Toon posts:

Wheelmouse en RSI

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is deze vraag al eerder in het forum gesteld hoor, maar als ik zoek op "+RSI +Wheel" dan vindt ik gewoon te veel onderwerpen. Dus vandaar dit ik 'm gewoon (opnieuw) stel.

Wat is jullie gedachte over het volgende:
Werkt een wheelmouse nou RSI tegen te gaan?
Of kan je van zo'n muis nou juist gemakkelijk RSI krijgen?

Ikzelf ben van het laatste overtuigd. Mocht iemand een (officiele) site weten waar dit verwoord staat, dan graag deze vermelden.

Alvast bedankt voor jullie input.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
RSI zit meer tussen je oren!

Het is logisch dat als je veel en lang achter elkaar dezelfde beweging maakt, dat je spieren stijf worden. Je moet gewoon om het uur ff opstaan en 10 meter lopen en wat anders doen met je vingers. Ik heb 2 ronde kogels van ongeveer 6 centimeter in diameter en die rol ik altijd door mijn vingers als ik niet hoef te muizen. Werk perfect!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

hmmz...wat bedoel je precies?

Je beweegt je vinger wel wat meer, maar daarvoor ook je muis minder, want je hoeft niet de hele tijd naar het scrollbalkje toe te bewegen...

Maar waarom denk je dat het slechter voor je is?

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 11:47 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:

Je beweegt je vinger wel wat meer, maar daarvoor ook je muis minder, want je hoeft niet de hele tijd naar het scrollbalkje toe te bewegen...

Ja, wheelmouse is juist goed, bespaart je een hoop werk.
Ik twijfel zelf nog steeds aan RSI, volgens mij is het 90% psychologisch, iedereen heeft het tegenwoordig, een paar jaar terug hoorde je er niemand over.
Net als wiplash, poos geleden had iedereen die een autoongeluk kreeg een wiplash en nu heeft bijna niemand het meer.

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 13:06

SpeedyG

Say Cheese !!

Looser Muddy,

Kijk even tussen je eigen oren. Als je dat denkt dan heb je ze echt niet op een rijtje. Ben ontwikkelaar, heb drie PCŽs op mijn bureau. Hbe sinds kort de eerste verschijnselen van RSI. EN dat zit dus echt niet tussen mijn oren :( :( :( :( :(

Heb momenteel ook twee collegaŽs thuis zitten vanwege RSI. RSI is iets om serieus te nemen!

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 11:52 schreef SpeedyG het volgende:
Looser Muddy,

Kijk even tussen je eigen oren. Als je dat denkt dan heb je ze echt niet op een rijtje. Ben ontwikkelaar, heb drie PCŽs op mijn bureau. Hbe sinds kort de eerste verschijnselen van RSI. EN dat zit dus echt niet tussen mijn oren :( :( :( :( :(

Heb momenteel ook twee collegaŽs thuis zitten vanwege RSI. RSI is iets om serieus te nemen!
Nou nou nou, ga nou niet je agressie afreageren en dan onrationeel gaan denken. Het is wel degelijk iets tussen de oren (naast het feit dat er natuurlijk wel lichamelijk aanleiding voor moet zijn)

• TheTec
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 11:31
Het zit niet 100% tussen je oren. Sommige mensen zijn er ook gewoon fysiek vatbaar voor. Het is vrij gemakkelijk te voorkomen zoals in een posting hierboven al is aangegeven. Stress beperken, niet te lang achter elkaar muizen/typen, dat soort dingen.

Ik zit zelf al sinds mijn 10e achter zo'n bak, en nu een paar jaar ook voor mijn werk, maar ik heb nog nooit RSI klachten gehad...na een potje Q3 deathmatch van een paar uur heeft iedereen last van zijn polsen/armen/schouders, maar als ik een A4'tje volschrijf met een ballpoint heb ik dezelfde klachten...

Geniet, maar muis met mate :+

edit:
Typfoutje en enige nuancering

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
mjah werk zelf ook al heel lang achter de pc enzo, maar ik heb gelukkig nog nergens last van...maar wheelmouse (een goeie) is zeker nutiig.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
Op vrijdag 29 juni 2001 11:56 schreef TheTec het volgende:
Het zit niet 100% tussen je oren. Sommige mensen zijn er ook gewoon fysiek vatbaar voor. Het is vrij gemakkelijk te voorkomen zoals in een posting hierboven al is aangegeven. Stress beperken, niet te lang achter elkaar muizen/typen, dat soort dingen.

Ik zit zelf al sinds mijn 10e achter zo'n bak, en nu een paar jaar ook voor mijn werk, maar ik heb nog nooit RSI klachten gehad...na een potje Q3 deathmatch van een paar uur heeft iedereen last van zijn polsen/armen/schouders, maar als ik een A4'tje volschrijf met een ballpoint heb ik dezelfde klachten...

Geniet, maar muis met mate :+
Je hebt gelijk het zit niet 100% tussen je oren maar het lijkt tegenwoordig wel een hype te worden. Opeens heeft iedereen last van RSI en Burn Out. Ik heb ook wel eens pijn in mijn vingers als ik 20 uur achter een pc zit en ik heb ook wel eens het gevoel dat ik op ben en er geen zin meer in heb.
Er wordt tegenwoordig veel dingen makkelijk onder het kopje RSI of Burn Out geschoven.

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 13:06

SpeedyG

Say Cheese !!

Even wat algemene informatie over RSI.

De effecten van RSI zijn al beschreven in de 18de eeuw! Namelijk in het boek De Morbis Artificum van de medicus Ramazinni, gepubliceerd in 1793.

Dus het is echt niet iets van de laatste tijd. RSI is namelijke een verzamelnaam van gelijkvromige aandoeningen. Hierin zitten bijvoorbeeld ook: Tennisarm, voetbalknie en dergelijke.

Alleen omdat er pas sinds de laatste paar jaar pas echt aandacht wordt besteed komen steeds meer mensen erachter dat ze RSI hebben. Voor die tijd waren die mensen aanstellers, zielepieten of zeurkousen. Hun klachten werden in ieder geval niet serieus genomen, of een verkeerde diagnose afgegeven.

Ik vindt het erg makelijk om te zeggen: zit tussen je oren. Juist door dit soort reacties werd RSI lange tijd niet serieus genomen.

PS sorry voor de botte reactie eerder, maar het is momenteel voor mij een hot item, daar ik sinds een week geleden de eerste symptomen heb van RSI. En nee, tussen mijn oren zit alles nog goed. :)

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 16:40

Simkin

Bzzzzz

kheb ook al heel mijn leven een muis, nu een met wheel. Nog nooit problemen gehad, behalve oververmoeidheid.
Ik kan me voorstellen dat het erg veel scheelt als je bent op gegroeid met een computer/muis, zodat je aut. de muis goed leert te hanteren.
Natuurlijk is rsi niet psychisch :? je psyche kan leiden tot het verkeert/krampachtig gebruiken van de muis en dat veroorzaakt de pees aandoening rsi. oftewel...rsi is een lichamelijke aandoening meestal veroorzaakt door een mentaal probleem (stress, oververmoeid, ..) maar kan ook gewoon liggen aan slechte werkomgeving en je houding.

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:01

Magic666

No one's neighbour!

tussen je oren? ehhhhhh........ maak dat mijn vriendin wijs die als het tegenzit niet eens een pen vast kan houden vanwege RSI!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 11:47 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:

Waarom ik denk dat het slechter voor je is? Nou, ongeveer zoals ja al aangaf.
Het enige wat je doet is de ene repeterende
beweging (muis bewegen) vervangen door de andere (scrollwheel bewegen).
Hooguit verplaats je hiermee de plaats waar de RSI klachten in de arm
voorkomen.

Het was trouwens niet mijn bedoeling om een hele discussie te starten over RSI. Of het nou psychisch is of niet, ik had 't over muizen.

Verwijderd

Ik denk dat je scrollbalk verslepen toch echt slechter is, je hebt een knop ingedrukt en je moet je muis bewegen, 2 bewegingen zijn dat dus eigenlijk.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb zelf ook een wheelmouse thuis en op werk. Mijn wijsvinger (waarmee ik de wheel draai) voelde vroeger soms een beetje stijfjes aan na langdurig gebruik.

Nu gebruik ik tussen het wheelen door ook het toetsenbord om te scrollen (klikken op pagina en dan pijltjestoetsen/pageup-down gebruiken). Nog geen problemen mee ondervonden.

Dus gewoon zorgen voor een goede afwisseling.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 13:42 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Ik denk dat je scrollbalk verslepen toch echt slechter is, je hebt een knop ingedrukt en je moet je muis bewegen, 2 bewegingen zijn dat dus eigenlijk.
Wat is er mis met je muis op het pijltje onder/boven-aan de scrollbar te zetten en je muisknop in te drukken?
Of inderdaad gewoon het toetsenbord gebruiken? De ARBO raadt namelijk ook altijd aan zoveel mogelijk het toetsenbord te gebruiken.

• komaki
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 11:42

komaki

The Hot Zone

hmm ik heb ook de eerste vormen van RSI volgens mij
heb 2 dagen keihard aan school zitten werken (ja zorry ik weet het) en dat was alleen maar tikwerk.
nou heb ik wat last van mijn linkerpols

En ja ik heb een goeie houding en het zit dus echt niet tussen de oren

Het is net een flipperkast als ik mijn hoofd schud met die 2 hersencellen!!!!!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op vrijdag 29 juni 2001 14:48 schreef Filie het volgende:

[..]

Wat is er mis met je muis op het pijltje onder/boven-aan de scrollbar te zetten en je muisknop in te drukken?
Of inderdaad gewoon het toetsenbord gebruiken? De ARBO raadt namelijk ook altijd aan zoveel mogelijk het toetsenbord te gebruiken.
zoals jij zegt scrollen door dat pijltje aan geklikt te houden vind ik extreem irri scrollen, toetsenbord gebruik ik ook vaak, maar het wieltje blijft voor mij toch het fijnst! :)

Verwijderd

RSI heeft altijd al bestaan, alleen toen hadden enkelen er last van. Nu het een naam gekregen heeft, heeft half Nederland er last van. Vreemd genoeg licht het percentage onder de herintredende moedertjes die 2 ochtenden in de week een briefje tikken het hoogst. De opgebrande vadertjes komen daar niet ver achteraan. Je moet ergens over praten toch?

Wat is het volgende onderwerp? WBD (Work Brain Damage), dat werk een inspanning is voor je hersenen en derhalve deze "slijten"? Dat we daarom allemaal maar in de WAO moeten, simpel omdat we werken. Als ik stratemaker wordt, krijg ik ook eelt op mijn handen. Als ik ga boksen, krijg ik waarschijnlijk bloemkooloren en als ik timmerman wordt, krijg ik waarschijnlijk het bijbehorende oog.

Vanaf je 14de is je lichaam aan het aftakelen geestelijk en vanaf een jaar of 18/19 lichamelijk. Dat is deel van het menselijke organisme. Als je iets doet met je lichaam of geest, dan slijt het.
Kom op zeg, stelletje aanstellers.

• Zucht388
  • Laatst online: 01:11

Zucht388

Dreadhead

Ik denk toch dat het tussen je oren zit want ik zit soms weleens hele dagen nonstop achter me pc, en heb nergens last van.

oh ja ik heb gewoon zon standaard logitech muis met wieltje! :)

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 14:48 schreef Filie het volgende:

[..]

Dan moet je je muisknop ingedrukt houden, dat is helemaal slecht.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:02
Op vrijdag 29 juni 2001 16:40 schreef pierkwam het volgende:
Ik denk toch dat het tussen je oren zit want ik zit soms weleens hele dagen nonstop achter me pc, en heb nergens last van.

alsof je het na 1 dag krijgt |:(

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 16:40 schreef pierkwam het volgende:

Ja hoor, ga lekker door met dromen ....

Het is dat:
Geb. datum: 23 maart 1986
Maar als je niet weet waarover je praat doe het dan niet.

/me heeft een jaar lang onder therapy gezeten, en mocht geen computer meer aanraken, complete leven moest ik veranderen, en het gaat nu inmiddels beter. RSI bouw je op, dat gaat niet zomaar.... Dat jij net weet hoe je moet computeren, en dingen roept dat RSI tussen je oren zit spoort van geen kant. Dit geldt trouwens voor een ieder die roept dat het "tussen de oren zit".

Ik heb gesproken, ik kan me hier zo kwaad om maken ... !! |:( |:( :( !

Verwijderd

http://www.volkskrant.nl/werk/dossiers/355028636.html?history=/i350027470/i355027018/i350029347
De term RSI is eigenlijk misleidend, want injury verwijst naar letsel en bij de meeste RSI-patiënten is dat niet vast te stellen. Bij een kwart kan de aandoening wel medisch worden gediagnostiseerd, zoals bij een tenniselleboog of een carpaal tunnelsyndroom. Bij de meesten gaat het om een a-specifieke RSI: een niet-medisch objectiveerbare aandoening.
Dan ken ik opeens heel veel artsen die weten dat ze het hebben.
Ook omgevingsfactoren spelen een rol, al is een chef die in je nek staat te blazen niet genoeg. Hij kan wel het risico verdubbelen.
Dat is tussen je oren
Er is een gebrek aan fundamenteel onderzoek naar RSI. Het probleem met het meeste, bestaande onderzoek is dat het tot stand komt met vragenlijsten waarbij wordt teruggekeken
Mijn neef heeft het ook gehad, die mocht wekelang ook geen toetsenbord aanraken. De meeste mensen weten IMO niet waar ze het over hebben. Als ze wat voelen steken in hun schouders is het meteen RSI.

Je voelt niet dat je RSI krijgt, bij echte RSI patienten is het meestal al tever en treed er blijvende schade op.

Ik zeg er trouwens niet mee dat RSI tussen de oren zit, mensen die er echt last van hebben (niet denken dat ze het hebben) is het puur fysiek, meestal al met beschadigingen van spieren en pezen.

Verwijderd

Ja maar die mensen hadden het toch al gehad, zonder de massa die RSI een goed excuus vinden te leven op kosten van de staat.

Een aandoening van je spieren/ gewrichten komt allang voor en niemand die beweert dat het niet zo is. Maar toen dat specifiek geval RSI ging heten en verbonden werd aan computergebruik, had opeens ieder niet-werk-moraal hebbende Nederlander er last van.

Vroeger he, toen moesten ze werken... 6 dagen in de week, 10 uur per dag in fabrieken, mijnen, zondere enige voorziening.... toen liepen ze niet te klagen.... ga toch Miepen....

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik merk dat ik een bovengemiddelde sensitivity prettig vind (ik hou ervan om me te onderscheiden ;) en dan beweeg ik mijn muis eigenlijk bijna niet. Dat lijkt me de beste anti-RSI oplossing.

En natuurlijk het gebruik van shortcuts....

• Cloontje
  • Laatst online: 15-07 08:37

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

geen RSI maar een WMV (Wheel Muis Vinger)

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Op zaterdag 30 juni 2001 04:29 schreef Cloontje het volgende:
geen RSI maar een WMV (Wheel Muis Vinger)
Nu je het zegt, ik heb laatst zoiets gehad. Ik gebruik de duim button als back in IE en een tijdje geleden was ik gewoon aan het GoTTen terwijl ik een beetje met mijn duim en die button aan het spelen was. Opeens viel het me op dat daardoor mijn duim vanzelf bewoog met kleine stuiptrekkingen, echt supervaag!

Als ik het nu weer doe merk ik dat het zo weer zou kunnen gebeuren. Heeft iemand anders zoiets ook al eens gehad?

Verwijderd

Sorry maar hier moet ik gewoon even op reageren. Ik zal jullie allemaal even heel fijntjes uitleggen hoe het nou precies werkt.

Ik heb zelf net als jullie hier ook jarenlang geroepen dat RSI onzin is. Ik zat altijd in de meest vreemde houdingen achter mijn pc, hing met mijn voeten op me bureau terwijl ik zat te typen en gekker. Ik ben vanaf dat ik 6 was ofzo met computers bezig geweest en ik heb nooit ergens last van gehad. Dus: RSI was voor mietjes.

Toen ik ben gaan studeren op voor een aantal mensen hier waarschijnlijk zeer bekende campus, ging mijn computergebruik nog wat verder omhoog. Ik ben destijds ook gestopt met sporten. Ook de eerste 2 jaar dat ik hier woonde, heb ik nergens last van gehad en RSI was nog steeds voor mietjes.

Inmiddels was niet alleen meer m'n hobby en m'n studie dingen met computers, maar ook m'n werk. Ik durf te zeggen dat ik soms dagen van 14 uur of meer achter een computer draai.

En natuurlijk: toen heeft het dus een keer toegeslagen. Of het RSI is, ik weet het niet, ik denk het alleen haast wel. Het heeft zich van een vervelend gevoel in m'n pols verspreid naar pijn in m'n schouder, en eigenlijk voelt m'n hele rechterarm zich niet lekker.

Gelukkig (voor mij) is het nooit erger geworden. Sommige dagen waren vrij vervelend, maar het heeft nooit echt erge vormen aangenomen. Er is vrij goed mee te leven. Ik draai nog steeds even lange computerdagen en de pijn/vervelend gevoel is nog steeds niet ondragelijk.

Het "tussen je oren" verhaal. Ja en nee. De pijn in je arm zit zeker niet tussen je oren. Die is er. Dus voor alle mannetjes die het daarmee af denken te doen, kom vooral een keer mijn arm lenen en ga een dag achter je computer zitten.

Echter: 1 van de belangrijkste redenen voor RSI kan stress zijn. Ik merk het gewoon. Als ik me minder goed voel omdat er ergens haast bij is (ik weet wat stress is, ik heb mijn eigen bedrijf, dat levert lange nachten werken op) dan werk je krampachtiger en gaat je arm meer pijn doen. Dit kan daardoor zo erg worden dat de stress + de pijn een wanhopig gevoel opwekken. En dan heb ik het echt over een gevoel van wanhopigheid waardoor je jezelf helemaal gek maakt. Daarom voorkom ik tegenwoordig stress zoveel mogelijk door meer te plannen. Het helpt.

Verder: wat kan helpen tegen RSI? Ik weet het niet zeker. Ik denk na een paar jaar ervaring nu, dat het enige wat ECHT helpt het volgende is:

Meer sporten + beter eten + meer slapen + minder stress + betere houding + minder computeren + meer afwisseling

en ga zo maar door. Ik heb het allemaal wel es bij elkaar gedaan en je komt er voor een groot deel vanaf. Misschien kom ik er ooit nog wel eens helemaal vanaf. Ik hoop het ten zeerste, want fijn is het gewoon niet.

Ik ben alleen heel blij dat het bij mij nooit langdurig ondraaglijk is geworden, want die momenten die ik gehad heb, die gun je niemand, en ik weet dat er mensen zijn waarbij het zo erg gewoon echt is.
Pagina: 1