Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defi15
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-04 08:22
Mijn vraag
Ik heb afgelopen week een Samsung SM961 256gb NVMe-ssd gekocht als een lekker snelle secondary storage voor mijn Clevo P650SE (Sager NP8651). :9
De SSD wordt niet gedetecteerd door BIOS (sowieso al vreemd), maar wel in Apparaatbeheer. Toen ik schijfbeheer opstartte vroeg Windows gelijk of ik hem wilde configuren als GPT of MBR, heb natuurlijk GPT gekozen en daarna geconfigureerd als NTFS.
Hij lijkt te werken aangezien ik er bestanden op kan zetten, maar CrystalDiskMark geeft "hele slechte" resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/t53as1tx7/Untitled.png

Als dit een gewone SSD was, nice!, maar het is een SM961 en die zou ruim 2x zo snel moeten zijn. Waarom presteert hij zoveel slechter dan hij zou moeten presteren? Er zijn veel andere mensen op internet bij wie de SSD wel gewoon richting de 3100 MB/s gaat.

Drivers heb ik niet geïnstalleerd, want ja... die zijn er niet 8)7
Hij zal dus wel de gewone Windows 10 NVM drivers gebruiken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens de specs is de harddisk bus dit: 2x M.2 (SATA-600), 2x SATA-300
Kortom, je hebt wel M.2, maar M.2 is slechts de 'stekker'. Het kan PCIe x2 en x4 doen, of SATA, of USB2, USB3, en nog diverse andere dingen inclusief combinaties (dus b.v. SATA en PCIe). En wat dat M.2 slot doet, is puur afhankelijk van hoe het aangesloten is. Aldus de specs is het puur SATA over M.2 en is hij niet via PCIe aangesloten, dus zou je niet eens NVMe moeten kunnen gebruiken en zou de SSD in SATA/AHCI mode moeten draaien. In de praktijk blijkt dat dan toch anders te zijn getuige de snelheid, maar is het gewoon niet supported in de BIOS, maar is PCIe wel aangesloten.
Je kan er dus niet van booten, maar je kan wel hogere snelheden halen dan een normale SATA SSD.
Afgaande op de snelheden die je haalt, denk ik dat er PCIe x2 is aangesloten. Dat gecombineerd met een minder optimale standaard driver van Win10 geeft dan dergelijke snelheden.

Edit: Je zou nog even bij de fabrikant kunnen kijken voor een BIOS/UEFI firmware update die NVMe toevoegt. Dan kan je ook booten van je SM961 en krijg je hem ook te zien in de BIOS.
Echter, de kans dat ze dat hebben toegevoegd is vrij klein, gezien het een 4th Gen Core platform is. Bij 5th Gen (i3/5/7-5xxx serie) en hoger komt het vaker voor. Vanaf 6th Gen (aka Skylake) is het bijna gemeengoed geworden.
Snelheid zal er niet beter van worden, gezien de PCIe bus die naar het M.2 slot loopt vermoedelijk een 2-lanes constructie is (PCIe x2).

Kortom, als het een bootdrive moet zijn, heb je niks aan die SM961. En ik zou persoonlijk juist zo'n ding als bootdisk willen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 23-10-2016 13:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgaande op de snelheden die je haalt, denk ik dat er PCIe x2 is aangesloten.
Dat lijkt mij ook een aannemelijke oorzaak.