nieuwe processor kopen ?

Pagina: 1
Acties:

• PtothaG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-01-2023
beste vrienden, de laatste tijd vind ik dat men computer achterblijft op wat van de nieuwe games.

terecht ook want de alles behalve de videokaart is toch wel al wat oud.

cpu: AMD FX-6100 (AM3+ 942 socket)
moederbord: ASUS M5A78L-M/USB3
video: radeon R7 370

de voeding wil ik ook veranderen en afhankelijk van de cpu die ik kies ook de koeling, hier kijk ik zelf wel naar.
mijn vraag is, heeft het egt zoveel voordeel om een ssd schijf te gebruiken tov een hhd? ik heb vooral plaatstekort.

ik zou graag de cpu vervangen maar ik weet niet goed wat ik kan doen met de bestaande socket en het moederbord.
moet ik dan men moederbord ook veranderen ?
gaat dat zomaar ?

alvast bedankt voor de hulp

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een en ander hangt natuurlijk af van de spellen (niet genoemd), de resolutie (niet genoemd).

De cpu die je hebt is inderdaad traag. Dat was zelfs 5 jaar geleden al zo bij de introduktie.
Maar ik moet je nog meer teleurstellen, de grafische kaart is ook geen hoogvlieger.

Dus wat dat betreft past het wel redelijk bij elkaar.

Voeding kan je veranderen als je een erg slecht ding hebt, dat kan ik niet beoordelen.
Een SSD maakt niets uit voor de snelheid in game. De game laad alleen wat sneller.

Kortom, het best ga je sparen voor een goede game computer en verkoop je de bak die je nu hebt als compleet systeem.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Er valt weinig te upgraden. Je kan naar een 8 core maar dat zal in games niet altijd veel uitmaken en is misschien niet verstandig i.v.m. je ongekoelde VRM's ook al ondersteund Asus het wel. En dus ben ik het met Reepje eens dat het tijd wordt voor een nieuw systeem. En dan heeft het weinig zin om hier nog geld in te stoppen, het am3+ platform is daar te oud voor.

• PtothaG
de grafische kaart heb ik vorig jaar vervangen, en heeft overgens het dubbele bereik van de vorige die der in zat, ik hoef ook geen echte game computer, ik speel alles op de laagster settings, mij draait het om de snelheid. kan ik niet de socket vervangen en daarop verder gaan ?

kan ik zomaar eendert welke harde schijf met dezelfde socket installeren ?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hdd's en ssd's maken gebruik van sata-interface, staat los van het socket.
Als je een hogere snelheid wilt behalen in games (ga er vanuit dat je hier fps mee bedoelt?) dan zul je toch echt moeten kijken naar een andere graka. Als je klaagt over snelheid + aangeeft op laagste settings te spelen, geef je eigenlijk zelf al toe dat je huidige kaart geen hoogvlieger is ;)
Verder zou ik, zoals hierboven al aangegeven, persoonlijk niet meer investeren in een am3 systeem.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• PtothaG
dus ik verander best het moederbord en de cpu?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het ligt eraan wat je wil doen.

Natuurlijk kun je er een i5 in gooien, maar omdat je videokaart ook niet echt snel is, zal je in veel games nou niet echt erop vooruit gaan. En da's best zonde van de meer dan 200 euro dat het gaat kosten.

Als je games speelt die vooral op 1 of 2 cores leunen, kun je wel eens kijken naar een i3, maar ook die zijn knap prijzig, en het zijn maar een handjevol games die er echt op vooruit gaan.

Zelf zou ik gewoon accepteren dat het nu gewoon niet geweldig is, en sparen voor een compleet nieuw systeem. AMD Zen komt ook over een paar maanden uit, en hopelijk kun je dan weer een eens echt leuke CPU kopen voor minder dan 150 euro. En in die tijd zullen de prijzen van de nieuwe videokaarten ook wat zakken.

People as things, that’s where it starts.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja je hebt een moederbord met niet al te beste VRM setup welke waarschijnlijk je CPU bottleneckt aangezien die aardig veel verbruikt dus een achtcore upgrade zal dat alleen maar erger maken...
Je GPU is ook niet echt bijzonder dus tja....
Wat je wel als eerste kan doen is een SSD kopen, dat is de beste upgrade die je kan doen.
Verder kan je het beste even doorsparen en over een paar maanden als Zen uitkomt hopen dat die zoveel beter zijn (of dat Intel zijn prijzen dan wat laat zakken...) en een heel nieuw systeem kopen tegen die tijd, eventuele SSD kan dan gewoon mee natuurlijk.

Fixing things to the breaking point...

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Of als gebruikt een optie is

-i5 3570k +/- 140 euro
-bijpassend mobo +/- 75 euro
-geheugen meenemen van huidig systeem
- 290 of 970 +/- 175 euro

390 totaal en als je dan je huidige spullen verkoopt voor +/- 150 euro.

Dan heb je voor 240 euro een prachtige upgrade.
Het kan altijd sneller en beter maar dit systeem zal een stuk vlotter zijn dan je huidige systeem.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Elmo_b schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:02:
Of als gebruikt een optie is

-i5 3570k +/- 140 euro
-bijpassend mobo +/- 75 euro
-geheugen meenemen van huidig systeem
- 290 of 970 +/- 175 euro

390 totaal en als je dan je huidige spullen verkoopt voor +/- 150 euro.

Dan heb je voor 240 euro een prachtige upgrade.
Het kan altijd sneller en beter maar dit systeem zal een stuk vlotter zijn dan je huidige systeem.
Beetje zonde om nu nog Ivy Bridge te kopen. Voor die 75 heb je ook een H97 of H110/H170 mobo en voor een paar tientjes meer een i5 processor, een i5-4460 bijvoorbeeld. Prima instapper. Dan heb je al veel meer waar voor je geld én garantie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1