KlikaanKlikuit AWMD-250 achter een dubbele schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met onderstaand probleem:

Ik wil al mijn lampen draadloos bedienen met het KlikaanKlikuit (KaKu) systeem. In deze situatie wil ik de AWMD-250 gebruiken
Helaas worden vele van mijn lampen bediend middels een dubbele wandschakelaar en de AWMD ondersteund officieel alleen een enkele.

Als oplossing bedacht ik om een AWMD-250 achter de dubbele schakelaar te plaatsen zodat ik in ieder geval 1 lamp kan dimmen. Het probleem is echter, als ik de de fase (bruin) en schakeldraad (zwart) in de KaKu module stop en de twee witte draden in de schakelaar stop dat dan de dim lamp gaat knipperen
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/gu0.jpg

Tot overmaat van ramp reageert de KaKu module ook niet meer op de remote.

Nu is mijn vraag:
hoe kan ik de dubbele schakelaar blijven gebruiken zonder dat de dimlamp blijft knipperen als ik de schakelaar van lamp 2 aanzet?
Anderzijds, heeft er iemand ervaring met 2 AWMD-250 modules in 1 wanddoos? de handleiding geeft aan dat ze 50 cm van elkaar verwijderd moeten zijn.

Als er suggesties zijn om twee lampen icm een dubbele wandschakelaar te laten dimmen met het KaKu systeem dan hoor ik dat ook graag natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 23:41
Zoals je het nu aansluit is de perfecte methode om je kaku module te slopen. Er mag geen vreemde spanning worden aangelegd aan die witte draden.

Als je het zo wilt doen moet je zorgen dat je volledig gescheiden schakeldelen hebt, dus zonder gemeenschappelijke fase aansluiting (L, P of rode klem) De meeste schakelmateriaal fabrikanten hebben die wel in hun programma. (bijvoorbeeld de Gira 010800 ) maar bij de meeste bouwmarkten zul je die niet vinden denk ik. -edit- I stand corrected, hornbach heeft hem gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/asn7aAQ9XH4e8hgLQNq6l5ml/full.png

De eerste helft sluit je aan zoals je normaal zou doen met een lamp dus zwart en bruin er naartoe, die bruine kun je dan doorlussen naar de kaku module, de twee witte draden gaan naar het 2e schakelaar deel.

Wat afstand tussen kaku modules betreft, dat klopt inderdaad, de radio's van twee modules kunnen elkaar storen waardoor ze niet of niet betrouwbaar meer werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Sine op 24-10-2016 09:01 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
Dus ls ik het goed begrijp hoef ik alleen maar de de fasedraad te splitten en dan moet het werken?
Maakt het trouwens uit welke witte draad van de KaKu ik in L en welke ik in schakel stop van de schakelaar?

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/6f5vmd.jpg
zo?

[ Voor 14% gewijzigd door symen89 op 24-10-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Dat begrijp je goed.
Zie het gewoon als 2 losse schakelaars, die je allebei appart moet aansluiten.

Het maakt verder niet uit hoe je de witte draden aansluit.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 23:41
Ja, de fase moet je splitten, en dat kan in de P-klem van de schakelaar, daar heb je twee plaatsen.

Waar je heel zeker van moet zijn is dat je GESCHEIDEN schakelaars hebt, als je ergens een verbinding gaat maken tussen de fase en een van die witte draden kon het wel eens vervelend aflopen voor die kaku module.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
Hallo,

Beetje oud topic, maar ik zit nu eigenlijk met hetzelfde probleem. Helaas kom ik er toch nog niet helemaal uit.

Volgens mij heb ik ook een verkeerde dubbele schakelaar.
Ik heb nu een Busch & Jaeger 2000US dubbele wip schakelaar. Deze heeft 1 fasedraad en 2 schakeldraden. Met 1 Fase schakel ik dus beide groepen. Echter werkt dat niet met deze dimmer.
Ik had het wel zover dat ik hem met de afstandsbediening kon bedienen en met de schakelaar, maar dan begon hij via de schakelaar te knipperen en was hij niet meer dimbaar. Via de afstandsbediening werkte alles wel goed.

Nu ben ik dus een andere dubbele schakelaar nodig, maar wat ben ik nu precies nodig dan?

ben ik nu deze nodig: Busch-jaeger wissel/wissel schakelaar

Ik kan uit het aansluitschema namelijk niet heel wijs worden.
Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zet hem in ieder geval even door naar Duurzame energie en Domotica.
Daar heeft een KaKu expert wellicht een oplossing voor je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
Ik hoop het iets duidelijker te maken met mijn grandioze paint skills.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/af54N

Links is de huidige situatie en rechts moet het worden.

Volgens mij moet dat namelijk wel lukken met die wissel/wissel schakelaar.
Dan houd ik alleen 2 contacten leeg.

-EDIT-

Ik wou even zeggen dat het werkt.
Voor de volgende met hetzelfde probleem is dit dus de oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Lubbers92 op 30-09-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-10-2018

A3L

Weet iemand of het mogelijk is om twee AWMD250, of andere inbouw ontvanger, op een serie schakelaar aan te sluiten?
Dus van beide AWMD250 schakelaars een witte draad (samen) onder de P en de overgebleven witte draad elk onder een uitgang van de serie schakelaar.

Groet, Adri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Weet iemand dit? Ik wil ook graag 2x een AWMD-250 aansluiten achter een serie schakelaar.
A3L schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:18:
Weet iemand of het mogelijk is om twee AWMD250, of andere inbouw ontvanger, op een serie schakelaar aan te sluiten?
Dus van beide AWMD250 schakelaars een witte draad (samen) onder de P en de overgebleven witte draad elk onder een uitgang van de serie schakelaar.

Groet, Adri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1251972

Bij mij werkt het helaas ook niet.
Ik heb wel een dubbele wandschakelaar met beiden een aparte fase-ingang. Echter nadat ik op de ene schakelaar de KaKu heb aangesloten reageert deze ook als ik de andere schakelaar gebruik met als gevolg dat als ik bijvoorbeeld de KaKu lamp al aan heb en met de andere schakelaar (zonder KaKu) de andere lamp aan wil doen dat dan de KaKu lamp weer uit gaat...
Hoe kan dit? En vooral: Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:06
Gooi die KaKu rommel eruit en koop je een Shelly 2.5, even groot als een KaKu unit maar een stuk betrouwbaarder en je kan er 2 schakelaars mee laten werken

Mess with the best, die like the rest

Pagina: 1