Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36645

Topicstarter
Ik heb ruime inschrijving bij een woningstichting (4-5 jaar). Echter hier krijg ik snel de vraag voor een inkomensverklaring. Moet ik mij daar zorgen over maken gegeven ik de uitkering wajong ontvang?

Gelukkig na veel problemen het leven beter gaat, mij als wel mijn financiële situatie, dat ik hier spoedig naar uit kan zien. Zelf wonen. Maar dit verontrust me toch... vrij ernstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Welke problemen verwacht je precies? Zolang jij aan de inkomenseisen voor een huisje voldoet, is er niet zoveel aan de hand. Ik ken heel wat mensen die gewoon iets huren met hun Wajong. Waar zouden ze anders moeten wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
AZ>>>WI + titelfix

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 25-10-2016 08:49 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 23:31

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Wat verontrust je precies ? Het feit dat je een inkomensverklaring is voor de verhurende partij een soort zekerheidstelling dat jij per maand het huurbedrag kan betalen icm de normale vaste lasten. Ik zou mij er niet teveel zorgen om maken.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:37
Een verhuurder in de sociale sector heeft een inkomensverklaring nodig om te checken of je in aanmerking komt voor sociale verhuur. Als je teveel verdient dan mag je namelijk niet sociaal huren en ben je veroordeeld tot de vrije sector (of koop). Met een Wajong-uitkering hoef je je hier volgens mij niet druk om te maken.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

AppieR schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:29:
Een verhuurder in de sociale sector heeft een inkomensverklaring nodig om te checken of je in aanmerking komt voor sociale verhuur. Als je teveel verdient dan mag je namelijk niet sociaal huren en ben je veroordeeld tot de vrije sector (of koop). Met een Wajong-uitkering hoef je je hier volgens mij niet druk om te maken.
Gewoon bij het UWV vragen of ze je een verklaring willen sturen waarop je Wajong staat opgegeven dus. Meestal is zelfs een recente uitkeringsspecificatie en je beschikking WAJONG al voldoende.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 20:21

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Stoney3K schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:01:
[...]

Gewoon bij het UWV vragen of ze je een verklaring willen sturen waarop je Wajong staat opgegeven dus. Meestal is zelfs een recente uitkeringsspecificatie en je beschikking WAJONG al voldoende.
Alleen vraag je een inkomstenverklaring (voorheen IB60 formulier) aan bij de Belastingdienst.

Hier staan namelijk je totale inkomsten op, en niet alleen het bedrag wat aan Wajong is ontvangen ;)

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:20:
[...]

Alleen vraag je een inkomstenverklaring (voorheen IB60 formulier) aan bij de Belastingdienst.

Hier staan namelijk je totale inkomsten op, en niet alleen het bedrag wat aan Wajong is ontvangen ;)
IB60 moet je inderdaad bij de Belastingdienst opvragen. Ik was in de war met een werkgeversverklaring die verhuurders ook nogal eens willen hebben. ;)

Als het zo is dat ze na 4-5 jaar ineens een inkomensverklaring vragen heb je trouwens goed kans dat je hoog op de wachtlijst staat en je in aanmerking komt voor een aantal woningen. Met een beetje mazzel kun je dus binnenkort een intake verwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 25-10-2016 12:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Stoney3K schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:23:
[...]

IB60 moet je inderdaad bij de Belastingdienst opvragen. Ik was in de war met een werkgeversverklaring die verhuurders ook nogal eens willen hebben. ;)

Als het zo is dat ze na 4-5 jaar ineens een inkomensverklaring vragen heb je trouwens goed kans dat je hoog op de wachtlijst staat en je in aanmerking komt voor een aantal woningen. Met een beetje mazzel kun je dus binnenkort een intake verwachten.
Je zal denk ik wel moeten aantonen dat je Wajong ontvangt. Wat dat betreft is het UWV je 'werkgever'

En een IB60 heb je binnen een weekje. Wel even goed opletten voor welk jaar nodig is. Laatst kwam ik nog een verhuurder tegen die degene van 2014 wilde hebben en niet die van 2015 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 25-10-2016 12:27 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Maak je je zorgen over de hoogte van je uitkering? Dat je bang bent dat de woningstichting vindt dat je te veel of te weinig verdient voor de woning?
Meestal staat bij huurwoningen die worden aangeboden een inkomensindicatie, zodat je van te voren weet of je wel of niet in aanmerking komt.

Of maak je je juist zorgen dat je een Wajong uitkering hebt? Dat je bang bent dat de woningstichting denkt dat je op de één of andere manier overlast zult veroorzaken of op een andere manier een risicovolle huurder bent?
De aard van je inkomen is niet relevant voor een huurwoning. Er zijn zo veel mogelijke redenen dat iemand een Wajong uitkering kan hebben, dat daar geen enkele conclusie aan te verbinden valt. Daarnaast staat dat ook niet op de inkomensverklaring vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 20:21

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Stoney3K schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:23:
[...]

IB60 moet je inderdaad bij de Belastingdienst opvragen. Ik was in de war met een werkgeversverklaring die verhuurders ook nogal eens willen hebben. ;)...
Die haal je dus (zoals de naam al zegt) bij je werkgever en vertelt alleen wat over je inkomen bij die persoon :9

Anyhoe, TS hoeft nergens bang voor te zijn. Zeker als je alleen een Wajong uitkering hebt. Je belt gewoon even de belastingdienst voor zo'n formulier (komt aan de telefoon geen mens aan te pas; bsn + geboortedatum intikken en klaar) en als daaruit blijkt dat je in de sociale sector mag huren dan ben je klaar.

Stel dat je 200k spaargeld hebt en niet in aanmerking komt voor sociale huur dan is dat maar zo, maar een verhuurder kan en mag niets met jouw gegevens. Je kunt dus zonder problemen zo'n verklaring opvragen en afgeven.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36645

Topicstarter
Of maak je je juist zorgen dat je een Wajong uitkering hebt? Dat je bang bent dat de woningstichting denkt dat je op de één of andere manier overlast zult veroorzaken of op een andere manier een risicovolle huurder bent?
De aard van je inkomen is niet relevant voor een huurwoning.
Dat was wel mijn gedachte. Een stigma.

Allen reacties dank. Ik ben redelijk handig met Google maar kon hier niks vinden.

Veder zou ik wel een paar tips hebben, ik ben er zeker van dat er meer mensen in een situatie (waar je de juiste (financiële) hulp nog niet ontvangt). Hulpverleners (dat gaat hand in hand wil je ooit een wajong krijgen, en met het leven?) zijn in mijn ervaring niet zo abc dat ze je zo snel mogelijk helpen of vragen naar je financiële situatie en je verwijzen naar het juiste adres. Ik heb aldus een schuld verleden. Wat nu als eerder gegeven aardig te dammen is.

In mijn situatie is ook niet gegeven om je in te schrijven bij een woningstichting. Dit heb ik zelf jaren gelden gedaan. Onvoorzien, dat dit nu werkelijk waardevol is. Voorrang is niet meer zo toegankelijk, moeilijk moeilijk zegt de hulpverlener.... Gegeven, naar mijn idee dc denken.

Hoop dat iemand het googled en jaar wel tijden sneller degelijke stappen onderneemt voor waar hij recht (op kan) hebben.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 36645 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 05:49:
Ik heb ruime inschrijving bij een woningstichting (4-5 jaar). Echter hier krijg ik snel de vraag voor een inkomensverklaring. Moet ik mij daar zorgen over maken gegeven ik de uitkering wajong ontvang?

Gelukkig na veel problemen het leven beter gaat, mij als wel mijn financiële situatie, dat ik hier spoedig naar uit kan zien. Zelf wonen. Maar dit verontrust me toch... vrij ernstig.
Nee, dat is geen probleem.
Ze doen gewoon een inkomenscheck zodat jij 1) geen woning gaat huren die je niet kan betalen en 2) of je niet teveel geld binnen harkt om in een sociale huurwoning te mogen wonen (35K per jaar ongeveer, WAjong is iets van 12K ofzo?)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1