Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies roaming netwerk

Pagina: 1
Acties:

• VinBency
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:03
Ik wil graag een goed draadloos netwerk door de hele woning. Ik wil door de hele woning op de 5 ghz band kunnen werken. Ik zou graag een soepele overgang willen hebben tussen de ap's zonder dat dit merkbaar is.

Ik heb zelf de fritzbox 7490.

Nu heb ik iets gelezen over unifi ap's maar ik zou graag iets willen koppelen aan mijn huidige router en het belangrijkste is dat het goed in elkaar overloopt.

Welk advies geven jullie mij en voor welk product zou ik moeten gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VinBency schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:07:
Ik wil graag een goed draadloos netwerk door de hele woning. Ik wil door de hele woning op de 5 ghz band kunnen werken. Ik zou graag een soepele overgang willen hebben tussen de ap's zonder dat dit merkbaar is.
Kan, maar wat mogelijk is hangt totaal af van je budget. Echt 100% seamless met virtualized AP's voor elke client gaat DUUR worden. Voor de meeste toepassingen is ondersteunen van 802.11k en r en evt RSSI disconnect al meer dan genoeg en voor een fractie van de prijs beschikbaar.
Ik heb zelf de fritzbox 7490.

Nu heb ik iets gelezen over unifi ap's maar ik zou graag iets willen koppelen aan mijn huidige router en het belangrijkste is dat het goed in elkaar overloopt.
Huh? De UniFi AP's zijn exact dat: AP's. En kunnen dus met iedere router samenwerken. Ik zie de "maar" die je hier geeft niet zo in. Leg dat even uit.
Welk advies geven jullie mij en voor welk product zou ik moeten gaan.
Wederom, zonder budget kunnen we weinig. Goedkope optie is duidelijk de KPN/Arcadyan AP's voor EUR 50, met uitstekende WiFi, maar weinig specifieke roaming dingen, iets duurder zijn de UniFi AC Lite's voor EUR 90/stuk met o.a. RSSI disconnect en goede ondersteuning 802.11k en r enzo. En volledig virtualized AP's... dan heb je ofwel de keuze om handmatig te gaan compileren met zooi dat door academici in onderzoek is heb een demo meegemaakt van iemand die dit zodanig voor elkaar heeft dat je een Counterstrike-spel kunt spelen terwijl je tussen AP's migreert - maar veel meer dan steeds heen en weer handoffs doen kan het nog niet, of meerdere honderden EUR per AP (minimaal) uit te geven voor spul van de grote jongens als Aruba en Cisco.

Oslik blyat! Oslik!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 14:20

ComputerHoed

Electronica <3

dion_b schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:49:
[...]

Kan, maar wat mogelijk is hangt totaal af van je budget. Echt 100% seamless met virtualized AP's voor elke client gaat DUUR worden. Voor de meeste toepassingen is ondersteunen van 802.11k en r en evt RSSI disconnect al meer dan genoeg en voor een fractie van de prijs beschikbaar.

[...]

Huh? De UniFi AP's zijn exact dat: AP's. En kunnen dus met iedere router samenwerken. Ik zie de "maar" die je hier geeft niet zo in. Leg dat even uit.

[...]

Wederom, zonder budget kunnen we weinig. Goedkope optie is duidelijk de KPN/Arcadyan AP's voor EUR 50, met uitstekende WiFi, maar weinig specifieke roaming dingen, iets duurder zijn de UniFi AC Lite's voor EUR 90/stuk met o.a. RSSI disconnect en goede ondersteuning 802.11k en r enzo. En volledig virtualized AP's... dan heb je ofwel de keuze om handmatig te gaan compileren met zooi dat door academici in onderzoek is heb een demo meegemaakt van iemand die dit zodanig voor elkaar heeft dat je een Counterstrike-spel kunt spelen terwijl je tussen AP's migreert - maar veel meer dan steeds heen en weer handoffs doen kan het nog niet, of meerdere honderden EUR per AP (minimaal) uit te geven voor spul van de grote jongens als Aruba en Cisco.
Of gaan voor een paar goede 5Ghz routers met DD-wrt erop.
Werkt zeker niet zo goed als de oplossingen die jij noemt, maar als we het hebben over $ per performance dan wint mijn oplossing zeer waarschijnlijk ;)

Misschien inderdaad handig als de OP even zijn budget duidelijk maakt..

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ComputerHoed schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:52:
[...]

Of gaan voor een paar goede 5Ghz routers met DD-wrt erop.
Werkt zeker niet zo goed als de oplossingen die jij noemt, maar als we het hebben over $ per performance dan wint mijn oplossing zeer waarschijnlijk ;)
Niet echt. DD-WRT heeft niet eens RSSI disconnect, laat staan virtualized AP's. Je komt dan uit op zelfde functionaliteit als die KPN/Arcadyan AP's, en een goede 5GHz-router die WRT ondersteunt kost minimaal EUR 10 meer (de Ziggo Archer C7 AP die ook met WRT te flashen valt) en biedt dus nul meerwaarde voor die EUR 10

Oslik blyat! Oslik!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:49
Alles wat je wilt zit in de unify ap's. Als je overal 5 ghz wil zul je minimaal 1 per verdieping moeten hebben.

Als je een modern huis hebt zul je wel eens richting de 2 per verdieping zullen moeten want 5 ghz houd niet van demping.

Heb je hr++ glas dan zul je voor 5 Ghz buiten nog een outdoor ap moeten hebben. 2.4 ghz heeft al moeite met hr glas laat staan hr++

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jan-man schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:17:
Alles wat je wilt zit in de unify ap's.
Nope. TS heeft het nadrukkelijk over niet merkbare overgang. Dat betekent dat de client niet door mag hebben dat er geroamed is, wat alleen met virtualized AP's mogelijk is. Ubiquiti's "Zero Handoff" doet dat, maar is de beta-fase nog nooit ontgroeid en implementeert het op een erg inefficiente manier waardoor totale bandbreedte niet meer is dan van enkele AP. Weet eigenlijk niet eens of het beschikbaar is op de nieuwste generatie UniFi AC AP's. Het was iig niet op de eerste UniFi AC beschikbaar.
Als je overal 5 ghz wil zul je minimaal 1 per verdieping moeten hebben.
Zonder iets over zijn woning te weten kun je dit niet roepen. Ben laatst nog in een (houtskelet)woning geweest waar alledrie de verdiepingen met gemak vanaf een enkele AP op 1e verdieping gedekt kon worden. Ivm dekking in tuin en performance-eisen in de badkamer ( :+ ) toch voor twee gegaan, maar puur voor het huis was het niet nodig geweest.

Uiteraard is dit een outlier, meestal zul je meer nodig hebben, maar wat bij TS het geval is kun je niet zomaar zeggen.
Als je een modern huis hebt zul je wel eens richting de 2 per verdieping zullen moeten want 5 ghz houd niet van demping.
Bovenstaande is huis van <10j oud... wederom, zonder duidelijk beschrijving van woning en bouwmaterialen is het voorbarig enige uitspraak te doen over wat nodig is, en al zouden we alles weten zou ik nog steeds een site survey aanraden voor je ook maar een Euro uitgeeft aan onderdelen.
Heb je hr++ glas dan zul je voor 5 Ghz buiten nog een outdoor ap moeten hebben. 2.4 ghz heeft al moeite met hr glas laat staan hr++
HR++ glas houdt alles tegen, zowel 2.4GHz als 5GHz als GSM/3G/4G signalen. Als je met HR++ iets ontvangt erachter komt dat door de muren, niet door het glas :o

TS benoemt geen tuin of anderszins een 'buiten' waar dekking gewenst is, dus dit lijkt me niet de gevraagde use case. Dat gezegd, als hij het buiten wil (niet genoemd) en hij HR++ glas heeft (niet genoemd), dan is een outdoor AP inderdaad noodzakelijk.

Maar laten we niet requirements in de mond van TS stopppen en ongefundeerde aannames doen over zijn huis. TS is aan zet om meer info te geven, zowel over z'n huis als over z'n budget.

Oslik blyat! Oslik!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Met alle respect voor alle (nuttige) reacties hoor, maar TS wil 'soepel overgaan van ene naar andere AP zonder dat ie daar iets van merkt'. In de zakelijke wereld heet dat seamless-roamen, en betekend dat er van het gaan van AP1 naar AP2 er geen data verloren gaat. Er moet dus een controller (of andere manier/techniek) zijn die dit weet/doorheeft dat er geroamed gaat worden en de data voor die client (=station) even vasthoudt en stuurt naar AP2 als er een nieuwe connectie met dat AP is gemaakt, even in een notendop.

Echter... Mijn verwachting is dat er in een thuissituatie niet spannend veel data overheen gaat, wat opnieuw verstuurd moet worden als er van AP1 naar AP2 gewisseld wordt.
Dus... ik denk dus dat TS een wifi 'oplossing' wil waarbij 'hij altijd (voldoende) dekking+snelheid heeft, en dat ie niks hoeft te doen om dat te bewerkstelligen'.

Mijn inziens:
Zet wifi op je fritzbox 7490 uit en koop Access Points van één merk en richt ze allemaal hetzelfde in, zelfde firmware+SSID+encryptieinstelligen+wachtwoord en hang ze door je huis op. Afhankelijk van de grootte van je huis, gebruikte materialen, of je één balkje minder signaalsterkte accepteert(of niet) en etcetera heb je er meer/minder nodig.
koop er eerst één, hang die (bijvoorbeeld) op zolder op en kijk tot hoever je bereik komt. (of koop er gelijk een paar, en stuur binnen 14 dagen terug wat je niet gebruikt hebt)
Je kan ook verschillende merken kopen, doosje voorzichtig open maken en er mee 'spelen' en kijken welke je het fijnste vindt.
Zo heb ik mijn wifi-netwerk ingericht, ik heb in mijn woning met 3 woonlagen 2 AP's (en een 3e in de schuur voor de tuin) die enkel op 5Ghz werken, overal voldoende bereik.

De goedkoopste is niet altijd de beste, het ligt ook aan je budget. Let ook wel op hoe je ze ophangt, 'echte/zakelijke' access point werken het beste als ze aan het plafond hangen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MrTre schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:33:

De goedkoopste is niet altijd de beste, het ligt ook aan je budget. Let ook wel op hoe je ze ophangt, 'echte/zakelijke' access point werken het beste als ze aan het plafond hangen.
Dat is zeker waar, ik wil alleen nog een aanvulling geven op de plaats van de ap's. De meeste mensen hebben namelijk geen loze leidingen in hun plafond en willen ook geen kabelgoten. Maar zorg er in elk geval voor dat de ap's zo hoog mogelijk staan en zeker niet achter grote apparaten zoals tv's.

Voor de TS (@Benjamin7085)
Wat de beste oplossing is hangt vooral af van he budget/wat je eraan wil uitgeven en hoe ingewikkeld je jezelf het wil maken en welke performance/mogelijkheden gewest zijn (zero-handoff en 5Ghz in elk geval)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Om roaming goed te krijgen ben je afhankelijk van je devices en de plaatsing. Het enige wat je eigenlijk kunt doen is een AP kopen die compatible is met 802.11r en/of 802.11k en een mini rssi instelling heefft.
Geen idee of de fritzbox dat heeft.

Voor de rest kun je in principe (er zijn wat uitzonderingen maar die zijn of niet betaalbaar of performen slecht(e.g. zero handoff)) er vrij weinig aan doen behalve ervoor zorgen dat je clients hebt die goed met roaming om gaan en je AP's goed zijn gepositioneerd.

CISSP! Drop your encryption keys!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Een fritzbox is niet intelligent genoeg ...voor seamless meuk je bent dan aangewezen op range extenders (wifi doorlussen) ...

Goedkoper is gewoon paar netwerk kabels vanaf de fritzbox naar elke verdieping en daar een AP installeren maar de IP via de fritzbox. geef ze een SSID AP_beneden, boven en zolder en eventueel "tuin" kosten 50,- per AP zeg 150 extra.

Voor seamless zooi moet je een ander product kiezen, en ga uit voor minimaal 100,- per AP + aparte doos voor wifi beheer. minimaal 400,- of meer.

Persoonlijk als je bv met een raspberry PI en paar wifi AP's klaar zou kunnen zijn zou ik het doen, let op seamless niet 1 of andere fake oplossing. maar de investering voor een techniek die nog redelijk in beweging is .. zowel de client als de AP(s) .

Tja vanalles

Pagina: 1