PC Upgrade: Nieuwe CPU OF GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roelof Plas
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-04-2025
Mijn vraag
...
Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een (AMD) pc samengesteld op GamePC.nl, hij bevalt me geweldig goed, maar ik heb bij sommige (wat zwaardere) games het idee dat 'ie het wat zwaar krijgt.

Een upgrade lijkt me daarom wel wat, alleen heb ik niet zoveel verstand van PC's dat ik kan vinden welke onderdelen nou wat achterblijven qua performance. Ik heb wel geprobeerd uit te zoeken wat dat dan was en ik dacht zelf dat mijn CPU wel een upgrade kon gebruiken. Toch wil ik het even vragen aan mensen die er wel verstand van hebben. :P

Mijn doel is om b.v. Battlefield 1 rond de 60 -70 fps te krijgen op ultra settings. Nu heb ik +/- 30 tot 40 fps, met hier en daar wat drops.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Mijn PC:
GPU: GeForce GTX 750 Ti
CPU: AMD fX(tm)-8320 Eight-Core Processor
RAM: 16.00 GB RAM
SSD: Crosair 250GB

Ik speel over het algemeen op 1920x1080 @ 60 GHz.

Raden jullie me aan om een upgrade uit te voeren, zo ja welke?
Budget: max 150 € o.i.d. maar dat kan misschien veranderen, op basis wat jullie aanraden.

Hoop dat jullie kunnen helpen! _/-\o_

Groet,
Roelof

Beste antwoord (via Roelof Plas op 25-10-2016 13:29)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Nemesizz schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:19:
[...]

Ik vrees eigenlijk dat niet alleen de voeding een probleem is....

Zal waarschijnlijk ook een goedkoop moederbordje inzitten die eigenlijk niet overweg kan met een octacore FX.
Dat is heel goed mogelijk. Dat zou dan inhouden dat de fx ook niet zijn maximale potentie gebruikt, omdat de vrms van het moederbord loeiheet worden bij goedkope versie met een kleine fase-verdeling (zeg maar wat, 4+1 ipv 6+2). Als dat het geval is wordt de CPU teruggeclockt om de vrms minder heet te laten zijn. Daarom is het sowieso zonde om te veel geld in deze pc te stoppen. Ander videokaartje, heel eventueel voeding, en sparen voor een andere pc.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 25-10-2016 13:29 ]

Alle reacties

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-02 21:19
Op welke resolutie speel je en met welke refresh rate?

• ToFast
Een snellere AMD heeft weinig zin totdat de Zen generatie komt. Wil je een snellere CPU (en ja daar heb je baat bij) dan zit je op het moment toch wel aan Intel geboden (skylake i3 of i5 zijn goede upgrades), maar daar hoort dan ook een ander moederbord en ram bij en dus echt wel een hoger budget dan 150 euro.

Een andere videokaart zal sowieso wel schelen, maar je zult zelfs met een gtx1060 opgehouden worden qua framerate door die CPU. Een snellere kaart dan de rx480 en gtx1060 zou ik niet adviseren (beide zijn een stuk sneller dan je huidige). Dus 2e hands een AMD of nvidia kaart halen is dan het advies (280x / 290 / gtx960) Wel is je voeding van belang, welk type en merk draai je nu ?

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 25-10-2016 12:36 ]

• Roelof Plas
citomaster schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:28:
Op welke resolutie speel je en met welke refresh rate?
Ik dacht al dat ik wat dingen vergeten was. :)

1920x1080 @ 60 GHz

Zal het ook ff in mijn begin topic zetten.

• Roelof Plas
ToFast schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:36:
Een snellere AMD heeft weinig zin totdat de Zen generatie komt. Wil je een snellere CPU (en ja daar heb je baat bij) dan zit je op het moment toch wel aan Intel geboden (skylake i3 of i5 zijn goede upgrades), maar daar hoort dan ook een ander moederbord en ram bij en dus echt wel een hoger budget dan 150 euro.

Een andere videokaart zal sowieso wel schelen, maar je zult zelfs met een gtx1060 opgehouden worden qua framerate door die CPU. Een snellere kaart dan de rx480 en gtx1060 zou ik niet adviseren (beide zijn een stuk sneller dan je huidige). Dus 2e hands een AMD of nvidia kaart halen is dan het advies (280x / 290 / gtx960) Wel is je voeding van belang, welk type en merk draai je nu ?
Ik had inderdaad ook ergens gelezen dat waarschijnlijk mijn CPU het zwakste is. Maar dat wist ik dus niet zeker.

Tweedehands had ik nog niet eens bij nagedacht trouwens 8)7 , goed idee!

Mijn voeding is een 600 watt Cooler Master.

Groet,
Roelof

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-02 21:19
Ik ben het ook eens met wat ToFast hierboven zegt. Je processor vormt een bottleneck. BF1 is een zware game. Je kan inderdaad wel wat profiteren van een andere videokaart.

Zie bijvoorbeeld dit: http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-R9-280X/2187vs2192

Zelf heb ik laatst een r9 280X voor 100 euro op de kop getikt. Dat moet je een stukkie verder helpen. Ik betwijfel echter of je er 70 fps op ultra mee gaat krijgen.

Verwijderd

Roelof Plas schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:45:
Wat is het exacte type? Begint met RS-600 ....... Gamepc.nl kennende zal het de slechtste 600w Cooler Master zijn.

• ToFast
Roelof Plas schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Ik had inderdaad ook ergens gelezen dat waarschijnlijk mijn CPU het zwakste is. Maar dat wist ik dus niet zeker.

Tweedehands had ik nog niet eens bij nagedacht trouwens 8)7 , goed idee!

Groet,
Roelof
Ik suggereerde dus dat op dit moment je videokaart het langzaamste is. Sneller dan een gtx1060 heeft geen zin omdat dán (pas) zeker de CPU de bottleneck zal zijn.

Aantal watt is niet zo van belang, en 600watt zou ook voor een stroomvretende AMD 290/280x genoeg zijn. Het type is van belang en dus om te kwaliteit te beoordelen, welke serie heb je / typenummer) ?

• Roelof Plas
citomaster schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:46:
Ik ben het ook eens met wat ToFast hierboven zegt. Je processor vormt een bottleneck. BF1 is een zware game. Je kan inderdaad wel wat profiteren van een andere videokaart.

Zie bijvoorbeeld dit: http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-R9-280X/2187vs2192

Zelf heb ik laatst een r9 280X voor 100 euro op de kop getikt. Dat moet je een stukkie verder helpen. Ik betwijfel echter of je er 70 fps op ultra mee gaat krijgen.
Vette site! Op ultra is misschien ook wat veel gevraagd, maar we gaan voor het maximale natuurlijk. >:)
Ik zal ondertussen ff op Marktplaats rondkijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:47:
[...]

Wat is het exacte type? Begint met RS-600 ....... Gamepc.nl kennende zal het de slechtste 600w Cooler Master zijn.
ToFast schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:49:
[...]

Ik suggereerde dus dat op dit moment je videokaart het langzaamste is. Sneller dan een gtx1060 heeft geen zin omdat dán (pas) zeker de CPU de bottleneck zal zijn.

Aantal watt is niet zo van belang, en 600watt zou ook voor een stroomvretende AMD 290/280x genoeg zijn. Het type is van belang en dus om te kwaliteit te beoordelen, welke serie heb je / typenummer) ?
Oh oke, dan had ik je ff verkeerd begrepen.

Type: Cooler Master rs-600 acab-d3.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:47:
[...]

Zal waarschijnlijk ook een goedkoop moederbordje inzitten die eigenlijk niet overweg kan met een octacore FX.

• ToFast
Ik heb het even voor je proberen op te zoeken. Ik feite is dat type rs-600 een cooler master thunder 600.

Dit is wat ik tegenkwam qua kwaliteit:
Seasonic s12ii---->Antec vp650p----->CX600----->CM Thunder 600w

De oudere corsair cx serie (groene label) is niet echt denderend (de huidige overigens wel, met zwart wit label). Die van jou valt daar weer onder, maar het is geen ms-tech /q-tec kwaliteit. Dus de kans bestaat dat je prima hiermee kan draaien zonder iets te slopen en wie weet zegt hij binnen 1-3 jaar poeff (en hoeft echt niet de rest van je componenten te slopen, maar kan wel). Ik zou zeggen koop een goedkope betere videokaart (280x al voor rond de 100 euro) en hou het daarbij en ga ervan uit dat de voeding eens stopt met werken en een kans dat de er iets anders wordt gesloopt. Of besteed nog 50 euro aan een kwaliteits budget voeding zoals de Corsair cx450m (meer watt heb je echt niet nodig).

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast
Nemesizz schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:19:
[...]

Dat is heel goed mogelijk. Dat zou dan inhouden dat de fx ook niet zijn maximale potentie gebruikt, omdat de vrms van het moederbord loeiheet worden bij goedkope versie met een kleine fase-verdeling (zeg maar wat, 4+1 ipv 6+2). Als dat het geval is wordt de CPU teruggeclockt om de vrms minder heet te laten zijn. Daarom is het sowieso zonde om te veel geld in deze pc te stoppen. Ander videokaartje, heel eventueel voeding, en sparen voor een andere pc.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 25-10-2016 13:29 ]

• Roelof Plas
ToFast schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:27:
[...]

Duidelijk! Dan ga ik op zoek naar een R9 280x.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp! Toppers! *O* *;

Verwijderd

Met een 750Ti zal thermaltrottle van de cpu nog niet voorgekomen zijn. Ga je de 8 core FX met een R9 280X gebruiken dan wordt de cpu zwaarder belast zodat thermaltrottle optreedt en in het ergste geval een doorgebrande stroomvoorziening omdat niet elk AM3+ moederbord is voorzien van een overbelast beveiliging.

Wat betreft de voeding: dat is een pricewatch: Cooler Master B600. Van erg matige kwaliteit en daarom niet langer dan 4 a 5 jaar gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 18:51 ]

Pagina: 1