Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Uit de erfenis van mijn pa heb ik een heel aantal (+/- 20) 16mm films gekregen. Ik heb hier ook een projector voor. Nu wil ik deze films digitaliseren, ik heb uiteraard al gekeken wat zo'n grapje moet kosten en kom op diverse websites uit op € 3,50 per minuut. - dat is niet grappig meer aangezien er films van 60 minuten tussen zitten - de kortste is 15 minuten - het zou dus enkele honderden tot duizenden euro's kosten om dit te laten doen.

Ik dit dus zelf gaan doen om de eenvoudige reden dat de films te leuk zijn om verloren te laten gaan, maar het te duur is om het te laten doen..

Hier heb ik natuurlijk een aantal hulpmiddelen bij nodig:
1 projector voor 16mm smalfilm - check
1 videocamera - evt nieuw aan te schaffen (JVC camera met tapes van +/- 10 jaar oud aanwezig)
1 projectiescherm oid.

Ik heb de volgende issues:

- beeldkwaliteit: deze moet zo hoog mogelijk zijn, dus een video-opname vanaf een normaal projectiescherm is een no go - het beeld is dan niet scherp meer. Nu heb ik in een oud topic een apparaat gezien wat werkt met een spiegel (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35921595) is zoiets nog te koop, zo ja: hoe heet dit en waar is dit verkrijgbaar?

- geluid: ik kan natuurlijk met de interne microfoon van de camera het geluid opnemen terwijl de film afspeel, maar alle omgevingsgeluiden komen er dan ook bij op dat is niet echt de bedoeling, de projector heeft een speaker uitgang van 8ohm bij 20watt of 16ohm bij 10watt: hoe kan ik deze koppelen aan de camera zodat beeld en geluid ook netjes synchroon lopen.

PS - mijn videobewerkingsskills zijn 0,0 Pinacle studio ken ik uitsluitend van naam :'(

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 23:37
Ik heb het wel eens op deze manier gedaan met super 8.

https://vimeo.com/20950590

Moet je natuurlijk wel toegang hebben tot een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
rickhaha schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:02:
Ik heb het wel eens op deze manier gedaan met super 8.

https://vimeo.com/20950590

Moet je natuurlijk wel toegang hebben tot een dslr.
Een dslr is het probleem niet - maar het gaat hier om 16mm film met geluid - die super8 film is in +/- 99% van de gevallen zonder audio - in het filmpje zo te zien ook, bij mij gaat het om oude speelfilms en een tekenfilm :)

De opname van het beeld heb ik wel ideeën over maar mijn grootste uitdaging is een goede kwaliteit audio die synchroon moet blijven aan de film.

Hoe krijg ik het geluid zonder omgevingsgeluiden in mijn digitale opname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 23:37
Audio ben ik niet helemaal in thuis kwa waardes.. Maar volgens mij kun je 16ohm 10 watt in elk willekeurig mengpaneel/recorder prikken...?(line in) Dus zou in theorie deze ook rechtstreeks de microfoon ingang van de camera in kunnen waar je het mee record. Dan moet je wel de juiste kabel hebben, ik denk dat in de uitgang van de projector een banana plug past en camera's dslr's etc. hebben vaak minijack, jack of xlr ingangen. Als de kabel niet te vinden is kun je deze vaak wel makkelijk zelf even in elkaar steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 11:59
2bmws schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:56:
Uit de erfenis van mijn pa heb ik een heel aantal (+/- 20) 16mm films gekregen. Ik heb hier ook een projector voor. Nu wil ik deze films digitaliseren, ik heb uiteraard al gekeken wat zo'n grapje moet kosten en kom op diverse websites uit op € 3,50 per minuut. - dat is niet grappig meer aangezien er films van 60 minuten tussen zitten - de kortste is 15 minuten - het zou dus enkele honderden tot duizenden euro's kosten om dit te laten doen.

Ik dit dus zelf gaan doen om de eenvoudige reden dat de films te leuk zijn om verloren te laten gaan, maar het te duur is om het te laten doen..

Hier heb ik natuurlijk een aantal hulpmiddelen bij nodig:
1 projector voor 16mm smalfilm - check
1 videocamera - evt nieuw aan te schaffen (JVC camera met tapes van +/- 10 jaar oud aanwezig)
1 projectiescherm oid.

Ik heb de volgende issues:

- beeldkwaliteit: deze moet zo hoog mogelijk zijn, dus een video-opname vanaf een normaal projectiescherm is een no go - het beeld is dan niet scherp meer. Nu heb ik in een oud topic een apparaat gezien wat werkt met een spiegel (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35921595) is zoiets nog te koop, zo ja: hoe heet dit en waar is dit verkrijgbaar?

- geluid: ik kan natuurlijk met de interne microfoon van de camera het geluid opnemen terwijl de film afspeel, maar alle omgevingsgeluiden komen er dan ook bij op dat is niet echt de bedoeling, de projector heeft een speaker uitgang van 8ohm bij 20watt of 16ohm bij 10watt: hoe kan ik deze koppelen aan de camera zodat beeld en geluid ook netjes synchroon lopen.

PS - mijn videobewerkingsskills zijn 0,0 Pinacle studio ken ik uitsluitend van naam :'(
toon volledige bericht
Vanaf 69 cent
http://www.filmscannen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 00:01

g0tanks

Moderator CSA
Leuk, maar heb je wel gekeken hoeveel het kost voor 16mm in HD-kwaliteit?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
Dat is voor 8mm en super8.
Het gaat mij om de 16mm, en dan is het goedkoopste € 2,50.....

En ik heb letterlijk uren aan films die omgezet moeten worden.....

[ Voor 12% gewijzigd door 2bmws op 13-12-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:07 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilioom
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-06-2024
Beste,
Weet niet of je nog advies wilt over het opnemen/synchroniseren van je filmgeluid maar ik doe dit als volgt; vanuit de projector , via de aux of koptelefoonuitgang, een kabeltje naar mijn laptop of iMac, invoer in een audio programma Audacity.app, vandaar eventueel omzetten via iTunes naar mp3 en dit bestand invoeren . als geluidsspoor in mijn film programma iMovie, de oorspronkelijk opgenomen projector- en bijgeluiden zet ik dan op "0", Even finetunen wat betreft synchronisatie.
succes
Pagina: 1