Vraag

• Jor88
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-08-2021
Hallo,

Ik had een vraag betreft wat ik denk mijn moederbord. Sinds een aantal weken heb ik wat moeite met het opstarten van mijn pc. Als ik mijn pc aandruk dan start deze gewoon op, maar na 3 a 4 seconden sluit deze af. Dan na 2 sec start mijn pc uit zichzelf weer op. Dit proces herhaalt zich 2 a 3 keer. In sommige gevallen blijft mijn pc wel aan, maar krijg ik geen beeldsignaal. Het laatste gebeurt steeds vaker.

Nu heb ik uiteraard zelf wat onderzoek gedaan en het blijkt dat dit vaker voorkomt (diverse topics bij Tomshardware) bij een Gigabyte mobo van de type die ik heb (zie gegevens onderaan). Nu heb ik voor de zekerheid gekeken of er geen lekkende condensatoren zijn. Daarnaast heb ik alles stofvrij gemaakt en alle aansluitingen gecontroleerd.

Op dit moment weet ik niet precies wat ik verder nog kan doen aan dit probleem, hulp zou daarom zeer gewenst zijn!

Mijn gegevens:

Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 10586)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: Z68X-UD3H-B3
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8176MB RAM
DirectX Version: 11.3
PSU: Corsair 600w
GPU: MSI GTX980 4G
Samsung SSD 840 PRO Series ATA Device (W10 op geïnstalleerd)

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Reset je CMOS eens. Zulke problemen komen vaak voor bij foutieve BIOS instellingen. Batterijtje vervangen is nooit verkeerd.

Verder al deze doorgenomen?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 25-10-2016 09:45 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Jor88
nelizmastr schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:44:
Reset je CMOS eens. Zulke problemen komen vaak voor bij foutieve BIOS instellingen. Batterijtje vervangen is nooit verkeerd.

Verder al deze doorgenomen?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels de cmos gereset en zelfs de batterij vervangen. Helaas heb ik nog steeds dezelfde problemen. Heb de troubleshooter doorgenomen, maar kon hier geen antwoord in vinden behalve dat ik mijn moederbord moet vervangen.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 15:57
Hoi, ik heb vrijwel hetzelfde probleem als jij hebt. Ik heb alleen een Gigabyte Z77x-D3h moederbord. Ik had zelf het vermoeden dat het aan mijn voeding lag, ik ga vanmiddag een nieuwe halen en even zien of het of het probleem daarmee oplost word.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Jor88 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:32:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels de cmos gereset en zelfs de batterij vervangen. Helaas heb ik nog steeds dezelfde problemen. Heb de troubleshooter doorgenomen, maar kon hier geen antwoord in vinden behalve dat ik mijn moederbord moet vervangen.
Als dat de conclusie is volgens de troubleshooter en de rest van de onderdelen is uitgesloten dan is dat een waarschijnlijkheid ja.

Als je je voeding hebt gewisseld, alle RAM modules hebt gecontroleerd, het bord geen piepjes heeft zonder RAM, de CPU is verwisseld en het bord buiten de kast hetzelfde doet dan is je bord inderdaad einde oefening.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 15:57
Na wat zoekwerk en een obscure forumposting later werkt mijn pc weer. Uiteindelijk bleek het een corrupte bios te zijn. Ik heb het opgelost door de powerknop van mijn PC in te drukken en de PSU aan uit te zetten (drie keer, tijden het proces de aan en uitknop ingedrukt houden) zodra de fans beginnen met spinnen. Daarna wordt er een backup bios teruggezet en kon ik weer doorbooten naar Windows.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Jor88
Ik heb mijn videokaart (gtx980) eruit gehaald en mijn monitor aangesloten op mijn moederbord (dvi). Ik kan weer opstarten zonder problemen. Kan het te maken hebben dat mijn gtx980 teveel van mijn voeding vraagt tijdens het opstarten? Lijkt mij toch wel vreemd met een 600watt.

Edit: nog steeds problemen, maar het lijkt wel of het opstarten iets makkelijker gaat nu mijn videokaart eruit is.

[ Voor 25% gewijzigd door Jor88 op 11-11-2016 09:40 ]

Pagina: 1