• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:33
Momenteel ben ik een tevreden bezitter van een A6000. Ik heb ooit de overstap naar een A6300 overwogen en de A6500 is ook een mooi apparaat, maar de 6300 heeft te weinig meerwaarde en de 6500 is wel erg overpriced. Dat ter introductie.

Ik kom echter vaak tweedehands A7's tegen die prisewise goed te doen zijn. Nu las ik in meerdere reviews dat deze camera eigenlijk FE-lenzen nodig heeft, omdat je anders de randen van de lens gaat zien mede door de grotere sensor. Houd dat nu in dat ik bijv. mijn SELP18-105 lens niet (goed) kan gebruiken op de A7?
Ik voel er weinig voor om weer allemaal nieuwe lenzen aan te moeten schaffen.

Bovendien is de A7 al wel een wat oudere camera, de A6000 is nieuwer, dus doe ik er uberhaupt goed aan om over te stappen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-11 22:29
Mag ik een brutale vraag stellen wat je nu precies mist met de A6000 en dat wel (hoopt) te vinden in de andere camera's?

Daarnaast is je lens zo goed als onbruikbaar. Sommge a7 camera's hebben een APS-C modus waardoor je dus wel de lens kan gebruiken. Maar ik zie dan oprecht niet de meerwaarde om naar FullFrame over te gaan als je toch maar APS-C lenzen gaat gebruiken. Daarnaast weet ik niet of de A7 (mark I) over deze modus beschikt.

[ Voor 57% gewijzigd door FireBladeX op 26-10-2016 10:06 ]

Verwijderd

Op een A7 houd je 10 megapixel (uit mn hoofd) over als je in cropmodus werkt. Dat moet wel, want je lens dekt niet de complete sensor. Ik heb de eerste A7, en het is een camera met duidelijke nadelen. Qua AF loopt hij ver achter op de 6000 serie. Zelf vind ik landschappen en architectuur het leukst, en daar heb ik daar dus geen last van. De grootste winst zit m voor mij in het dynamisch bereik van grotere sensor en de kleinere scherptediepte voor een portet zo nu en dan.

Full frame glaswerk is wel duidelijk zwaarder en flink duurder.

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Ik denk dat FirebladeX met zijn eerste vraag een duidelijk beeld voor ons en voor jezelf kan geven wat je precies wil bereiken.

Zelf ook een bezitter van een A6000 en ben er zelf super blij mee, vaak overwogen om naar een A7m2 te gaan maar dan zou ik ervoor moeten kiezen om geheel primes te gaan gebruiken zodat ik het enigszins compact hou.

Ik vind de A6500 niet overpriced, wel het is veel geld, daarbij zijn de lenzen naar mijn mening niet de body waard wat de A6500 kan bieden. Ik ben best zelf bereid om het geld neer te leggen met alle functies die de A6500 heeft, maar dan zou Sony dus betere optische lenzen moeten maken zonder OSS. Door het verwijderen van OSS kunnen de lenzen kleiner worden, of even groot met beter glas.

Kortom, de SELP18-105 is een aps-c e-mount lens en zal vignetting geven als je in full frame mode schiet.