Zinnig alternatief voor aardgas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:46
Het zoemt al een tijdje rond in den lande: op de lange termijn moeten we van onze gasverslaving af. De Groningers zijn niet heel blij met het boren en op een gegeven moment zal het gewoon op zijn (ook elders in de wereld).

Steeds vaker hoor je dat er bij nieuwbouwprojecten al geen gasaansluiting meer is; men werkt dan met stadsverwarming en/of warmtepompen. Sinds kort gebeurt datzelfde bij renovatieprojecten ook; de gasleiding wordt weggehaald.
Wat ik me echter afvraag: wat is nu een praktische oplossing voor de bestaande particuliere huiseigenaar? Kijk ik bijvoorbeeld naar onze eigen situatie; een rijtjeshuis uit de jaren '80 met een redelijk standaard combiketel van een paar jaar oud, een inductiekookplaat (dus daar al geen gas voor nodig). We willen op de begane grond vloerverwarming laten installeren, maar is het daarvoor nodig/zinnig om rekening te houden met een mogelijkheid zonder gas?

Als particulier ga je niet zomaar even een warmtepomp in je tuin installeren lijkt me. Bovendien: hoe zou dat dan werken met douchen en warm water in de keuken? Een zonneboiler klinkt leuk, maar kom je dan wel aan voldoende volume en temperatuur?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou eens beginnen met het doorlezen van Duurzame Energie & Domotica

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-04 14:59
Ik zou persoonlijk niet al te veel willen investeren in een huis uit de jaren 80 voor wat betreft duurzaamheid zonder gas gebruik. De investeringen die je moet doen en de vergunningen om bijvoorbeeld een water / warmtepomp te laten installeren hebben een behoorlijk lange terugverdientijd.

Als ik zo je verhaal lees denk ik dat je het beste kan beginnen met het goed isoleren van je woning. Denk dan hieraan een isolatie in de kruipruimte, nieuw / beter dubbelglas en dak isolatie. Daar kan je, zonder meteen een mega investering te doen relatief snel op verdienen.

Een warmtepomp is een leuk ding, maar is nogal prijzig in aanschaf. Ikzelf heb een nieuwbouwhuis waar ook een warmtepomp is geïnstalleerd, aanschaf en installatie zat op €16.000,- ex onderhoudscontract van 2500 voor 5 jaar en installatie van 3x25 ampere krachtstroom, waar ook een hoger vastrecht opzit. (is wel nodig, zeker als je een inductieplaat erbij hebt met 3 fase. Anders kanlt soms de hoofdstop eruit, de warmtepomp lust wel wat)

Ook moet je denken aan een vergunning, ja mag niet zomaar een verticale buis de grond inbrengen voor de warmtepomp. Vraag dit trouwens na bij je gemeente.

Mijn mening over de warmtepomp, ik weet het nog niet zo. Je merkt gewoon dat het een langzaam systeem is waarbij je niet zomaar even de temperatuur omhoog en naar beneden kan zetten. Het duurt onwijs lang voordat het water door de leidingen loopt en met een dusdanige lage temperatuur dat je niet snel het idee hebt dat het warmer wordt. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het systeem pas 6 weken aanstaat, dus dat er nog niet voldoende warmte de grond is ingebracht waardoor het verwarmen wat sneller gaat. Volgend jaar is de verwachting dat het wat beter zal gaan, zeker als je in de zomer het syteem laat koelen en de warmte de grond inbrengt.

Verder is de warmtepomp voorzien van een boiler van 200 liter, dit is niet al te groot en zeker als je de warmwater leiding niet knijpt (dus doorvoer van 10 liter per minuut standaard) ben je met 20 minuten door je water heen, knijp deze een beetje is het devies naar pakweg 5 liter per minuut) Omdat het een lage temperatuur verwarming betreft duurt het ook lang voordat een boiler weer gevuld en op temperatuur is (pakweg anderhalf uur). Met onze pomp is het zo dat tijdens het verwarmen van de boiler je verwarming niet loopt. Al de warmteenergie uit de grond wordt dan gebruikt voor het verwarmen van de boiler. De boiler temp staat bij ons op 56, als ik hem naar de 60 – 65 graden trek is de verwarmingstijd van 200 liter zon 3 uur. 3 uur zonder verwarming dus, dit kan je dan wel weer oplossen door een extra warmte element te laten installeren in de boiler, maar dan gaat de energie rekening ook omhoog met zo’n €0,70 tot €1,00 per dag. Weg voordeel......

Gelijktijdig water gebruik is niet zo’n issue, dit gaat gewoon goed, alleen wel met de beperking dat er niet superveel warmwater beschikbaar is.

Een warmtepomp is een duurzame oplossing waarbij je een “goed” gevoel kan hebben, echter lever je er wel comfort voor in.

PS, dit jaar kan je nog subsidie krijgen op een warmtepomp. Ik heb €2800,- euro terug gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 13:46
Je kan eens kijken wat je gemeente doet, of gaat doen, met riothermie, oftewel het terugwinnen van warmte uit het riool. Voor grotere installaties, denk aan een gemeentelijk zwembadcomplex, kan zo'n systeem ~50% schelen op de verwarmingsrekening. Maar dat vergt grote ingrepen in een rioolstelsel, dus dat kan nog lang gaan duren.

Ook kan je er in huis voor kiezen om een warmtewisselaar tussen de doucheafvoer en de koudwater aanvoer van je CV installatie te plaatsen. Er zijn losse wandunits voor bijvoorbeeld in een koof, maar ook douchebakken met een ingebouwde warmtewisselaar. Die laatste opties zijn ook erg goed icm een zonneboiler.

[ Voor 11% gewijzigd door uncle_sjohie op 28-10-2016 14:42 ]

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:46
Meh, klein dorp hier. We hebben een "zwembad" maar ik zet daar niet voor niets aanhalingstekens bij. ;)

Een warmtepomp voor alleen onszelf neerleggen is volgens mij sowieso niet rendabel binnen afzienbare termijn. Zoiets zouden we dan projectmatig met ten minste de hele straat (7 huizen) moeten doen denk ik, met hulp van de gemeente als het gaat om vergunningen. Zou op zich euk zijn i.c.m. een zonneboiler als ik het zo lees, maar ook dan zou ik dat liefst gelijk met de hele buurt doen.

Een douche-wtw is op zich een leuke optie om te onthouden; we willen over een ~3-5 jaar de badkamer renoveren.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Richard

Kuru Kuru Kururin

uncle_sjohie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:42:
Er zijn losse wandunits voor bijvoorbeeld in een koof, maar ook douchebakken met een ingebouwde warmtewisselaar.
Kwam laatst deze tegen en die vond ik ook wel subliem verzonnen:

http://www.easydrain.nl/douchegoten/wtw-systeem/

Afbeeldingslocatie: http://www.easydrain.com/app/uploads/sites/2/2016/06/Douchegoot-Easy-Drain-WTW5-840x840.jpg

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 13:46
Ger schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:13:
Meh, klein dorp hier. We hebben een "zwembad" maar ik zet daar niet voor niets aanhalingstekens bij. ;)

Een warmtepomp voor alleen onszelf neerleggen is volgens mij sowieso niet rendabel binnen afzienbare termijn. Zoiets zouden we dan projectmatig met ten minste de hele straat (7 huizen) moeten doen denk ik, met hulp van de gemeente als het gaat om vergunningen. Zou op zich euk zijn i.c.m. een zonneboiler als ik het zo lees, maar ook dan zou ik dat liefst gelijk met de hele buurt doen.

Een douche-wtw is op zich een leuke optie om te onthouden; we willen over een ~3-5 jaar de badkamer renoveren.
Als je het met meerdere huizen wilt doen, ontkom je er haast niet aan dat je er een VvE of andersoortig vehikel voor op zal moeten richten om het onderhoud(sbudget) te borgen op lange termijn. Overigens kost een warmtepomp 10 à 15k, dat is nog wel op te brengen voor 1 huis volgens mij.

uncle_sjohie

Pagina: 1