Een Pentax K-70 ook voor dat bedrag
Maar we dwalen af, want het budget was toch ruim twee keer zo hoog, namelijk het prijsniveau van de X-T2?
Het doel is portetten en lifestyle. Kortom, snelle actie, sport e.d. is niet direct een eis. Dus kun je je afvragen of je wel behoefte hebt aan die uitstekende tracking autofocus van de X-T2. 4K video zal ook niet echt een eis zijn? Dus ik zie niet direct waarom de X-T2 dan zo'n goede optie is voor dit specifieke geval. Verder wel prima ding natuurlijk.
De Canon 6D lijkt me dan handiger. Zoals Ventieldopje al zei, je kunt - gelet op de grotere sensor - makkelijker met een kleine scherpte-diepte werken. En dat wil je toch vooral met portretten. De mindere AF-module zal voor zoiets als statische portretten niet zo'n punt zijn. Het lensaanbod is qua hoeveelheid keus en prijs ook aantrekkelijker bij Canon.
Denk dat het verschil tussen een EVF en OVF (systeemcamera vs spiegelreflex) ook nog een overweging moet zijn. Heeft ze daarin toevallig een voorkeur, of is dat om het even?
Gelet op het doel van portretten en lifestyle, en omdat het budget op zich toereikend is, zou ik sowieso eerder voor FF gaan dan crop.
Eigenlijk is de Pentax K-1 de best betaalbare FF camera voor het doel van portretten en lifestyle, al is het dan qua lenskeus heel wat minder.
Kan eventueel ook nog de Sony A7 serie bekijken. De A7 II en de A7R liggen rond het prijsniveau van de X-T2 en de originele Sony A7 ligt daar ver onder.
Hoe dan ook, tussen de X-T2 en de Canon 6D lijkt me de laatstgenoemde de betere keuze. Ook omdat je binnen gaat fotograferen; daar gaat de low light capaciteit van de 6D ook helpen, al zal een flitser waarschijnlijk ook wel gebruikt gaan worden?