Moederbord 'Bakken' LG televisie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:20
Beste Tweakers,

Ik heb eigenlijk altijd al een beetje gezeik gehad met mijn HDMI poorten op mijn LG televisie (LG 42CS460), maar vermoedde aan het begin dat het voornamelijk lag aan een verouderde HDMI kabel dus gaf er zelden meer aandacht aan dan nodig (het werd niet mega veel gebruikt). De problemen waren met name dat het signaal met storingen en ruizen door kwam en soms ook problemen met de herkenning van mijn Macbook. Het werd mij al snel wat duidelijker dat het wel eens aan de HDMI poort kon liggen toen ik met een goeie nieuwe HDMI kabel door kreeg dat 1 poort er mee gestopt was. Nou zoals gezegd, geen drama ik gebruikte slechts 1 poort per keer, dus gezien de leeftijd van de televisie kon het me niet heel erg deren dat ik het met een poort minder moest doen.

Echter, heb ik sinds kort een PS4 aangeschaft dus de hdmi poort werd plotseling wat essentiëler. Laat het nou juist 3 weken na aanschaf van mijn PS4 zo zijn dat de enige werkzame poort er ook mee gestopt is van de 1 op de andere nacht. Het viel mij op toen ik via mijn laptop de klassieker op groot scherm wilde aansluiten dat hij het bij beide apparaten 'ineens' niet meer deed. Na bestudering van mijn poorten kon ik concluderen dat rotzooi of een afgebroken poort niet echt het probleem was. Dus ging ik maar eens het internet afspeuren. Nu heb ik sterke aanwijzingen gevonden dat het een bekend probleem is bij LG televisies en dat hdmi poorten er vaker zomaar mee kappen. Een veelvoudig genoemd probleem zou dan het moederbord van de televisie zijn, die kennelijk nogal gaar afgewerkt is waardoor er barstjes in de solderingen komen. Hierbij vond ik ook na een beetje zoeken dat kennelijk het 'bakken' van het moederbord in een oven wonderen kan verrichten en vaak gewoon het hele probleem oplost. Ondanks het feit dat het een toestel op leeftijd is, zou het een bijzonder goedkope oplossing zijn om dit te proberen in plaats van een nieuw toestel kopen.

Daarom wil ik wel eens een poging wagen om het moederbord te bakken, maar wellicht dat wat ervaring van Tweakers mij voor beginnersfouten kan behoeden. De vraag is dus simpel: heeft iemand ervaringen om te delen met betrekking tot het bakken van een moederbord bij een televisie. Daarnaast zag ik dat mijn scart component wel eens van plastic kan zijn dus wellicht heeft iemand ook een tip hoe ik dit kan voorkomen bij het bakken van het moederbord (ook al kan het mij bijzonder weinig boeien als de scart poort sneuvelt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Haha. Nog nooit van gehoord. Maar zie wel genoeg topics en YT filmpjes waarbij het probleem opgelost wordt. Heb geen tips of trucks voor je.
Maar als de TV afgeschreven is, en je eigenlijk een nieuwe zou moeten kopen (als reparatie te duur wordt), je dit gewoon kan proberen door de filmpjes etc op YT te volgen.

Misschien kan je type moederbord nog achterhalen en uitvinden of je deze nog voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik heb gisteren toevallig een 8800 gtx gebakken. Deze gaf allerlei rare strepen en kleuren in beeld. Na googelen kwam ik op het bakken uit. Netjes een filmpje met instructies bekeken en daarna zelf aan de slag gegaan. Heel Holland bakt heb ik helaas niet gewonnen, want de kaart doet het nu helemaal niet meer. Dus houd er rekening mee dat het mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat mensen hun televisies in de oven gaan gooien (laat staan dat een 42" zou passen in de gemiddelde oven).
Ik zou dit idee dus laten varen, en gewoon normale hulp inschakelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Keertje dubbelvouwen,past prima.

Als je dan toch denkt dat t de solderingen zijn..Misschien eerst met een soldeerbout (de punten waar je je comfortabel bij voelt) nalopen..?bakken kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Niet de hele tv nee 8)7 het moederbord, die past prima in een oven:

http://www.lcd-tv-parts.c...fb8d27136e95/2/5/2591.jpg

Je kunt het uiteraard proberen, maar ik zie veel plastic componenten die wss niet makkelijk te verwijderen zijn en dan smelten in de oven. Ik zou het eerder ergens laten reflowen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Haha het gaat inderdaad dan om het moederbord, niet de hele televisie....
Een kleine zoektocht wijst uit dat ik voor 65 euro een nieuw moederbord op de kop kan tikken, dus dat spreekt nog meer voor een poging tot bakken.

Iemand die dan nog tips heeft om het smelten van die plastic rommel te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:31

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Is het niet mogelijk om de slechte soldeerverbindingen zelf opnieuw te solderen?
Reflowen dient in een aparte oven te gebeuren, met een zeer gecontroleerde temperatuursvarieteit.
Niet zomaar in de oven waar de pizzas gebakken worden...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 17:52
Ik zou eerst eens kijken of je dit inderdaad met een soldeerbout/hot air station plaatselijk kunt doen.

Edit: weet je of de soldeerverbindingen bij de HDMI poorten stuk zijn, of ergens anders? Ik kan dat niet zo snel vinden. Daarom lossen veel mensen het op door hem maar in de oven te gooien.

[ Voor 48% gewijzigd door danielkraak op 25-10-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Goeie suggesties inderdaad! Wellicht dan toch niet een bijster slim idee om hem zomaar in de oven te mikken (ook al zie ik op het internet wel dat veel lui het wel op die manier doen). Ik heb de tv nog niet uit elkaar gehaald, dus nog niet echt gevonden waar de verbindingen precies naar de joden zijn. Ik ben zelf nog niet heel bekend met het solderen van een moederbord, waar moet ik dan precies op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 16:17
Faust1946 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:46:

Iemand die dan nog tips heeft om het smelten van die plastic rommel te beperken?
blijkbaar smelt het niet:

http://www.tomshardware.c...ns-affecting-plastic.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tja en anders toch maar 10 minuutjes in de oven op 200 graden. Zoiets zal het wel zijn, maar zoek dat beter uit. Wat je eerst kan proberen is even met een soldeerbout de verbindingen bij de HDMI-poorten zelf verhitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Faust1946 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:51:
Goeie suggesties inderdaad! Wellicht dan toch niet een bijster slim idee om hem zomaar in de oven te mikken (ook al zie ik op het internet wel dat veel lui het wel op die manier doen). Ik heb de tv nog niet uit elkaar gehaald, dus nog niet echt gevonden waar de verbindingen precies naar de joden zijn. Ik ben zelf nog niet heel bekend met het solderen van een moederbord, waar moet ik dan precies op letten?
Je pakt eerst je grote verbindingen.idd hdmi poorten en dergelijke. Dat kun jij.tenzij je de motoriek van een 5 jarige hebt.
Testen.
Daarna is het met name de kunst om je smds er niet vanaf te fikken.
Als je enige aanwijzing kan vinden welke verbindingen doorgaans het begeven is dat natuurlijk een groot voordeel..ic pootjes kun je altijd proberen..maar is wel een kunst.
Het grote nadeel van een diy ovenavontuur, ervan uitgaande dat het überhaupt lukt,is dat het toch vaak een tijdelijke oplossing is. Je komt toch wat hitte tekort tv een bout.

Met een 65,- euro oplossing achter de hand is het zeker leuk en leerzaam om er mee te stoeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Je pakt eerst je grote verbindingen.idd hdmi poorten en dergelijke. Dat kun jij.tenzij je de motoriek van een 5 jarige hebt.
Testen.
Daarna is het met name de kunst om je smds er niet vanaf te fikken.
Als je enige aanwijzing kan vinden welke verbindingen doorgaans het begeven is dat natuurlijk een groot voordeel..ic pootjes kun je altijd proberen..maar is wel een kunst.
Het grote nadeel van een diy ovenavontuur, ervan uitgaande dat het überhaupt lukt,is dat het toch vaak een tijdelijke oplossing is. Je komt toch wat hitte tekort tv een bout.

Met een 65,- euro oplossing achter de hand is het zeker leuk en leerzaam om er mee te stoeien!
Is een verfbrander (oid) anders gericht gebruiken een beter alternatief dan de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het bord niet in de oven doen , dit omdat er idd plastic onderdelen op zitten. Tevens zitten er hele kleine elco's en weerstandjes op die heel weinig hitte nodig hebben om er af te vallen.

Ik heb onlangs een defecte LG infinia ( LE8500 ) opgehaald. Heeft iemand ook het mainboard in de oven gedaan en die is nu onherstelbaar defect.

Je kan het beste een heatgun kopen en met veel flux ( vloeimiddel ) de HDMI chip opnieuw verhitten. Let wel op , dit is tijdelijk omdat de soldering zelf "slecht" is. Dan moet je al snel aan reballen denken.

Als het je waard is kan je toch ook een nieuw mainboard kopen? Ben je een keer 50/60 euro kwijt. Heatgun met flux en al de tijd om te reflowen ben je hetzelfde kwijt..... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Ik denk dat ik maar gewoon een poging ga wagen en anders inderdaad altijd nog een nieuw mainbord er in kan schroeven, wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Ben aan de slag gegaan met het mainbord verwarmen met hete lucht. Helaas bood het niet echt verbetering. Ik heb eigenlijk geen zin om verder te prutsen en geen oplossing te krijgen. Ik ga dus als tweede stap gewoon een nieuw mainbord der in schroeven, daar waar ik eigenlijk ons oventje niet wil verpesten door die chemische lucht van het bakken. Zal nog even laten weten of dat een oplossing geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Uiteindelijk nieuw moederbord er in geschroefd en nu werkt het weer :D

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik heb wel eens een oud moederbord uit een laptop gebakken in de oven om te zien wat er zou gebeuren. Kennelijk zat er wat spanning in de PCB want de componentjes vlogen van het bord af! Ik zou het dus afraden. Gelukkig heb je je probleem al op kunnen lossen :)
Pagina: 1