Wat te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-02 07:33
Beste tweakers,

Mijn huidige PC heb ik (denk ik) zo'n 2-3 jaar terug samengesteld en ben sindsdien niet echt meer in de "computer scene" gedoken. Toen ik laatst Mafia III wou spelen merkte ik dat volgens mij mijn PC niet helemaal geschikt meer is voor de laatste games. Nou heb ik echter niet de kennis om er zelf achter te komen aan welk(e) component(en) dit zal liggen.

Mijn setup:

Intel Core i5-4670 Boxed
Gigabyte GV-N770OC-2GD
Gigabyte GA-Z87-HD3
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Corsair CX600M
Plextor PX-256M5S 256GB
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart
Corsair Obsidian 550D

Ik vermoed dat het aan de videokaart ligt maar heb eigenlijk geen argumenten om dat hard te maken. Mijn vraag is dus ook een beetje "open"; Wat zou jij als eerst vervangen aan dit systeem?

Mijn budget is niet een specifiek bedrag, het liefst blijf ik onder de 400,-.

Ik heb geen voorkeur voor een specifiek merk, zolang het maar goed werkt in mijn setup.

Ik twijfel er over om over te gaan naar een 21x9 monitor, maar daar heb ik nog geen research naar gedaan.

Mocht er nog meer informatie nodig zijn mbt mijn vraag dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt,
Robin Stolman

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Videokaart is hetgeen dat waarschijnlijk de grootste bottleneck gaat vormen. Je CPU kan op zich nog wel meekomen (heb je trouwens de -K of non-K versie?

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 00:42
Mafia 3 is gewoon een ontzettend slechte pc-port die op bijna geen enkel systeem goed draait.
Maar een nieuwe videokaart zal je het meeste profijt geven, vooral als je op 1440p wil gamen.

Voor 1440p zal je als je op ultra 60fps wil gamen moeten kijken naar een Nvidia GTX 1070, maar die ligt nog wel wat boven je budget. Met een GTX 1060 of een AMD RX480 kan je ook prima op 1440p gamen maar zal je wat settings terug moeten schroeven om die 60fps te halen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Dit zijn leuke upgrades en onder je budget:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC
pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G

Een GTX 1070 is meer futureproof en nog een stuk sneller, ligt 4-5 tientjes boven je budget. Aangezien je al op 1440p draait zou ik hier dan ook voor kiezen. Die kaart heeft ook nog nut als je over 1-2 jaar een nieuwe build wilt bouwen, een 1060/rx480 is dan minder handig om mee te nemen qua snelheid.

Die voeding is overigens niet een van de beste kwaliteit. Zolang die het doet en bij het eventueel kapot gaan (later, of vrij snel) niet je overige hardware meeneemt, lekker mee blijven gamen.

En zoals al gezegd, Maffia 3 is een slecht geoptimaliseerde port voor de PC. Mocht je toevallig wel een -K variant CPU hebben, even op zijn staart trappen en wat Mhz omhoog knallen.

Mijn oordeel over het 21:9 formaat: heel mooi voor films die dit formaat benaderen. Voor games ook wel prima, niet alle games zullen een dergelijke resolutie ondersteunen. Mijn inziens veel belangrijker is ook goed kunnen tekst schrijven, e-mailen, browsen..je gaat (relatief) heel wat pixels missen verticaal. Ik zou lekker bij 16:9 of zelfs 16:10 blijven :). Als 2e monitor? JA :*) !

[ Voor 49% gewijzigd door ToFast op 23-10-2016 20:20 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik twijfel er over om over te gaan naar een 21x9 monitor, maar daar heb ik nog geen research naar gedaan.
Verhouding en aantal inches zegt niet zoveel over hoe hard jouw videokaart moet werken.
Wat belangrijk is, is de resolutie dus het aantal pixels dat berekend moeten worden.
Een 480 / 1080 zijn beide leuken kaarten, maar kunnen alle pracht en praal op 1440p niet op 60 fps aan.
Ga je straks shoppen voor een 1440p 21:9 monitor, heb je des te meer pixels die aangestuurd moeten worden en zou ik eigenlijk adviseren om direct voor een 1070 te gaan. (Tenzij je genoegen neemt met <60 fps of mindere graphics)

[ Voor 4% gewijzigd door Switchie op 23-10-2016 20:12 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-02 07:33
Bedankt voor jullie reacties! Het zal dus een combinatie zijn van een slechte maffia port en een wat mindere videokaart. Het beste alternatief zou dus een Geforce GTX 1070 zijn? Dat is wel meteen een flink bedrag (maar ja, wat wil je voor een goede videokaart.. ).

Als ik hem vergelijk met (ik denk zijn voorganger) de gtx 970 dan scheelt het ongeveer 90,- (https://tweakers.net/pricewatch/compare/416125;548957/). Is dit de 90,- waard? Nu ik de vergelijking zit te kijken kom ik eigenlijk zelf al wel tot de conclusie dat het wel een merkbare verbetering is..

Wat zou een goede game zijn om mijn graphics te testen? Of zeg je van, het heeft geen nut om met mijn huidige kaart te gaan testen? Zou die nog te verkopen zijn?

Bedankt,
Robin

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 09:24

skoozie

SCSI

Robinstolman1 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:38:
Bedankt voor jullie reacties! Het zal dus een combinatie zijn van een slechte maffia port en een wat mindere videokaart. Het beste alternatief zou dus een Geforce GTX 1070 zijn? Dat is wel meteen een flink bedrag (maar ja, wat wil je voor een goede videokaart.. ).

Als ik hem vergelijk met (ik denk zijn voorganger) de gtx 970 dan scheelt het ongeveer 90,- (https://tweakers.net/pricewatch/compare/416125;548957/). Is dit de 90,- waard? Nu ik de vergelijking zit te kijken kom ik eigenlijk zelf al wel tot de conclusie dat het wel een merkbare verbetering is..

Wat zou een goede game zijn om mijn graphics te testen? Of zeg je van, het heeft geen nut om met mijn huidige kaart te gaan testen? Zou die nog te verkopen zijn?

Bedankt,
Robin
Als je in de Vraag en Aanbod kijkt zie je redelijk wat GTX 770 kaartjes staan vanaf ongeveer 100 euro. Als je hem verkoopt en 400 euro bij legt dan kan je mooi een 1070 halen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1