Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Aangezien dit al langer een kleine issue is, probeer ik het nog eens te verhelpen. Hier heb ik eerder eens een vraag over gesteld, maar het werd niet echt duidelijk hoe het op te lossen is. Het verhaal van 'monitor calibreren' is niet echt een verhelderend antwoord. Als ik m'n kleuren check, krijg ik prima resultaten, hier ligt het volgens mij niet aan?

Stats met Delta2000 test (als dat nut heeft)
• Gemiddelde DeltaE: 0,9
• Hoogste DeltaE: 2,3
• White Luminance: 82,1 cd/m2
• Black Luminance: 0,098 cd/m2

Wat is er aan de hand: als ik in Photoshop een foto bewerk en exporteer, zijn de schaduwen donkerder en is de foto iets meer verzadigd (qua kleur). Wat mij is opgevallen:

• De JPEG preview wordt in Photoshop wordt goed weergegeven met Internet Standard RGB.
• De JPEG preview wordt zoals ik zie in Windows anders weergegeven met Monitor Color.

Misschien dat Photoshop en Windows zelf dus verschillende kleurenprofielen gebruiken. Dus applicaties die gebruik maken van m'n monitor kleurenprofiel, de foto anders weergeeft. Gevoelsmatig is het logisch dat je dit dan ook ziet binnen Photoshop, maar minder logisch als Photoshop een ander profiel gebruikt.

Als dit zo is, snap ik dat kleuren / contrasten etc anders kunnen ogen, maar welke weergave heeft het dan bij het juiste eind? En hoe krijg je deze gelijk aan elkaar? Ik denk aan twee mogelijkheden:

• Monitor profiel aanpassen (geen idee hoe en hoe je weet of het dan wel gelijk is met Photoshop)
• Monitor kleuren profiel gebruiken bij de Photoshop Color settings

PS. via m'n mobiel oogt een JPEG volgens mij hetzelfde als ik via m'n monitor bekijk (de export buiten Photoshop om, dus een andere Windows applicatie). Ik kan mij voorstellen dat anderen dit bij hun thuis ook zo te zien krijgen. En wat ik dus in Photoshop zie, niet zo bij anderen te zien is.

Het lijkt mij dus dus meer met kleurenprofielen te maken te hebben, dan met kalibreren. Aangezien dat hardwarematig is, en er nu iets softwarematig aan de hand is.

Enig idee hoe dit aan te pakken?

...

Beste antwoord (via Luxicon op 24-10-2016 12:55)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jpg opslaan met het profiel er bij in (embedded), uiteraard ook srgb.

Verder gewoon je monitor kalibreren en voor een icc v2 profiel kiezen, dan heb je het minste gezeur. Geen enkele website of software heeft zin zonder kalibratie apparaat, nooit, ever :)

offtopic:
je white luminance is trouwens errrrg laag, pak minstens 120 cd/m2.

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 24-10-2016 10:00 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verder gewoon je monitor kalibreren en voor een icc v2 profiel kiezen, dan heb je het minste gezeur. Geen enkele website of software heeft zin zonder kalibratie apparaat, nooit, ever :)

offtopic:

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 24-10-2016 10:00 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ventieldopje schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:59:

offtopic:
Bedankt, dit heeft geholpen! :) Ik heb met exporteren de optie voor het embedden van het profiel aangevinkt, en dat heeft geholpen. De exported Jpeg ziet in Photoshop en Chrome uit zoals ik in Photoshop zie. Via standaard Windows applicaties niet. Zonder het embedden van het profiel, zie ik de jpeg alsnog donker in Photoshop en Chrome.

Wat mij opviel, is dat de foto er donker uitziet met de preview 'Monitor Color', maar normaal met preview 'Internet Standard RGB'.

Ik zal eens kijken naar de white luminance. Zal ik daarvoor de helderheid bijvoorbeeld hoog moeten zetten? Want ik heb vaker monitor instellingen aangepast, maar zie de white luminance eigenlijk niet echt mee veranderen. Het contrast heb ik zo aangepast dat het ongeveer uitkomt op gray gamma 2.2.

Iemand wees mij nog op deze site, dus dat is wel handig / leuk om door te lezen denk ik (met nog een verhelderend antwoord eronder toegevoegd).

http://www.gballard.net/psd/cmstheory.html

Summing up the Save For Web settings:
• Monitor Color simulates no color management. So this is also what you will see in applications that are not color managed.
• Internet Standard does color manage properly, but substitutes whatever embedded profile the image has, with sRGB. It's a pretty useless setting, unless you tend to "forget" to convert to sRGB, because that's all it will tell you.
Use Document Profile shows you the correctly color managed version, and it will always agree with Photoshop's main display.

It's very important to keep in mind that many applications/picture viewers/web browsers are not color managed. They are wrong, and Photoshop is right!

If you don't know how the file will be viewed, such as anything destined for web, convert to sRGB and embed the profile. Done. This will cover almost any scenario and is the safe option. Beyond that, you have no control over other people's setups - which is their problem and not yours.

Ben erg blij met jullie hulp.

[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 24-10-2016 13:18 ]

...