060 ervaren een bottleneck van de processor. De grafische kaart zal voor max 70-80% belast worden.

Uiteraard kan je eerst een nieuwe videokaart aanschaffen, om te kijken of het speelbaar is. Dan zou ik gaan kijken voor een RX480. Omdat deze videokaart toch iets meer bang for the buck is met Battlefield.
Samen met de geheugenuitbreiding kom je dus uit op dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 264,-€ 264,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,-
(Als je de specifieke geheugenspecificaties van jouw huidige setup zoekt, kan je ook kijken naar een precies dezelfde set, zodat je maar 8gb bij hoeft te kopen en uitkomt op 4x4gb.)

Als je wat meer geld overhebt, en je systeem verder wilt vernieuwen en geen bottleneck wilt, zou ik gaan kijken voor een setup als deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 264,-€ 264,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,85
Processor welke zeker geen bottleneck zal vormen met bijbehorendee moederbord. Eventueel kan je een andere moederbord kiezen, eentje met meerdere PCI-E lanes, m.2 slot e.d. En uiteraard 16GB DDR4 geheugen.

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04-2025
Je PC is 5 jaar oud dan wordt het lastig om zo te gaan upgraden. Vaak kan je moederbord en je CPU de nieuwe hardware niet aan. Kan je moederbord minimaal 16GB aan? Kan je moederbord de nieuwe videokaart aan? Dit zijn de vragen waarmee je moet beginnen voor een upgrade. Tevens raad ik toch echt een SSD aan. Spaar hiervoor, je gaat echt verschil merken en je merkt ook echt verschil in het gamen. Hoeft geen 1TB SSD te zijn 256GB is vaak zat. Zet hier je meest gespeelde games op en de rest op je 1TB ook andere opslag lekker op je oude 1TB schijf zetten. Werkt perfect naast elkaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het advies, ik had al een vermoeden dat het waarschijnlijk beter zou zijn om mijn CPU te gaan vervangen. Loont het ook de moeite om voor een kleinere SSD te gaan en voornamelijk je Windows daarop te draaien?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
erwin26 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:39:
Je PC is 5 jaar oud dan wordt het lastig om zo te gaan upgraden.
nou ja dat is natuurlijk wel relatief.
Zo heb ik een intel 2500K cpu van een jaar of 5 oud, en daar kan ik prima een 1070 bij prikken als upgrade.

Edit, wat betreft je ssd vraag. Hoe meer GB des te beter. Echt, beknibbelen op je ssd is niet slim.

[ Voor 13% gewijzigd door Reepje op 26-10-2016 20:06 ]

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-02 16:13
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:21:
Loont het ook de moeite om voor een kleinere SSD te gaan en voornamelijk je Windows daarop te draaien?
Een ssd is altijd de moeite waard! Ook al draai je er alleen Windows op! Vele malen sneller dan een hdd.
Pagina: 1