Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 810185

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zal mij even kort voorstellen.
Ik ben Matthew, 20 jaar en heb sinds recent de ambitie om een bedrijf te starten in Refurbished PC's/Laptop's.

Mijn vraag
Wat is nou de beste manier om hieraan te beginnen?
Ik betrap mijzelf erop dat het een grote klus lijkt om de inkoop en verkoop rond te krijgen. ofwel een debiteuren/crediteurenkring opbouwen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb stad en land afgezocht om maar te vinden waar ik nou deze defecte PC's en Laptop's vandaan ga halen. Het wegkrijgen van de gereviseerde hardware is niet zo bijzonder moeilijk, vooral waar ik ze vandaan haal is voor mij een kwestie.

Om mijn vraag dus te verduidelijken..
Hoe/waar vind ik leveranciers van defecte pc/laptop's?

M.v.G
Matthew.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 810185 op 26-10-2016 02:53 . Reden: Slechte zinsopbouw ]

Beste antwoord (via Anoniem: 810185 op 30-10-2016 15:15)

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 15:42
Kleine marges betekent dat je grote volumes moet verwerken om kiet te spelen tegen de vaste kosten. Heel simpel gezegd, stel je hebt 1000 € vaste kosten per maand aan huur, loon, administratie, website, etc. Stel dat je voor elke bak die je verkoopt gemiddeld 10% van de verkoopprijs overhoudt na aftrek van opkoopkosten, transportkosten, onderdelen, disposables (schoonmaakmiddelen, koelpasta etc.), en de kosten die volgen uit het risico dat sommige ingekochte bakken niet verkoopbaar blijken. (Onder dat laatste valt ook de afvoer van afval.)

Dan moet je dus voor 10 000 € per maand verkopen om kiet te spelen. Dit gaat je alleen lukken als je breed inzet, dus grote hoeveelheden van hetzelfde type pc inkopen en een gestructureerde verwerkingslijn opzetten. Doel daarvan is om zo min mogelijk tijd per bak kwijt te zijn. Dus fase 1 is bijvoorbeeld: sorteren in drie groepen A:direct bruikbaar, B:bruikbaar na een rendabele hoeveelheid werk, C:teveel moeite om dit werkend te krijgen, dus onderdelen eruit halen en dan wegmikken.

Waar trek je dan de grens, wanneer is het nog rendabel om aan een bak te werken? Je kunt er ook niet te lang over nadenken per bak want dat kost ook tijd, dus die intake analyse is meestal relatief oppervlakkig. Het wordt dan al gauw een harde grens, op harde data gebaseerd, en geen kwestie van "elk geval individueel beoordelen" - want dat kost teveel tijd. Wellicht kun je het deels automatiseren met een bootable USB stick die automatisch een intake script draait, een rapport genereert van de hardware, wat simpele tests uitvoert, en het rapport in een centrale database dropt. Dan moet jij nog zorgen dat het serial# dat dit script aan de pc toekent, op de kast geplakt wordt.

Als je dit doet uit liefde voor oude hardware dan gaat dit proces tegen je gevoel in werken. Want jij wil elke oude bak een kans op een tweede leven geven, zoveel mogelijk afval van de afvalberg redden, en de perfecte match vinden tussen al je beschikbare componenten en de computers. Als hobbyist leuk, maar als bedrijf gaat dat gewoon niet. Je moet dus accepteren dat je soms een first-gen i3 met 8 GB RAM+SSD gaat shippen en een third-gen i7 met 4 GB+HDD, en erger nog dat je af en toe goede spullen gaat weggooien omdat de tijd kostbaarder is dan de hardware. Je gaat niet ontkomen aan een regel "zodra we x minuten besteed hebben zonder het probleem op te lossen, dan geven we het hele ding op". En als je de kans krijgt om één of twee losse pc's te redden, moet je er niet eens aan beginnen, want dan moet je alles gaan uitzoeken over dat specifieke model (drivers gaan zoeken, downloaden, en handmatig installeren). Kost véél te veel tijd voor twee stuks. Je moet dus ook ergens een minimale partijgrootte gaan definiëren, en die partij mag dus geen mengelmoes zijn.

Verkeerde beslissingen omtrent "is deze bak nog rendabel om te fixen" kosten je tijd en dus geld, want je moet die 10 000 € per maand halen. Minimaal. En dus heb je geen tijd om een uur lang aan één bak te gaan zitten troubleshooten. Je kunt ook niet teveel "risicovolle" transplantaties uitvoeren van bijvoorbeeld CPU's of RAM - bij twijfel over de compatibiliteit ga je het als hobbyist gewoon proberen, maar als bedrijf kun je er beter niet eens aan beginnen. Als het werkt win je honderd euro, als het niet werkt verlies je tijd die meer waard is dan dat. Dus voor elke pc het optimale resultaat behalen, is veel te duur qua tijd. Want je bent ook 1/3 van de tijd kwijt aan inkoop (op jacht naar deals, onderhandelen over deals, transport uitvoeren) en 1/3 aan verkoop (website, advertenties, verkoopkanalen en imago bijhouden, contact met klanten, transport regelen). Dan is er nog aftersales support.

Laten we zeggen dat je gemiddelde verkoopprijs € 200 per bak zal zijn. Dan moet je dus 10 000 / 200 = 50 bakken verkopen. In één maand zitten zo'n 22 werkdagen. Laten we doen alsof je de helft van je tijd aan het oplappen van de bakken kunt besteden (optimistischer dan ik hierboven heb geschetst!). Dan heb je 11 dagen om 50 bakken op te lappen. En dan speel je pas kiet! Dus om er iets aan over te houden, wil je echt minstens 5 pc's per dag van begin tot eind door het refurbishment proces halen. Daar hoort niet alleen het hardware geknutsel bij, maar ook de afwerking - schoonmaken, leveren met een OS, final quality test before shipment. Als al die 5 pc's precies hetzelfde model zijn, dan is dat op zich haalbaar.

Tot zover mijn snelle berekening. Geen idee of het klopt, maar in principe lijkt het haalbaar - als je bereid bent te denken als een keiharde zakenman voor wie de €€ het belangrijkste zijn. Elk stukje idealisme over milieu redden, zoveel mogelijk recyclen, de meest optimale pc's bouwen met je componenten, etc. wat je hierin stopt (behalve dan in de marketing) gaat je tegenwerken. Als je vanuit dat idealisme komt is het top, maar dan moet je dat niet als bedrijf doen maar als vrijwilligerswerk of 's avonds voor een zakcent. Ik heb eens bij een stichting rondgekeken die dat op redelijk grote schaal doet met een handvol mensen - en zelfs zij gebruiken het soort logica dat ik hierboven schets.

[ Voor 13% gewijzigd door Antique op 29-10-2016 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-07 15:06
Ga contacten leggen met grote bedrijven om oude hardware op te kopen, op te lappen en door te verkopen. Waar ik werk gebeurt dit ook eens in de zoveel tijd.

Ben je snel van overjarige spullen af als laptops, desktops, monitoren en netwerkapparatuur.

[ Voor 41% gewijzigd door Lensent op 26-10-2016 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Refurbished hoeft net hetzelfde te zijn als defecte computers die gemaakt zijn. Tweedehands systemen worden ook vaak onder die noemer verkocht. Je hebt bedrijven die ex-bedrijfscomputers doorverkopen. Als een groot kantoor zijn PC's wegdoet kopen ze die op. Krijg je vaak nog een jaar garantie op de hardware.

Op Tweakers zag je vroeger in de V&A nog wel mensen die zo een handeltje hadden in laptops en desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:00
Je zult ongetwijfeld al nieuwe, vervangende onderdelen moeten gaan inkopen voor de reparaties. Misschien in de beginjaren ook nieuwe PC's leveren, waarbij men de oude pc kan inruilen (wat jou de oude pc's oplevert die je kan reviseren en opnieuw verkopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 22:48
Ik wil je niet ontmoedigen. Vind het juist tof dat je denkt aan een eigen zaak. Maar is dit voor 'erbij' of ben je 20 en moet het je volledige inkomen worden?

Want bedenk dat eerst hoeveel geld heb je 'nodig' en bedenk dan hoeveel pc's je moet wegzetten. De marges zijn er echt heel dun. En veel 'niet tweakers' kiezen als ze iets kopen toch vaak voor nieuw. En als het tweedehands is(want zo zien veel mensen het) willen ze er erg weinig voor betalen.

Je zou het eerst in het klein kunnen proberen door pc's op te sporen op marktplaats. zeg dat jij het voor bedrag X nog vandaag kan ophalen en vaak happen mensen toe. Zeker als ie er al wat langer staat. Koop er een paar, evt kleine upgrade en probeer ze weer te verkopen. Evt nieuwe kast eromheen. Begin klein, en slaat het aan, ga door. Want bijvoorbeeld bedrijven die pc's afschrijven willen dat alle pc's in 1 keer worden opgekocht. En dan moet je wel het geld hebben om 200 pc's in 1 keer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:44
denk dat een klein ondernemersplan je gaat helpen met hoe je zaken wil gaan regelen.
want het idee is goed en leuk maar het moet ook uitvoerbaar voor je zijn.

via V&A kun je op tweakers zo nu en dan wel een defecte laptop opkopen. Maar heb je ook alle middelen om de storing te analyseren? De ene verkoper zegt volgens mij is dit en dat kapot. Blijkt bijv achteraf het gehele moederbord kapot te zijn van een laptop. Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet leegloopt op de kosten van inkoop maar dat je juist ook wat gaat verdienen op de verkoop? Gezien de prijzen van nieuwe laptops moet dat toch wel enigszins winstgevend voor je zijn wil je er van kunnen leven.

misschien kun je "refurbished spul wel weg zetten bij een dagopvang of iets dergelijks waarbij je ook een servicecontract kunt afsluiten dat je ervoor zorgt dat de systemen blijven draaien. (meestal zijn dat geen moeilijke systemen en maakt het wellicht niet uit of er een hp-delfbouw pc staat etc.. zolang de functionaliteit maar gewaarborgd is.

succes! ben benieuwd waar het op uit gaat komen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

meermarco schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:43:
Want bijvoorbeeld bedrijven die pc's afschrijven willen dat alle pc's in 1 keer worden opgekocht. En dan moet je wel het geld hebben om 200 pc's in 1 keer te betalen.
Dat is niet het enige probleem, vaak willen grote bedrijven dat je beschikt over certificaten omtrent data vernietiging.

Zal als verder aangegeven zou ik klein beginnen, gewoon meuk opkopen op markt plaats

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guybeuf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-07 12:43
Koop via BVA-Auctions of andere faillisementsveilingen alle oude pc's en laptops op. Vooral laptops, gooi er extra geheugen en een SSD in en verkoop die dingen in je webshop/marktplaats. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 15:44
Marges zijn klein, hoe ga je het doen met garantie e.d.? Denk dat het een lastig verhaal wordt om er een goede boterham mee te verdienen.

Maar misschien zie ik het wel veel te somber in en heb je over een jaar wel extra personeel nodig.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 13:54

RVW

Marges op nieuwe hardware zijn al flinterdun. Hoe dacht je geld te gaan verdienen op laptops en PC's die nieuw zelfs maar een paar honderd euro waren? Leuk hoor, 50 euro vangen voor een PC die je compleet hebt moeten checken en opnieuw installeren, en er vervolgens ook nog garantie op dient te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Je idee is leuk, maar in praktijk is het gewoon onmogelijk om dit te halen. Waarom zal ik een half in elkaar gezetten pc kopen bij jouw die net 50 euro goedkoper is dan een gloednieuwe met de zelfde specs? Jij kan me geen garantie geven of de hardware nog goed werkt of niet.

Bij telefoons werkt dit echter wel, maar daar zit een andere reden achter. Heel lage inkoop en veel, maar dan ook veel mensen hebben de zelfde telefoon en de zelfde eisen. Bij een PC is dit altijd anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:57

rob_erwt

What does this button do?

Ik weet niet hoe groot je het wil aanpakken, maar een buurman van mij doet dit via Marktplaats (e.d). Hij koopt goedkope en licht defecte laptops op. Lapt ze op, vaak door onderdelen uit de ene in een andere te plaatsen en plaatst ze vervolgens weer op Marktplaats.

Hij verdient er wel wat mee, maar het zijn wel zakcentjes. Zijn gezin kan hij er niet van onderhouden, een leuk extraatje is het wel.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als eerst natuurlijk naar de KvK en dan kan je los, omdat de marges klein zijn moet je het echt groot aanpakken hier en daar een laptop van Markplaats kopen gaat het niet worden je moet echt de grote bedrijven hebben die minimaal 100+ desktops/laptops per keer omwisselen. Dus belangrijk contacten bij grote bedrijven en redelijk grote bedrijven instanties die het weer van je opkopen ( scholen verenigingen enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-07 17:57
Ik weet dat op mijn vaders werk bijvoorbeeld elke 4 jaar alle pc's worden weggeflikkerd om er nieuwe voor in de plaats te zetten. Over het algemeen zijn het nog prima computers.
Misschien het aanschrijven van wat grotere bedrijven (+500 werknemers) kan handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-07 18:43
Wil je een soort van reseller worden of wil je het zelf allemaal gaan opkopen en verkopen?

Als je als reseller aan de slag wilt gaan zou je eens contact op kunnen nemen met Xeptor. Ik heb eventueel wel een ingang voor je. Doe mij maar een pb bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 361276 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:20:
Als eerst natuurlijk naar de KvK en dan kan je los, omdat de marges klein zijn moet je het echt groot aanpakken hier en daar een laptop van Markplaats kopen gaat het niet worden je moet echt de grote bedrijven hebben die minimaal 100+ desktops/laptops per keer omwisselen. Dus belangrijk contacten bij grote bedrijven en redelijk grote bedrijven instanties die het weer van je opkopen ( scholen verenigingen enz).
Dit. Zo'n onderneming heeft alleen kans van slagen als je óf al een goed inkoopkanaal hebt óf een goed verkoopkanaal. Als je allebei zonder enige leads moet beginnen dan lijkt het mij weinig vruchtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 14:11

mutsje

Certified Prutser

Grote jongens als Scholten A water doen dit. Maar die vervangen de pc's voor nieuwe type's en nemen voor X bedrag de oude weer in. Wat er met de oude gebeurd weet ik niet maar een instelling/bedrijf is er van af. Misschien eens bij hun informeren wat zij met al die oude systemen doen. Let wel op dit gaat dan vaak per 100 tallen... En om die te slijten op een niche markt waar menig alleen marktplaats af struint is al een kunst an sich denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zet iets in je business plan over Microsoft Refurbished licenties of word MS Authorized Refurbisher. Ook de softwarekant moet immers geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hardware krijgen is niet een issue, dit groeit vanzelf.

Hoe en waar ga je grote volumes opslaan? wat ga je verwerken, wat ga je refurbishen.

de uurprijs ligt op 20,- per uur (dat is bv inclusief materialen en andere onkosten) maak je dan nog wel genoeg winst ?
wat is je toekomst plan ? want de hardware neemt af er verdwijnt meer in de cloud en je kan meer met minder. en hardware word vergankelijker denk bv aan Iphone/Ipad gewoon niet meer te gebruiken als ze niet meer kwalificeren voor OS updates

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-07 09:00

Tijntje

Hello?!

Dit is bijna niet rendabel te doen voor een kleine speler. In Nederland is heb je een aantal grote spelers zoals bijvoorbeeld een Arrow Value Recovery
Deze werken ook weer samen met de grote hardware leveranciers.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Trommelrem schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:33:
Zet iets in je business plan over Microsoft Refurbished licenties of word MS Authorized Refurbisher. Ook de softwarekant moet immers geregeld zijn.
Ik heb al gekeken naar Microsoft Refurbished licentie, maar op de site hiervan wordt gezegd, dat je minimaal een 1000 stuks per maand zou moeten verschepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 810185 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:33:
[...]

Ik heb al gekeken naar Microsoft Refurbished licentie, maar op de site hiervan wordt gezegd, dat je minimaal een 1000 stuks per maand zou moeten verschepen.
Dat lijkt mij een gezonde doelstelling. Zet dus in je business plan wanneer je de 1000 stuks per maand wilt bereiken. Microsoft kennende hoef je niet direct vanaf het eerste jaar al 1000 computers per maand te verschepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Alvast bedankt voor alle hulpvolle tips, ik heb het idee dat ik er alvast veel van op heb gestoken.
Ook heb ik een paar erg realistische tips gehad dat het misschien niet heel makkelijk zou worden om een bedrijf in deze business te starten.

Echter heb ik nooit de instelling gehad dat het een makkelijke weg zou worden, ik ga er gewoon zoveel mogelijk moeite in stoppen als ik kan en zie hoe het loopt.

Nogmaals, erg bedankt voor alle tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-07 23:45
En zie hoe het afloopt... Succes :) Als je met zo'n instelling een bedrijf wil runnen dan denk ik dat je het of A nooit zal beginnen. Of B Nooit lang vol zal houden.

Een tip: Als ondernemer heb je een doel/visie. Als je dat niet heb zal je niks/niet veel bereiken. Niet aanvallend bedoelt maar wel kritiek waar je iets aan heb.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 16:33
Een bedrijf verlangt een certificaat voor de oude hardware dat de data op een professionele wijze wordt vernietigd. Dus verwacht zonder deze niet dat je zomaar hardware mee krijgt.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volvofreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 12:29
Heel goed om te proberen in een vechtmarkt resultaat te boeken. Het moet mogelijk zijn door met doorzettingsvermogen en slim te opereren de grote spelers voor te zijn. En mislukt het, dan heb je in ieder geval heel veel geleerd. Wat je natuurlijk ook kunt doen is wat meer research te plegen en tijdelijk bij een potentiële concurrent te gaan werken om diens zwakke en sterke punten te leren kennen. In ieder geval heel veel succes! Als mijn laptop het begeeft weet ik in ieder geval waar ik hem naar toe zal sturen! _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 15:42
Kleine marges betekent dat je grote volumes moet verwerken om kiet te spelen tegen de vaste kosten. Heel simpel gezegd, stel je hebt 1000 € vaste kosten per maand aan huur, loon, administratie, website, etc. Stel dat je voor elke bak die je verkoopt gemiddeld 10% van de verkoopprijs overhoudt na aftrek van opkoopkosten, transportkosten, onderdelen, disposables (schoonmaakmiddelen, koelpasta etc.), en de kosten die volgen uit het risico dat sommige ingekochte bakken niet verkoopbaar blijken. (Onder dat laatste valt ook de afvoer van afval.)

Dan moet je dus voor 10 000 € per maand verkopen om kiet te spelen. Dit gaat je alleen lukken als je breed inzet, dus grote hoeveelheden van hetzelfde type pc inkopen en een gestructureerde verwerkingslijn opzetten. Doel daarvan is om zo min mogelijk tijd per bak kwijt te zijn. Dus fase 1 is bijvoorbeeld: sorteren in drie groepen A:direct bruikbaar, B:bruikbaar na een rendabele hoeveelheid werk, C:teveel moeite om dit werkend te krijgen, dus onderdelen eruit halen en dan wegmikken.

Waar trek je dan de grens, wanneer is het nog rendabel om aan een bak te werken? Je kunt er ook niet te lang over nadenken per bak want dat kost ook tijd, dus die intake analyse is meestal relatief oppervlakkig. Het wordt dan al gauw een harde grens, op harde data gebaseerd, en geen kwestie van "elk geval individueel beoordelen" - want dat kost teveel tijd. Wellicht kun je het deels automatiseren met een bootable USB stick die automatisch een intake script draait, een rapport genereert van de hardware, wat simpele tests uitvoert, en het rapport in een centrale database dropt. Dan moet jij nog zorgen dat het serial# dat dit script aan de pc toekent, op de kast geplakt wordt.

Als je dit doet uit liefde voor oude hardware dan gaat dit proces tegen je gevoel in werken. Want jij wil elke oude bak een kans op een tweede leven geven, zoveel mogelijk afval van de afvalberg redden, en de perfecte match vinden tussen al je beschikbare componenten en de computers. Als hobbyist leuk, maar als bedrijf gaat dat gewoon niet. Je moet dus accepteren dat je soms een first-gen i3 met 8 GB RAM+SSD gaat shippen en een third-gen i7 met 4 GB+HDD, en erger nog dat je af en toe goede spullen gaat weggooien omdat de tijd kostbaarder is dan de hardware. Je gaat niet ontkomen aan een regel "zodra we x minuten besteed hebben zonder het probleem op te lossen, dan geven we het hele ding op". En als je de kans krijgt om één of twee losse pc's te redden, moet je er niet eens aan beginnen, want dan moet je alles gaan uitzoeken over dat specifieke model (drivers gaan zoeken, downloaden, en handmatig installeren). Kost véél te veel tijd voor twee stuks. Je moet dus ook ergens een minimale partijgrootte gaan definiëren, en die partij mag dus geen mengelmoes zijn.

Verkeerde beslissingen omtrent "is deze bak nog rendabel om te fixen" kosten je tijd en dus geld, want je moet die 10 000 € per maand halen. Minimaal. En dus heb je geen tijd om een uur lang aan één bak te gaan zitten troubleshooten. Je kunt ook niet teveel "risicovolle" transplantaties uitvoeren van bijvoorbeeld CPU's of RAM - bij twijfel over de compatibiliteit ga je het als hobbyist gewoon proberen, maar als bedrijf kun je er beter niet eens aan beginnen. Als het werkt win je honderd euro, als het niet werkt verlies je tijd die meer waard is dan dat. Dus voor elke pc het optimale resultaat behalen, is veel te duur qua tijd. Want je bent ook 1/3 van de tijd kwijt aan inkoop (op jacht naar deals, onderhandelen over deals, transport uitvoeren) en 1/3 aan verkoop (website, advertenties, verkoopkanalen en imago bijhouden, contact met klanten, transport regelen). Dan is er nog aftersales support.

Laten we zeggen dat je gemiddelde verkoopprijs € 200 per bak zal zijn. Dan moet je dus 10 000 / 200 = 50 bakken verkopen. In één maand zitten zo'n 22 werkdagen. Laten we doen alsof je de helft van je tijd aan het oplappen van de bakken kunt besteden (optimistischer dan ik hierboven heb geschetst!). Dan heb je 11 dagen om 50 bakken op te lappen. En dan speel je pas kiet! Dus om er iets aan over te houden, wil je echt minstens 5 pc's per dag van begin tot eind door het refurbishment proces halen. Daar hoort niet alleen het hardware geknutsel bij, maar ook de afwerking - schoonmaken, leveren met een OS, final quality test before shipment. Als al die 5 pc's precies hetzelfde model zijn, dan is dat op zich haalbaar.

Tot zover mijn snelle berekening. Geen idee of het klopt, maar in principe lijkt het haalbaar - als je bereid bent te denken als een keiharde zakenman voor wie de €€ het belangrijkste zijn. Elk stukje idealisme over milieu redden, zoveel mogelijk recyclen, de meest optimale pc's bouwen met je componenten, etc. wat je hierin stopt (behalve dan in de marketing) gaat je tegenwerken. Als je vanuit dat idealisme komt is het top, maar dan moet je dat niet als bedrijf doen maar als vrijwilligerswerk of 's avonds voor een zakcent. Ik heb eens bij een stichting rondgekeken die dat op redelijk grote schaal doet met een handvol mensen - en zelfs zij gebruiken het soort logica dat ik hierboven schets.

[ Voor 13% gewijzigd door Antique op 29-10-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Zie het vooral als een leer proces. Je leert handelen, en in handel is altijd geld te verdienen. Er zijn altijd meer redenen en berekeningen te bedenken waarom iets niet lukt. En je eerste idee hoeft niet gelijk te lukken. Het proces is belangrijk. En alleen scenario's op papier uitdenken is leuk maar de praktijk is altijd anders. Veel succes en plezier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-07 22:52

FFW

Er zijn er ook al Heel Veel. Veel bedrijven willen alleen met grote opkopers samen werken, ivm garanties mbt data / green / mvo. Bereid je ook voor op de hoeveelheid e-waste die bedrijven willen doorverkopen, computers met waterschade, moederbord problemen, poorten die niet werken. daartussen zitten dan misschien een paar werkende, maar oude laptops...
Pagina: 1