Photoplay 2000 probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.807 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepie67
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-02-2023
Hallo luitjes,

Ik heb thuis een Photoplay 2000 te staan.
Afgelopen week wordt het beeld na een kwartiertje behoorlijk wazig.
Heb de boel uitgezet en een dag later weer opgestart.
Niks aan de hand, maar na een minuut of 10 sprong het beeld op wit.

Ik heb een TV aan de Photoplay computer gehangen, en bleek dat er geen signaal was.
Aangezien de videokast uit +/- 1999 komt is het niet makkelijk om daar weer eenzelfde videokaart te halen.
De kaart die uit de Photoplay is gehaald is een Cirrus Logic CL-GD5446-HC-A.

Heb nu wel een oudere kunnen vinden (een Trident Cyber9385-1 uit 1996)en deze gemonteerd.
Op het beeldscherm krijg ik nu het beeld 3 x geprojecteerd.
Als ik een TV op de uitgang van de computer aansluit is het wel correct.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeepie67 op 24-10-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Trident 9385 is een totaal andere chip dan de GD5446. Feit dat het überhaupt beeld geeft is goed nieuws: blijkbaar doet de console geen al te rare dingen met de videohardware en werkt het ws met standaard VESA drivers. En nog belangrijker, het probleem zit wel degelijk in de videokaart. Goede kans dat iets anders dan de exacte originele kaart wel werkt, maar net niet deze Trident... meervoudig beeld wijst op een RAMDAC die de gewenste refresh rate niet (goed) aan kan.

Ik heb je via DM al een ebay link gegeven naar een kaart met een GD5446. Jij gaf aan dat het niet dezelfde kaart was. Dan de vraag: hoe verschilt het? Vorm en afmetingen zijn alvast niet van belang, gebruikte chips en connectoren wel.

De gelinkte kaart is een PCI kaart met 1MB aan DRAM, extern een VGA connector en intern een 26p VFC. Welk van die zaken is anders?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepie67
Beste dion_b,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb zojuist de laptop aan de Photoplay beeldbuis gekoppeld.
Ook vanaf de laptop dubbel beeld (http://www.geldmij.nl/20161024_183956.jpg)
Kan ik hiermee er vanuit gaan de het probleem dan toch buiten de videokaart ligt?

Sorry, maar termen als RAMDAC en 26p VFC zeggen mij (helaas) niks.
Ik zal mij hier eens in verdiepen.
Kan ik met die kennis dan vergelijken of de kaart in jou link inderdaad vergelijkbaar is!

Bedankt zo ver!

Jacob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeepie67 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 19:01:
Beste dion_b,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb zojuist de laptop aan de Photoplay beeldbuis gekoppeld.
Ook vanaf de laptop dubbel beeld (http://www.geldmij.nl/20161024_183956.jpg)
Kan ik hiermee er vanuit gaan de het probleem dan toch buiten de videokaart ligt?
Nee, dan kun je ervan uitgaan dat de monitor geen reguliere VGA-modus ondersteunt en waarschijnlijk alleen maar op een enkele frequentie (meestal 15kHz horizontal refreh, maar kan ook iets anders zijn) kan werken. Zowel de Trident 9385 en wat dan ook in je laptop zit doen per default VGA, wat 31kHz is. Dat synct niet goed en daarom krijg je meervoudig beeld.
Sorry, maar termen als RAMDAC
Component wat digitale signalen van de video chip omzetten in analoge signalen voor VGA (of vergelijkbare) output. De CL-GD5446 heeft een geintegreerde RAMDAC (zit in de hoofdchip, geen losse chip), de Trident 9385 trouwens ook. Anno nu zit de RAMDAC altijd geintegreerd, maar in de jaren '90 zag je dergelijke integration alleen in de low-end.
en 26p VFC zeggen mij (helaas) niks.
Die 26 pins bovenaan de kaart waar evt een flatcable op aangesloten is. Je hebt tot nu toe niets gezegd over hoe de kaart met monitor of andere zaken verbonden is in de arcade machine. Is dat (enkel) via VGA-kabel of (ook) via een flatcable elders op de kaart?

Als er behalve de VGA connector niets anders op de kaart aangesloten is, is dit geen relevante punt, is er wel een andere kabel aangesloten, dan moet het passen.

Edit:
Nu ik erbij stil sta - deze kast werkt met een monitor met afwijkende refresh rates. Een willekeurige 'normale' kaart kan daar geen goed beeld op krijgen. Nu, hoe weet een kaart met welke settings het een scherm aan moet sturen? Dat weet het door instellingen in de VGA BIOS ROM. Goede kans dat je dus een aangepaste ROM moet hebben om het scherm correct aan te sturen. Nu, waar vind je zo'n ROM? Eén plek waar er zeker eentje zit is op je oude, kapotte videokaart. VGA BIOS chips zijn niet tussen verschillende chipsets uitwisselbaar, maar in de regel wel tussen kaarten met zelfde chipset.

Met andere woorden, de ROM van je CL-GD5446 kun je hoogstwaarschijnlijk niet succesvol prikken op de TGA9385, maar wel op een andere CL-GD5446-based kaart.

Nu, zo'n BIOS chip vinden is meestal eenvoudig, zeker met dit soort oude beestjes. Zie je ergens op de kaart een grote rechthoekige chip met betrekkelijk grove 'voetjes' aan de twee lange zijden, dan is dat het vrijwel zeker. Kijk op de eBay link die ik je stuurde, de BIOS chip is de chip rechtsboven op de foto die meer dan de helft van de rechterkant van de kaart in beslag neemt.

Maar... sommige BIOS chips zijn kleiner en vierkant, of nog kleiner en rechthoekig. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.biosxp.com/pic/bioschips.jpg

De kaart in de eBay link heeft een DIP-28, dus met 14 pinnetjes aan elke kant. Wat zit op jouw kaart? Want wat je nodig hebt is dus een GD5446-based kaart met dezelfde vorm BIOS chip als op de jouwe en dus dezelfde connectoren voorzover je ze gebruikt en minimaal zelfde hoeveelheid videogeheugen. Dan kun je het overprikken en heb je goede kans erop dat het gelijk gaat werken :)

Je kunt blijkbaar foto's maken en hier plaatsen. Maak eens een goede foto (tip: op scanner leggen!) van de huidige kaart. Dan hoeven we minder te gokken.

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 24-10-2016 20:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepie67
Hallo dion-b,

Bedankt voor je uitleg, wordt me steeds duidelijker!
Ik heb even een foto gemaakt van de vervangende videokaart (Trident Cyber9385-1)
Deze (http://www.geldmij.nl/20161024_205028.jpg) heeft ook een DIP-28.

De VGA aansluiting vanuit de videokaart komt uit op een printplaat achter op de monitor (http://www.geldmij.nl/20161024_210324.jpg).
Tevens zit op deze printplaat een verbinding naar een unit (http://www.geldmij.nl/phoca_thumb_l_DSC_0783.jpg) waar ik contrast, horizontale positie enz. kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeepie67 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:10:
Hallo dion-b,

Bedankt voor je uitleg, wordt me steeds duidelijker!
Ik heb even een foto gemaakt van de vervangende videokaart (Trident Cyber9385-1)
Deze (http://www.geldmij.nl/20161024_205028.jpg) heeft ook een DIP-28.
Eh, leuk, maar het gaat natuurlijk om de originele kaart die je wilt vervangen 8)7

Post daar eens een plaatje van :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepie67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi, doodsimpel kaartje met 1MB RAM, DIP-28 en 26p VFC (die je zo te horen toch niet nodig hebt).

Die BIOS-chip is waar het om draait, dat is namelijk het kritieke afwijkende onderdeel. Je hebt een andere kaart met GD5446 nodig waar dat ding op kan. De kaart waar ik naar linkte op eBay zou een geschikte zijn, want identieke componenten, alleen op een andere plek.

Willekeurige andere GD5446 zou ook nog voldoen. Geheid liggen die dingen her en der in kringloopwinkels te verkommeren, maar niemand die nog de moeite neemt dat soort oude zooi te inventariseren. Ik zou zelf via eBay kopen, dan heb je het over week of twee. Of anders als je meer tijd hebt dan geld, struin eens alle kringloopwinkels in de wijde omgeving af. Laatste keer dat ik keek waren Het Goed in Nijmegen en Piekfijn in R'dam (vooral het filiaal op de Mariniersweg) de beste plekken - maar het is zeker in het geval van Piekfijn letterlijk jaren geweest sinds ik daar was.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik heb een probleem
Photoplay 2000 start super alles doet goed alle komen geen spelletjes op het home scherm versie is igo5
Wie kan mij bij daar helpen
Dank u wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:48

br00ky

Moderator Harde Waren
@Verwijderd, een oud topic kicken met een afhaalchinees vraag is niet de bedoeling. We verwachten hier dat je zelf eerst moeite doet het op te lossen.

Dicht in verband met oude koeien en onvoldoende inzet. Mocht je wél hulp willen, open dan een nieuw topic maar geef dan ook aan welke stappen je zelf geprobeerd hebt
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.