Vraag over geschiktheid TV/HDR/hz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07-2021
Beste Tweakers!

Ik heb een vraag over mijn TV die ik voornamelijk gebruik voor gaming. Ik heb op moment een Samsung UE40JU6650 4K TV met daarbij een PS4.

De tv heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht en ondersteund geen HDR. Nu heb ik naar mijn gevoel veel last van input lag en screen tearing tijdens het gamen met deze tv. Het zou een 100hz tv zijn en geoptimaliseerd 1200hz met allerlei foefjes. Er zit ook een gamemode op maar dan lever ik in op de kwaliteit en dat wil ik eigenlijk niet.

Nu komt binnenkort de PS4 PRO uit. Deze console ondersteunt 4k en HDR. Mijn twijfel is dus nu of ik een nieuwe TV wil kopen voor deze console die wel HDR ondersteund en om van de input lag etc. af te zijn.

1. Is HDR10 (in combinatie met de nieuwe PS4) het waard om daarvoor een nieuwe tv aan te schaffen?
2. De tv die ik op het oog heb (Samsung UE40KU6020) ondersteund HDR10 maar is weer 50hz. Ga ik er daar dan weer mee op achteruit?

En zou iemand mij in z'n geheel mij wat meer kunnen vertellen over HDR en hz? En de geschiktheid voor gaming.

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aangezien dit aankoopadvies betreft, krijgt dit topic een verhuizing van Televisies & Beamers naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Ik adviseer je om enkele van de vele soortgelijke topics in CEA eens te bekijken. De gestelde vragen zijn al talloze keren voorbij gekomen.

Daarnaast zien we dat je in Hardware & Spielerij Algemeen precies dezelfde vragen hebt gesteld. Cross-posten is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Xearox schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:24:
Ik heb op moment een Samsung UE40JU6650 4K TV met daarbij een PS4.

De tv heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht en ondersteund geen HDR. Nu heb ik naar mijn gevoel veel last van input lag en screen tearing tijdens het gamen met deze tv. Het zou een 100hz tv zijn
Nee, het is een 50/60Hz LCD-televisie.
Er zit ook een gamemode op maar dan lever ik in op de kwaliteit en dat wil ik eigenlijk niet.
Dat zou ik toch maar doen om tot een lage input lag te komen.
Nu komt binnenkort de PS4 PRO uit. Deze console ondersteunt 4k en HDR. Mijn twijfel is dus nu of ik een nieuwe TV wil kopen voor deze console die wel HDR ondersteund en om van de input lag etc. af te zijn.

1. Is HDR10 (in combinatie met de nieuwe PS4) het waard om daarvoor een nieuwe tv aan te schaffen?
HDR10 ondersteunen, hoeft niet te betekenen dat het toestel ook HDR10 kan weergeven. Genoeg toestellen die het wel ondersteunen maar niet de hardware (paneel) hebben om het ook daadwerkelijk correct te weergeven.

En als ze het ondersteunen en goed kunnen weergeven, is het ook maar de vraag of ze dit kunnen zonder dat de input lag daardoor flink omhoog gaat.
2. De tv die ik op het oog heb (Samsung UE40KU6020) ondersteund HDR10 maar is weer 50hz.
Dit is zo'n toestel zonder de hardware om het correct weer te geven. Daarvoor moet je meer geld uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07-2021
Dimens schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

Nee, het is een 50/60Hz LCD-televisie.

[...]

Dat zou ik toch maar doen om tot een lage input lag te komen.

[...]

HDR10 ondersteunen, hoeft niet te betekenen dat het toestel ook HDR10 kan weergeven. Genoeg toestellen die het wel ondersteunen maar niet de hardware (paneel) hebben om het ook daadwerkelijk correct te weergeven.

En als ze het ondersteunen en goed kunnen weergeven, is het ook maar de vraag of ze dit kunnen zonder dat de input lag daardoor flink omhoog gaat.

[...]

Dit is zo'n toestel zonder de hardware om het correct weer te geven. Daarvoor moet je meer geld uitgeven.
Top! Dankjewel! Alleen op internet (en de doos) staat overal 100hz.. Waar heb je de 50hz gevonden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Xearox schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:04:
[...]

Top! Dankjewel! Alleen op internet (en de doos) staat overal 100hz.. Waar heb je de 50hz gevonden als ik vragen mag?
De T-CON / het paneel die in het toestel zit, heeft een verticale frequentie van maximaal 60Hz. Dit geldt voor alle series 6 UHD-televisies van Samsung, zonder uitzonderingen.

Lijkt mij overigens sterk dat op de doos staat dat het toestel een 100Hz paneel heeft. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 23:59
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou dan gaan voor minstens een K7000 serie, de HDR daarvan is stukken beter. De gamemode daarvan heeft ook een lage input, rond de 20 ms.
HDR levert mooie beelden bij games op, ik denk dat je er meer aan hebt dan 4k gaming (afhankelijk van de kijkafstand uiteraard), dus het is zeker de moeite.
Pagina: 1