Toon posts:

Denon avr 1610 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik ben nieuw hier en heb een vraag over mijn denon.

Ik heb een denon avr 1610 en luister stereo naar muziek.
Heb ook over surround geluisterd maar persoonlijk vind ik dat geen mooi geluid geven.
Maar goed.
Ik luister dus stereo en mijn speakers zijn,

Magnat monitor supreme 800
160/320 watt
4-8 ohm.

Nu weet ik dat die denon op 8 ohm
75 watt rms geeft.
En op 6 ohm 110 watt rms.
Nu is mijn bevinding dat ik op 8 ohm bijna geen laag heb.
Nu ben ik aan het prutsen geweest en heb de uitgangen A en B in gebruik.
Ik dacht als ik die A en B kanalen nou overbrug zou het dan beter gaan... meer
Wattage dacht ik.
Ik weet dat laag, vermogen vraagt.
Nu ik dat gedaan heb klinken de speakers een stuk warmer en heb geen sub nodig wat ik bij 8 ohm eigenlijk wel nodig had om aan laag te komen.

Nu komt het... ik heb ze dus overbrugt en denk dan 8 ohm wordt 4 ohm toch?
Heb ergens gelezen dat die denon tot 6 ohm gaat.
Hoe sluit ik dat aan dan dat ik op 6 ohm kan spelen?
Of kan dat niet?

Uiteindelijk wil il opzoek gaan naar de kenwood DA 9010 voor mijn speakers. Denk dat dat wel goed gaat komen met deze speakers.

Met vriendelijke groet... maikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30

FeaR

In GoT we trust

Wat bedoel je met overbruggen? Dat haal ik niet uit je post. Gebruik van termen en verbanden is sowieso niet overal kloppend. Maar goed. Zowel Front A als Front B aangesloten op de Magnat? Als ik de afbeeldingen van de speaker aansluitingen zo zie dan heeft die slechts één enkele speaker terminal. Het verbaast me eigenlijk dat het goed gaat en de receiver niet direct in de beveiliging springt.

Eigenlijk moet je niet op vermogens en dergelijke letten. Niet aan de kant van de receiver, want door twee kanalen aan te sturen heb je niet opeen 2 x 75 Watt op 8 Ohm en 220 Watt op 6 Ohm. Niet omdat je die waardes niet zo op kan en mag tellen en omdat de receiver in praktijk veelal (veel) minder zal leveren dan opgegeven. Maar ook niet aan de kant van de speaker. Zeker niet bij een merk als Magnat die eigenlijk elke specificatie die er is overdrijft. 160 Watt nominaal en 320 Watt max zijn echt absurde waardes. Zeker voor een speaker die 92 dB/m zou hebben staan bij gevoeligheid. Idem met het opgegeven frequentiebereik van 22 – 38 000 Hz, dat is ook echt pure nonsens en waarschijnlijk gemeten bij -20 dB en niet bij de representatieve -3 dB.

Zijn de instellingen wel correct in de receiver? Ik kan moeilijk geloven dat door anders (en ook nog eens verkeerd als ik de foto's zie) dat het zo'n verschil maakt.

Een receiver is niet x Ohm. Een speaker fluctueert in de weerstand (Ohm) over het gehele frequentiebereik. Dat geeft de 4 - 8 Ohm die Magnat opgeeft ook aan. Of dat correct is even buiten beschouwing gelaten. Lang niet alle merken geven het laagste punt in de weerstand op (helaas...). De receiver reageert op wat de speaker als het ware vraagt. De receiver laten spelen op 6 Ohm is dan ook niet mogelijk en niet nodig. De 6 Ohm die Denon en veel andere merken weergeven is omdat het een veilige waarde is. Als je lager aan gaat sluiten gaat het over het algemeen genomen wel goed omdat je met normaal gebruik slechts een paar Watt gebruikt. Dan is de stap van bijvoorbeeld 8 naar 4 Ohm (verdubbeling van vermogen) wel op te vangen voor een receiver. Eigenlijk is een receiver die daadwerkelijk 4 Ohm aan kan ook pure marketing omdat je er met normaal gebruik dus niet aan komt.

[ Voor 55% gewijzigd door FeaR op 26-10-2016 12:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met overbruggen bedoel ik front A de + van links en de - van rechts en bij front B het zelfde alleen andersom anders geen stereo ben ik achter gekomen. En heb het door audyssey in laten stellen.