Upgrade PC (Videokaart en RAM-geheugen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Disnen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 14:00
Beste Tweakers,

Om alles maar meteen zo duidelijk mogelijk te hebben vul ik simpelweg de vragen in, aangezien ik (naar mijn weten) ook niet perse meer hoef te weten.

Ik zoek een
nieuwe videokaart en RAM-geheugen

Wat is je budget?
+/- 250 voor de videokaart, +/- 100 voor het RAM-geheugen (kan uiteraard in geschoven worden).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Na met zowel Radeon als Nvidea gewerkt te hebben, ben ik toch een lichte voorkeur voor NVidea gaan krijgen. Wat betreft RAM-geheugen maakt het me echt niets uit. Ik had ongeveer het volgende in gedachten:
Videokaart: pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC (Een vriend raadde me echter deze aan: pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G
RAM-Geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik de volgende componenten:
CPU: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
Mobo: pricewatch: ASRock H97M Pro4
GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G
RAM-Geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Case: pricewatch: Cooler Master Silencio 352
Voeding: pricewatch: be quiet! System Power 7 350W
SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
SATA: pricewatch: Toshiba DT01ACA200, 2TB
CPU koeler: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.3
Monitor: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

Ik wil de PC voornamelijk opgraden om hem weer soepeler te laten lopen en de nieuwe games (aankomend en die net uit zijn) weer met goede graphics te kunnen spelen. Kan iemand mij vertellen of de door mij voorgestelde upgrade voldoende is en/of aan te raden? Moet ik voor de 1060 gaan of toch voor de RX 480?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Hopelijk staat alles zo een beetje in een goed en duidelijk format :)

Beste antwoord (via Disnen op 23-10-2016 22:42)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Zoals eerdere adviezen, meer dan voldoende wattage. Een tdp van 120watt betekent dat de videokaart dat kan hebben en alleen in uitzonderlijke situaties zal trekken. Geldt ook voor je CPU (88watt tdp). Reken daar nog iets bij op voor ram/hdd/ssd/usb-spul en je zou genoeg hebben aan een goede 300 watt voeding met ruimte voor overclock, mits de voeding het meeste op de 12v lijn kan geven qua ampères. Overclock die CPU en je krijgt gratis extra prestaties.

Qua RAM updaten. Je hebt al 8GB. Ik zou eerder 16GB aanraden als je ook een GTX1070 zou nemen (zwaardere instellingen games) en dan is het misschien geen eens merkbaar in de meeste games. Het is veel merkbaarder om de gtx1070 te nemen en op 8GB te blijven, maar die ligt wel aardig boven budget.

Die GtX 1060 is al een leuke upgrade, mijn advies: hou het daarbij en stop die extra euro's voor 8GB ram in je zak ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 23-10-2016 22:31 ]

Alle reacties

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
1) Prik exact hetzelfde geheugen erbij (2x4GB-DDR3)
2) Pak die videokaart 1060 6GB
3) Volgens een psu calculator heb je eventueel een iets grotere voeding nodig, 461 Watt of meer nodig.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:05

br00ky

Moderator Harde Waren
govie schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:53:
3) Volgens een psu calculator heb je eventueel een iets grotere voeding nodig, 461 Watt of meer nodig.
Voor een GPU die max 125W trekt? Die calculators heb je in de regel weinig aan. Zijn huidige voeding is zonder gekke dingen te gaan doen prima.

• govie
br00ky schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:01:
[...]

Voor een GPU die max 125W trekt? Die calculators heb je in de regel weinig aan. Zijn huidige voeding is zonder gekke dingen te gaan doen prima.
Tweakers eigen review zegt 226 Watt, en niet 125 Watt. Waar velen hier iedere keer die lage opgenomen vermogens vandaan halen geen idee. Misschien heb je wel gelijk, maar dan zie ik wel graag een review die dat heeft gemeten. Ben benieuwd naar het artikel dat de review van tweakers weer onderuit schopt

Edit: Zie ik al, is opgenomen vermogen hele systeem. Mijn excuus.

[ Voor 23% gewijzigd door govie op 23-10-2016 19:19 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
govie schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:15:
[...]

Tweakers eigen review zegt 226 Watt, en niet 125 Watt. Waar velen hier iedere keer die lage opgenomen vermogens vandaan halen geen idee. Misschien heb je wel gelijk, maar dan zie ik wel graag een review die dat heeft gemeten.
Jij mag je wel eens gaan inlezen. En als je dan aan het lezen bent, lees dan goed.
Wat is er mis met de test die tweakers uitvoert? Of denk je dat we dat allemaal uit de duim zuigen?
Er staat dat het systeem met een 1060 226 watt trekt. Dat is dus watt anders dan alleen de graka.
Verder zijn er genoeg goede sites, en inderdaad ook onzin sites. Aan jouw om erachter te komen waar je moet kijken, en waar niet.

Edit,
met die onzin sites valt het wel mee, ik heb een simpele google gedaan op "watt 1060" en de 1e, 2e link gaven 120 watt, de derde link gaf 134 watt.
En om je zoektocht nog wat makkelijker te maken heb ik hier een review van een van de beste sites, help yourself
https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1060/24.html

[ Voor 15% gewijzigd door Reepje op 23-10-2016 19:33 ]

• Disnen
Kortom, ik mag de conclusie trekken dat de 1060 die ik voorstelde goed is en ik daar dus geen nieuwe voeding voor nodig heb? Verder ben ik dus afdoende uit met een extra paar van de geheugenbankjes die ik dus nu al heb? Veel dank voor de hulp.

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast
Zoals eerdere adviezen, meer dan voldoende wattage. Een tdp van 120watt betekent dat de videokaart dat kan hebben en alleen in uitzonderlijke situaties zal trekken. Geldt ook voor je CPU (88watt tdp). Reken daar nog iets bij op voor ram/hdd/ssd/usb-spul en je zou genoeg hebben aan een goede 300 watt voeding met ruimte voor overclock, mits de voeding het meeste op de 12v lijn kan geven qua ampères. Overclock die CPU en je krijgt gratis extra prestaties.

Qua RAM updaten. Je hebt al 8GB. Ik zou eerder 16GB aanraden als je ook een GTX1070 zou nemen (zwaardere instellingen games) en dan is het misschien geen eens merkbaar in de meeste games. Het is veel merkbaarder om de gtx1070 te nemen en op 8GB te blijven, maar die ligt wel aardig boven budget.

Die GtX 1060 is al een leuke upgrade, mijn advies: hou het daarbij en stop die extra euro's voor 8GB ram in je zak ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 23-10-2016 22:31 ]

• Disnen
Bedankt! Wellicht had ik het duidelijker moeten maken, maar in multitasken en met het opstarten is mijn PC wel trager dan voorheen. Als ik me niet vergis helpt een videokaart daarbij niet. Zou extra RAM dat probleem niet wat verhelpen of vergis ik mij dan? Anders laat ik die extra RAM inderdaad lekker zitten! Excuus voor het niet vermelden daarvan in het openen van dit topic.

• ToFast
Disnen schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:33:
Bedankt! Wellicht had ik het duidelijker moeten maken, maar in multitasken en met het opstarten is mijn PC wel trager dan voorheen. Als ik me niet vergis helpt een videokaart daarbij niet. Zou extra RAM dat probleem niet wat verhelpen of vergis ik mij dan? Anders laat ik die extra RAM inderdaad lekker zitten! Excuus voor het niet vermelden daarvan in het openen van dit topic.
Dat heeft hoogstwaarschijnlijk niks met het RAM te maken. Als je 2GB had gehad wellicht wel, maar vanaf 4GB is dat nauwelijks te merken. Dus met 8GB moet je zeker ergens anders gaan zoeken (allerlei software dat nu meestart, en in het begin niet? Processen die de boel ophouden...Register-fouten...malware, noem maar op). En anders maar een schone installatie doen, je draait wel windows vanaf de SSD neem ik aan? De SSD ook niet tjokkevol (>90%)?

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 23-10-2016 22:37 ]

• Disnen
Windows draait wel vanaf de SSD, maar je suggereert dat een tjokkevolle (>90%) SSD slecht kan zijn en voor de problemen kan zorgen. Aangezien ik inderdaad een nogal volle SSD heb, denk ik dat ik zojuist het probleem gevonden heb. Wellicht een beetje dom, maar ik had me niet gerealiseerd dat een volle SSD werkelijk zo'n probleem kan vormen. Hartelijk dank voor je hulp, ik ga die SSD legen en de andere suggesties van je ook nalopen. Dat geld van de RAM ga ik dan inderdaad in mijn zak steken. Nogmaals dank!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De ssd heeft 20% vrije ruimte nodig om goed te functioneren.

• ToFast
Disnen schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:42:
Windows draait wel vanaf de SSD, maar je suggereert dat een tjokkevolle (>90%) SSD slecht kan zijn en voor de problemen kan zorgen. Aangezien ik inderdaad een nogal volle SSD heb, denk ik dat ik zojuist het probleem gevonden heb. Wellicht een beetje dom, maar ik had me niet gerealiseerd dat een volle SSD werkelijk zo'n probleem kan vormen. Hartelijk dank voor je hulp, ik ga die SSD legen en de andere suggesties van je ook nalopen. Dat geld van de RAM ga ik dan inderdaad in mijn zak steken. Nogmaals dank!
Ja een volle SSD heeft een veel mindere performance.
http://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op

• govie
Reepje schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:23:
[...]

Jij mag je wel eens gaan inlezen. En als je dan aan het lezen bent, lees dan goed.
Wat is er mis met de test die tweakers uitvoert? Of denk je dat we dat allemaal uit de duim zuigen?
Er staat dat het systeem met een 1060 226 watt trekt. Dat is dus watt anders dan alleen de graka.
Verder zijn er genoeg goede sites, en inderdaad ook onzin sites. Aan jouw om erachter te komen waar je moet kijken, en waar niet.

Edit,
met die onzin sites valt het wel mee, ik heb een simpele google gedaan op "watt 1060" en de 1e, 2e link gaven 120 watt, de derde link gaf 134 watt.
En om je zoektocht nog wat makkelijker te maken heb ik hier een review van een van de beste sites, help yourself
https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1060/24.html
Na mijn edit post je zoiets. flauw hoor. Als het je eigenwaarde positief beinvloed, mij ook best. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 24-10-2016 01:40 ]

Pagina: 1