Ik denk dat dit wel vaker voorkomt ja. Voor veel t.net activiteiten heb je geen account nodig, dus het kan best zijn dat iemand al erg lang vaste bezoeker is, bijvoorbeeld door het nieuws te lezen en de pricewatch te gebruiken. Ik kom sinds ca 2003 op t.net, maar vond het nooit nodig een account te maken, ik las het forum, het nieuws, en gebruikte later vooral de pricewatch. Voor het plaatsen van een review moet je ingelogd zijn. En een zeer goede of juist zeer slechte ervaring kan juist een motivatie zijn om even in te loggen. Als je dat inderdaad alleen deed om even die review te plaatsen, en dan weer verder gaat met 'lurken' dan krijg je dit patroon ja.
Ik ken het beeld van fakeposters. Doorgaans hebben zij een keurige naam, geven ze 5 sterren, houden ze het kort (ca 4 a 6 regels), maken ze niet al te veel typefouten behalve de -d / -t fouten, gebruiken ze enigszins schrijftaal, zijn ze nogal goed met het uit de doeken doen hoe blij ze met het produkt zijn, en vooral: ze laten niet na de bonuspuntjes van de winkel te beschrijven, en bij voorkeur nog hoe goed ze geholpen zijn en hoe vriendelijk ze wel niet te woord gestaan zijn. Vaak schrijven ze de naam van de winkel met een hoofdletter, en vaak noemen ze ook de dorpsnaam of stadsnaam van de locatie van de fysieke winkel. Bijvoorbeeld:
"Ik kocht na lang aarzelen dan toch eindelijk produkt xxx bij de ROOKWINKEL uit Breda. Ik vond het wel spannend om online te kopen maar uiteindelijk dan de stap gezet. Ik werd heel vakkundig te woord gestaan door vriendelijke medewerkers die me zelfs een kopje koffie aanboden en alle tijd voor me namen! Wat een grote voorraad hebben ze trouwens bij de ROOKWINKEL! Enfin ik ben heel erg blij met mijn aanschaf, dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik kan iedereen aanraden om bij de ROOKWINKEL uit BREDA te gaan shoppen. Niet aarzelen, gewoon doen!
Martin Steenvoort"
Dat is een fake-review ten voeten uit. Rookwinkel.nl bijvoorbeeld staat er vol mee.
Ik zie zulk een patroon niet bij de webshop die je noemt. In eerste instantie.
Edit: kijk, die bovenste van deathgrunt is er zo een:
Algemeen
Ik heb het bedrijf gevonden via Tweakers Pricewatch en door de scherpe prijzen en hoge scores heb ik besloten om hier mijn aankoop te doen. Ik heb eerst gebeld naar de klantenservice of het toestel wat ik graag wilde kopen(s7 edge) op voorraad was. Ik ben de volgende dag naar de winkel toe gegaan en de telefoon gekocht. Ik werd uitstekend geholpen en aardige medewerkers. Ik raad u zeker aan om bij Phonemarket.nl een aankoop te doen.
Verzending
Ik heb mijn telefoon in de winkel opgehaald en dat ging helemaal top! Geen klachten.
Klantenservice
Wat ik al eerder zei, ik belde naar de klantenservice. Ik kreeg een dame aan de lijn en die hielp mij erg goed. Ze gaf goed antwoord op mijn vragen, dus al met al een prima klantenservice.
Misschien is dit gewoon een keurige heer/mevrouw De Raad op leeftijd hoor die internetshoppen spannend vond en nu keurig verslag doet. Die dusdanig afwijkt van het tweakers-publiek dat hij/zij de tweakers met 'u' aanspreekt. Niet veel mensen doen dat. En waarom moet deze kennelijk iets-op-leeftijd-zijnde kersverse tweaker nou net een peperdure Galaxy Edge hebben, het allerpopulairste produkt onder de smartphones? Verder is het een complete angst-wegnemende tutorial van hoe je veilig en leuk kunt shoppen: eerst even op de pricewatch kijken (hoge scores EN
lage scherpe prijzen (scherp = marketingwoordje dat forummers niet snel gebruiken). Ten slotte werd hij/zij 'uitstekend geholpen' en waren de medewerkers ook nog eens 'aardig'. Het gaat verder over een 'dame', die 'goed antwoord gaf', en de klantenservice was 'prima'. NB: hij belde om te vragen of het toestel op voorraad was. Het antwoord daarop is ja/nee, en een getal. Het is dan gek om apart in de review gebruik te gaan maken van het tabje 'klantenservice', en dan te zeggen dat hij 'erg goed' geholpen is met de 'vragen' (nu ineens meervoud).
En dan de uitsmijter: "Ik raad u zeker aan om bij Phonemarket.nl een aankoop te doen."
Jaja. Omdat hun voorraad klopte en een telefoon opgestuurd hebben? 1x?
Mocht het een echte review wezen: ben blij voor u, meneer/mevrouw 'De Raad' dat u positieve ervaringen had, ook met de klantenservice enzo. Bedankt voor het delen van uw ervaring hier.
Maar het ziet er uit als iets wat een typische fakereview zou kunnen zijn. Bij de rest vind ik dat niet.
[
Voor 40% gewijzigd door
Znorkus op 23-10-2016 03:22
]