XFX accepteert garantie wel maar vergoed import kosten niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:29
Goedemorgen Tweakers,

Ik zit met het volgende: ik heb in 2012 een PSU gekocht van het merk XFX, daar zit 5 jaar garantie op. Helaas is deze na vele trouwe jaren vorige week stuk gegaan dus ik dacht beroep te doen op de garantie die er op zit.

Ik heb contact opgenomen met de service van XFX (via hun online ticketing tool) en kreeg al snel goed bericht terug, ze zouden met plezier de PSU omruilen. Eind goed al goed dacht ik totdat ik de reactie verder door ging lezen, ik zou de PSU op moeten sturen naar hun magazijn in Nederland en zou dan vanuit hun fabriek in China een nieuwe doorgestuurd krijgen, daarbij zouden de kosten van import voor mijn rekening komen (volgens de service rep ongeveer tussen de 50 en 100 euro.)

Na veel hen en weer gemail (met als voorstel van mij om vanuit Nederland weer een nieuwe op te sturen naar mij in plaats vanuit de fabriek in China) helaas niet verder gekomen met als laatste bericht van hun kant dat als ik het er niet mee eens ben dat ik dan maar ergens anders een nieuwe PSU moet kopen.

Mijn vraag:

Is er iets wat ik kan doen behalve volgende keer niet meer van XFX iets kopen?

Ik woon sinds 1,5 jaar in Hongarije dus ik kan helaas niet via de winkel in Nederland iets doen. En zover ik begrijp van de service rep van XFX, maakt dat ook niet echt iets uit voor hun.

Ik zie graag jullie reacties en ideeën tegemoet :)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Beste antwoord (via batumulia op 25-10-2016 09:31)

Verwijderd

batumulia schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:06:

[...]

Dan moeten ze niet op de verpakking zetten dat ze 5 jaar garantie geven lijkt mij? Er zijn zat fabrikanten waarbij dit wel normaal geregeld kan worden (Gigabyte bijvoorbeeld).
Versturen naar NL is een aardige duit (denk rustig aan 25/30 euro) dus als ik kan vermijden de kosten daar 2 keer voor te betalen, dan graag.
Laten we beginnen met het feit dat voor garantie verantwoordelijk is de verkoper, dus die 5 jaar heb je via hem - dat is degene met wie je een overeenkomst sloot. Wat een fabrikant aan eigen service biedt is bonus. Jij draait het om, maar zo werkt de wet niet.

In basis kan je de winkel aanspreken, het daarheen sturen binnen de EU zonder problemen, en het ook weer retour ontvangen met wellicht kleine bijbetaling voor de hogere verzendkosten. Dat laatste kan bediscussieerd worden, maar ten tijde van aankoop was de plaats van leveren in Nederland. Dat is dus ook waar de winkel mee gerekend heeft in afdekken van mogelijke retourkosten.

Bij XFX kan je slechts claimen wat zij adverteren als directe service te leveren. Je hebt geen overeenkomst, en allerlei kosten mogen ze rekenen, waar de winkelier dit vanwege de wet niet mag.

Je kan dus gokken op een importsticker, of het alsnog via de winkel doen. Ik adviseer het laatste, omdat je via XFX nog steeds met allerlei bijkomende kosten te maken zou kunnen krijgen - je hebt daar gewoon je consumentenbescherming niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Douane / belastingdienst bellen in Hongarije.

Volgens mij betaal je in Nederland geen invoerheffing over garantiegevallen. Btw en administratiekosten durf ik niks over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
batumulia schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:40:
Is er iets wat ik kan doen behalve volgende keer niet meer van XFX iets kopen?

Ik woon sinds 1,5 jaar in Hongarije dus ik kan helaas niet via de winkel in Nederland iets doen. En zover ik begrijp van de service rep van XFX, maakt dat ook niet echt iets uit voor hun.
Je kan het XFX ook niet aanrekenen, denk ik. Die zijn niet ingesteld om direct met particulieren te werken en kunnen ook niet de douane omzeilen. Ik kan ook wel begrijpen dat het voor hun nogal wat gedoe is om het magazijn in NL een eenmalige actie speciaal voor jou te laten doen.

Maar, waarom kan je het niet via de winkel in Nederland doen? Heb je al contact met ze opgenomen? Misschien voorstellen dat jij de verzendkosten van NL naar Hongarije betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49

skoozie

SCSI

Ik heb een Pebble die kapot was gegaan door waterschade terwijl hij waterdicht zou zijn, welke vervangen is onder garantie. De eerste die geleverd was moest ik BTW+invoerrechten voor betalen. op de 2e zat een sticker waarop stond: Replacement part en hoefde niets af te dragen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
Ik zou inderdaad checken of je volgens de lokale wetgeving wel import kosten betaald over een garantie geval, voor zover ik weet is dit lang niet altijd zo.

XFX valt hier waarschijnlijk denk ik weinig aan te rekenen, vanwege jouw verhuizing lijkt dit op een redelijk speciaal geval, waarvan je niet direct kan verwachten dat ze daar speciale procedures voor hebben.

Waarom zou je echter niet iets via de winkel kunnen doen? Daar heb je nog steeds de meeste rechten, enige wat naar mijn mening zou kunnen gebeuren is dat je zelf voor de eventuele verzend kosten opdraait omdat je er zelf voor gekozen hebt in Hongarije te gaan wonen en vanuit daar een eventuele procedure te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Dank voor jullie reacties!
.Maarten schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:53:
Douane / belastingdienst bellen in Hongarije.

Volgens mij betaal je in Nederland geen invoerheffing over garantiegevallen. Btw en administratiekosten durf ik niks over te zeggen.
Heb al contact gehad met de douane hier in Hongarije, de ene douanier zegt dat het geen probleem is. De ander zegt dat er altijd tax gerekend wordt en de laatste zei dat het alleen gevrijwaard wordt als er op het pakket staat dat het om een garantie product gaat en er een bon bijzit van de vervangen onderdelen en kosten van het werk.
vanaalten schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:58:
[...]
Je kan het XFX ook niet aanrekenen, denk ik. Die zijn niet ingesteld om direct met particulieren te werken en kunnen ook niet de douane omzeilen. Ik kan ook wel begrijpen dat het voor hun nogal wat gedoe is om het magazijn in NL een eenmalige actie speciaal voor jou te laten doen.

Maar, waarom kan je het niet via de winkel in Nederland doen? Heb je al contact met ze opgenomen? Misschien voorstellen dat jij de verzendkosten van NL naar Hongarije betaald?
Dan moeten ze niet op de verpakking zetten dat ze 5 jaar garantie geven lijkt mij? Er zijn zat fabrikanten waarbij dit wel normaal geregeld kan worden (Gigabyte bijvoorbeeld).
Versturen naar NL is een aardige duit (denk rustig aan 25/30 euro) dus als ik kan vermijden de kosten daar 2 keer voor te betalen, dan graag.

Edit:

Om het duidelijk te houden, ik ben best bereid verzend kosten te betalen voor wat nodig is maar omdat Gigabyte (waar ik een paar maanden geleden een garantie geval voor had) daar wel een gepaste oplossing voor had (ook naar hun center in Nederland gestuurd en netjes vanaf daar weer teruggekregen) lijkt het mij dat er ook zoiets met XFX wel te regelen moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door batumulia op 25-10-2016 08:22 ]

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48

Om het duidelijk te houden, ik ben best bereid verzend kosten te betalen voor wat nodig is maar omdat Gigabyte (waar ik een paar maanden geleden een garantie geval voor had) daar wel een gepaste oplossing voor had (ook naar hun center in Nederland gestuurd en netjes vanaf daar weer teruggekregen) lijkt het mij dat er ook zoiets met XFX wel te regelen moet zijn.
Andere bedrijven, andere policy's, mogelijk andere structuren e.d., kan bijv. best zijn dat XFX in NL alleen een magazijn heeft voor distributie in de Benelux. Fabrieksgarantie hangt nu eenmaal op de voorwaarden die de fabrikant zelf mag stellen, omdat het geen wettelijk recht is. Loop eens door deze voorwaarden heen, als hier zaken in staan waarbij de klant zelf verantwoordelijk is voor bepaalde kosten zal je hier lastig onderuit kunnen.

Misschien dat het mogelijk is dat een familie lid in Nederland de afhandeling doet? Waardoor je tegen wat lagere kosten aan loopt, of mogelijk wel makkelijk kan claimen bij de verkoper? Daar heb je namelijk wettelijke rechten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Laten we beginnen met het feit dat voor garantie verantwoordelijk is de verkoper, dus die 5 jaar heb je via hem - dat is degene met wie je een overeenkomst sloot. Wat een fabrikant aan eigen service biedt is bonus. Jij draait het om, maar zo werkt de wet niet.

In basis kan je de winkel aanspreken, het daarheen sturen binnen de EU zonder problemen, en het ook weer retour ontvangen met wellicht kleine bijbetaling voor de hogere verzendkosten. Dat laatste kan bediscussieerd worden, maar ten tijde van aankoop was de plaats van leveren in Nederland. Dat is dus ook waar de winkel mee gerekend heeft in afdekken van mogelijke retourkosten.

Bij XFX kan je slechts claimen wat zij adverteren als directe service te leveren. Je hebt geen overeenkomst, en allerlei kosten mogen ze rekenen, waar de winkelier dit vanwege de wet niet mag.

Je kan dus gokken op een importsticker, of het alsnog via de winkel doen. Ik adviseer het laatste, omdat je via XFX nog steeds met allerlei bijkomende kosten te maken zou kunnen krijgen - je hebt daar gewoon je consumentenbescherming niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:19:
[...]

Duidelijk verhaal, dank! Ik ga het is opnemen met de verkoper en kijken wat ik daar mee geregeld krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:19:
Het lijkt mij juist niet dat dat de verkoper instaat voor de 5 jaar garantie die de fabrikant biedt. De verkoper is enkel gebonden aan de wettelijke garantie en eventuele commerciële garantie die hij op eigen initiatief biedt.

Als de doos van XFX aangeeft dat zij 5 jaar garantie bieden is dit commerciële garantie die via de fabrikant loopt. In dat geval zijn de garantievoorwaarden van XFX van toepassingen waar zij inderdaad in mogen zetten wat zij zelf willen. Het lijkt mij dus een kwestie om de garantievoorwaarden goed na te lezen. XFX is hier immers aan gebonden.

Nu kan het best zijn dat de verkoper inschikkelijk is en wil helpen om de commerciële garantie van XFX te bekomen maar hij is hiertoe niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:31:
Nu kan het best zijn dat de verkoper inschikkelijk is en wil helpen om de commerciële garantie van XFX te bekomen maar hij is hiertoe niet verplicht.
Dat ligt er heel erg aan hoe de winkel zich uit. Als de winkel zelf op zijn website heeft staan dat XFX 5 jaar garantie biedt dan is de winkel daar ook aan gehouden. Als de winkel daar niet mee adverteerd heb je uiteraard volledig gelijk.

Let wel dat alleen een foto van een XFX doos waar op staat dat er 5 jaar garantie op zit al genoeg is om de winkel daar aan te houden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:31:
[...]

Het lijkt mij juist niet dat dat de verkoper instaat voor de 5 jaar garantie die de fabrikant biedt. De verkoper is enkel gebonden aan de wettelijke garantie en eventuele commerciële garantie die hij op eigen initiatief biedt.

Als de doos van XFX aangeeft dat zij 5 jaar garantie bieden is dit commerciële garantie die via de fabrikant loopt. In dat geval zijn de garantievoorwaarden van XFX van toepassingen waar zij inderdaad in mogen zetten wat zij zelf willen. Het lijkt mij dus een kwestie om de garantievoorwaarden goed na te lezen. XFX is hier immers aan gebonden.

Nee, zo werkt het juist niet. De koper heeft jegens verkoper de rechten ten aanzien van alles wat redelijkerwijs verwacht mag worden van het product, waarbij het product bestaat uit de goederen maar ook de diensten. Alles wat de fabrikant adverteert, zal door de verkoper ervan moeten worden gehonoreerd.
Ook al zijn er winkels die proberen zo snel mogelijk mensen naar de fabrikant te krijgen, is de wet er juist voor bedoeld zodat er geen discussie kan zijn over waar je terecht kan.

Als de verkoper niet wil instaan voor 5 jaar, dan moet hij geen producten verkopen waarbij 5 jaar door de fabrikant geadverteerd wordt. Echter maakt dat niet veel uit: de fabrikant is op zijn beurt weer gehouden om de winkelier te ondersteunen voor de periode die ze adverteren. Per saldo is het voor de winkelier dus puur en alleen de moeite van het afhandelen die het probleem is (of zou moeten zijn - helaas worden winkeliers ook door fabrikanten klem gezet. Maar dat eindigt pas als ze weigeren producten van dat soort fabrikanten te verkopen. In ieder geval, dat is het probleem van de consument niet (of zou moeten zijn - helaas ............... ;) )

Wetboek 7:17
1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Wat op de doos staat, is in essentie ook informatie over het product, die je niet hoeft te betwijfelen. Verkoper is daarvoor dus verantwoordelijk - in het gehele wetboek wordt verwezen naar verkoper, nergens naar fabrikant.

Een andere weg is er eigenlijk ook niet: als jij ergens iets koopt sluit je een overeenkomst daar. Een overeenkomst ben je nooit met de fabrikant aangegaan. Nu kunnen er best aanvullende diensten zijn waar ook de fabrikant zich aan bindt, maar dan moet je voorzichtig zijn met de mogelijkheid op kosten die een verkoper niet kan hanteren omdat je dáár wel via de wet beschermd bent.

Ik begrijp dat het wellicht als moeilijk gedoe lijkt, maar als je alles naast elkaar zet en bekijkt hoe je wil voorkomen dat mensen oneerlijk gaan concurreren met vage constructies, dan is het de meest logische manier ;)

Ben daarom voorzichtig met dit soort uitspraken als je niet weet hoe het zit - het is voor mensen al moeilijk genoeg, en meer verwarring maakt het niet beter. Zie eventueel ook in de sticky voor meer informatie over de precieze werking van garantie.
Croga schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:36:
[...]

Dat ligt er heel erg aan hoe de winkel zich uit. Als de winkel zelf op zijn website heeft staan dat XFX 5 jaar garantie biedt dan is de winkel daar ook aan gehouden. Als de winkel daar niet mee adverteerd heb je uiteraard volledig gelijk.

Let wel dat alleen een foto van een XFX doos waar op staat dat er 5 jaar garantie op zit al genoeg is om de winkel daar aan te houden.....
Nee, ook dat gaat niet op. Dat het op de doos staat bij levering is al voldoende, ook als daar geen foto van is. Of dat het bij XFX op de website staat. Het is algemene informatie over het product kwa eigenschappen 'die koper niet hoeft te betwijfelen'.

De wettelijke garantie kan daarmee nooit korter zijn dan de 'fabrieksgarantie' die de winkelier geboden wordt. Al was het maar vanwege de aansprakelijkheid zolang als redelijkerwijs een product mee moet gaan. Je kan als winkelier niet hard maken dat een product maar 1 jaar meegaat normaal terwijl de fabrikant 5 jaar garantie adverteert ;)

Het is overigens niet mijn mening, maar het is breeduit op dit forum en elders besproken hoe dit zit, inclusief verwijzingen naar jurisprudentie en inzichten van mensen die er voor geleerd hebben. Bijvoorbeeld:
http://blog.iusmentis.com...brikant-voor-de-garantie/

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:19:
Wat op de doos staat, is in essentie ook informatie over het product, die je niet hoeft te betwijfelen. Verkoper is daarvoor dus verantwoordelijk - in het gehele wetboek wordt verwezen naar verkoper, nergens naar fabrikant.

Een andere weg is er eigenlijk ook niet: als jij ergens iets koopt sluit je een overeenkomst daar. Een overeenkomst ben je nooit met de fabrikant aangegaan. Nu kunnen er best aanvullende diensten zijn waar ook de fabrikant zich aan bindt, maar dan moet je voorzichtig zijn met de mogelijkheid op kosten die een verkoper niet kan hanteren omdat je dáár wel via de wet beschermd bent.

Ik begrijp dat het wellicht als moeilijk gedoe lijkt, maar als je alles naast elkaar zet en bekijkt hoe je wil voorkomen dat mensen oneerlijk gaan concurreren met vage constructies, dan is het de meest logische manier ;)

Ben daarom voorzichtig met dit soort uitspraken als je niet weet hoe het zit - het is voor mensen al moeilijk genoeg, en meer verwarring maakt het niet beter. Zie eventueel ook in de sticky voor meer informatie over de precieze werking van garantie.
OK my bad, ik wist niet dat de wetgeving rond commerciële garantie zo verschillend was tegenover België. In België kan er namelijk wel verwezen worden naar de fabrikant voor commerciële garantie aangeboden door de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

Als de verkoper niet wil instaan voor 5 jaar, dan moet hij geen producten verkopen waarbij 5 jaar door de fabrikant geadverteerd wordt.
Even advocaat van de duivel: als de fabrikant met 5 jaar garantie adverteert, mag je er dan van uit gaan dat het product probleemloos 5 jaar mee gaat? Nee! Het is redelijk om te verwachten dat X procent van de producten binnen 5 jaar kapot gaat. De garantie van de fabrikant houdt alleen in dat je tegen hun voorwaarden, als hij binnen die 5 jaar kapot gaat, reparatie/vervanging kan krijgen.

Je mag dus verwachten dat het product Y jaar mee gaat (hoe lang je redelijk kan verwachten voor zo'n soort product), en als het daarna, maar binnen 5 jaar, kapot gaat, je tegen Z bedrag van de fabrikant een nieuwe kan krijgen. Als de fabrikant in zijn belofte te kort schiet kun je de winkelier daar op aanspreken, maar niet eerder.

Het lijkt me dat de garantiewetgeving niet bedoeld is om het onmogelijk te maken tegen beperkte voorwaarden een uitgebreidere garantie te bieden dan wettelijk verplicht.

Even gechargeerd: "Garantie: als het product binnen 50 jaar na aankoop kapot krijgt, kunt u voor 1/3e van de prijs een nieuwe krijgen". Hoef je door deze uitspraak er niet aan te twijfelen, dat het product minstens 50 jaar lang niet kapot zal gaan? Lijkt me niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom trek je het in een extreme situatie die ik helemaal niet beschrijf, en die hier helemaal niet relevant is? Je had het idee dat mensen het al niet ingewikkeld genoeg vinden? Volgens mij weet je prima hoe het werkt; ga dan mensen niet verder verwarren...
Pagina: 1