LED verlichting dimbaar met draaiknop en arduino

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07-2020
Goede <vuldagdeelin>,

Update: bericht aangepast na aantal reacties waar ik weinig mee opschiet, de vraag was dan ook waarschijnlijk te verwarrend.

De wens:
  • Ik wil 10 x http://www.philips.nl/c-p...90/led-lamp/specificaties (prima prijs voor kwaliteit, dacht ik zo) gebruiken, dat is 10 x 230V 7W 40mA Dimbaar
  • Hiervoor moet de juiste dimmer aangeschaft worden, die deze hoeveelheid aankan en netjes laat dimmen
  • Dit mag een drukknop dimmer zijn, bij voorkeur een draaiknop dimmer
  • Ik wil naast handmatig dimmen (met de draai- of drukknoppen) een aantal geautomatiseerde scenario's ondersteunen in de toekomst (voorlopig nog niet van belang), al dan niet via een Arduino:
  • [list]
  • Door middel van een lichtsensor besluiten of er dusdanig genoeg buitenlicht is om ze uit te schakelen
  • Door middel van een bewegingssensor + lichtsensor besluiten of de lampen meer licht moeten geven (weinig buitenlicht + personen aanwezig)
  • Door middel van een bewegingssensor besluiten of de lampen gedimd kunnen worden (geen personen aanwezig)
  • [/list]
De vraag:
  • Wat voor dimmer moet ik hiervoor aanschaffen..
  • [list]
  • All-in-one inbouw/socket?
  • Losse inbouw/socket potentiometer, die verderop is aangesloten aan een LED driver?
  • Waar herken ik aan of deze via 0-10V is aan te sturen buiten de eigen drukknop/potentiometer om?
  • [/list]
  • Wat heb ik daarnaast nodig, al dan niet door gebruik van de Arduino met sensors, om de scenario's te ondersteunen - dat wil zeggen: wat moet er tussen de Arduino en de dimmer-oplossing?
Zoals te lezen is, heb ik geen idee waar ik mee aan de slag moet: waar op te letten, wat aan te schaffen, hoe de interface tussen de arduino met sensors en dimmer gedaan moet worden.

Relevante hardware die ik gebruik:

Precies waar het 230V-sap vandaan komt, komt ook een Arduino (dat staat al vast), en ook vanuit die plek gaan de kabels naar het gat in de muur waar de knop/dimmer moet komen.

Hoop dat iemand me op weg kan helpen, zonder dat ik er te grote professionele bedragen voor moet neerleggen (de sfeerlampen zullen me al 150 euro kosten, de kleine wellicht de helft, ik neem uiteraard LED om geld te besparen.. meer als 250 euro voor dit hele idee zou me te veel zijn).

Update(s):

Het lijkt er op dat pulsknop dimmers qua kosten en bestuurgemak met een arduino de betere oplossing zijn, ik denk aan de Eltako EUD61NPN-UC, of de duurdere Busch-Jaeger 6526U. Deze twee hebben de knoppen niet geintegreerd (al is dat bij de laatste een stuk lastiger). Het zal wel toveren blijven om te ontdekken of de dim-richting op of neer is bij deze oplossing.

Dank! :w

[ Voor 81% gewijzigd door laen op 26-10-2016 16:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:40
70W aan LEDs is gewoon 70W. Daar heb je toch geen 700W dimmer voor nodig? Het geeft als lichtopbrengst het equivalent van wat een 700W gloeilamp zou leveren, maar trekt maar voor 70W aan stroom en dat is wat je dimmer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
Zover ik begreep moest je bij een Triac dimmer die voor 600W ondersteunt daar voor LED 10% van nemen, of ongeveer de hoeveelheid Watt dat de LED lamp zou hebben als het een gloeilamp was.

Dat wil zeggen dat 10 x 7W led op een dimmer van ongeveer 700W moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laen schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 18:44:
Zover ik begreep moest je bij een Triac dimmer die voor 600W ondersteunt daar voor LED 10% van nemen, of ongeveer de hoeveelheid Watt dat de LED lamp zou hebben als het een gloeilamp was.

Dat wil zeggen dat 10 x 7W led op een dimmer van ongeveer 700W moet.
Van wie moest dat? Van een slecht vertaalde Koreaanse handleiding, ofzo?
Je moet òf 10% nemen van de watts als de led een gloeilamp was, òf het wattage van de LEDs

Overigens zou'k niet gaan klooien met losse dimmers en voedingen. Je hebt regelbare LED voedingen; die stuur je aan met 0 ... 10 Volt of met dmx

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58
Hou rekening met het blindvermogen wat LEDs opnemen uit het net aub. Een LED is geen ohmse belasting maar een belasting die de stroom en spanningsinus uit elkaar trekt. Daarom heb je een groter vermogen dimmer nodig om de LEDs te kunnen dimmen. Het zal denk ik niet zo'n groot verschil zijn denk ik. Kijk eens of je dimmer geschikt is om bij een lage powerfactor alsnog te kunnen dimmen.
Hoe dan ook, VA en Watts zijn bij zuiver ohmse belastingen hetzelfde, maar een LED is niet zuiver ohms en is het aantal VA's veel meer dan het aan Watts maar het net en je dimmer moet het wel kunnen leveren.

Meest gebruikte LED dimmers gebruiken een DALI of analoge 0-10VDC in/uitgang om de led drivers te dimmen via een communicatiebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
Looney11 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:51:
Meest gebruikte LED dimmers gebruiken een DALI of analoge 0-10VDC in/uitgang om de led drivers te dimmen via een communicatiebus.
Die 0-10V DC, is die beschikbaar gemaakt voor gebruik of moet ik daar in de meeste gevallen voor de verbinding tussen de electronica en hardware regeling aftappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58
Is volledig afhankelijk van welke LED driver je voor de LEDs hebt hangen, de optie moet aanwezig zijn. Als die er niet is, moet je nogal gaan sleutelen om er een schakeling achter de LED driver te hangen die je in staat stelt de LEDs te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
Ik dacht aan een all-in-one oplossing zoals bijvoorbeeld de Busch-Jaeger 6523U (nu hoeft deze niet perse, er komt echt alleen LED aan) en dergelijke draai-dimmers. Een losse driver had ik nog niet op het oog, maar zou een optie kunnen zijn.

Helaas is de documentatie van die dimmers die beschikbaar is op hun websites niet geweldig, maar vooral gericht op verkoop en snelle makkelijke aansluiting.. tenzij ik iets mis. Als de dimmer, onder zijn potentiometer, 4 aansluitingen heeft (om nog een dimmer of potentiometer aan te sluiten bijvoorbeeld), is dat de bewuste 0-10V DC aansluiting? Ik ben een beetje radeloos met wat ik nu moet aanschaffen.

[ Voor 23% gewijzigd door laen op 26-10-2016 11:27 ]

Pagina: 1