Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
Beste,

Mijn situatie: Ik ben in loondienst (fulltime) en krijg van mijn werkgever een (lease)auto ter beschikking. Voor het privegebruik van die auto betaal ik netjes bijtelling.

Nu is het zo dat ik hobbymatig nog een eenmanszaak heb - ontstaan uit een uit de hand gelopen hobby. Deze eenmanszaak is netjes ingeschreven bij de KvK en bij de belastingdienst voor de BTW. Ik ben wel aangemerkt als ondernemer voor de BTW - niet voor de IB.

Nu ga ik voor de eenmanszaak (regelmatig) naar klanten/leveranciers en gebruik meestal daarvoor, heel verrassend, de leaseauto die ik van mn werkgever ter beschikking heb gekregen. Incidenteel komt het voor dat ik het (prive)-autootje van mn vrouw gebruik.

Zoals iedere 'onderneming' genereerd de eensmanszaak winst waarover ik belasting moet betalen, iets wat erbij hoort maar uiteraard niet mn hobby is.

Nu weet ik dat een onderneming een km-vergoeding van 19ct/km kan uitkeren ter compensatie voor het gebruik van een prive-auto als 'bewezen' kan worden dat die km's ook daadwerkelijk gereden zijn (dat kan ik adhv in- en verkoopfacturen) maar kan ik dat in mijn geval met de lease-auto ook nog? Word de leaseauto in deze situatie nog als prive-auto aangemerkt en kan ik uberhaupt nog een vergoeding uitkeren aangezien ik namelijk nooit hard kan maken wanneer ik in welke auto heb gereden? Erg plausibel lijkt me het gebruik van een echte prive-auto ook niet als er een andere auto incl. tankpas voor de deur staat.

Wat ik zelf gevonden kreeg was op een ander forum iemand met exact dezelfde situatie. Het antwoord stemt me uiteraard positief maar erg betrouwbaar vindt ik dit niet aangezien het antwoord erg sumier is zonder verdere uitleg.

https://www.higherlevel.n...16;threadid=55890;start=0

De eenmanszaak is en zal altijd hobbymatig blijven, er is geen enkele intentie om hier mn fulltime job van te maken.

Voor de duidelijkheid: mijn intentie is niet om belasting te ontduiken oid maar wil alleen niet meer belasting betalen dan nodig (km-geld uitkeren verlaagd de winst --> minder IB belasting)

Ik verwacht dat op dit forum wel meer 'soortgenoten' in dezelfde situatie als ik dus hoop hier duidelijkheid over te krijgen.

Alvast dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Even afgezien van wat kan en mag; wat vind je werkgever ervan dat je zijn auto gebruikt voor dit soort nevenactiviteiten? En hiermee hem ook met extra kosten opzadelt?

Wel beetje dubbelop; je hebt al geen extra kosten door de auto met waarschijnlijk tankpas en wil je jezelf ook nog eens een vergoeding uitbetalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:34
Vaak geldt voor privé kilometers dat er een privé bijdrage wordt gevraagd, al dan niet boven een bepaalde km-drempel. Dus zomaar aannemen dat er geen kosten meer zijn is misschien wat kort door de bocht.

Over de vraag of je zonder kosten toch 19c/km mag rekenen weet ik het antwoord niet. Volgens mij is die 19c een forfaitair bedrag, dat hint er op dat het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

Shunt

Boe

RodeStabilo schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:49:
Even afgezien van wat kan en mag; wat vind je werkgever ervan dat je zijn auto gebruikt voor dit soort nevenactiviteiten? En hiermee hem ook met extra kosten opzadelt?

Wel beetje dubbelop; je hebt al geen extra kosten door de auto met waarschijnlijk tankpas en wil je jezelf ook nog eens een vergoeding uitbetalen....
Hij betaald bijtelling neem ik aan en is na mijn weten vrij om zijn auto te gebruiken zolang dat niet de voorwaarden van zijn werkgever schend. (vaak staat er een excessief gebruik clausule in je contract. Er waren vroeger nogal eens mensen die paket diensten gingen draaien met een lease auto of taxi services.

Over het stukje vergoeding tja dat zal wel een beetje dubbel zijn. Enerzijds krijg je al een vergoeding want tank pas en onderhoud anderzijds betaal je ook weer bijtelling voor privé gebruik.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Mijn werkgever is op de hoogte van het bestaan van deze eenmanzaak (moest dit contractueel melden ivm uitsluiten van belangenverstrengeling) en heeft daar mee ingestemd.

De auto is ter beschikking gesteld met een gebruikerscontract. Belangrijkste daaruit is dat ik maximaal 15.000km per jaar 'prive' mag rijden. Of dat ik prive 300x naar groningen heen-en-weer ga of tigduizend rondjes om de kerk zal hem een worst zijn (letterlijk tegen me gezegd). Verder mag ik de auto niet verhuren of een taxi-bedrijf starten maar beide doe ik niet.
Ik begrijp je gevoel maar het gaat mij er alleen om of dat het wettelijk mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Verhuren, als je voor je andere bedrijf m gebruikt en jezelf reiskosten betaald hoe ziet je baas dat dan?

Denk dat je het helderder kan krijgen door je andere auto te gebruiken en je vrouw die 19 cnt te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Barrycade schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:03:
Verhuren, als je voor je andere bedrijf m gebruikt en jezelf reiskosten betaald hoe ziet je baas dat dan?
Verhuren van een auto is het afstaan van de autosleutel aan derden tegen een vergoeding. Dat is uitgesloten omdat alleen ik en mijn vrouw verzekerd zijn met die auto. Daarbij gaat het niet om wat mijn baas iets wel/niet ziet, hij is op de hoogte van mijn nevenactiteiten en heeft daarmee ingestemd. Dat station is gepasseerd.
Barrycade schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:03:

Denk dat je het helderder kan krijgen door je andere auto te gebruiken en je vrouw die 19 cnt te vergoeden.
Hier had ik zelf ook aan gedacht alleen kan ik, bij een controle, nooit hard maken in welke auto ik gereden heb en als ik belastinginspecteur zou zijn zou ik het niet erg plausibel vinden dat iemand km's met een priveauto maakt als er ook een (grotere/luxere) leaseauto met tankpas voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Uh is het niet zo dat je dan zelf die 19cent moet ophoesten (als eenmanszaak/werkgever) en dan uitkeert aan jezelf (dus quitte speelt). Normaliter faciliteert je werkgever in deze regeling toch. En daarbij komt er ook nog eens bij dat dit optioneel is. Je werkgever hoeft hier geen vergoeding voor te geven. Of haal ik nu het een en ander door elkaar?

[ Voor 11% gewijzigd door thewizard2006 op 26-10-2016 12:12 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
thewizard2006 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:10:
Uh is het niet zo dat je dan zelf die 19cent moet ophoesten en dan uitkeert aan jezelf (dus quitte speelt). Normaliter faciliteert je werkgever in deze regeling toch. En daarbij komt er ook nog eens bij dat dit optioneel is. Je werkgever hoeft hier geen vergoeding voor te geven.
Iets met bruto-netto ;)

19c netto uitkeren verlaagt de winst voor IB met 19c waardoor ik over 19c minder belasting moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:09
http://www.belastingdiens...ervoer_en_reiskosten.html
....
Het is niet van belang met welk privévervoermiddel uw werknemer reist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
@PROnline

Die had ik ook al gevonden maar dit artikel is echt gericht op een werkgever-werknemer relatie (loondienst). Zou dit ook in mijn geval toe te passen zijn?

Even iets verder gezocht op de site van de belastingdienst:

http://www.belastingdiens...ebruik_privevervoermiddel
Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,19 per kilometer van uw winst aftrekken.

[ Voor 58% gewijzigd door dvl-2 op 26-10-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
ik lees even mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Voor je eenmanszaak zijn het zakelijke ritten. Die kilometers kun je a 19 cent per stuk ten laste brengen van de ondernemingswinst. Op welke manier je rijdt, is daarvoor niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Gezellig - waarschijnlijk in dezelfde situatie?

Lijkt er in ieder geval op dat het gewoon mag.
t_captain schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:40:
Voor je eenmanszaak zijn het zakelijke ritten. Die kilometers kun je a 19 cent per stuk ten laste brengen van de ondernemingswinst. Op welke manier je rijdt, is daarvoor niet van belang.
Precies zoals het dus op de website van de belastingdienst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
http://www.belastingdiens.../u_rijdt_in_uw_eigen_auto

De zakelijke variant van kilometervergoeding spreekt over "eigen auto", maar ook huurauto.
Ik denk dat het niet strikt is afgedekt in de regels(wetten) en dus ruimte houdt voor interpretatie.

Gezien het feit dat je hobbymatig aan het ondernemen bent, denk ik dat de omzet/winst en ook het aantal KM's wel mee valt. En dus ook niet een substantiële toename van je privé KM's veroorzaakt.
Je werkgever maakt er ook geen probleem van omdat je onder de 15k km privé blijft.

Hoeveel KM's hebben we het over op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
PROnline schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:54:
http://www.belastingdiens.../u_rijdt_in_uw_eigen_auto

De zakelijke variant van kilometervergoeding spreekt over "eigen auto", maar ook huurauto.
Ik denk dat het niet strikt is afgedekt in de regels(wetten) en dus ruimte houdt voor interpretatie.

Gezien het feit dat je hobbymatig aan het ondernemen bent, denk ik dat de omzet/winst en ook het aantal KM's wel mee valt. En dus ook niet een substantiële toename van je privé KM's veroorzaakt.
Je werkgever maakt er ook geen probleem van omdat je onder de 15k km privé blijft.

Hoeveel KM's hebben we het over op jaarbasis?
Ik heb eigenlijk nog niet eens echt 'geteld' hoeveel km's het zijn maar schat ergens in de buurt van de 2500 per jaar. Stiekem gaat het nog heel hard - juist omdat je met die leaseauto sneller geneigt bent even snel in de auto te springen als een klant in nood zit omdat het toch niets kost (alleen tijd). Uiteraard staat er dan altijd wel een factuur tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dvl-2 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:31:
@PROnline

Die had ik ook al gevonden maar dit artikel is echt gericht op een werkgever-werknemer relatie (loondienst). Zou dit ook in mijn geval toe te passen zijn?

Even iets verder gezocht op de site van de belastingdienst:

http://www.belastingdiens...ebruik_privevervoermiddel

[...]
Dit is inderdaad wat je normaliter als eenmanszaak toepast als je je privé auto zakelijk gebruikt. Het lijkt mij dat dit in dit geval ook van toepassing is, je gebruikt immers een vervoermiddel dat je privé ter beschikking hebt.

Verhalen als kilometervergoeding aan jezelf uitkeren hebben weinig toepassing als je geen loonstrook hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Dus 200 ~ 250km in de maand. Geen wereldschokkende afstanden.Als
Als je van tevoren echt uitsluitsel wil hebben, dan kan je het nog voorleggen aan een belastinginspecteur.

Maar ik zou gewoon de ruime interpretatie van eigen vervoer aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Is geen probleem om de gemaakte kilometers van je bruto winst af te trekken (op te voeren als bedrijfskosten) enige voorwaarde is dat het aantoonbaar moet zijn dat het zakelijke ritten betreft. Dit doe je door een factuur te overleggen en kilometerregistratie bij te houden. (zo doe ik het ook).

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Maddog McHare schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:38:
Is geen probleem om de gemaakte kilometers van je bruto winst af te trekken (op te voeren als bedrijfskosten) enige voorwaarde is dat het aantoonbaar moet zijn dat het zakelijke ritten betreft. Dit doe je door een factuur te overleggen en kilometerregistratie bij te houden. (zo doe ik het ook).
Dat was ik dus inderdaad ook van plan.

Allen dank voor de antwoorden - mijn vraag is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 09:12
Dat je (binnen redelijke grenzen) gebruik maakt van de auto voor eigen zakelijke doeleinden begrijp ik nog wel, maar dit gaat wel wat ver. Je zou voor dit soort ritjes bijvoorbeeld je eigen brandstof kunnen betalen en daar dan de belasting over terug vragen. Volgens mij heb je dan een redelijk reeele situatie.
Overigens: wat vindt de verzekeraar er van als je schade veroorzaakt op zo'n zakelijke rit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die laatste reaktie raakt imho kant noch wal.

Je hebt een auto van de baas. Daarmee mag je privé rijden. Je eigen zaak als deeltijd-ondernemer is in relatie tot je werkgever in beginsel een privé-activiteit. Niet anders dan het trainen van een jeugdelftal, of met je familie naar de Efteling rijden. Een activiteit waarmee de werkgever niets te maken heeft, mits niet strijdig met zijn redelijke belangen.

Soms is een bepaald soort gebruik van de auto uitgesloten in de lease-overeenkomst. Taxi rijden, verhuur bijvoorbeeld. Als er geen expliciet verbod is, is het toegestaan.

En als het gebruik is toegestaan, waarom zou je dan de benzine ineens zelf gaan betalen? De kilometers komen gewoon uit je budget aan toegestane privékilometers en daarmee moet de kous af zijn.

En, benzine die je in een auto van je werkgever stopt ten laste brengen van de winst van je eigen zaak, dat mag natuurlijk niet. Die auto behoort immers niet tot het ondernemingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 09:12
Daar zit ook wel weer wat in... Alleen ik begrijp de reactie van RodeStabilo ook wel.
Het lastige is volgens mij het zakelijke gebruik. Ik vind het wat te kort door de bocht om te zeggen dat als er in je leasecontract geen expliciet verbod staat, dit gewoon zou mogen. In feite stelt de werkgever dan een auto ter beschikking voor de zakelijke activiteiten van een eenmanszaak, en omdat het mogelijk is om daar een kilometervergoeding voor te rekenen gaat het dus per definitie niet om privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:42
Lijkt mij geen probleem. Je hebt een auto van de zaak die je ook prive gebruikt. Voor het stukje prive gebruik betaal je bijtelling.

Wil jij zakelijk rijden voor je eenmanszaak lijkt het me niet meer als logisch dat je deze kosten kunt aftrekken, je hebt er immers kosten aan (bijtelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je moet de relatie van TS met zijn werkgever apart beschouwen van zijn eigen zaak. Er is een relatie tussen TS en zijn werkgever, en TS is ondernemer, maar werkgever staat niet in relatie tot de onderneming.

De auto wordt door werkgever ter beschikking gesteld aan TS, voor gebruik binnen de dienstbetrekking en daarbuiten (privégebruik). Op zijn beurt stort TS "zijn" privékilometers in zijn eigen onderneming. Dat zijn twee aparte transacties, die je per stuk moet beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Ik rij ook in een leasewagen met prive gebruik maar prive is visite bij oma naar mijn idee of even boodschappen doen in de grote stad.
en niet even bij klantje van mijn eigen bv langs dit is en blijft zakelijke rit.

zeker in mijn geval ik kom namens BV x en mijn auto is mooi bestickert met BV y.
beetje krom dan of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:42
Misschien heb je iets aan de volgende informatie:

https://www.higherlevel.n...on=display;threadid=44855

Is wel een oud bericht en geen flauw idee wat er in de tussentijd allemaal veranderd is kwa wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

dvl-2 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Verhuren van een auto is het afstaan van de autosleutel aan derden tegen een vergoeding. Dat is uitgesloten omdat alleen ik en mijn vrouw verzekerd zijn met die auto. Daarbij gaat het niet om wat mijn baas iets wel/niet ziet, hij is op de hoogte van mijn nevenactiteiten en heeft daarmee ingestemd. Dat station is gepasseerd.

[...]

Hier had ik zelf ook aan gedacht alleen kan ik, bij een controle, nooit hard maken in welke auto ik gereden heb en als ik belastinginspecteur zou zijn zou ik het niet erg plausibel vinden dat iemand km's met een priveauto maakt als er ook een (grotere/luxere) leaseauto met tankpas voor de deur staat.
Tja, waarom niet?

Ik doe het zelf ook en heb al meerdere inspecties gehad in mijn tijd als ondernemer. Op de zaak heb ik een grote SUV op grijs kenteken die mijn vriendin gebruikt om met de paarden het land door te reizen. Ik heb er letterlijk nog geen 100 kilometer mee gereden dit jaar. Mijn privéauto zou dusdanig veel kosten aan bijtelling dat het niet interessant is om deze zakelijk te rijden. Die heb ik dan ook privé gekocht, waarbij ik 19ct per km declareer voor de zakelijke ritjes. Ik betaal netjes bijtelling voor die SUV, dus mag ik (of de medebestuurder) privé rijden zoveel ik wil. De kilometers die ik voor mijn privéauto declareer zijn aantoonbaar zakelijk. Waarom zou dat niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Geen expert, maar vanuit de belastingdienst zie ik geen enkele reden waarom het niet zo mogen.

Voor mij zou de vraag zijn of je leaseauto gebruiken voor zakelijke ritten voor een ander bedrijf onder privé gebruikt valt. Gezien die 19 cent per kilometer betaald wordt (aan jezelf) lijkt het mij dat je moeilijk kan stellen dat het een privé rit is. Maar goed, geen expert dus, enkel onderbuikgevoelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
Sissors schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:49:
Geen expert, maar vanuit de belastingdienst zie ik geen enkele reden waarom het niet zo mogen.

Voor mij zou de vraag zijn of je leaseauto gebruiken voor zakelijke ritten voor een ander bedrijf onder privé gebruikt valt. Gezien die 19 cent per kilometer betaald wordt (aan jezelf) lijkt het mij dat je moeilijk kan stellen dat het een privé rit is. Maar goed, geen expert dus, enkel onderbuikgevoelens.
Inderdaad, beetje hetzelfde als dat je OV vrij hebt via je werkgever en in het weekend een klant zou bezoeken met openbaar vervoer, dan ga je toch ook geen wroeging hebben dat je "gratis" naar je klant reist?
(al declareer je dan geen kosten en druk je dus niet je winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
De kilometers die je voor je onderneming rijdt gelden voor het autokostenforfait (bijtelling) als privékilometers en je mag hiervoor dus 19 cent per kilometer aftrekken in je onderneming.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1