Toon posts:

Op zoek naar Macbook voor programmeren, ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een Macbook voor programmeren op school en misschien eventueel later op werk. Ik heb een budget van rond de 1300 en vroeg me af welke macbook het meest geschikt hiervoor is? Naast de specs vind ik het ook belangrijk dat het mooi eruit ziet.

Welke macbooks raden jullie aan uit ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Wat vind je mooi? ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Retina vind ik wel mooi. Maar ook gewoon een witte Macbook die je overal op de Hogeschool en de Universiteit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
ligt er natuurlijk aan wat je gaat programmeren :P
want als je bijvoorbeeld een windows taal gaat doen dan kom je natuurlijk niet zo ver met een Mac book (zijn vast wel dingen voor maar ik ben niet echt iemand die een apple product zou kiezen)

[ Voor 65% gewijzigd door Rockster34 op 24-10-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik heb een tijdje een soortgelijke opleiding gevolgd. Ik heb toen het eind 2013 model hiervoor gebruikt. Toevallig net op V&A geplaatst ;)

V&A aangeboden: MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013) 256GB SSD, 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
s1ck schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:35:
Ik heb een tijdje een soortgelijke opleiding gevolgd. Ik heb toen het eind 2013 model hiervoor gebruikt. Toevallig net op V&A geplaatst ;)

V&A aangeboden: MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013) 256GB SSD, 16GB RAM
Ah jammer dat er geen garantie op staat. Maar deze specs zien er zeker goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Over drie dagen wordt mogelijk de nieuwe reeks Macbook Pro's aangekondigd. Verstandig is dus om even te wachten tot aanschaf.

Het mooie van de aankondiging is dat er na verloop van tijdje de oude series in de uitverkoop gaan. Die zijn nog zeker goed genoeg voor de komende jaren als je hem voor een mooi prijsje kan overnemen. Let wel op dat je dan een zoekt met upgraded RAM naar 16GB, minimaal 256GB SSD etc.

Als je voor de nieuwe gaat dan denk ik dat je mogelijk aan 1300 nog niet genoeg hebt, neem aan dat je toch wel voor de Pro variant wilt gaan?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 06:55
RWK__ schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:44:
Over drie dagen wordt mogelijk de nieuwe reeks Macbook Pro's aangekondigd. Verstandig is dus om even te wachten tot aanschaf.

Het mooie van de aankondiging is dat er na verloop van tijdje de oude series in de uitverkoop gaan. Die zijn nog zeker goed genoeg voor de komende jaren als je hem voor een mooi prijsje kan overnemen. Let wel op dat je dan een zoekt met upgraded RAM naar 16GB, minimaal 256GB SSD etc.

Als je voor de nieuwe gaat dan denk ik dat je mogelijk aan 1300 nog niet genoeg hebt, neem aan dat je toch wel voor de Pro variant wilt gaan?
16 GB aan ram?

Kan je mij vertellen waaromje voor 16 GB zou kiezen als je de mac book voor programmeren gaat gebruiken? Ik zou eerder 512 GB kiezen voor de harde schijf zodat je dual boot kan toepassen. 256 per OS idan wel voldoende.

Maar ik die 16 GB aan Ram lijkt mij persoonlijk een overkill als je gaat developen.

Pro is overigens niet perso noodzakelijk hoor voor ontwikkelen. Ik zou eerder kijken naar een laptop met minimaal 1920x1080 pixels, een SSD van minimaal 256 als je een OS gebruikt maar 512 als je dual boot wil doen. Ram geheugen denk ik dat 8 GB wel voldoende moet zijn ebn processor, tja die ik zie ik op mijn eigen hackintosh niet vaak tegen zijn limiet komen.

[ Voor 15% gewijzigd door mannowlahn op 24-10-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:44:

Anders neem ik een wat oudere model als het niet kan voldoen aan mijn budget haha. Hoeveel denkje waar de prijs gaat liggen bij deze nieuwe modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:47:
[...]

16 GB aan ram?

Kan je mij vertellen waaromje voor 16 GB zou kiezen als je de mac book voor programmeren gaat gebruiken? Ik zou eerder 512 GB kiezen voor de harde schijf zodat je dual boot kan toepassen. 256 per OS idan wel voldoende.

Maar ik die 16 GB aan Ram lijkt mij persoonlijk een overkill als je gaat developen.

Pro is overigens niet perso noodzakelijk hoor voor ontwikkelen. Ik zou eerder kijken naar een laptop met minimaal 1920x1080 pixels, een SSD van minimaal 256 als je een OS gebruikt maar 512 als je dual boot wil doen. Ram geheugen denk ik dat 8 GB wel voldoende moet zijn ebn processor, tja die ik zie ik op mijn eigen hackintosh niet vaak tegen zijn limiet komen.
Het zou meer waard zijn voor je geld als je er een zou kopen met 16GB aan RAM. Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat 16GB aan RAM vrij overkill is voor de taken die TS wilt gaan vervullen, maar ik raad bijna iedereen aan om voor 16GB te gaan, omdat men een Macbook aanschaft voor de langere termijn (2 jaar +) en dan is dat extra RAM toch wel mooi meegenomen.

Ik denk dat de Pro wel noodzakelijk is voor ontwikkelen, aangezien dat de enige machines zijn op dit moment met een high-res display bij Apple. Als je kijkt naar de Air met zijn 1440 x 900 display dan is dat natuurlijk niks vergeleken met een 2560 x 1440 display op de Pro's.

Over dualbooten, zelf heb ik verschillende VM's in gebruik met Parallels en dat werkt toch net iets fijner dan bootcamp, maar dat zal dan wel persoonlijk zijn.
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:49:
[...]

Anders neem ik een wat oudere model als het niet kan voldoen aan mijn budget haha. Hoeveel denkje waar de prijs gaat liggen bij deze nieuwe modellen?
Ik denk gelijk aan de nieuwprijzen die nu gelden, als je kijkt naar de goedkoopste 13 inch model bij Apple.

En waarom eigenlijk een Macbook? Is dat puur voor de looks? Heb je ervaring met macOS?

[ Voor 14% gewijzigd door MysticX op 24-10-2016 15:01 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:44
Lees nog eens de reactie van Rockster34. Het lijkt nu dat je alleen denkt aan een "mooie luxe Apple voor het imago", dan aan de praktijk. Wat ga je programmeren? Applicaties? Drivers? Instrumentkoppelingen? Of websites of apps? Nu is die-hard programmeren voor mij al zo'n 10 jaar geleden, maar volgens mij kan je voor de eerste zaken het best een Windows machine nemen. Voor websites en apps maakt het volgens mij niet uit. En hoef je ook geen heel zware machine te hebben.

Of ga je gebruik maken van VDI's of VM's?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Cass Casey schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:59:
Lees nog eens de reactie van Rockster34. Het lijkt nu dat je alleen denkt aan een "mooie luxe Apple voor het imago", dan aan de praktijk. Wat ga je programmeren? Applicaties? Drivers? Instrumentkoppelingen? Of websites of apps? Nu is die-hard programmeren voor mij al zo'n 10 jaar geleden, maar volgens mij kan je voor de eerste zaken het best een Windows machine nemen. Voor websites en apps maakt het volgens mij niet uit. En hoef je ook geen heel zware machine te hebben.

Tenzij hij aan de gang gaat met Xcode zou ik inderdaad ook lekker voor een windows bak gaan. Ziet er misschien mooi uit zon apple laptop maar als je niks met osx/ios gaat doen zou ik ook inderaad gewoon het houden bij windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
Cass Casey schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:59:

daarbij kan je een windows machine iets makkelijker upgraden (RAM en opslag en bij hele sommige ook de GPU (komt niet vaak voor maar kan wel eens gebeuren)) en daarbij er zijn ook genoeg Windows machines met een light weight design die best wel mooi zijn en ook een heeel stuk goedkoper zijn dan een Macbook ik hou TS niet tegen om een macbook te halen wil alleen laten zien dat wat "In" is niet altijd het beste is :P

daarbij voor bijvoorbeeld een I7 windows laptop ben je minimaal 800 euro kwijt (Quad core mainstream) en voor bijvoorbeeld een Mac book met een I7 ben je misschien 2 tot 2.5 keer zoveel kwijt

[ Voor 8% gewijzigd door Rockster34 op 24-10-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RWK__ schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:58:
[...]

Het zou meer waard zijn voor je geld als je er een zou kopen met 16GB aan RAM. Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat 16GB aan RAM vrij overkill is voor de taken die TS wilt gaan vervullen, maar ik raad bijna iedereen aan om voor 16GB te gaan, omdat men een Macbook aanschaft voor de langere termijn (2 jaar +) en dan is dat extra RAM toch wel mooi meegenomen.

Ik denk dat de Pro wel noodzakelijk is voor ontwikkelen, aangezien dat de enige machines zijn op dit moment met een high-res display bij Apple. Als je kijkt naar de Air met zijn 1440 x 900 display dan is dat natuurlijk niks vergeleken met een 2560 x 1440 display op de Pro's.

Over dualbooten, zelf heb ik verschillende VM's in gebruik met Parallels en dat werkt toch net iets fijner dan bootcamp, maar dat zal dan wel persoonlijk zijn.

[...]

Ik denk gelijk aan de nieuwprijzen die nu gelden, als je kijkt naar de goedkoopste 13 inch model bij Apple.

En waarom eigenlijk een Macbook? Is dat puur voor de looks? Heb je ervaring met macOS?
Je hebt een goed punt mbt resolutie. Maar ik wil daar eigenlijk wel iets aan toevogen daar ik daar nu zelf ervaring mee heb. Die resolutie zegt ook niets als je schermpje maar 12/13 inch is. Ik heb nu een surface 4 pro thuis, 2500 x whocares resolutie op 12 inch is ook niet fijn werken hoor.

Sterker nog, ik snap die kleine schermen niet zo erg, als je gaat ontwikkelen wil je denkik wel richting 15 inch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop het instapmodel MBP 13" Retina. Wacht wel even tot de aankondigingen 27 oktober. Je kan er alles mee doen wat je moet doen, upgrades qua RAM, SSD enz. gaan tegenwoordig niet echt meer op, en meer dan ee i5 ga je niet gebruiken tenzij je meer dan 4 gelijktijdige multicore VM's wil draaien. Met de huidige stand van technologie doe je veel langer met eenzelfde configuratie (tenzij je graag de hele dag spelletjes speelt), en zal je op het moment dat je meer nodig hebt al weer toe zijn aan een compleet nieuwe revisie.
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:35:
ligt er natuurlijk aan wat je gaat programmeren :P
want als je bijvoorbeeld een windows taal gaat doen dan kom je natuurlijk niet zo ver met een Mac book (zijn vast wel dingen voor maar ik ben niet echt iemand die een apple product zou kiezen)
Dat maakt natuurlijk geen zak uit. Op een Mac draait alles. Xcode daarentegen gaat niet zo lekker werken op een niet-Mac.

[ Voor 35% gewijzigd door johnkeates op 24-10-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
johnkeates schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:07:
[...]

Dat maakt natuurlijk geen zak uit. Op een Mac draait alles. Xcode daarentegen gaat niet zo lekker werken op een niet-Mac.
ga jij maar eens Csharp programeren op een Mac book zonder Mircosoft related stuff suc6 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:08:
[...]

ga jij maar eens Csharp programeren op een Mac book zonder Mircosoft related stuff suc6 :P
Je kan prima "Microsoft related stuff"op een MacBook draaien. Je stopt Windows in een VM of op een lose partitie en je bent klaar. Of als je het leuk vind kan je met VS Code, .NET Core ook een heel eind komen, plus met ASP.NET Core qua web nagenoeg alles doen. Stel dat je het jezelf moeilijk wil maken maar wel wat unieke skills op je CV wil bijschrijven, dan kan je ook nog Mono gebruiken.

Als je niet weet waar je het over hebt, reageer dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:08:
[...]

https://code.visualstudio.com/Docs/languages/overview ?

Xamarin Studio?

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 24-10-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:04:
[...]

Je hebt een goed punt mbt resolutie. Maar ik wil daar eigenlijk wel iets aan toevogen daar ik daar nu zelf ervaring mee heb. Die resolutie zegt ook niets als je schermpje maar 12/13 inch is. Ik heb nu een surface 4 pro thuis, 2500 x whocares resolutie op 12 inch is ook niet fijn werken hoor.

Sterker nog, ik snap die kleine schermen niet zo erg, als je gaat ontwikkelen wil je denkik wel richting 15 inch gaan.
Resolutie heeft zeker voordeel op kleine displays, maar het hangt er vanaf hoe de besturingssysteem daar mee omgaat. Windows 10 kan bijna niet overweg met high-resolutie op een 12/13" inch display. Alles lijkt dan te klein, heb ik ook als ik een VM op mijn 12" Macbook draai. Op macOS heb je dit probleem helemaal niet en werkt het vrijwel perfect.

Ontwikkelen op een 13" Macbook zou dus wel perfect kunnen.. maar dat ligt toch echt aan je persoonlijke voorkeur.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
maar visual code is natuurlijk niet zo krachtig als Visual studio zelf :P je word bij code zwaar gelimit naar wat je kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
johnkeates schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:07:
Koop het instapmodel MBP 13" Retina. Wacht wel even tot de aankondigingen 27 oktober. Je kan er alles mee doen wat je moet doen, upgrades qua RAM, SSD enz. gaan tegenwoordig niet echt meer op, en meer dan ee i5 ga je niet gebruiken tenzij je meer dan 4 gelijktijdige multicore VM's wil draaien. Met de huidige stand van technologie doe je veel langer met eenzelfde configuratie (tenzij je graag de hele dag spelletjes speelt), en zal je op het moment dat je meer nodig hebt al weer toe zijn aan een compleet nieuwe revisie.

[...]

Ik ben het met je eens qua processor gebruik, althan ik merk niet echt dat ik een trage bak heb. Mijn hackintosh uit 2010 heeft ook een i5 en maar 4GB intern :+

Maar ik ben klaar met het gekut van hackintosh, dus kijk nu ook naar een echte mac. Wel een laptop anders kan ik net zo goed met hackintosh aan de gang.

De processor vind ik niet zo belangrijk, maar meer het opslag ruimte. Ik merk bv dat mijn 80 GB osx ssd echt niet meer toereiken is als ik aleen xcode (10, GB) en xamarin studio (ook heel wat GB) wil draaien.

Dus dan 256 GB voor OSX en 256 GB voor Windows.

Hoewel een VM in mijn geval nog handiger is bedenk ik mij nu, omdat ik dan sneller kan switchen tussen bv mijn xcode en mijn visual studio om bv een API wijziging te testen.

Maar met een VM ben ik wel bang dat ik meer ram nodig heb, aangezien de boel simultaan draait.

Okay, ik denk dat ik nog even goed moet nadenken of het misschien niet handig is om 16 GB te nemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:29:
[...]

maar visual code is natuurlijk niet zo krachtig als Visual studio zelf :P je word bij code zwaar gelimit naar wat je kan
Daar heb je dan wel gelijk in ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Ik ben het met je eens qua processor gebruik, althan ik merk niet echt dat ik een trage bak heb. Mijn hackintosh uit 2010 heeft ook een i5 en maar 4GB intern :+

Maar ik ben klaar met het gekut van hackintosh, dus kijk nu ook naar een echte mac. Wel een laptop anders kan ik net zo goed met hackintosh aan de gang.

De processor vind ik niet zo belangrijk, maar meer het opslag ruimte. Ik merk bv dat mijn 80 GB osx ssd echt niet meer toereiken is als ik aleen xcode (10, GB) en xamarin studio (ook heel wat GB) wil draaien.

Hoewel een VM in mijn geval nog handiger is bedenk ik mij nu, omdat ik dan sneller kan switchen tussen bv mijn xcode en mijn visual studio om bv een API wijziging te testen.

Maar met een VM ben ik wel bang dat ik meer ram nodig heb, aangezien de boel simultaan draait.

Okay, ik denk dat ik nog even goed moet nadenken of het misschien niet handig is om 16 GB te nemen 8)7
Tegenwoordig met de Haswell / Skylake processoren kan je makkelijk een stabiele Hackintosh in elkaar zetten icm Gigabyte moederborden. Ik ben zelf ook weer van plan om een Hackintosh bouwen want dan ben je echt veel goedkoper uit dan een laptop..performance op zo'n machine is de prijs meer dan waard, tenzij je echt een laptop nodig heb om mee te nemen..

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 24-10-2016 15:41 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RWK__ schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:40:
[...]

Tegenwoordig met de Haswell / Skylake processoren kan je makkelijk een stabiele Hackintosh in elkaar zetten icm Gigabyte moederborden. Ik ben zelf ook weer van plan om een Hackintosh bouwen want dan ben je echt veel goedkoper uit dan een laptop..performance op zo'n machine is de prijs meer dan waard, tenzij je echt een laptop nodig heb om mee te nemen..
Ik ben met je eens dat een hackintosh veel goedkoper is. Maar ik merk gewoon dat ik inmiddels er tegen op zie op de upgrade weer te doen en dagen te spenderen aan gekut met bv alle Nic's die nietin goede volgorde staan waardoor je niet kan inloggen op apple store :s Ik ben ooit begonnen met de JAS versie op AMD, 10.5?, bij elke update weer billen knijpen.

Inmiddels is mijn vrije tijd ook duurder geworden, ook ivm mijn werkzaamheden kan ik het mijn poersoonlijk verantwoorden om > 1500 euro uit te geven aan de computer. Ook lijkt het mij fijn om af en toe op de bank te gaan devven, ipv dat ik achter de hackintosh moet gaan zitten 8)

Ik heb nog naar laptop support gekeken op tonymacosx, maar niks lijkt er echt uit te springen dat helemaal stabiel is.

[ Voor 5% gewijzigd door mannowlahn op 24-10-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:47:
[...]

16 GB aan ram?

Dat ligt er een beetje aan wat je programmeerd en hoe je stuff moet testen. Ik zit af en toe dik 50Gb in m'n swap te werken en dan is de extra opslag wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
supersnathan94 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:00:
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat je programmeerd en hoe je stuff moet testen. Ik zit af en toe dik 50Gb in m'n swap te werken en dan is de extra opslag wel erg fijn.
.net & iOs

maar die 50 GB is dat dan een local SQL db oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Je kan je bootcamp partitie virtueel draaien in Parallels en volgens mij ook in VMware. Dan kan je zowel starten in windows als je echt een dag alle power nodig hebt en je kan ook virtueel dat spul draaien als je dus een kleine wijziging moet doen.

16Gb is dan wel een must. Sws doen aangezien je later niet kan upgraden naar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:02:
[...]

.net & iOs

maar die 50 GB is dat dan een local SQL db oid?
Nee van alles eigenlijk. Webdevelopment is de grootste boosdoener. Safari webinfo wil nog wel eens een dag aan logs opslaan en dat kan rustig tegen de 20Gb aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
supersnathan94 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:05:
[...]

Nee van alles eigenlijk. Webdevelopment is de grootste boosdoener. Safari webinfo wil nog wel eens een dag aan logs opslaan en dat kan rustig tegen de 20Gb aanlopen.
De tering. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Jup. Maar opzich merk je dat helemaal niet terug. Cpu verbruik zit op een % of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
In welke IDE wil je gaan werken?

Dat lijkt me belangrijker dan het merkje op de laptop zelf...

Ik programmeer bv. op een netbook uit 2007, à 250 euro in die tijd.

Draait perfect Visual Studio, PHP Storm, Sublime, Cordova, Node.js, Koala (SCCS), Bash, Git, etc...

Programmeren hoeft niet veel te kosten - al kijken ze je inderdaad raar aan als je met een niet-Apple-machine in het developers-wereldje stapt (en daar moet je tegen kunnen; als niet-Apple moet je extra hard bewijzen dat je serieus genomen moet worden, is mijn ervaring na +/- 20 jaar actief te zijn in het developers-wereldje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:46:

Draait perfect Visual Studio, PHP Storm, Sublime, Cordova, Node.js, Koala (SCCS), Bash, Git, etc...

Programmeren hoeft niet veel te kosten - al kijken ze je inderdaad raar aan als je met een niet-Apple-machine in het developers-wereldje stapt (en daar moet je tegen kunnen; als niet-Apple moet je extra hard bewijzen dat je serieus genomen moet worden, is mijn ervaring na +/- 20 jaar actief te zijn in het developers-wereldje).
Wat? Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt hoor? Ik zie wel dat veel mensen een laptop van apple kopen omdat windows daar gewoon beter op draaide, maar qua serieus genomen worden denk ik dat dat meer een leeftijds dingetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:46:

wat dus eigenlijk raar is aangezien je Visual studio noemt wat alleen runt op Windows... en daarbij het is toch van de zotte om eigenlijk "Verplicht" te zijn om een Macbook (noem ze zelf liever Crapbooks just sayin) omdat je er anders niet mainstream genoeg bent voor hun slaat toch nergens op?
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

Wat? Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt hoor? Ik zie wel dat veel mensen een laptop van apple kopen omdat windows daar gewoon beter op draaide, maar qua serieus genomen worden denk ik dat dat meer een leeftijds dingetje is.
mijn windows draait perfect op een Asus machine (het is alleen een clean install met een paar windows games maar ssshhh) een Mac book betekent niet dat windows opeens smooth draait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Macbook Pro Retina 13 is wat we hier het meest gebruiken voor web/app development. In principe zijn de instappers acceptabel (gebruik die zelf al 2 jaar), maar als je voor Chrome gaat ontwikkelen of een serieuze IDE gebruikt raad ik je 16GB RAM aan. Werk je met veel data of wil je dual-boot dan is 128GB opslag erg weinig.

NIET VOOR WINDOWS GAAN!
OSX of Linux, eventueel met dual-boot windows.
Wil je de richting van iOS of OSX ontwikkeling gaan dan kun je niet om een mac heen.

Bottomline, met een mac houd je alle opties open, en heb je de meeste voordelen van zowel linux als windows met zo min mogelijk de nadelen van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eL_Jay schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:58:
Macbook Pro Retina 13 is wat we hier het meest gebruiken voor web/app development. In principe zijn de instappers acceptabel (gebruik die zelf al 2 jaar), maar als je voor Chrome gaat ontwikkelen of een serieuze IDE gebruikt raad ik je 16GB RAM aan. Werk je met veel data of wil je dual-boot dan is 128GB opslag erg weinig.

NIET VOOR WINDOWS GAAN!
Wil je de richting van iOS of OSX ontwikkeling gaan dan kun je niet om een mac heen.

Bottomline, met een mac houd je alle opties open, en heb je de meeste voordelen van zowel linux als windows met zo min mogelijk de nadelen van beiden.
Gaat die in prijs dalen na de aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
muffstuff schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

maar qua serieus genomen worden denk ik dat dat meer een leeftijds dingetje is.
Mijn leeftijd of die van de netbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:52:
[...]

wat dus eigenlijk raar is aangezien je Visual studio noemt wat alleen runt op Windows... en daarbij het is toch van de zotte om eigenlijk "Verplicht" te zijn om een Macbook (noem ze zelf liever Crapbooks just sayin) omdat je er anders niet mainstream genoeg bent voor hun slaat toch nergens op?
Vandaar de vraag welke IDE hij / zij wil gebruiken; dat lijkt me qua workflow toch belangrijker dan het merk op je laptop.

Sowieso zijn de meeste talen platform-agnostisch (behalve die van Apple, inderdaad).

Op een pc kan je perfect developen voor iOS* / OS X* / Android / Linux / Windows - maar vice versa kán dat lastiger zijn.

*) Alles kan native op het systeem zelf, maar iOS / OS X doe ik via remote networking; de code lokaal schrijven en dan via een netwerk deployen / debuggen op een OS X machine (die niet van mij is, want ik heb die niet in huis).

[ Voor 13% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 24-10-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Ik heb een 13" retina, met een i5 en 16GB memory. Hiervoor had ik ongeveer hetzelfde, maar dan met 8GB. Omdat alles vastgesoldeerd zit en dus niet uitbreidbaar is, zou ik nooit gaan voor 8GB. Ik merkte dat bij mijn gebruik (niet heel zwaar, af en toe een VM, wel heel veel tabs/documenten open), er bij 8GB al redelijk hard geswapped werd. En dan kan je SSD nog zo snel zijn, je laptop wordt er traag van. (ook omdat op het 8GB model OSX 1.5GB(!) voor je GPU gebruikt).

Kortom, ik zou sowieso voor 16GB gaan, en minstens 256GB SSD. Als dat te duur is, kan je tweedehands kijken, of misschien niet een macbook halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
eL_Jay schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:58:

NIET VOOR WINDOWS GAAN!

Dan moet je eens voor de grap kijken naar Xamarin. iOs apps devven in visual studio op je pc (okay je moet wel ergens een macje hebben staan om te compilen) of via https://www.macincloud.com/

Ik vind persoonlijk de opmerking, NIET VOOR WINDOWS GAAN, een erg ongefundeerde opmerking. Als ontwikkelaar dien je zo veel mogelijk objectief te zijn. Soms heb je ene hamer nodig, soms een schroevendraaier. Je kan hameren met een schroevendraaier, maar of dat nou de meest efficiente manier is?

Je hebt wel gelijk dat het wat makkelijker is om een mac te kopen ivm zonder gezeik beide os'sen draaien.

Het is alleen wel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:04:
[...]

Mijn leeftijd of die van de netbook :)
Nou dat jonge mensen meer status ontlenen aan uiterlijk vertoning. Wat ik overigens vreemd vind, want dta is het laatste waar je it'ers van kan betichten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:59:
[...]

Gaat die in prijs dalen na de aankondiging?
De pond staat nu erg laag, je zou er dus ook 1 uit de UK kunnen halen, dat scheelt je zo een paar honderd euro.

Goedkoopste 13 inch pro in NL 1449 euro en uit de UK 1122 euro.
Komt nog wel wat verzendkosten bij maar dan zal het nog steeds een stuk goedkoper zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 25-10-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ernemmer schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:51:
[...]

De pond staat nu erg laag, je zou er dus ook 1 uit de UK kunnen halen, dat scheelt je zo een paar honderd euro.

Komt nog wel wat verzendkosten bij maar dan zal het nog steeds een stuk goedkoper zijn.
Hmm dit is inderdaad een interessante optie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:51:
[...]

Kun je deze gewoon naar NL laten versturen vanuit de Apple Store of moet je dan een doorstuuradres in de UK hebben?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
muffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:43:
[...]

Nou dat jonge mensen meer status ontlenen aan uiterlijk vertoning. Wat ik overigens vreemd vind, want dta is het laatste waar je it'ers van kan betichten ;)
Tja, het zijn niet echt IT-ers, maar web- en app-developers waartussen ik mij begeef; en dat is toch wel een erg Apple-minded / narrow-minded wereldje...

Maar dat is mijn ervaring - ongetwijfeld geen vaste regel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SirLenncelot schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:22:
[...]

Kun je deze gewoon naar NL laten versturen vanuit de Apple Store of moet je dan een doorstuuradres in de UK hebben?
Ik weet niet of de macstore deze naar NL verstuurd, maar er zijn daar vast meer webshops die macbooks verkopen (vaak ook nog iets goedkoper) die wel naar NL verzenden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 25-10-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 18:18
johnkeates schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:10:
[...]

Je kan prima "Microsoft related stuff"op een MacBook draaien. Je stopt Windows in een VM of op een lose partitie en je bent klaar. Of als je het leuk vind kan je met VS Code, .NET Core ook een heel eind komen, plus met ASP.NET Core qua web nagenoeg alles doen. Stel dat je het jezelf moeilijk wil maken maar wel wat unieke skills op je CV wil bijschrijven, dan kan je ook nog Mono gebruiken.

Als je niet weet waar je het over hebt, reageer dan gewoon niet.
Eens met John indien je iets wil ontwikkelen, vroeger of later voor iOS of MAC OS X. Koop dan een Mac. Ik heb zelf de omgekeerde wereld gedaan (VM's van MAC OS X op een Windows bak) en ik kan je zeggen dat dit een pak meer geknoei is. Het is werkende te krijgen, maar bij elke OS X update kan je een nieuwe VM installeren want je bestaande VM upgraden gaat meestal niet.

In principe draait alles op een MAC via Bootcamp/Parallels en VM's zonder dat je het gevoel hebt om echt aan performance in te boeten.

Als je nooit voor iOS/OS X wil ontwikkelen, koop dan gewoon een Windows portable. Je gaat afhankelijk van je wensen goedkoper af zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door FragileM64 op 25-10-2016 12:10 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-10 19:01
Mijn persoonlijke ervaring (voorkeur) gaat uit naar de Mac voor web-development / App development.
al is dit meer omdat het in essentie (kort door de bocht) Linux met een mooie schil is.

de development omgevingen die ik gebruik werken simpelweg makkelijker op een mac (denk hierbij aan package managers zoals Npm, Composer etc ) maar ook aan dingen als Grunt en NodeJS die simpelweg eenvoudiger aan de praat te krijgen zijn.

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring. ik wil dit absoluut niet neerzetten als feit
Pagina: 1