Sinds enkele weken heb ik een Onkyo TX-NR609 pricewatch: Onkyo TX-NR609 Zilver receiver staan die ik tweedehands heb gekocht. Het is een prachtige receiver en ik ben er zeer content mee, maar elders op internet zie ik ook dat er de nodige problemen zijn geweest met het HDMI bord dat vroegtijdig stuk ging.
Ik wil natuurlijk graag nog lang genieten van deze receiver en het risico beperken waar mogelijk, daarom zit ik er aan te denken om de koeling te verbeteren zodat de componenten minder slijten. Als ik het goed begrepen heb speelt het te warm worden van bepaalde chips namelijk een rol bij het kapot gaan.
Mijn idee was om 1 of 2 grote casefans te bestellen om de airflow te verbeteren. Het liefst stille exemplaren natuurlijk, omdat ik van rustige en zachte muziek wil kunnen genieten zonder dat dit overstemt wordt door een luidruchtige fan.
Een mogelijke kandidaat zou bijvoorbeeld deze kunnen zijn:
pricewatch: NZXT FZ-200 nonLED Wit, 200mm
Bij het oriënteren kwam ik er echter achter dat er al een fan in zou moeten zitten.

Deze fan hoor ik nooit en ik voel ook geen luchtverplaatsing dus misschien is deze al kapot. De behuizing wordt wel warm dus het binnenwerk en electronica zal nog warmer zijn.
Hier nog een voorbeeld van iemand met een soortgelijk idee:
http://www.avsforum.com/p...c/c4/c41be897_bigfan.jpeg
Vragen
Ik wil natuurlijk graag nog lang genieten van deze receiver en het risico beperken waar mogelijk, daarom zit ik er aan te denken om de koeling te verbeteren zodat de componenten minder slijten. Als ik het goed begrepen heb speelt het te warm worden van bepaalde chips namelijk een rol bij het kapot gaan.
Mijn idee was om 1 of 2 grote casefans te bestellen om de airflow te verbeteren. Het liefst stille exemplaren natuurlijk, omdat ik van rustige en zachte muziek wil kunnen genieten zonder dat dit overstemt wordt door een luidruchtige fan.
Een mogelijke kandidaat zou bijvoorbeeld deze kunnen zijn:
pricewatch: NZXT FZ-200 nonLED Wit, 200mm
Bij het oriënteren kwam ik er echter achter dat er al een fan in zou moeten zitten.

Deze fan hoor ik nooit en ik voel ook geen luchtverplaatsing dus misschien is deze al kapot. De behuizing wordt wel warm dus het binnenwerk en electronica zal nog warmer zijn.
Hier nog een voorbeeld van iemand met een soortgelijk idee:
http://www.avsforum.com/p...c/c4/c41be897_bigfan.jpeg
Vragen
- Valt er voldoende winst te halen met het plaatsen van (1 of 2) case fans in zo'n volgepropte versterker?
- Moet ik extra openingen maken in de behuizing? (alleen aan de bovenkant zitten ventilatie sleuven)
- Is het beter om lucht er uit te zuigen of juist om er lucht in te blazen? (airflow lijkt niet zo best hier)
- Heeft iemand een goede tip hoe ik de case fans kan voeden? (er is geen molex stekker aanwezig natuurlijk, zelf zat ik aan usb van een raspberry pi te denken om de fan te voeden)
[ Voor 21% gewijzigd door HyperH op 25-10-2016 21:37 ]