Hoe koeling verbeteren van een Onkyo TX-NR609?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Sinds enkele weken heb ik een Onkyo TX-NR609 pricewatch: Onkyo TX-NR609 Zilver receiver staan die ik tweedehands heb gekocht. Het is een prachtige receiver en ik ben er zeer content mee, maar elders op internet zie ik ook dat er de nodige problemen zijn geweest met het HDMI bord dat vroegtijdig stuk ging.

Ik wil natuurlijk graag nog lang genieten van deze receiver en het risico beperken waar mogelijk, daarom zit ik er aan te denken om de koeling te verbeteren zodat de componenten minder slijten. Als ik het goed begrepen heb speelt het te warm worden van bepaalde chips namelijk een rol bij het kapot gaan.

Mijn idee was om 1 of 2 grote casefans te bestellen om de airflow te verbeteren. Het liefst stille exemplaren natuurlijk, omdat ik van rustige en zachte muziek wil kunnen genieten zonder dat dit overstemt wordt door een luidruchtige fan.
Een mogelijke kandidaat zou bijvoorbeeld deze kunnen zijn:
pricewatch: NZXT FZ-200 nonLED Wit, 200mm

Bij het oriënteren kwam ik er echter achter dat er al een fan in zou moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/7/6239/6286787953_977757814b_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/4cc4ee0130a1c932766902da7ab1d8b8ab00a0a5/?url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F1zygck6.jpg

Deze fan hoor ik nooit en ik voel ook geen luchtverplaatsing dus misschien is deze al kapot. De behuizing wordt wel warm dus het binnenwerk en electronica zal nog warmer zijn.

Hier nog een voorbeeld van iemand met een soortgelijk idee:
http://www.avsforum.com/p...c/c4/c41be897_bigfan.jpeg

Vragen
  1. Valt er voldoende winst te halen met het plaatsen van (1 of 2) case fans in zo'n volgepropte versterker?
  2. Moet ik extra openingen maken in de behuizing? (alleen aan de bovenkant zitten ventilatie sleuven)
  3. Is het beter om lucht er uit te zuigen of juist om er lucht in te blazen? (airflow lijkt niet zo best hier)
  4. Heeft iemand een goede tip hoe ik de case fans kan voeden? (er is geen molex stekker aanwezig natuurlijk, zelf zat ik aan usb van een raspberry pi te denken om de fan te voeden)

[ Voor 21% gewijzigd door HyperH op 25-10-2016 21:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-10 20:08
Heb dezelfde gehad, ook last gehad van het defecte HDMI board (overigens netjes door Onkyo vervangen buiten garantietermijn d:)b ) Wat mij ook opviel is dat de ventilater welke er in zit pas begint te draaien wanneer het apparaat al vrij warm is, dus zou er nog niet direct van uitgaan dat deze defect is. Extra koeling kan geen kwaad aangezien het een behoorlijk heethoofdje is :Y

1.Je zou er van uit moeten kunnen dat de koeling van het apparaat ansich al voldoende zou moeten zijn, 1 fan lijkt me voldoende.
2.Onderkant zitten volgens mij ook sleuven waar de frisse lucht aangezogen kan worden.
3.Zou de fan er van boven uit laten blazen, warme lucht wil opstijgen, frisse lucht van beneden aanzuigen.
4.Je kunt de USB aansluiting opofferen en hier een fan op aansluiten, anders ergens een 5V adapter vandaan trekken.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb zelf de 606 gehad welke ook zeer heet werd. En uiteindelijk ging het HDMI bord ook kapot. Dit heeft echter niets met de koeling te maken; op het bordje zaten een aantal snotterende elco's. Deze zijn door een handige colllega hier op kantoor vervangen met exemplaren die ik op Ebay had gekocht.
Mijn Onkyo heeft nu een tweede leven bij een vriend van mij :)

Zorg dat je voldoende ruimte hebt in de kast waar de receiver staat zodat de warmte weg kan. Het ding wordt heet en daar doe je niets aan. Slecht design wat mij betreft, want de Denon die ik nu heb uit dezelfde prijsklasse en gelijk vermogen wordt hooguit warm.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30

FeaR

In GoT we trust

Nyarlathotep schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:15:
Dit heeft echter niets met de koeling te maken; op het bordje zaten een aantal snotterende elco's.
En waarom gaan elco's snotteren? Het defect gaan van de HDMI-boards heeft zeker wel met warmte te maken. Het verschilt per serie wat er precies te warm wordt waardoor het HDMI-board overlijdt. Zo kan de gehele machine te warm worden door de eindtrappen of alleen de DSP-chip (Audyssey).

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 26-10-2016 14:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

FeaR schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:29:
[...]

En waarom gaan elco's snotteren? Het defect gaan van de HDMI-boards heeft zeker wel met warmte te maken. Het verschilt per serie wat er precies te warm wordt waardoor het HDMI-board overlijdt. Zo kan de gehele machine te warm worden door de eindtrappen of alleen de DSP-chip (Audyssey).
Maar dan zou mijn Onkyo ondertussen alweer dezelfde defecten moeten vertonen, en dat blijft tot nog toe uit. De 606 heeft overigens geen fans in het chassis. Wél een sticker bovenop die meldt dat het apparaat érg warm kan worden, en dat dit normaal is...
Ik heb even geen bronnen, maar er werd toen al snel duidelijk dat inferieure hardware en dan met name de elco's debet waren aan het probleem met de HDMI switchboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 23:01

JT

VETAK y0

Je zou ook zo een laptopcooler kunnen pakken in de vorm van een plateau met een grote fan. Die prik je zo in de USB poort van de receiver. Laat je hem van bovenaf zo naar binnen blazen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30

FeaR

In GoT we trust

HyperH schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:25:
Is het beter om lucht er uit te zuigen of juist om er lucht in te blazen? (airflow lijkt niet zo best hier)
Ik zou hoe dan ook niet de huidige fan in de weg gaan zitten. Veelal is de normale vorm van airflow om koele lucht onder het apparaat in te voeren en warme lucht naar boven er uit. Je zou dan dus even naar de rotatierichting van de nu aanwezige fan moeten kijken.
Nyarlathotep schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:37:
[...]
Maar dan zou mijn Onkyo ondertussen alweer dezelfde defecten moeten vertonen, en dat blijft tot nog toe uit.
Het is de vraag of de vervangen elco's van hetzelfde type zijn als die er origineel in zaten. Als de nieuwe van betere kwaliteit zijn dan is er al geen eerlijk vergelijk meer. Tevens zou je voor een eerlijk vergelijk ook de Onkyo in een gelijke ruimte moeten zetten en gelijk benutten (volume/vermogen/warmte).

Het klopt dat de TX-SRxx6 reeks erg heet werd (en ook nog verdomd weinig vermogen kon leveren). Dat is de eerste reeks met de defecte boards wat in de series erna is gebleven. Onkyo is volgens mij pas 2-3 series vrij van stervende HDMI-boards. In die jaren zijn er diverse oorzaken van defecte HDMI-boards.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

FeaR schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:09:
[...]

Ik zou hoe dan ook niet de huidige fan in de weg gaan zitten. Veelal is de normale vorm van airflow om koele lucht onder het apparaat in te voeren en warme lucht naar boven er uit. Je zou dan dus even naar de rotatierichting van de nu aanwezige fan moeten kijken.

[...]

Het is de vraag of de vervangen elco's van hetzelfde type zijn als die er origineel in zaten. Als de nieuwe van betere kwaliteit zijn dan is er al geen eerlijk vergelijk meer. Tevens zou je voor een eerlijk vergelijk ook de Onkyo in een gelijke ruimte moeten zetten en gelijk benutten (volume/vermogen/warmte).

Het klopt dat de TX-SRxx6 reeks erg heet werd (en ook nog verdomd weinig vermogen kon leveren). Dat is de eerste reeks met de defecte boards wat in de series erna is gebleven. Onkyo is volgens mij pas 2-3 series vrij van stervende HDMI-boards. In die jaren zijn er diverse oorzaken van defecte HDMI-boards.
Het zijn inderdaad betere elco's. Een type op aanraden van wat knutselaars online. Sowieso hadden deze iets meer capaciteit.
Overigens heeft de versterker in zijn nieuwe thuis beduidend minder ademruimte, iets waar ik voor waarschuwde maar... Eigenwijs. Tot nu toe nog zonder gevolgen :)

Ik kreeg overigens zelf na iets meer dan een jaar de eerste problemen. Het beeld sprong af en toe op zwart. Het duurde helaas even voordat ik de oorzaak achterhaalde.
Zo kwam ik er ook achter dat de Onkyo 606 officiëel geen pc signalen ondersteunde. Dit was ook te zien aan het wazige beeld. Mijn HTPC was aangesloten op de Onkyo middels HDMI. En dan weer HDMI out naar de TV.
Nu met de Denon is het beeld zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Rickz schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:54:
Heb dezelfde gehad, ook last gehad van het defecte HDMI board (overigens netjes door Onkyo vervangen buiten garantietermijn d:)b ) Wat mij ook opviel is dat de ventilater welke er in zit pas begint te draaien wanneer het apparaat al vrij warm is, dus zou er nog niet direct van uitgaan dat deze defect is. Extra koeling kan geen kwaad aangezien het een behoorlijk heethoofdje is :Y
Dat is goed om te weten. Het zou dus kunnen dat de fan pas aanslaat als hij nog warmer zou worden?
Ik vond de behuizing nu al aan de warme kant, want zonder draaiende fan is er alleen sprake van natuurlijke convectie, dus moet het binnenwerk (de elektronica) veel warmer zijn.
Een grote fan die continu draait op een laag toerental zou misschien wat graden winst opleveren en toch stil genoeg zijn zodat het niet storend is voor de geluidsbeleving.
1.Je zou er van uit moeten kunnen dat de koeling van het apparaat ansich al voldoende zou moeten zijn, 1 fan lijkt me voldoende.
Dat zou lekker zijn, maar in de praktijk leek het toch niet voldoende gezien het grote aantal defecte HDMI borden. Ik had begrepen dat de HDMI chip van Marvell te warm werd en daardoor snel kapot ging?
3.Zou de fan er van boven uit laten blazen, warme lucht wil opstijgen, frisse lucht van beneden aanzuigen.
Dit klinkt logisch en is in dit geval misschien ook wel de meest praktische aanpak. Het vergt de minste modificaties in de behuizing.
Nyarlathotep schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:15:
Ik heb zelf de 606 gehad welke ook zeer heet werd. En uiteindelijk ging het HDMI bord ook kapot. Dit heeft echter niets met de koeling te maken; op het bordje zaten een aantal snotterende elco's.
Wat ik van de vele ervaringen op internet heb begrepen gaat het bij de x09 serie niet om slechte elco's, maar de Marvell HDMI chips die vroegtijdig de geest kunnen geven als ze te warm worden.
FeaR schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:09:
Dus als ik een extra fan bovenin de behuizing plaats die ook de lucht naar buiten blaast, dan gaat het goed? Of zouden ze elkaar dan nog steeds negatief kunnen beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je krijgt dan een sterkere airflow. De lucht wordt naar binnen gezogen via de zijkanten. Dus dit zou moeten werken :)
Waar je wel op moet letten: Het stofvrij houden van de plank waar de receiver op staat. Want meer airflow betekent ook dat er meer stof wordt aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

BLACKfm

O_o

Als het bepaalde chips zijn die warm/te heet worden kun je buiten extra airflow mogelijk ook een extra koellichaam op de chips aanbrengen.

GPU RAM Heatsinks bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zoiets gemaakt en onder mijn versterker geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZukkNjagiG9N83L7xTh6X15a/full.jpg

Maar in jouw geval zou ik gewoon de fan continu schakelen IPV op temperatuur.
Pagina: 1