[i5-6400+GTX970] Slechte prestaties in BF1 en Mafia 3

Pagina: 1
Acties:

• Huboka
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-01 18:26
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik deze vraag in de juiste sectie stel. Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe pc samengesteld. Ik heb onder andere een intel i5-6400 processor, en een EVGA GeForce GTX970 Superclocked ACX 2.0. Nu merk ik de laatste tijd dat nieuwere spellen niet lekker draaien op mijn machine.

Ik heb het dan onder andere over battlefield 1 en mafia 3. Ik vind het eerlijk gezegd nogal zuur dat ik zo snel al problemen heb met nieuwe spellen. Ik hoef echt niet alles op ultra settings te draaien, maar mafia 3 is op low settings en 30 fps nauwelijks speelbaar. Bij battlefield 1 blijft mijn scherm om de zoveel tijd een aantal seconden hangen. Dit speelt natuurlijk voor geen meter.

Nu merkte ik dat tijdens het spelen van die games de CPU constant op volle toeren draait (vaak zelfs 100%). Zelfs na het sluiten van allerlei processen bleef het processorverbruik ontzettend hoog. Dus mijn vraag is nu eigenlijk: heeft het zin om (nu al) een nieuwe processor te kopen? Ligt het überhaupt aan mijn build of zijn de games die ik heb genoemd gewoon slechte voorbeelden? Zie hieronder mijn complete build (minus het corsair werkgeheugen)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte G1.Sniper B7€ 99,90€ 99,90
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 313,50€ 313,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 48,96€ 48,96
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 48,95€ 48,95
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 791,20

Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je topic even van een informatievere titel voorzien ;).

Waar zit die belasting precies? Draai je er nog zaken naast? Verder, alle drivers up to date? Laatste patches van de games al binnengehengeld?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mafia3 zonder patch zit op max 30fps, en gebruikt standaard 100% cpu zo lijkt het.

Daarnaast op welke settings en welke resolutie speel je?

• Huboka
Haha bedankt! Ik weet niet precies wat je bedoelt met waar de belasting precies zit. Ik heb zoveel mogelijk gesloten tijdens het gamen (geen skype, geen browsers open, etc.). Instellingen speel ik steeds een beetje mee, maar ook op low settings heb ik last van screenlag. Mijn resolutie is 1680 bij 1050.

Verder heb ik gecheckt voor updates, beide games zijn up to date. Voor mafia 3 heb ik de 60 fps patch binnengehaald en voor bf1 heb ik origin voor updates laten checken. Ik heb ook de laatste drivers van nvidia (middels dat Geforce Experience programma gecheckt).

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:52
Als je niet aan het gamen bent, dus idle. Wat is dan je geheugen en CPU gebruik? Ook zo hoog?

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 12:25
Heb je Windows 10?

Wat je zou kunnen kijken is om de Xbox DVR functie uit te zetten, gezien dit bij enkele mensen zorgde voor vreselijke prestaties in games. Gezien je aangeeft dat je pas laatste tijd last ervan hebt.

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 16:54
hoeveel graden raakt je CPU en GPU aan?

• Sjors1999
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-12-2025
Maffia 3 is verschrikkelijk slecht geoptimaliseerd voor de pc.
De game is gewoon overgezet van de console en verder geen moeite in gestoken. Ik heb hem zelf ook en kan hem met moeite draaien tussen de 40 - 60 fps.
Battlefield 1 zijn vandaag nieuwe drivers uitgekomen, er zijn veel mensen met problemen zoals fps drops etc. Ik heb zelf een i54460 en gtx 1070 en heb vaak last van FPS drops in btf 1. Hopelijk zijn deze nu gefixed met de laatste drivers. Kijk maar is op het forum van battlefield 1 enorm veel klachten met fps drops.

Ook is het mij aangeraden om te upgraden naar 16gb ram. Deze heb ik vandaag ook besteld.

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 22:14
Ik speel ook battlefield 1. Ik heb een 6700k en een 980ti met 32gb Ram. Draai alles op ultra settings @1440p.
heb geen last van frame drops of wat dan ook. Denk eerder dat je cpu de botteneck is. minimum cpu is een 6600k. staat ook op de doos van het spel.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:21
danjan2411 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 18:26:
Ik speel ook battlefield 1. Ik heb een 6700k en een 980ti met 32gb Ram. Draai alles op ultra settings @1440p.
heb geen last van frame drops of wat dan ook. Denk eerder dat je cpu de botteneck is. minimum cpu is een 6600k. staat ook op de doos van het spel.
Whahaha, dacht eerst dat je aan 't trollen was met de processor requirement maar dan blijkt het nog waar te zijn ook!

Zoals al gezegd is Mafia 3 gewoon een slechte poort die op geen enkele PC lekker zal lopen, enige oplossing is alle settings omlaag te gooien naar low (met name lichteffecten).
Zelfde zo te zien zal wel gelden voor BF1.. als er al minimaal een i5 6600K nodig is. 8)7

Specs

Verwijderd

Maarja waarom ze dan ook een FX 6350 en als aanbevolen een FX 8350 neerzetten slaat nergens op. Een i5 6400 is beter dan beiden.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-01 15:00
V-rg schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:02:
Heb je Windows 10?

Wat je zou kunnen kijken is om de Xbox DVR functie uit te zetten, gezien dit bij enkele mensen zorgde voor vreselijke prestaties in games. Gezien je aangeeft dat je pas laatste tijd last ervan hebt.
Dit inderdaad. Was bij mij ook bij verschillende games het probleem. Bijvoorbeeld in CS:GO gaat mijn FPS dan van 30 naar 150+.

• Huboka
Idle is schommelt cpu tussen 0 en 15%, geheugen op 25%. Ik draai alles momenteel op windows 7, kan het daar nog mee te maken hebben? Ik zal de nieuwe drivers installeren en eens kijken wat dat doet. Als het echt de cpu is zou dat wel echt heel zuur zijn, nog geen halfjaar geleden samengesteld :P In ieder geval vast bedankt voor de antwoorden!

• Huboka
Met de nieuwe drivers is het op low settings te doen, medium gaat ie op den duur toch weer freezen. Overigens bedacht ik me nog dat ik mijn internet over mijn stroomnetwerk stuur )met van die stekkers'. Kan dit invloed hebben op fps? Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat internetverbinding voor lag/hoge ping kan zorgen, maar niet voor fps drops en lage framerate, klopt dat?

Verder heb ik 8 gb werkgeheugen en zie ik dat mijn geheugen ook tegen de 90% zit bij het gamen, dus dat ga ik ook bij bestellen.

• Huboka
Hoort niet helemaal in dit topic thuis, maar op hoop van zegen: is het verstandig om bij mijn 2 geheugensticks van 4gb nog eens 2 dezelfde te plaatsen?

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Ik heb zelf ook van die "powerplugs"gehad.
Is leuk om een beetje mee te internetten, maar om echt games te spelen een drama.

Je zou voor de gein is een speedtest moeten doen.

www.speedtest.net

Ik had toentertijd een 60mbit ( 6mb) verbinding, er bleef over 20mbit(2mb) met een Ping van 60ms.
Als de plugs op een zelfde groep zitten is de snelheid nog wel te halen , maar naar een andere groep , neemt de snelheid heel erg af.

Het zou framedrops kunnen veroorzaken als je online speelt .

Advies is om een vaste kabel te trekken, ik haal met mijn cat5 kabeltje 120mbps( over mijn 1gb netwerk ).

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Huboka schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:23:
Hoort niet helemaal in dit topic thuis, maar op hoop van zegen: is het verstandig om bij mijn 2 geheugensticks van 4gb nog eens 2 dezelfde te plaatsen?
Het is verstandiger dan 2 verschillende plaatsen...

Flauwe opmerkingen daargelaten, kom je met 8 GB tekort? Loopt ie echt vol? Het kan hoor, en voor mijn nieuwe systeem ben ik ook gelijk voor 16 GB gegaan, maar ik zou er niet meer RAM in prikken als je dat eigenlijk niet nodig hebt. Als je doorgaans niet boven de 6-7 GB uitkomt zal je het verschil vermoedelijk niet merken. En het zou al helemaal geen verschil moeten maken qua hoog processorgebruik, lijkt mij.

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 09:34
Is het misschien mogelijk dat je de geintergreerde videokaart (Intel HD Graphics 530) gebruikt in plaats van de Nvidia GTX 970?

• Huboka
Nee qua processorgebruik zal het niks uitmaken maar ik merk regelmatig dat mijn werkgeheugen ook tegen de 90% zit soms zelfs bijna 100%), terwijl ik naast de game geen andere zware processen draai.

Hoe kan ik het beste checken of de juiste videokaart wordt gebruikt? Volgens openhardware monitor draait de kern van de gtx 970 wel en wordt er ook wat van het geheugen gebruikt, zowel tijdens het gamen als daarnaast.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Je kan in de bios de grafische kaart in de processor uitzetten. Dan weet je zeker dat die niet gebruikt wordt.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Twam schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:03:
[...]

Het is verstandiger dan 2 verschillende plaatsen...

Flauwe opmerkingen daargelaten, kom je met 8 GB tekort? Loopt ie echt vol? Het kan hoor, en voor mijn nieuwe systeem ben ik ook gelijk voor 16 GB gegaan, maar ik zou er niet meer RAM in prikken als je dat eigenlijk niet nodig hebt. Als je doorgaans niet boven de 6-7 GB uitkomt zal je het verschil vermoedelijk niet merken. En het zou al helemaal geen verschil moeten maken qua hoog processorgebruik, lijkt mij.
Toevallig twee dagen terug bf1 bij een kennis gespeeld i.cm. i7 920HT@2,9/12Gb Tr.Ch/xfx7970
In FHD en high settings pompte dit setje er netjes 60+ fps uit met af en toe een drop naar 50+.
Totale ram geheugen wat in gebruik was lag rond de 7,5Gb meen ik mij te herinneren, misschien een tikje meer maar nog geen 8Gb iig. :)
VRam was ergens in de 2,7Gb.
Ook nog geprobeerd zonder HT @2,9Ghz , maar dat was goed voor een 40+fps :P

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Huboka
Excuses dat ik zo lang niet heb kunnen reageren. Ik heb nieuw werkgeheugen besteld. Toen ik dat er bij wilde plaatsen kwam ik erachter dat de processorkoeler los op het moederbord zat (er schijnen wat probleempjes te zijn met het bevestigingssysteem). Ik heb hem er goed opgezet, en het geheugen bijgeplaatst. De games draaien nu een stuk beter! Ik heb ook de temperatuur gemonitord (de oude koelpasta zit er nog tussen) en die blijft nu rond een steady 40 graden, tijdens het gamen.

Thanks voor alle tips!
Pagina: 1