SSD's overnemen naar nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo tweakers,

ik heb nog niet zo lang geleden een systeem gebouwd met 2 SSd's , 1 voor OS en 1 voor opslag/ games

Helaas kwam ik toch cpu power te kort met een i5 en ga ik nu over op een i7 6700k.
Dit betekend andere cpu, moederbord voeding ect.

Bijna alles weer anders, alleen videokaart en mijn opslag media wil ik weer gaan gebruiken.

Mijn plan is om een nieuwe OS installatie te doen en de andere SSd zonder te formateren weer te gebruiken.

Kan ik de OS schijf formatteren, dan in het nieuwe systeem plaatsen en vervolgens windows gaan installeren?
vervolgens de opslag ssd toevoegen zonder formateren en dat ik de games en opgeslagen bestanden zo weer kan gebruiken?

Of zit het lastiger in elkaar?

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
zou gewoon moeten kunnen als je boven windows 8 er op hebt staan zou windows moeten detecteren dat er andere hardware word gebruikt en dat zou hij mooi moeten veranderen

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

Cyphax

Moderator LNX
Dat zou geen probleem moeten zijn gebaseerd op je omschrijving :)
Heb je je games via Steam geinstalleerd? Dan moet je die denk ik even importeren naderhand. Dat moet ook geen probleem zijn.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Kan ik de OS schijf formatteren, dan in het nieuwe systeem plaatsen en vervolgens windows gaan installeren?
Dat kan, maar apart formatteren hoeft niet. Je kunt tijdens de Windows installatie de partitie wissen van de SSD en deze opnieuw aanmaken.

Wat je in elk geval niet moet doen is een lange format, waarbij nulletjes naar alle plekken worden geschreven. Dat is voor een SSD zeer ongunstig.
vervolgens de opslag ssd toevoegen zonder formateren en dat ik de games en opgeslagen bestanden zo weer kan gebruiken?
Dat kan in veel gevallen. Alleen sommige spellen hebben installatiebestanden nodig die ook in je Windows mappen zitten. Kortom, sommige spellen zul je mogelijk opnieuw moeten installeren voordat ze werken.

In het algemeen kun je het beste OS en Games op één hoop gooien en niet op gescheiden SSDs, met als reden dat je nu niet de snelheid van beide SSDs tegelijk kunt benutten en dat je vrije ruimte niet vrij gedeeld is maar apart voor OS en Games is toebedeeld.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ja, dat is mogelijk :) Je kan tijdens de installatie van Windows (7/8/10) aangeven dat je de schijf wil formatteren en daarop de installatie wil hebben. Het kan wel zijn dat spellen of applicaties minder lekker wil draaien, daar bepaalde referenties in het register niet bekend zijn.

offtopic:
wat ^^ zegt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 24-10-2016 10:29 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
dus formatteren niet nodig. Ik wou graag een schone OS hebben. Kreeg namelijk ook last van prestatie verlies. ik vermoed dat het komt doordat ik ook meerdere videokaarten in het systeem heb gehad en diverse drivers met elkaar in de klens lagen. of iets dergelijks. (veel hardware getest laatste tijd)

het liefst zou ik de games niet opnieuw willen downloaden, het gaat om 300gb. Is nog niet mega veel maar geen zin om alles opnieuw te moeten doen. De games zijn geïnstalleerd via steam, origin en windows store.

Voor steam en origin staan ook op de data schijf geïnstalleerd en de doelmappen zijn ook allemaal op de data schijf ingesteld.

windows store zal wel een ander verhaal zijn, na mijn weten kon ik deze ook niet verder instellen

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-12-2025

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ronald92 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:39:
dus formatteren niet nodig. Ik wou graag een schone OS hebben. Kreeg namelijk ook last van prestatie verlies. ik vermoed dat het komt doordat ik ook meerdere videokaarten in het systeem heb gehad en diverse drivers met elkaar in de klens lagen. of iets dergelijks. (veel hardware getest laatste tijd)

het liefst zou ik de games niet opnieuw willen downloaden, het gaat om 300gb. Is nog niet mega veel maar geen zin om alles opnieuw te moeten doen. De games zijn geïnstalleerd via steam, origin en windows store.

Voor steam en origin staan ook op de data schijf geïnstalleerd en de doelmappen zijn ook allemaal op de data schijf ingesteld.

windows store zal wel een ander verhaal zijn, na mijn weten kon ik deze ook niet verder instellen
Je steam mappen kunnen gewoon weer worden gedetecteerd waarbij alleen een dataverificatie wordt gedaan. Dat gaat wel even duren, maar dan hoef je het niet opnieuw te downloaden.

Een verse intallatie van windows kan gewoon. Mocht je de oude installatie echt niet meer willen hebben, moet je tijdens de installatie de partitie waar je windows nu op staat verwijderen en opnieuw aanmaken. Zorg wel dat alle data die je wilt bewaren verhuisd is naar een andere schijf.
Pagina: 1