Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Goedenmiddag,

Voor een ESX server moet ik een 600GB 6G SAS disk bij plaatsen en voor 2 CPU's per CPU 32GB bijplaatsen. Nu heb ik dit nog nooit eerder gedaan en wil ik me hierop voorbereiden. Volgens mij zijn onderstaande stappen de stappen die ik moet uitvoeren. Huidige setup is een RAID5 config

1. Nieuwe server firmware op een bootable USB stick plaatsen voor BIOS update
2. Virtuele machines op de ESX uitschakelen
3. 600GB disk bijplaatsen in de ESX server
4. Server booten vanaf USB voor BIOS update
5. Disk extenden vanuit BIOS Smart Array Utility

Is dit de juiste manier of kan iemand mij verbeteren?

Thnx voor de moeite!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:43
het enige wat mij te binnen schiet, kan je raid controller wel expanden ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat specificaties van de server zouden wel handig zijn. Een BIOS update staat in principe los van een hardware uitbreiding, al is het natuurlijk wel handig om deze up-to-date te houden. Vaak kan dit ook wel vanuit vCenter of via de management kaart (DRAC/ILO/IMM2/IPMI).

• H8M3CuzUaintM3
Bigs schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:45:
Wat specificaties van de server zouden wel handig zijn. Een BIOS update staat in principe los van een hardware uitbreiding, al is het natuurlijk wel handig om deze up-to-date te houden. Vaak kan dit ook wel vanuit vCenter of via de management kaart (DRAC/ILO/IMM2/IPMI).
Laatste update geniet ergens vanuit 2014 vandaar dat ik deze wil meenemen. Maar wat zijn de beste stappen voor een disk uitbreiding met Smart Array Utility, moet ik nog ergens op letten of kan iemand me uitleggen hoe ik dit precies doe?

Het gaat trouwens om een HPE DL380 Gen8 server

[ Voor 3% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 25-10-2016 14:04 ]

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 22:37
Verstandigere volgorde als de laatste update in 2014 is gedaan:
  1. VMware drivers bijwerken, zie http://vibsdepot.hpe.com/
  2. Firmware bijwerken
  3. Geheugen bijplaatsen en sever testen
  4. Disks bijplaatsen en in bestaande array (op basis van RAID5) zetten
Is de door HPE aanbevolen methode, doe dit soort dingen al een jaar of 10 8)

De driver/firmware updates zijn zeker nodig in het geval van een machine die nog in contract o.i.d. zit. HPE ondersteund alleen nog maar firmware/software tot maximaal een jaar oud.

[ Voor 26% gewijzigd door Biite op 25-10-2016 15:10 ]

• H8M3CuzUaintM3
Biite schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:07:
Verstandigere volgorde als de laatste update in 2014 is gedaan:
  1. VMware drivers bijwerken, zie http://vibsdepot.hpe.com/
  2. Firmware bijwerken
  3. Geheugen bijplaatsen en sever testen
  4. Disks bijplaatsen en in bestaande array (op basis van RAID5) zetten
Is de door HPE aanbevolen methode, doe dit soort dingen al een jaar of 10 8)

De driver/firmware updates zijn zeker nodig in het geval van een machine die nog in contract o.i.d. zit. HPE ondersteund alleen nog maar firmware/software tot maximaal een jaar oud.
Thnx voor je reactie!
Klopt het dat ik de disk voor de ESX dan met de Smart Array Configuration Utility kan uitbreiden en is dit makkelijk ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

supra_indo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Thnx voor je reactie!
Klopt het dat ik de disk voor de ESX dan met de Smart Array Configuration Utility kan uitbreiden en is dit makkelijk ?
Wat is je vraag nu precies, en op welke zoektermen heb je zelf al gezocht? HP heeft meer dan voldoende manuals online staan waarin exact beschreven staat hoe je een Array kunt expanden.

Ook vshpere heeft documentatie online staan hoe storage uitgebreid kan worden...

Die informatie is redelijk eenvoudig te vinden, waar loop je nu exact tegenaan? Je bent in het verleden al vaker gewezen op het ontbreken van eigen inzet....

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 25-10-2016 15:36 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• H8M3CuzUaintM3
Question Mark schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:35:
[...]

Wat is je vraag nu precies, en op welke zoektermen heb je zelf al gezocht? HP heeft meer dan voldoende manuals online staan waarin exact beschreven staat hoe je een Array kunt expanden.

Ook vshpere heeft documentatie online staan hoe storage uitgebreid kan worden...

Die informatie is redelijk eenvoudig te vinden, waar loop je nu exact tegenaan? Je bent in het verleden al vaker gewezen op het ontbreken van eigen inzet....
Dit is de eerste keer dat ik dit ga uitvoeren dus ik zie op internet zoveel verschillende info :) en volgens mij heb ik alle info gegeven die je nodig is om in ieder geval een zetje in de goede richting te geven. Newbies moeten het ook leren en begrijpen ook niet alles zoals jij dat waarschijnlijk wel begrijpt. Dacht dat een forum de kracht had om elkaar te helpen, het enige wat jij doet is kijken of je iemand kan neerhalen omdat ze niet van jouw niveau zijn ;-) jammer man

[ Voor 22% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 25-10-2016 15:47 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
supra_indo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:43:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik dit ga uitvoeren dus ik zie op internet zoveel verschillende info :)
Omdat je het voor de eerste keer doet vind je niet zoveel op internet? Die redenatie slaat kant noch wal.

hp smart array <insertkaartnaam> expand raid geeft mij een shitload aan pagina's en zelfs youtube video's. Dus welke info mis je dan?

Edit: als ik je zo hoor zou ik ook zorgen voor een goede fallback (backups, backups en nog meer backups).

[ Voor 10% gewijzigd door Craven op 25-10-2016 15:50 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pak de handleiding van de leverancier...

http://h20565.www2.hpe.co...c03510253&docLocale=en_US

Compleet met plaatjes nog wel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• H8M3CuzUaintM3
Question Mark schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:49:
Pak de handleiding van de leverancier...

http://h20565.www2.hpe.co...c03510253&docLocale=en_US

Compleet met plaatjes nog wel...
Mijn dank is groot, blijkbaar kom ik zelf niet bij die handleiding uit en is mijn zoekgedrag gewoon niet correct. _/-\o_

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En vergeet niet vooraf te backuppen.... ;)

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:42
[...]

Dit is de eerste keer dat ik dit ga uitvoeren dus ik zie op internet zoveel verschillende info :) en volgens mij heb ik alle info gegeven die je nodig is om in ieder geval een zetje in de goede richting te geven. Newbies moeten het ook leren en begrijpen ook niet alles zoals jij dat waarschijnlijk wel begrijpt. Dacht dat een forum de kracht had om elkaar te helpen, het enige wat jij doet is kijken of je iemand kan neerhalen omdat ze niet van jouw niveau zijn ;-) jammer man
Toen ik hier jaren geleden kwam stelde ik ook van die newbie vragen zoals jij en ik werd ook neergehaald. Ik heb geleerd om zelf te zoeken en met mijn resultaten, indien nodig, naar hier te komen voor bevestiging.
Jij doet echt geen moeite en bent echt het prototype van de luie Nederlander :-)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Newbies moeten het ook leren en begrijpen ook niet alles zoals jij dat waarschijnlijk wel begrijpt. Dacht dat een forum de kracht had om elkaar te helpen, het enige wat jij doet is kijken of je iemand kan neerhalen omdat ze niet van jouw niveau zijn ;-) jammer man
Je bent volgens je notes in 2014 al voor het eerst gewaarschuwd dat je moet letten op eigen inzet... In de afgelopen twee jaar ben je daar nog zes maal voor gewaarschuwd.

Ondanks al die waarschuwingen en hardleersheid:
  • sluit ik dit topic nog steeds niet
  • Geef ik ook nog eens antwoord op je vraag door je exact de juiste informatie op een presenteerblaadje aan te leveren, en ik geef je als kado een extra waardevolle tip.
Kun je mij nu eens uitleggen op welke wijze ik je nu precies neerhaal?

• H8M3CuzUaintM3
Question Mark schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:12:
[...]

Je bent volgens je notes in 2014 al voor het eerst gewaarschuwd dat je moet letten op eigen inzet... In de afgelopen twee jaar ben je daar nog zes maal voor gewaarschuwd.

Ondanks al die waarschuwingen en hardleersheid:
  • sluit ik dit topic nog steeds niet
  • Geef ik ook nog eens antwoord op je vraag door je exact de juiste informatie op een presenteerblaadje aan te leveren, en ik geef je als kado een extra waardevolle tip.
Kun je mij nu eens uitleggen op welke wijze ik je nu precies neerhaal?
Actie reactie lijkt me he. Duidelijk aangegeven dat dit mijn eerste keer gaat worden, misschien begrijpelijk dat ik niet op de goede zoek resultaten neerkom en om hulp vraag om het wel te leren? Ik ga er vanuit dat ik na jouw geweldige werk als techneut mijn matige kennis sterker kan maken. Tis zo jammer dat mensen die weinig kennis hebben weinig geholpen worden in Nederland door mensen zoals jij. Ik bereid het topic voor door een stappenplan uit te schrijven waarvan ik denk hoe het uitgevoerd moet worden en vraag alleen of dit vanuit Smart Array Configuration in de BIOS uitgevoerd kan worden, not more not less. Maar goed closed topic, ik kan weer verder!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Je gaat voorbij aan het punt waar wij met zijn allen op doelen. Natuurlijk willen wij je helpen, maar als Tweakers streven wij naar efficientie. Ik wil dus niet een zoekresultaat suggereren die jij zelf ook al hebt gevonden bijv. Zonde van mijn EN jou tijd.
Wij willen graag in een TS zien dat je al hebt gezocht en met name waarop/waarnaar. Dan kunnen wij ook aanwijzen dat je bijv. op verkeerde termen zoekt en je wellicht de volgende keer wel op de juiste sites uitkomt via google/bing/yahoo/whatever ;)

p.s. Stap 1 van ieder plan is een backup

Computer says no

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-11 11:27
Let op dat er een BBWC op de Smart-Array controller zit. Anders kan je niet expanden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

supra_indo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:34:
[...]
Tis zo jammer dat mensen die weinig kennis hebben weinig geholpen worden in Nederland door mensen zoals jij.
Kan aan mij liggen, maar volgens mij heb ik je toch echt wel geholpen.

Ik reageerde overigens niet op je topicstart, die was wat mij betreft prima. Ik reageerde hierop:
supra_indo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:32:

Twee vragen in één zin zonder dat er aangegeven wordt welke documentatie bekeken is, of waar je zelf op gezocht hebt. In de forumfaq staat duidelijk omschreven dat je toch echt minimaal aan moet geven wat je zelf geprobeerd hebt. Dat blijkt nergens uit. Dat, gecombineerd met het feit dat je hier in het verleden op vaker op gewezen bent door meerdere moderators, heeft als gevolg dat ik er op reageer.

Ik plaats geen modbreak, ik sluit je topic niet.... Ik vraag je alleen wat je zelf al geprobeerd heb en waar je nu exact tegenaan loopt. Volgens mij doe ik dat behoorlijk netjes. Ik begrijp dat sommige zaken nieuw en onbekend kunnen zijn, en dat het zoeken naar documentatie lastig maakt. Maar je kunt in elk geval aangeven waar je op gezocht hebt.

Ik begrijp dan ook niet waarom je vind dat ik je "neerhaal". Als ik dat had willen doen had ik je topic wel direct gesloten, en had ik niet het antwoord op je vraag gegeven.

Mocht je er nog op willen reageren, dan graag even via een PM. :)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
[...]

Actie reactie lijkt me he. Duidelijk aangegeven dat dit mijn eerste keer gaat worden, misschien begrijpelijk dat ik niet op de goede zoek resultaten neerkom en om hulp vraag om het wel te leren? Ik ga er vanuit dat ik na jouw geweldige werk als techneut mijn matige kennis sterker kan maken. Tis zo jammer dat mensen die weinig kennis hebben weinig geholpen worden in Nederland door mensen zoals jij. Ik bereid het topic voor door een stappenplan uit te schrijven waarvan ik denk hoe het uitgevoerd moet worden en vraag alleen of dit vanuit Smart Array Configuration in de BIOS uitgevoerd kan worden, not more not less. Maar goed closed topic, ik kan weer verder!
Wellicht omdat de meesten van ons ons brood verdienen hiermee? Begrijp mij niet verkeerd maar ik ben eerder geneigd om een hobbyist in een topic met een gebrek aan eigen inzet te helpen als iemand die hier blijkbaar zijn geld mee verdient (omdat je het hebt over "moeten" ga ik ervanuit dat je dit voor je werk doet).
Van een professional die dit blijkbaar als werk doet verwacht ik dan ook eigen inzet.

Ik ben in 2011 als systeembeheerder begonnen (daarvoor meerdere niet moemenswaardige banen in de IT gehad), binnen een maand of 3 was het swappen van disks/arrays expanden, servers opbouwen (nieuwe server volladen met memory, disks etc) en installeren etc al redelijk routine. Die kennis is uiteraard niet uit de lucht komen vallen, daar heb ik keihard voor lopen leren. Zodra ik onbekend was met iets ging ik het uitzoeken.

Heb je geen HP testserver waarop je een beetje kan spelen? De RAID config utility is in grote lijnen hetzelfde, of het nou een p410 of 420 controller van hp is.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Actie reactie lijkt me he. Duidelijk aangegeven dat dit mijn eerste keer gaat worden, misschien begrijpelijk dat ik niet op de goede zoek resultaten neerkom en om hulp vraag om het wel te leren?
Vroeg je dat ook aan je opvoeders voordat je voor het eerst het bed in dook met iemand?
Kreeg je toen ook van hun voorbeelden hoe het moet?
Zo, en nu jezelf ff achter de oren wassen...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En nu graag weer ontopic. :)

Mocht TS een discussie willen hebben (of vragen hebben) over de manier van modereren dan kan hij dat prima via een DM-bericht doen. Verder is onderstaand topic er ook nog...

Oneens met de actie van een moderator? Post het hier

Discussies over modereren (het blijft immers mensenwerk en niemand is onfeilbaar) kunnen daar gevoerd worden. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Question Mark op 26-10-2016 19:52 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
supra_indo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:25:
Goedenmiddag,

Voor een ESX server moet ik een 600GB 6G SAS disk bij plaatsen en voor 2 CPU's per CPU 32GB bijplaatsen. Nu heb ik dit nog nooit eerder gedaan en wil ik me hierop voorbereiden. Volgens mij zijn onderstaande stappen de stappen die ik moet uitvoeren. Huidige setup is een RAID5 config

1. Nieuwe server firmware op een bootable USB stick plaatsen voor BIOS update
2. Virtuele machines op de ESX uitschakelen
3. 600GB disk bijplaatsen in de ESX server
4. Server booten vanaf USB voor BIOS update
5. Disk extenden vanuit BIOS Smart Array Utility

Is dit de juiste manier of kan iemand mij verbeteren?

Thnx voor de moeite!
Ik mis eigenlijk het meest belangrijkste.... BACKUP....

Daarnaast zou ik niet een nieuwe firmware en nieuwe harddisk te tegelijkertijd doen. Ik zou eerst firmware doen, weekje wachten, en dan pas met de harddisk aan de slag gaan.
Stukje risico management, als het fout gaat, kan je traceren waar het fout ging.

Misschien verder driver update op ESX van je hardware?
Firmware BIOS / Firmware ILO / Firmware raid controller? Nieuwe disken, kunnen een firmware upgrade nodig hebben voor je raid controller. Daar wil je niet achter komen, als de uitbreiding gestart hebt of in eens stabiliteit issues krijgen. Zelfs voor de huidige disks kan er best wel eens een firmware update zijn.

Hou er ook rekening mee dat je ESX server tijdens de uitbreiding een stuk trager is. En dut kan uren duren, afhanklijk van het totale volume, en of de virtuele machines al aanstaan, en (veel) IO generen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 27-10-2016 11:52 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:47

Qwerty-273

Meukposter

Buiten de al aangegeven backup, kijk ook eens of je een restore wel getest hebt. En of je weet hoe dit moet? Of zit je dan 3 dagen te googlen om dat te vinden? En zoald Rolfie aangeeft, niet te veel in 1 klap veranderen. Want wat als na deze verandering het systeem instabiel wordt, dan heb je veel meer mogelijke oorzaken om te onderzoeken dan als je veranderingen per stuk doorvoert.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1