• makra
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-01 23:51
Hallo tweakers,

Vandaag probeerde ik de hele tijd uit de bios van mijn nieuwe (1 week oud) computer te komen. Elke keer dat ik opstart blijf ik maar in de bios komen. Ik heb f11 gedrukt tijdens het opstarten maar zie geen antdere boot devices. Ik heb ook de SSD nagelopen maar alles is goed aangesloten, ik heb de ssd op sata 4 aangesloten maar in de bios staat dat er niks present is... Ik weet niet wat ik nu moet doen.

Hier is mijn computer:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 289,50€ 289,50
1Cooler Master Silencio 352€ 59,82€ 59,82
1Crucial CT8G4DFD8213€ 43,-€ 43,-
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 793,71

Alvast bedankt!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:47
- Heb je al een andere SATA poort geprobeerd?
- Heb je ook SATA power op de SSD aangesloten?
- Heb je al een andere SSD of HDD geprobeerd?
- Heb je al een BIOS reset geprobeerd?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• makra
Hij zat eerst in SATA 1 ik heb alle SATA's geprobeerd maar nergens staat dat ie present is, power is aangesloten op SSD en nee nog geen andere HDD geprobeerd, ga ik nu doen. En met BIOS reset bedoel je discard changes?
Het gekke is dat hij het gisteren nog prima deed...

[ Voor 10% gewijzigd door makra op 24-10-2016 09:57 ]

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 22:24
Heb je de SSD al getest in een ander systeem? Weet je 100% zeker dat deze goed werkt?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• makra
Nou ik weet zeker dat hij het doet want 10 uur geleden zat ik er nog op te gamen...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:03:
Nou ik weet zeker dat hij het doet want 10 uur geleden zat ik er nog op te gamen...
Dan een levensles.
Alles gaat eens kapot.
En elk ding dat kapot gaat, daarvan kan je zeggen: een uur geleden deed die het nog.

• makra
Dan pak ik nu een andere computer erbij

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dat maakt niet zoveel verschil. Ik heb ook een keer gehad dat mijn pc spontaan last had van overlijdings verschijnselen zonder dat er daarvoor maar ook enig aanleiding voor was
Begin eens hiermee:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Johann Sebastian Bach

• Reepje
  • Niet online
makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:06:
Dan pak ik nu een andere computer erbij
Dat is een goed plan. Als eerste zou ik de ssd aan een andere computer hangen en kijken of je hem nu wel kan benaderen. Als dat lukt, weet je dat de ssd nog ok is en er dus iets met de bedrading van de andere computer mis is.

• makra
Ik denk inderdaad dat de ssd kapot is, ik heb t in de andere computer gedaan en er staat REBOOT AND SELECT PROPER BOOT DEVICE...

• Reepje
  • Niet online
Je moet kijken of die in de bios herkent wordt.
Als dat wel het geval is, hoeft de ssd niet kapot te zijn maar kan windows corrupt zijn, of de sata controller staat op ide ipv ahci of andersom.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:21:
Ik denk inderdaad dat de ssd kapot is, ik heb t in de andere computer gedaan en er staat REBOOT AND SELECT PROPER BOOT DEVICE...
Dit zegt niks,
je moet tijdens booten zie je hd's voorbij komen, of in de bios gaan kijken of je ssd aanwezig is.
Deze foutmelding zegt dat je geen bootdevice ingesteld hebt, of niet vind.

Als een pc naar de bios springt tijdens booten, (je 1e foutmelding),
dan wilt de bios dat je iets instelt en saved,(dus hier controleer je hele bios instellingen),
vaak is alleen saven al genoeg.

Staat in je bios alle harde schijf controllers aan!

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 24-10-2016 10:40 ]

• makra
Dit is een computer uit
2006 dus ik weet niet hoe ik in de bios kom..
Ik weet dus hoe ik in de bios kom, heb nu op ide staan dus nu die andere doen.

[ Voor 36% gewijzigd door makra op 24-10-2016 10:50 ]

• makra
Ik heb op alle standen gedaan RAID, ide rn ahci maar dat maakt geen verschil.

• makra
Ik weet niet wat ik nu moet doen.. 😕

• Reepje
  • Niet online
Je moet nu de ssd terugbrengen voor de garantie.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:17
De BIOS boot geeft meestal wel aan welke knop je kan gebruiken om in het BIOS menu te komen (meestal werkt DEL, anders F11,F2). Waarschijnlijk herkent je 2006 systeem de disk indeling niet goed en kan hij niet starten, dus moet je hem vertellen de originele schijf te gebruiken (hangt er nog aan?). Alternatief is van een parted magic DVD oid te booten.

Heb je ook al met een ander kabeltje geprobeerd in je nieuwe systeem?

[offtopic] Graag de edit knop gebruiken ipv 3 keer achter je eigen comment te posten :) [\offtopic]

• makra
Ik heb het besteld bij megekko en hun kennende retourneren ze niks, had ook al gezeik met mobo..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt gewoon garantie, als dat ding 1 week oud is, dan moet je 'm gewoon terug kunnen sturen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien zit je DEL toets wel vast , even opstarten zonder toetsenbord aangesloten om dat uit te sluiten.

Automatisch in de BIOS komen heeft volgens mij niks te maken met of hij wel of niet een bootdevice kan vinden.

[ Voor 82% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2016 11:01 ]

• makra
Ik heb nu ssd en de oude hdd in de computer gezet misschien kan ik nu zien of er een andere schijf op staat ( mijn ssd), gedaan er staat dat er een foutmelding is en kan windows niet opstarten...

[ Voor 24% gewijzigd door makra op 24-10-2016 11:04 ]

• makra
Ernemmer schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:59:
Misschien zit je DEL toets wel vast , even opstarten zonder toetsenbord aangesloten om dat uit te sluiten.

Automatisch in de BIOS komen heeft volgens mij niks te maken met of hij wel of niet een bootdevice kan vinden.
Werkt ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door makra op 24-10-2016 11:10 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:19
Ernemmer schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:59:

Precies waar ik aan dacht, iedereen zegt dat de SSD stuk kan/moet zijn maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn PC daardoor maar gewoon de bios ingaat?
Een vast hangende bios toets (DEL bijv) lijkt mij logischer dan een defecte SSD?

• makra
LopendeVogel schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:14:
[...]

Precies waar ik aan dacht, iedereen zegt dat de SSD stuk kan/moet zijn maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn PC daardoor maar gewoon de bios ingaat?
Een vast hangende bios toets (DEL bijv) lijkt mij logischer dan een defecte SSD?
Nou ik heb toetsenbord dr uit gehaald tijdens opstarten en hij gaat automatisch naar BIOS

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:24:
[...]

Nou ik heb toetsenbord dr uit gehaald tijdens opstarten en hij gaat automatisch naar BIOS
Wat versta je precies onder BIOS? Wat verschijnt er daadwerkelijk op het scherm als je je computer opstart? Heb je al eens alles losgetrokken wat je niet persee nodig hebt om succesvol te booten? Zie ook de opstartproblemen check die al eerder is genoemd hier boven ...

https://discord.com/invite/tweakers

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:42

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Nivida_intel schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:06:
Dat maakt niet zoveel verschil. Ik heb ook een keer gehad dat mijn pc spontaan last had van overlijdings verschijnselen zonder dat er daarvoor maar ook enig aanleiding voor was
Begin eens hiermee:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Deze reactie wordt een beetje over het hoofd gezien, dus qoute ik hem. Loop even dit lijstje door. Start je computer zo leeg en kaal mogelijk op, kijk wat er dan gebeurd. Controleer je kabels, je voeding, etc!

(En let ook op welke termen je gebruikt, volgens mij haal je de POST (Power On Self Test) en de BIOS (Basic Input Output Screen) door elkaar.

Meh!

• makra
redfoxert schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

Wat versta je precies onder BIOS? Wat verschijnt er daadwerkelijk op het scherm als je je computer opstart? Heb je al eens alles losgetrokken wat je niet persee nodig hebt om succesvol te booten? Zie ook de opstartproblemen check die al eerder is genoemd hier boven ...
Met BIOS bedoel ik de UEFI BIOS van mijn MsI h110m eco en nee niet alles losgetrokken wat niet nodig is.

• makra
De_Koele_Man schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:31:
[...]

Deze reactie wordt een beetje over het hoofd gezien, dus qoute ik hem. Loop even dit lijstje door. Start je computer zo leeg en kaal mogelijk op, kijk wat er dan gebeurd. Controleer je kabels, je voeding, etc!

(En let ook op welke termen je gebruikt, volgens mij haal je de POST (Power On Self Test) en de BIOS (Basic Input Output Screen) door elkaar.
Zal ik doen

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
Als een je BIOS gereset naar de fabrieksinstellingen. Mogelijk springt hij je BIOS in omdat er een instelling niet goed staat.

Vorige week zelf ook iets vreemd meegemaakt. PC werkte jaren prima en ineens een foutmelding van Windows dat de schijf niet meer gevonden kon worden.

Eerst SSD geformateerd en Windows opnieuw geinstalleerd, dat stond toch al op de planning. Na installatie van Windows wat prima ging wilde de PC niet meer goed opstarten en kreeg ik de melding dat er geen boot device meer gevonden was. Dus dacht dan de BIOS even controleren maar kwam juist niet in de bios (UEFI) alleen een zwart scherm. Ook met de tools van Asus lukte het niet.

Maar als ik de batterij even uit het moederbord haalde en er weer in deed dan deed de PC het prima en start Windows ook gewoon zonder problemen op. Tot ik de PC weer een herstart gaf en dan kreeg ik weer dezelfde fout. Batterij er weer uit/in en ik kon weer opstarten voor 1x.

Uiteindelijk via een bootable usb stick via MS-Dos de Pc opgestart en via command line de bios maar opnieuw geflasht met dezelfde versie.

Probleem opgelost, kan weer in de BIOS en pc start werkt weer prima.

Dus mocht een bios reset niet helpen dan zou je bovenstaand ook nog kunnen proberen.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:19
makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:24:
[...]

Zoals redfoxert ook wilt weten: wat zie je?
Kan je een foto maken van dat beeld wat je ziet wanneer je de pc aanzet, ik vraag me namelijk af wat jij voor BIOS aanziet?

NVM we zijn plots een aantal reacties verder (waren net niet zichtbaar 0,0)

Bios reset (via de bios zelf of de batterij truc) zou ook nog weleens een oplossing kunnen zijn ja.

[ Voor 25% gewijzigd door LopendeVogel op 24-10-2016 12:05 ]

• makra
LopendeVogel schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:01:
[...]

Zoals redfoxert ook wilt weten: wat zie je?
Kan je een foto maken van dat beeld wat je ziet wanneer je de pc aanzet, ik vraag me namelijk af wat jij voor BIOS aanziet?

NVM we zijn plots een aantal reacties verder (waren net niet zichtbaar 0,0)

Bios reset (via de bios zelf of de batterij truc) zou ook nog weleens een oplossing kunnen zijn ja.
Al gedaan hoor.

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Gebruik je steeds dezelfde power connector voor de ssd?
GO2BIOS staat uit?

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 09:22
Het is misschien niet wat nu wilt horen/lezen maar ik denk dat je jezelf goed doet om de communicatie wat duidelijker te maken. Ik snap in sommige gevallen werkelijk niets van wat je schrijf of waarop je antwoord.

En om verder op je probleem in te gaan: probeer de adviesen ook op te volgen. Met als eerste advies om troubleshooter te gebruiken wat je als ik het goed begrijp nog niet gedaan hebt.

Troubleshooten komt er in veel gevallen op neer dat het een kwestie is van uitsluiten. Dus SSD in andere pc, met andere SATA kabel (die kabels kunnen ook gewoon kapot gaan). Dat verhaal is gestrand om het feit dat je niet weet hoe je in de BIOS komt van die oude pc. Elke pc kan in de BIOS komen, kan een kwestie zijn van even opzoeken hoe dat moet (handleiding Googlen??) of gewoon wat standaard toetsen te proberen. Zonder deze actie af te maken kan je nooit echt concluderen dat je SSD kapot is.

Ik zou echt daarmee beginnen en niet andere dingen gaan proberen. Enige wat ik nog wel zou doen als ik jou was is even foto te maken van wat jij de BIOS noemt, zoals meerdere mensen al aangegeven hebben, als die info namelijk niet klopt dan komt men wellicht op een dwaalspoor.

• makra
centr1no schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:59:
Gebruik je steeds dezelfde power connector voor de ssd?
GO2BIOS staat uit?
Ik gebruik idd zelfde power connector want ik heb geen andere, GO2BIOS weet ik niet waar dat staat.

Sinds ik hier geen foto's mag plaatsen: https://goo.gl/images/QbGnbY

[ Voor 11% gewijzigd door makra op 24-10-2016 16:56 ]

Verwijderd

makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:49:
[...]

Ik gebruik idd zelfde power connector want ik heb geen andere, GO2BIOS weet ik niet waar dat staat.

Moderne UEFI Bios hebben een optie Go2Bios, dus elke keer dat je je computer opnieuw opstart zal deze hier in komen.
Deze optie is te vinden onder tabblad ''Boot'' daarna tabblad Save & Exit --> Save Changes and Reboot selecteren.

Als je uit onwetendheid alle instellingen hebt zitten aanpassen ga bij Tabblad Save & Exit, en selecteer restore defaults. daarna Save Changes and Reboot kiezen.

laat het maar weten als alles weer werkt

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
makra schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:49:
[...]

Dat filmpje is niet van jouw eigen bios?
Hoezo heb je maar 1 power connector? Geen enkele pc heeft maar 1 stroomaansluiting voor interne hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door centr1no op 25-10-2016 13:53 ]

• makra
Vandaag gingen een vriend en mij kijken wat er mis was (natuurlijk eerst begonnen met de SSD.) We hadden de SSD gekoppeld aan een oude computer met een werkende HDD. Windows startte op alleen de SSD was niet detecteerbaar in windowsverkenner,toen nog even gekeken bij apparaatbeheer en er stond dat hij niet geinitialisserd kon worden en dat er 0 van de 0 mb beschikbaar was. De SSD is dus kapot, sinds dit ding pas ~1 week oud is lijkt het me een fabricage fout. Nu retour (defecte item) opgestuurd. Nu kijken of ze het accepteren, ik laat het jullie weten. Alsnog bedankt voor alle hulp!!

• makra
Mocht van Megekko retourneren, er is nu een nieuwe SSD onderweg. Goeie klantenservice!!
Pagina: 1