Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Streaming problemen na aanpassen fixed IP ranges in switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Hallo allemaal,

Het bedrijf waar ik op dit moment werk, heeft sinds kort flinke netwerkproblemen qua streaming.
Dit is ontstaan sinds we in onze switch de fixed IPs ranges, via DHCP, hebben uitgebreid van xxx.xxx.xxx.10-50 naar xxx.xxx.xxx.10-60
Dit aanpassen hebben we overigens in Unifi gedaan.

Zo is het op het moment niet meer mogelijk om in te loggen via de creative cloud app, in te loggen via een mac op de app store en het bijvoorbeeld streamen van spotify of online radio naar een sonos systeem werkt allemaal niet meer.

Omdat alle programma's waar we problemen mee hebben zo groot zijn is het niet te doen om hier antwoord op te krijgen via FAQs of zoekopdrachten in google...

Is er hier iemand die een mogelijk startpunt van een zoekopdracht of hint naar een setting of iets heeft waar we naar kunnen kijken?
Of hebben jullie meer informatie nodig of de problemen en welke services het wel/niet doen?

Super bedankt alvast!

Beste antwoord (via michielh3 op 14-11-2018 17:41)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

michielh3 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:08:
....Ik heb in een document ergens gevonden dat we verbinding maken met het interne netwerk via de de volgende DNS settings:
8.8.8.8
8.8.8.4
xxx.xxx.66.1...
Laat me raden: er is ook een windows server die AD draait.

En wie zijn trouwens die "wij"? Je zegt van je zelf
Ik ben helaas niet supergoed thuis in het hele IP /DHCP protocol en het toewijzen van de ranges
en je collega heeft er nog minder verstand van? En toch maar, niet gehinderd door enige kennis van zaken, gaan klooien in het netwerk, van je bedrijf?

Wat denk je er van om gewoon iemand in te huren. Iemand die weet waar-ie mee bezig is en het binnen een uurtje gefixed heeft. Of kost het niks, als je bedrijfsnetwerk plat ligt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dit klinkt alsof je nu ipconflicten genereerd, danwel ergens in de routering iets verkeerd staat.
Dit is zo algemeen, zonder verdere gegevens valt er ercht niets over te zeggen

Ik zou eens beginnen met wat traceroutes uit te voeren en kijken waar/hoe die stranden

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 25-10-2016 10:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• michielh3
Bedankt voor de snelle reactie!

Als ik een traceroute uitvoer naar o.a. nu.nl en tweakers.net dan lopen deze, voor zover ik de traceroutes kan uitlezen, vrij normaal.

Als ik een traceroute naar adobe.com uitvoer geeft hij direct al aan dat het gaat om enenunknow host ..
Zelfde voor apple.com

Helaas valt hier voor mij op deze manier daar ook niet meer informatie uit te halen, is er een andere manier om te kijken waar dit strandt?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je verhaal is al warrig ik gok erop dat je de DHCP range hebt aangepast van10-50 naar 10-60 kortom je hebt maar 60 ip adressen om uit te delen. Hoe ziet de rest van je netwerk eruit. Maak een plaatje hoe is het opgezet. Want zoals Heuveltje terecht opmerkt zo is het gissen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verder: het gaat hier om private IP adressen. Daar kan niemand van buitenaf wat mee, dus je kunt ze volledig posten. Maakt eea wat inzichtelijker.

Geef gelijk de netmask cq CIDR notatie voor je subnetten. Zou zomaar kunnen dat je subnet nu kleiner is dan je pool ofzo.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog een gokje er draaien twee DHCP servers?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Wel, als de twee traceroutes zijn uitgevoerd vanop dezelfde machine, zal het dan niet eerder een DNS probleem zijn? tweakers.net geraakt wel geresolved terwijl adobe.com een unknown host geeft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• michielh3
Bedankt voor alle reactie allemaal!

Ik ben helaas niet supergoed thuis in het hele IP /DHCP protocol en het toewijzen van de ranges dus excuses als ik het warrig of onduidelijk uitleg, ik heb er hier wat documenten bijgepakt om meer informatie te kunnen verschaffen. Aangezien ik hier niet helemaal in thuis ben voel ik me ook wat bezwaard om de volledige IP adressen te verschaffen.

Het bleek dat ik inderdaad wat dingen door elkaar haalde, hier de " goede " versie

Onze fixed IP range is 0-59 en 200 +
Onze DHCP range is 60 - 200

De aanpassen die we laatste hebben gedaan waarna de streaming services er mee ophielden is het veranderen van de DHCP range van 50-200 naar 60-200.
Deze uitgedeeld IPs in deze DHCP range worden in de router elke 12 uur gerefresht.

Ik heb in een document ergens gevonden dat we verbinding maken met het interne netwerk via de de volgende DNS settings:
8.8.8.8
8.8.8.4
xxx.xxx.66.1

na dit te hebben aangepast op een macbook waar ik nu op zit, deze setting stonden niet zo ingesteld, kan ik hier weer verbinding maken met de apple.com en de appstore, ik ga het even op de andere pc's, macs en computers proberen maar dit lijkt te hebben geholpen.

Geen idee waarom en hoe het kan dat dit dan niet goed ingesteld stond. Iemand enig idee of hebben we hier zelf dingen verprutst?

p.s. Frogmen, we hebben maar 1 dhcp server draaien

Update -

Oke, dit heeft alleen geholpen om verbinding te maken met apple.com ..

Ik heb een traceroute gedaan op een van de macs die met een vaste IP en bekabeld aan de router zit, krijg dan dit als traceroute te zien:

1 192.168.66.1 (192.168.66.1) 0.364 ms 0.244 ms 0.203 ms
2 192.168.66.1 (192.168.66.1) 2997.101 ms !H 2999.835 ms !H 2999.893 ms !H

Volgensmij gaat er nu bij de uitgaande verbinding direct al iets mis? Kan het zijn dat ik meerdere poorten open moet zetten?

[ Voor 15% gewijzigd door michielh3 op 25-10-2016 11:16 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Je hebt de DHCP scope verkleint (van 50-200 naar 60-200).
De 10 devices die tevoren een ipadres tussen de 50 en 60 hadden gekregen, behouden die gewoon als ze niet uitgezet worden.

Als je in die range dus nieuwe fixed ipadressen gebruikt heb zit je met dubbele ipadressen.

Verder zou het niet nodig moeten zijn om DNS en gateway adressen in een device te moeten zetten dat op DHCP werkt.

Echter als je ergens een fixed ipadres instelt, moet je op dat device ook de gateway en DNS adressen invullen. Dat moet normaal gesproken beiden het ipadres van je router zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

michielh3 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:08:
....Ik heb in een document ergens gevonden dat we verbinding maken met het interne netwerk via de de volgende DNS settings:
8.8.8.8
8.8.8.4
xxx.xxx.66.1...
Laat me raden: er is ook een windows server die AD draait.

En wie zijn trouwens die "wij"? Je zegt van je zelf
Ik ben helaas niet supergoed thuis in het hele IP /DHCP protocol en het toewijzen van de ranges
en je collega heeft er nog minder verstand van? En toch maar, niet gehinderd door enige kennis van zaken, gaan klooien in het netwerk, van je bedrijf?

Wat denk je er van om gewoon iemand in te huren. Iemand die weet waar-ie mee bezig is en het binnen een uurtje gefixed heeft. Of kost het niks, als je bedrijfsnetwerk plat ligt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• michielh3
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:57:Wat denk je er van om gewoon iemand in te huren. Iemand die weet waar-ie mee bezig is en het binnen een uurtje gefixed heeft. Of kost het niks, als je bedrijfsnetwerk plat ligt?
Dit is de oplossing waar we voor zijn gegaan vandaag komt er iemand langs om de boel weer goed in orde te brengen!

Overigens, in dit geval is de we, mijn collega en de ik, degene die het voor hem op kon gaan lossen.

Bedankt voor de reacties allemaal, hopelijk wordt het vandaag verholpen!

P.s. voor de geïnteresseerden onder ons, het bleek inderdaad met de subnetmask range te maken, na tussenkomst van een ingehuurde monteur bleek het snel verholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door michielh3 op 09-11-2016 16:05 ]

Pagina: 1