Upgrade Videokaart voor bestaande pc

Pagina: 1
Acties:

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-01 22:23

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Mijn huidige PC heb ik 4 jaar geleden aangeschaft. Deze voldoet prima maar afgelopen jaar merk ik dat hij de laatste games die ik wil spelen niet meer goed trekt. Ik moet de opties helemaal oplaag schroeven, wat natuurlijk zonde is. Bijvoorbeeld: Assassins Creed Unity, Civilization 6, XCOM 2.

Ik speel op 1080p. Twee schermen aangesloten (maar bij gamen slechts op één scherm normaal gesproken). Geen plannen om m'n schermen te upgraden.

Mijn huidige PC bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Processor: Intel i5-2400 (3.1GHz)
  • Geheugen: 8GB
  • [i]Videokaart: Asus AMD HD 6850 1GB[/li]
  • Behuizing: Cooler master Elite 330U
  • Voeding: Coolermaster Thunder 600W (RS 600)
Als ik de benchmarks een beetje bekijk kan de cpu nog prima mee, maar is de bottleneck de videokaart. Vandaar het idee om deze te upgraden. Om een voldoende verbetering in performance te krijgen voor een redelijk bedrag kom ik volgens mij uit op de AMD RX470 of RX480. De NVidia GTX1060 heeft vergelijkbare performance voor een vergelijkbaar bedrag maar ondersteund DirectX12 niet als ik het goed begrijp, waardoor de RX470/480 beter is voorbereid op de toekomst.

M'n budget is 200-250 Euro. Daarin passen zowel de RX470, RX480 en de GTX 1060 met 3GB. De GTX 1060 met 6GB is echter net boven budget.

Nu zijn mijn vragen:
  • Heeft mijn huidige PC baat bij deze upgrade, of loop ik dan tegen de volgende beperking aan?
  • Kan mijn voeding deze upgrade aan? (denk het wel want 600W lijkt behoorlijk OP)
  • Het prijsverschil tussen de RX470 en RX480 is nogal klein, dus neig ernaar om de Rx480 te nemen. Is dit een goede keuze of kan ik net zo goed de RX470 nemen?
  • In pricewatch is de goedkoopste RX480 op dit moment de XFX Radeon RX 480 RS 4GB. Ik ken het merk XFX niet. Is dit een prima merk of is er een goede reden deze over te slaan?

[ Voor 4% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 23-10-2016 19:34 ]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Verwijderd

Het prestatieverschil tussen een RX 470 en 480 is klein. Een procent of 10 gemiddeld.
Met een RX 470 zou je voor een erg stille pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G kunnen gaan terwijl je binnen je budget een vrij rumoerige XFX RX 480 hebt. Geluidsniveau is namelijk een nadeel van (bijna) alle XFX kaarten.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:15
Klopt het dat de GTX1060 3G sneller is dan de RX480? Wat de invloed van 1GB minder vram is is dan de vraag. Lijkt mij dat de geheugenvraag met 1080p lager is dan op 1440 of 2160p. Ben wel benieuwd, zit zelf te twijfelen of ik een nieuwe kaart aanschaf :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 16:54
NoepZor schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:32:
Klopt het dat de GTX1060 3G sneller is dan de RX480? Wat de invloed van 1GB minder vram is is dan de vraag. Lijkt mij dat de geheugenvraag met 1080p lager is dan op 1440 of 2160p. Ben wel benieuwd, zit zelf te twijfelen of ik een nieuwe kaart aanschaf :)
die 1 GB kan je natuurlijk gebruiken voor je frame buffers maar ik zou graag TS https://nl.hardware.info/...b-review-afgeslankte-1060 hier naar laten kijken voor wat benchmarks :P

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:15
Daar wordt volgende aangehaald:
De geheugenvereisten van games zijn voor een groot deel gerelateerd aan de specificaties van de courante console-generatie, en aan hoeveel geheugen fabrikanten inschatten dat een kaart van een bepaald prestatieniveau heeft. Aangezien de GTX 1060 minder geheugen heeft dan zelfs sommige lager gepositioneerde kaarten, zoals de AMD Radeon RX 470, zullen game-ontwikkelaars er hoogstwaarschijnlijk ervan uitgaan dat een kaart van het GTX 1060 kaliber toch wel minimaal 4GB aan geheugen heeft. Op de langere termijn kan dit een probleem worden voor deze kaart. Maar voor we daar zijn duurt het nog wel eventjes.
Maar als je de testresultaten bekijkt is de 1060 3GB gewoon een stuk sneller dan de RX480 en maar een paar % minder snel als de 6GB versie. Wellicht blijft die 3GB voor de komende paar jaar nog genoeg voor 1080p gaming. De PS4 gaat denk ik ook nog wel een paar jaar mee.

De wijzen komen uit het Oosten!