Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 13:22
Mijn vriendin is op zoek naar een nieuwe camera, maar blijft twijfelen wat ze nu moet kopen. Ze gebruikt nu hobbymatig een Sony Nex-6, maar wil het iets professioneler aan gaan pakken. Ze wil gaan proberen om voor haarzelf te beginnen en doelgroep fotografie is portretten (met name newborn, kinderen en families) en bruiloften. Met name lifestyle fotografie is wat zij graag doet.

Wat is hiervoor de meest geschikte camera? De Canon 6D of de Fujifilm X-T2? Of wellicht wachten op de opvolger van de 6D? Of adviseren jullie een totaal andere camera?

Budget is de prijscategorie van de X-T2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De opvolger van de 6D zal nog wel even op zich laten wachten. Zowel de 6D als X-T2 zijn goeie camera's maar beide met hun eigen pro's / con's wat afhankelijk is van waar en hoe je schiet.

De 6D presteert stukken beter in low-light maar heeft een brakke AF module en is ook wat groter dan de X-T2 (kan ook een voordeel zijn vind ik). Ook is het makkelijk vanwege de grote sensor om met een kleine scherpte-diepte te werken.

Zowel de 6D als X-T2 liggen een beetje rond het zelfde prijs punt maar ik denk dat je voor de 6D daar ook nog wel een paar leuke lenzen voor bij kan kopen. Ik heb het idee (ben geen Fuji kenner) dat de lenzen voor de Fuji wat schaarser / duurder zijn. Met de 6D zou je voor pakweg 100 piek een 50mm f/1.8 STM kunnen krijgen welke prima allround is voor portretten, eventueel in combinatie met een 85mm f/1.8.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:21

Pat-Juh

Patrick

Ik sluit mij aan bij Ventiel, de X-T2 is een pracht camera en heeft prachtige lenzen, echter tweedehands zijn er voor Canon veel meer lenzen te vinden en voor lagere prijzen. Wil je met de X-T2 ongeveer het volgende hebben aan bereik:

35mm (23mm lens): €499,- (23mm f2 WR)
50mm (35mm lens): €399,- (35mm f2 WR)
85mm (56mm lens): €999,- (56mm f1.2)

Deze lenzen zijn uiteraard sterker dan de "budget" lenzen die je voor de canon kan halen maar kosten ook flink meer

35mm: €529 (35mm f2 IS USM)
50mm: €120,- (50mm f1.8 STM)
85mm: €359,- (85mm 1.8 USM)

Tweedehands kan je voor beide systemen voor minder geld dezelfde lenzen vinden maar bij Canon kan je hier meer voor vinden. Persoonlijk ben ik weg van het Fuji systeem hoe het werkt en het gewicht waardoor ik de investering heb gedaan en hier geen spijt van heb maar als geld een issue is dan blijft momenteel de Canon-route voordeliger.

Daarnaast zijn het compleet verschillende wijze van bedienen, waar de Fuji meer traditioneel is met veel dials en knopjes heeft de Canon meer onder knoppen gezet en met twee hoofd dials waar je alles mee instelt. Zolang je veelal overdag werkt zou een X-T1(0) ook een goede mogelijkheid zijn en veel voordeliger dan de X-T2 welke je altijd later kan aanschaffen. 16MP is voldoende voor een prachtige afdruk en de focus is hier snel genoeg op voor portretten en lifestyle. Een X-T1(0) kan je voor veel minder aanschaffen waardoor je er lenzen bij kan halen. de X-T10 is voor €699,00 aan te schaffen (nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Thanks voor de tips.

Foto's worden voornamelijk overdag gemaakt, zowel binnen als buiten.

Stel beide opties zijn te betalen, wat is dan de betere keuze in jullie ogen qua prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:12

Grin

Ride si sapis.

Hierbij een aantal quotes van mij in het Fuji Forum, NB: ik heb dus een voorkeur voor de X-T2. Houdt daar rekening mee bij het doorlezen van deze posts(!), ondanks een m.i. gefundeerde voorkeur probeer ik objectief te blijven maar het blijft een persoonlijk relaas/mening. Daarbij kom ik van een vergelijkbaar systeem als jouw vriendin; de Sony A6000 met een paar relatief prijzige lenzen.
Waarom heb ik de X-T2 gekocht.
Over de auto-focus van de X-T2.
Mijn mening over Fuji lenzen.

Ohja, in volgorde van belangrijkheid, dit zijn mijn aankoopcriteria:
  1. Gewicht/formaat: Het hele systeem, dus alle benodigde lenzen van punt 5 + body(!), moet zo licht/klein mogelijk zijn.
  2. Fijne bediening: minder menu-georiënteerd dan de Sony A6000, meer fysieke knoppen.
  3. Kwaliteit: goed spul, geen enkele concessie, lichtsterke, goede, snelle, moderne, native(!) lenzen.
  4. Auto-focus: moet in staat zijn om racewagens eenvoudig en scherp op de foto te krijgen - dat is in de praktijk mijn meest veeleisende AF-scenario.
  5. Prijs: max 2K voor de body, ongeveer 4K voor de lenzen (16mm, 24mm, 35mm, 55mm, degelijke en compacte standaard zoom(18-55) en een uitstekende korte tele die snel kan focussen (50-140) (alle genoemde brandpuntsafstanden zijn op APS-C)).

[ Voor 43% gewijzigd door Grin op 26-10-2016 13:29 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 08:16

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Pat-Juh schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:08:
Een X-T1(0) kan je voor veel minder aanschaffen waardoor je er lenzen bij kan halen. de X-T10 is voor €699,00 aan te schaffen (nieuw).
Een Pentax K-70 ook voor dat bedrag :+

Maar we dwalen af, want het budget was toch ruim twee keer zo hoog, namelijk het prijsniveau van de X-T2?

Het doel is portetten en lifestyle. Kortom, snelle actie, sport e.d. is niet direct een eis. Dus kun je je afvragen of je wel behoefte hebt aan die uitstekende tracking autofocus van de X-T2. 4K video zal ook niet echt een eis zijn? Dus ik zie niet direct waarom de X-T2 dan zo'n goede optie is voor dit specifieke geval. Verder wel prima ding natuurlijk.

De Canon 6D lijkt me dan handiger. Zoals Ventieldopje al zei, je kunt - gelet op de grotere sensor - makkelijker met een kleine scherpte-diepte werken. En dat wil je toch vooral met portretten. De mindere AF-module zal voor zoiets als statische portretten niet zo'n punt zijn. Het lensaanbod is qua hoeveelheid keus en prijs ook aantrekkelijker bij Canon.

Denk dat het verschil tussen een EVF en OVF (systeemcamera vs spiegelreflex) ook nog een overweging moet zijn. Heeft ze daarin toevallig een voorkeur, of is dat om het even?

Gelet op het doel van portretten en lifestyle, en omdat het budget op zich toereikend is, zou ik sowieso eerder voor FF gaan dan crop.

Eigenlijk is de Pentax K-1 de best betaalbare FF camera voor het doel van portretten en lifestyle, al is het dan qua lenskeus heel wat minder.

Kan eventueel ook nog de Sony A7 serie bekijken. De A7 II en de A7R liggen rond het prijsniveau van de X-T2 en de originele Sony A7 ligt daar ver onder.

Hoe dan ook, tussen de X-T2 en de Canon 6D lijkt me de laatstgenoemde de betere keuze. Ook omdat je binnen gaat fotograferen; daar gaat de low light capaciteit van de 6D ook helpen, al zal een flitser waarschijnlijk ook wel gebruikt gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:21

Pat-Juh

Patrick

maikel7 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:23:
Thanks voor de tips.

Foto's worden voornamelijk overdag gemaakt, zowel binnen als buiten.

Stel beide opties zijn te betalen, wat is dan de betere keuze in jullie ogen qua prestaties?
Kijkende naar de sensor: DP-Review heeft hier een mooie vergelijking voor, tot ISO1600-3200 is er bar weinig verschil in de hoeveelheid ruis, daarboven des te meer. De ruis die er is ziet er op de X-T2 wel fijner uit in mijn ogen (bevooroordeeld ;)). De kleurechtheid blijft bij de Fuji wel fijner vind ik, hoewel dit in de nabewerking ook wat aan te passen valt uiteraard, met name de huidtinten vind ik mooier. Maar in hoeverre jullie dit tegen komen, zeker bij gebruik van een flitser of goede verlichting.

Eitherway: met beide camera's en lenzen kan je pracht platen maken. Kijk welke het fijnste werkt en hoever jullie komen binnen jullie budget. De Canon zal denk ik binnen het budget meer bang-for-buck kunnen bieden. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Pat-Juh op 26-10-2016 12:41 . Reden: Te vroeg op versturen geklikt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
maikel7 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:27:
Mijn vriendin is op zoek naar een nieuwe camera, maar blijft twijfelen wat ze nu moet kopen. Ze gebruikt nu hobbymatig een Sony Nex-6, maar wil het iets professioneler aan gaan pakken. Ze wil gaan proberen om voor haarzelf te beginnen en doelgroep fotografie is portretten (met name newborn, kinderen en families) en bruiloften. Met name lifestyle fotografie is wat zij graag doet.

Wat is hiervoor de meest geschikte camera? De Canon 6D of de Fujifilm X-T2? Of wellicht wachten op de opvolger van de 6D? Of adviseren jullie een totaal andere camera?

Budget is de prijscategorie van de X-T2
Ik zou zelf voor de Canon 6D gaan.Voor wat jij wilt heeft deze prima AF. Ik zou deze zeker niet brak noemen. De 6d is beter in low light en dat pas wellicht beter bij "lifestyle" Daarnaast is de lenskeuze bij de Canon vele malen uitgebreider waarbij je de keuze hebt uit verschillende prijsklassen. Voor een beginner is ook dat zeker prettig. Voor New Born en Bruiloften is een full frame sensor wellicht ook breder inzetbaar.

Lastige keuze, want ik denk wanneer je op foto's gaat zoeken op het thema bruiloften en lifestyle je bij beide camera;s prachtige foto's gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Koekiemonsterr schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:39:
[...]

Een Pentax K-70 ook voor dat bedrag :+

Maar we dwalen af, want het budget was toch ruim twee keer zo hoog, namelijk het prijsniveau van de X-T2?

Het doel is portetten en lifestyle. Kortom, snelle actie, sport e.d. is niet direct een eis. Dus kun je je afvragen of je wel behoefte hebt aan die uitstekende tracking autofocus van de X-T2. 4K video zal ook niet echt een eis zijn? Dus ik zie niet direct waarom de X-T2 dan zo'n goede optie is voor dit specifieke geval. Verder wel prima ding natuurlijk.

De Canon 6D lijkt me dan handiger. Zoals Ventieldopje al zei, je kunt - gelet op de grotere sensor - makkelijker met een kleine scherpte-diepte werken. En dat wil je toch vooral met portretten. De mindere AF-module zal voor zoiets als statische portretten niet zo'n punt zijn. Het lensaanbod is qua hoeveelheid keus en prijs ook aantrekkelijker bij Canon.

Denk dat het verschil tussen een EVF en OVF (systeemcamera vs spiegelreflex) ook nog een overweging moet zijn. Heeft ze daarin toevallig een voorkeur, of is dat om het even?

Gelet op het doel van portretten en lifestyle, en omdat het budget op zich toereikend is, zou ik sowieso eerder voor FF gaan dan crop.

Eigenlijk is de Pentax K-1 de best betaalbare FF camera voor het doel van portretten en lifestyle, al is het dan qua lenskeus heel wat minder.

Kan eventueel ook nog de Sony A7 serie bekijken. De A7 II en de A7R liggen rond het prijsniveau van de X-T2 en de originele Sony A7 ligt daar ver onder.

Hoe dan ook, tussen de X-T2 en de Canon 6D lijkt me de laatstgenoemde de betere keuze. Ook omdat je binnen gaat fotograferen; daar gaat de low light capaciteit van de 6D ook helpen, al zal een flitser waarschijnlijk ook wel gebruikt gaan worden?
- 4K video is inderdaad geen belangrijk punt, leuk als het kan en goed is, maar dus geen vereiste.
- Er is geen voorkeur op dit moment voor spiegelreflex of systeemcamera, ze wil voor haar type fotografie "gewoon" de beste investering doen. Na vele reviews gelezen te hebben is de twijfel gaan toegenomen, dus daarom dat ik de vraag hier heb gesteld. Ervaringen van gebruikers/kenners helpt wellicht bij het maken van de keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
maikel7 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

- 4K video is inderdaad geen belangrijk punt, leuk als het kan en goed is, maar dus geen vereiste.
- Er is geen voorkeur op dit moment voor spiegelreflex of systeemcamera, ze wil voor haar type fotografie "gewoon" de beste investering doen. Na vele reviews gelezen te hebben is de twijfel gaan toegenomen, dus daarom dat ik de vraag hier heb gesteld. Ervaringen van gebruikers/kenners helpt wellicht bij het maken van de keuze :)
Ze stapt over van een Sony Nex naar een ander merk en je noemt twee nieuwe merken voor haar.. De beste tip is om zelf verschillende bodys te gaan voelen want als je eenmaal op internet gaat zoeken (dit is het begin van je zoektocht) ligt er een heel bos vol bomen klaar om je van je pad te laten dwalen ;)

Ik heb een paar jaar met Nikon, Canon en Sony geschoten.. Nu overgestapt op de Fuji X-T1 omdat ik via familie met Fuji in contact kwam.. Handeling is echt anders dan de Sony! Mijn tip is dus echt om verschillende body's met lenzen te gaan testen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga het vooral vasthouden. Zelfs een Sony A7ii is al niet meer te vergelijken met wat ze nu heeft. Als je er langere sessies mee gaat doen zou ik vooral voor een DSLR kijken qua ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10-2024
Dubbele post

[ Voor 98% gewijzigd door starf op 20-11-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik ga ook reageren met mijn bevindingen, voor wie hier toevallig nog informatie zoekt.

Ter info, ik doe amper shoots, en als ik deze doe is dat hobby/vriendendienst dus ben geen pro.

Zelf heb ik een Nikon Full Frame instap D610 met 24-120 F4 en een 50mm 1.8 verkocht ten voordele van de X-T2 met 18-55.
De Full Frame lens combo was dit fantastisch, snel, scherp, mooie scherptediepte en een heel fijne reach.

Eén groot probleem: Gewicht.
Dit meezeulen naar een pretpark of andere uitstap was geen pretje en ik was dit enorm beu. Plus de X-T2 zag er zoooo sexy uit. Alles verkocht en voor die prijs heb ik nu heb ik de X-T2 met enkel één 18-55 F2.8-4.

Leuke camera, leuke kleuren, minder gewicht, mis bijna niets van de focus snelheid en auto focus in het donker. Maar mijn god zijn lenzen duur. Eigenlijk te duur voor een hobbyist.

Dus mijn advies: Kies de instap full frame voor scherptediepte en goedkope lenzen, dit heb je NIET bij fuji zonder je blauw te betalen (of je moet een beterkope body kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
maikel7 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:27:
... Ze wil gaan proberen om voor haarzelf te beginnen en doelgroep fotografie is portretten (met name newborn, kinderen en families) en bruiloften. Met name lifestyle fotografie is wat zij graag doet.

De Canon 6D of de Fujifilm X-T2? Of adviseren jullie een totaal andere camera?
Ik zou iig voor FF (binnen/donker bij newborn, en veel portret) gaan. Het slepen bij bruiloften moet dan maar. Canon of Nikon vanwege het lensaanbod. Welke is persoonlijke smaak, en in geval van gebruiktkoop ook de beste aanbieding die het eerst je pad kruist. (omdat ze nog professioneel moet gaan beginnen en niet weet of dat gaat lukken, zou ik fiscale argumenten voor nieuwkoop vooralsnog buiten beschouwing laten)
starf schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:42:
Dus mijn advies: Kies de instap full frame voor scherptediepte en goedkope lenzen, dit heb je NIET bij fuji zonder je blauw te betalen ...
+1

[ Voor 36% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-11-2017 16:06 ]

Pagina: 1