Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds december vorig jaar een AMD FX-8350 met een Arctic Freezer A30 erop. Alleen is sinds een paar weken de temperatuur met 20Co gestegen. Ik vroeg mij af of jullie misschien een idee hadden waar dit door komt. Ik heb de airflow richting veranderd van achter -> voor naar voor -> achter en de RPM van de fans op maximaal gezet. Ook heb ik de temperatuur gemeten in een paar verschillende programma's:
AMD OverDrive: 50,60 bij alle cores
HWMonitor: CPU: 34 (Bij het kopje van het moederbord)
Package: 18 (Bij het kopje van de CPU)
ASUS Thermal Radar: 35
Speccy: 29
Op het moment van het meten had ik Spotify open en de programma's zelf. Ik heb de CPU niet overclocked.
Specificaties:
Moederbord: ASUS Sabertooth 990FX R2.0
CPU: AMD FX-8350 Black edition
GPU: MSI NVIDIA GeForce GTX 650
RAM: 2x Kingston D3 4GB 1866-9 Savage KHX
Behuizing: Sharkoon VS4-W ATX
Voeding: Sharkoon WPM600 Bronze 600W ATX
Case fans: Arctic F12 PWM PST CO
2x meegeleverde Sharkoon fans

De behuizing ligt nu op zijn kant met de bovenkant open en ik heb twee schermen aangesloten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-10-2016 19:51)

Verwijderd

Bij AM3+ CPU's zit alleen een sensor voor de package temp, dus niet voor iedere core individueel. En 9 van de 10 keer kloppen de uitlezingen bij AM3+ (en zo ook FM2(+)) CPU's voor geen meter in idle (en load vaak ook niet). De temps fluctueren normaal gesproken vrij erg. Alleen AMD Overdrive is redelijk betrouwbaar.

Je hebt trouwens door dat de temperatuur die AMD Overdrive laat zien niet de temperatuur is, maar de Thermal Margin? Dit betekent dat hij nog zoveel graden als dat er staat warmer mag worden, dus in jouw geval zit je nog 50-60 graden onder de limiet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 19:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Ventilator al van de koeler afgehaald? De heatsink kan erg goed stof verzamelen en dan komt er simpelweg geen koele lucht meer tussen de koelvinnen door.

Overigens mag deze CPU 80°C worden in Overdrive. Bij 78°C ergens gaat hij vanzelf throttlen

[ Voor 3% gewijzigd door PhatFish op 25-10-2016 19:25 ]

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij AM3+ CPU's zit alleen een sensor voor de package temp, dus niet voor iedere core individueel. En 9 van de 10 keer kloppen de uitlezingen bij AM3+ (en zo ook FM2(+)) CPU's voor geen meter in idle (en load vaak ook niet). De temps fluctueren normaal gesproken vrij erg. Alleen AMD Overdrive is redelijk betrouwbaar.

Je hebt trouwens door dat de temperatuur die AMD Overdrive laat zien niet de temperatuur is, maar de Thermal Margin? Dit betekent dat hij nog zoveel graden als dat er staat warmer mag worden, dus in jouw geval zit je nog 50-60 graden onder de limiet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah dat had ik niet door! Bedankt