NZXT Sleeved LED strip verder dimmen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Mijn vraag

Momenteel heb ik een NZXT sleeved LED kit in de PC hangen: https://www.nzxt.com/products/lighting-kit

Deze heeft een molex aansluiting, en kent drie helderheid standen. Helaas is de set ook op de laagste setting nog behoorlijk fel. Blijkbaar ben ik een van de weinigen met dan probleem, want veel info over verder dimmen vind ik niet online.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Volgens diverse discussies online zijn er verschillende uitgangspunten. Volgens sommigen kan het geen kwaad om er een 12v -> 7v connector tussen te gebruiken, volgens anderen krijg je dan een oneven dimming, waarbij alleen de laatste paar LED's uitvallen, en de rest op full brightness blijft doorgaan.

Anderen hebben het over het omwisselen van draden van de molex connector, maar ik weet niet zeker of ik zin heb om zelf in draden te gaan knippen, waarbij er ook nog andere (dure) apparatuur aan de PSU hangt.

Mensen met ervaring die dit anders hebben opgelost, of die weten waarmee je makkelijk de LED's wat minder fel krijgt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08 18:05
Wat je kunt doen is afhankelijk van hoe de LED's worden aangestuurd en wat voor electronica er in die controller zit (kan het niet zien op de foto's van de fabrikant).

Het makkelijkste is als je de molex pinnen uit de connector los haalt (dat vereist enige finesse maar is goed mogelijk, er zitten een soort van weerhaken op de pinnen die je indrukt zodat de pin uit het plastic kan) en vervolgens aansluit zodat er een lager voltage naar de controller gaat.
Op een molex connector heb je 12v, ground, ground, 5v. Zet je de pinnen van de controller op 12 en 5 gaat er dus effectief 7v naar de controller, werkt dit prima dan kun je dat gebruiken.

Anders zul je wat ingrijpender moeten gaan werken; als het enige wat die brightness schakelaar doet is een resistor shakelen, dan vervang je de resistors door andere met meer weerstand.
Zit er een LED driver in dan zul je in het datasheet van de driver info moeten kunnen vinden over het instellen van de brightness levels.
Nou ben ik zelf geen electricien en heb ik maar een basis kennis van electronica, toch lijkt me het aanpassen van de controller zodat er minder licht uit de LED's komt nou geen rocket science. Zou je foto's kunnen maken van het controller bord (beide kanten) en de nummers op de chips (mochten die er zijn) noteren?
Als je er hier dan niet uit komt kun je met die informatie altijd nog naar het electronica forum gaan.

Edit:
Naar aanleiding van online foto's lijkt het te gaan om alleen weerstanden, als de 7v truc niet werkt zul je dan dus alleen andere weerstanden hoeven te solderen op de printplaat (of je voegt een potmeter toe na de 3 weerstanden zodat je extra kunt dimmen)

[ Voor 8% gewijzigd door NowayIndustries op 24-10-2016 09:24 ]