Keuzehulp: iMac 21,5" of iMac 27"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vast een vraag die al véél vaker voorbij is gekomen, maar ik zoek advies betreffende de keuze voor een nieuwe iMac. Momenteel werk ik op een 21,5" van eind 2013: 2,9 GHz Intel Core i5, 8GB RAM, 1TB HDD, NVIDIA GeForce GT 750M 1024 MB. Het apparaat staat letterlijk dag en nacht aan en ik werk er 7 dagen per week mee. Nu voldoet deze iMac helaas niet meer aan mijn eisen wat betreft snelheid en efficiëntie. Ik draai Adobe Photoshop, Adobe Lightroom en Final Cut Pro X vrijwel altijd tegelijkertijd terwijl er in de browser een video aan het uploaden is. Dit trekt hij maar matig: automatisch afsluitende programma's en langzame verwerking. Ook game ik zo af en toe, maar graphics dienen vrijwel altijd op low te staan.

Nu ben ik me dus aan het oriënteren op een iMac. Ik weet dat Windows pc's krachtiger kunnen zijn voor minder geld, maar met foto- en videobewerking als hoofdactiviteiten, vind ik dat geen prettig systeem. Daarnaast vind ik het ideaal dat mijn iMac kan configureren met MacBook en iPhone!

Er zijn twee opties die ik overweeg: een custom iMac 21,5" of een iMac 27". Graag ontvang ik advies van jullie kant! Welk van de twee onderstaande opties is voor mij de beste keuze? Is dat sowieso de 27" met op het oog betere hardware of is deze veel te overpowered voor de dingen die ik ermee wil doen? Wat betreft de afmeting van het scherm gaat mijn voorkeur sowieso uit naar de 21,5" maar ik wil graag weten of ik deze voorkeur beter kan laten gaan in verband met betere hardware van de 27".

21.5-inch iMac met Retina 4K-display
- 3,3-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,8 GHz
- 16-GB 1867-MHz LPDDR3
- Fusion Drive van 1 TB
- Intel Iris Pro Graphics 6200
€2.329,00

27-inch iMac met Retina 5K-display
- 3,3-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz
- 32 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 4x 8 GB
- Fusion Drive van 2 TB
- AMD Radeon R9 M395X met 4 GB videogeheugen
€3.649,00

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 00:42
die intel iris pro is toch alleen in gesoldeelde chip op het moederbord? de amd daarin tegen is een volwaardige videokaart. Hoe wil je dan beide imac vergelijken.

gezien je verhaal neem ik aan dat dit voornamelijk een zakelijke aankoop is?
persoonlijk zou ik dan zelf eerder voor de 27 inch imac gaan. die is wat mij betreft meer future proof en zal je in je werkzaamheden de komende jaren nog prima kunnen ondersteunen.

Ik weet dat dit een apple-draadje is maar enige tijd terug heb ik ook een topic gezien van iemand die een imac zakelijk gebruikte en die is uiteindelijk toch overstag gegaan en heeft een windows pc in elkaar laten zetten die voor zijn doen veel krachtiger was dan hij voor eenzelfde bedrag bij apple kon investeren. Het blijven keuzes maar soms kun je zakelijk een andere keuze maken terwijl je prive bijv eerder met apple verder zou gaan.

maar om gelijk over te gaan op aanschaf van een nieuwe imac. heb je ook overwogen om een ssd in je imac in te bouwen (snelheids winst) en je data die je wil bewaren op een nas of externe schijf weg te zetten? Eventueel kan je werkgeheugen van 8 gb nog naar 16 of 32 en dan heb je voor zeg 300 euro weer een nette imac waar je denk ik nog wel even mee vooruit kan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

koentjuh1987 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:21:
die intel iris pro is toch alleen in gesoldeelde chip op het moederbord? de amd daarin tegen is een volwaardige videokaart. Hoe wil je dan beide imac vergelijken.

persoonlijk zou ik dan zelf eerder voor de 27 inch imac gaan. die is wat mij betreft meer future proof en zal je in je werkzaamheden de komende jaren nog prima kunnen ondersteunen.

Ik weet dat dit een apple-draadje is maar enige tijd terug heb ik ook een topic gezien van iemand die een imac zakelijk gebruikte en die is uiteindelijk toch overstag gegaan en heeft een windows pc in elkaar laten zetten die voor zijn doen veel krachtiger was dan hij voor eenzelfde bedrag bij apple kon investeren. Het blijven keuzes maar soms kun je zakelijk een andere keuze maken terwijl je prive bijv eerder met apple verder zou gaan.

maar om gelijk over te gaan op aanschaf van een nieuwe imac. heb je ook overwogen om een ssd in je imac in te bouwen (snelheids winst) en je data die je wil bewaren op een nas of externe schijf weg te zetten? Eventueel kan je werkgeheugen van 8 gb nog naar 16 of 32 en dan heb je voor zeg 300 euro weer een nette imac waar je denk ik nog wel even mee vooruit kan.
toon volledige bericht
De 2TB Fusion Drive heeft een fors grotere SSD cache dan de 1TB en zou naar mijn mening de enige optie zijn als je per se veel capaciteit wil. Dat gezegd hebbende, vanaf de volgende generatie iMacs gaan redelijk zeker 2TB SSD's als optie worden aangeboden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
nelizmastr schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:37:
[...]

De 2TB Fusion Drive heeft een fors grotere SSD cache dan de 1TB en zou naar mijn mening de enige optie zijn als je per se veel capaciteit wil. Dat gezegd hebbende, vanaf de volgende generatie iMacs gaan redelijk zeker 2TB SSD's als optie worden aangeboden.
eens maar de vraag is heb je al die opslag "lokaal"nodig of kan het bijv ook op een externe locatie zijn weggeschreven.

Daarbij denk ik zelf dat er nog wel kansen zijn om wat te investeren in de bestaande imac. die is nu best beperkt en kun je nog uitbreiden.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik vrees dat dit toch een beetje appels met peren vergelijken is (excuse the pun). De configuraties die je zelf voorstelt zijn ontzettend verschillend, en ook het verschil in prijs is groot. Daarnaast, zoals koentjuh1987 ook aangeeft, is er een enorm verschil tussen de Iris Pro 6200 en de R9 M395X. Als we even een snelle vergelijking bekijken (zie hier), dan zien we dat de Iris Pro geen slechte videokaart is (hij scoort beter dan je huidige 750M), maar natuurlijk op geen enkele manier kan opboksen tegen een dedicated videokaart als de M395X.

Daarnaast is het de moeite waard om te benoemen dat je bij de 27" iMac het werkgeheugen nog zelf kan upgraden (dit betekent ook dat je je een klap geld kan besparen door niet 32GB bij Apple te kopen, maar bijvoorbeeld deze: pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA32GX3M4C1866C11 - en het vervolgens zelf te plaatsen). Dus je zou ook met 16GB kunnen starten, en later nog kunnen upgraden.
Ik ben het er zeker mee eens dat de 27" meer futureproof zou moeten zijn, door de stevige videokaart en de mogelijkheid om zelf gemakkelijk RAM toe te voegen. En als de 27" in het budget ligt, is het een goede optie. Daarentegen geeft TS aan zelf de voorkeur te geven aan de 21,5" vanwege het schermformaat.
Helaas is het bij de 2013 21,5" iMac al erg moeilijk om zelf geheugen en harde schijf te upgraden (daarvoor moet je het verlijmde beeldscherm gaan verwijderen, zie deze guide). Niet onmogelijk natuurlijk, dus als TS het ziet zitten, kan een upgrade zeker de nodige hoeveelheid geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

koentjuh1987 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:44:
[...]

eens maar de vraag is heb je al die opslag "lokaal"nodig of kan het bijv ook op een externe locatie zijn weggeschreven.

Daarbij denk ik zelf dat er nog wel kansen zijn om wat te investeren in de bestaande imac. die is nu best beperkt en kun je nog uitbreiden.
Eens. Echter vind ik het bijzonder dat er zowel photoshop en final cut en lightroom tegelijk moeten draaien en werken. Dat trekt geen enkele iMac, ook de 5K niet. Je kan dan eigenlijk beter afwachten of Apple een nieuwe Mac Pro aankondigt donderdag met wat meer "oomph". Een 5K met een 6700K is leuk, maar of die het verhoudingsgewijs langer gaat volhouden betwijfel ik.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

toon volledige bericht
Ik heb inderdaad ook al naar de opties gekeken voor uitbreiding van de huidige iMac. Helaas wordt sterk afgeraden om bij dit model het werkgeheugen uit te breiden. Sterker nog, zowel Apple als Amac geven aan dat het eigenlijk onmogelijk is. Ik wil me daar dus liever niet aan wagen. De HDD zou inderdaad vervangen kunnen worden door een SSD, maar het lijkt me niet dat alleen daar al de 'problemen' mee verholpen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MDKorpel schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:48:
Ik vrees dat dit toch een beetje appels met peren vergelijken is (excuse the pun). De configuraties die je zelf voorstelt zijn ontzettend verschillend, en ook het verschil in prijs is groot. Daarnaast, zoals koentjuh1987 ook aangeeft, is er een enorm verschil tussen de Iris Pro 6200 en de R9 M395X. Als we even een snelle vergelijking bekijken (zie hier), dan zien we dat de Iris Pro geen slechte videokaart is (hij scoort beter dan je huidige 750M), maar natuurlijk op geen enkele manier kan opboksen tegen een dedicated videokaart als de M395X.

Daarnaast is het de moeite waard om te benoemen dat je bij de 27" iMac het werkgeheugen nog zelf kan upgraden (dit betekent ook dat je je een klap geld kan besparen door niet 32GB bij Apple te kopen, maar bijvoorbeeld deze: pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA32GX3M4C1866C11 - en het vervolgens zelf te plaatsen). Dus je zou ook met 16GB kunnen starten, en later nog kunnen upgraden.
Helemaal mee eens dat het twee totaal verschillende apparaten worden. Helaas zijn er met de 21,5" maar beperkte configuratie mogelijkheden. Zo kan er maar maximaal 16GB geheugen in en is er ook geen optie om voor een andere videokaart te kiezen.

Mijn voornaamste vraag is dan ook eigenlijk: zou de configuratie van de 21,5" zoals ik hem hier heb neergezet afdoende zijn (en futureproof) en de 27,5" te overpowered of kan ik met het oog op de toekomst toch beter voor de configuratie van de 27" gaan? Overigens valt er aan die 27,5" nog wel het een en ander te tweaken. Ik kan inderdaad ook kiezen voor een 16GB werkgeheugen en dit later altijd nog uit (laten) breiden naar 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
op de 21,5inch modellen kun je volgens mij zelf niets meer uitbreiden. je geheugen wordt geheel vastgesoldeerd:
van de apple site:
In de 21,5-inch iMac is standaard 8 GB geheugen ingebouwd. Als je verwacht dat je in de toekomst meer geheugen nodig zult hebben, is het belangrijk meteen deze optie te kiezen, want een geheugenupgrade in een later stadium is voor dit model niet mogelijk.
voor wat dat aangaat zou ik dan zelf al voor de 27 inch versie kiezen waar het wel kan. Alleen dan kiezen voor een 16 gb model zodat je later zelf kan upgraden. scheelt je namelijk al snel een paar honderd euro.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-08 12:06
27-inch iMac met Retina 5K-display
- 3,3-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz
- 32 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 4x 8 GB
- Fusion Drive van 2 TB
- AMD Radeon R9 M395X met 4 GB videogeheugen
€3.649,00
Drop de 32GB ram en breid later uit vanaf de 8GB. Laat de fusion drive vallen en ga voor de 256GB SSD, die is zoveel sneller.

Persoonlijk denk ik dat de 395X een beetje overkill gaat zijn. Voor gaming is het een must, maar als je alles low OK vind dan is de 395 2GB ook toereikend. Dat scheelt je weer 300.

Die kan je dan beter investeren in de i7 optie. Daar krijg je dan weer 45% extra cpu power voor terug en icm de SSD is dat wel erg lekker.

Dan zitten we totaal op €2.929,00. Dan houden we nog €720 over voor extra geheugen en opslag:
- pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA32GX3M4C1866C11 @~E220
- pricewatch: LaCie Little Big Disk Thunderbolt 4TB Aluminium @~E460

Dan zit je dus nog "binnen" het budget, maar heb je een veel gebalanceerder systeem wat daarnaast ook nog veel sneller is voor bewerkingsdoeleinden. Vooral Thunderbolt storage icm de SSD is erg Chill als je wat aan 4K gaat doen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie tips en suggesties! Het is uiteindelijk de 27" geworden met de specificaties zoals hierboven besproken, echter met 16GB intern geheugen om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
succes met je imac. goede keus

...

Pagina: 1