Goede <vuldagdeelin>,
Update: bericht aangepast na aantal reacties waar ik weinig mee opschiet, de vraag was dan ook waarschijnlijk te verwarrend.
De wens:
Relevante hardware die ik gebruik:
Precies waar het 230V-sap vandaan komt, komt ook een Arduino (dat staat al vast), en ook vanuit die plek gaan de kabels naar het gat in de muur waar de knop/dimmer moet komen.
Hoop dat iemand me op weg kan helpen, zonder dat ik er te grote professionele bedragen voor moet neerleggen (de sfeerlampen zullen me al 150 euro kosten, de kleine wellicht de helft, ik neem uiteraard LED om geld te besparen.. meer als 250 euro voor dit hele idee zou me te veel zijn).
Update(s):
Het lijkt er op dat pulsknop dimmers qua kosten en bestuurgemak met een arduino de betere oplossing zijn, ik denk aan de Eltako EUD61NPN-UC, of de duurdere Busch-Jaeger 6526U. Deze twee hebben de knoppen niet geintegreerd (al is dat bij de laatste een stuk lastiger). Het zal wel toveren blijven om te ontdekken of de dim-richting op of neer is bij deze oplossing.
Dank!
Update: bericht aangepast na aantal reacties waar ik weinig mee opschiet, de vraag was dan ook waarschijnlijk te verwarrend.
De wens:
- Ik wil 10 x http://www.philips.nl/c-p...90/led-lamp/specificaties (prima prijs voor kwaliteit, dacht ik zo) gebruiken, dat is 10 x 230V 7W 40mA Dimbaar
- Hiervoor moet de juiste dimmer aangeschaft worden, die deze hoeveelheid aankan en netjes laat dimmen
- Dit mag een drukknop dimmer zijn, bij voorkeur een draaiknop dimmer
- Ik wil naast handmatig dimmen (met de draai- of drukknoppen) een aantal geautomatiseerde scenario's ondersteunen in de toekomst (voorlopig nog niet van belang), al dan niet via een Arduino:
- [list]
- Door middel van een lichtsensor besluiten of er dusdanig genoeg buitenlicht is om ze uit te schakelen
- Door middel van een bewegingssensor + lichtsensor besluiten of de lampen meer licht moeten geven (weinig buitenlicht + personen aanwezig)
- Door middel van een bewegingssensor besluiten of de lampen gedimd kunnen worden (geen personen aanwezig)
- [/list]
- Wat voor dimmer moet ik hiervoor aanschaffen..
- [list]
- All-in-one inbouw/socket?
- Losse inbouw/socket potentiometer, die verderop is aangesloten aan een LED driver?
- Waar herken ik aan of deze via 0-10V is aan te sturen buiten de eigen drukknop/potentiometer om?
- [/list]
- Wat heb ik daarnaast nodig, al dan niet door gebruik van de Arduino met sensors, om de scenario's te ondersteunen - dat wil zeggen: wat moet er tussen de Arduino en de dimmer-oplossing?
Relevante hardware die ik gebruik:
Precies waar het 230V-sap vandaan komt, komt ook een Arduino (dat staat al vast), en ook vanuit die plek gaan de kabels naar het gat in de muur waar de knop/dimmer moet komen.
Hoop dat iemand me op weg kan helpen, zonder dat ik er te grote professionele bedragen voor moet neerleggen (de sfeerlampen zullen me al 150 euro kosten, de kleine wellicht de helft, ik neem uiteraard LED om geld te besparen.. meer als 250 euro voor dit hele idee zou me te veel zijn).
Update(s):
Het lijkt er op dat pulsknop dimmers qua kosten en bestuurgemak met een arduino de betere oplossing zijn, ik denk aan de Eltako EUD61NPN-UC, of de duurdere Busch-Jaeger 6526U. Deze twee hebben de knoppen niet geintegreerd (al is dat bij de laatste een stuk lastiger). Het zal wel toveren blijven om te ontdekken of de dim-richting op of neer is bij deze oplossing.
Dank!

[ Voor 81% gewijzigd door laen op 26-10-2016 16:52 ]