• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Omdat ik keuzevrijheid(unlocken van toestel, rooten) nogal belangrijk vind is het kiezen van een nieuwe telefoon erg lastig voor mij. Ik realiseer me dat de perfecte telefoon voor mij wellicht niet bestaat. Wellicht kunnen jullie met meedenken.
Ik heb een Xiaomi Redmi 3S besteld maar deze ligt momenteel bij de douane en ga het importeren weigeren, voor €175 vind ik deze telefoon gezien mijn eisen (harde en zachte) toch niet voldoen. Een vlaag van verstandsverbijstering zullen we maar zeggen. Mijn abonnement heb ik zojuist verlengd, voor de prijs van een sim-only 'kreeg' ik er een Huawei P9 lite bij, deze wil ik hoogstwaarschijnlijk verkopen.
Ik kom van een Moto G (1e generatie, 4G) en heb daarvoor een Nexus 4 gehad.

Ik zoek een?
Must-have:
  1. Mogelijkheid om de bootloader te unlocken en het toestel te unrooten
  2. Stock Android of mogelijkheid daartoe door middel van Cyanogenmod
  3. Lange accuduur, einde van de dag moet makkelijk haalbaar zijn
  4. Processor die krachtig genoeg is voor onderstaande, een midrange model zal volstaan
  5. 2GB aan werkgeheugen, 32GB opslag (indien een SD kaart mogelijk dan zou 16gb volstaan maar liever iets meer)
Nice-to-have
  1. 3GB+ werkgeheugen voor future-proofing
  2. USB-C fast-charging
  3. Vingerafdrukscanner
  4. Full HD scherm of beter
Wat is je budget?
€300, tweedehands kopen is geen probleem.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Agenda, taken en bestanden via NextCloud gebruiken. E-mail via eigen mailserver/Protonmail. Communicatie via Signal/Whatsapp. Soundcloud en Spotify voor muziek (ook casten). Maps, 9292ov, WieBetaaltWat, KeePassDroid. Social media gebruik ik niet op mijn telefoon wegen privacy/batterij bezwaren. Spelletjes speel ik er niet op, camera gebruik ik af en toe maar is niet van groot belang.

Wat heb je zelf al gevonden?
Nexus 5X
Tweedehands goed verkrijgbaar, veel ROM development en vrijheid qua software. Nadeel is geen SD-kaart, processor aan de oude kant, twijfels over batterijduur.
Nexus 6P
Zelfde als bovenstaand. Bettere processor en accu maar net buiten budget tweedehands, wel erg groot.
OnePlus 3
Helaas tweedehands niet goed te verkrijgen, prijs daarom flink boven budget. Wel veel softwareontwikkeling maar volgens mij mist CyanogenMod nog wel features ten opzichte van de stock ROM (die gelukkig wel dicht tegen stock Android aan zit).
BQ Aquaris X5 Plus
Handzaam formaat maar wel 1080p, prijs is netjes binnen budget. ROM is vrij stock Android maar (nog) geen CyanogenMod beschikbaar, merk is ook niet bekend dus het is de vraag in hoeverre development echt op gang gaat komen.
Moto Z Play
Accuduur en nog eens accuduur. Vind echter wel dat de kwaliteit van de Moto's sinds overname door Lenovo achteruit is gegaan. Development is nog niet op gang gekomen. Duur als je naar de specs buiten batterijduur kijkt.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zouden jullie aanraden? Heb ik nog toestellen over het hoofd gezien?

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:47
Xiaomi Redmi Note 3 Pro.

Voldoet eigenlijk aan al je eisen, ik heb hem zelf ook.

Bij geekbuying.com vanuit Spanje te koop voor 180 inclusief verzenden.

Enige is dat je toestemming moet aanvragen om de bootloader te unlocken bij Xiaomi, maar dat is zo gedaan.

Daarnaast heeft ie geen USB type C maar verder wel alles wat je wilt. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Pazienza op 25-10-2016 14:34 ]