Windows 10: reboot and select proper boot device

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:32
Mijn laptop geeft plotseling bovenstaande melding aan. Google op deze melding geeft " Reboot and Select proper boot device". De laptop is een Asus K52F waar ik zelf een SSD ingebouwd heb. Ik heb hier Windows 10 schoon op geïnstalleerd.

Ik heb gegoogeld op deze melding: men komt niet verder dan een herinstalllatie. Wat kan hier aan de hand zijn?

Deze melding kwam nadat ik thuis wegging en de laptop een DVD aan het branden was. De laptop functioneerde toen dus gewoon nog.

De oplossing windows 10 installeren begrijp ik, back up van gegevens is ook het probleem niet. Maar met een herinstallatie schiet ik niks mee op. Dan weet ik nog steeds de oorzaak van dit probleem niet.

Wie heeft hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Z
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-10 15:46

D_Z

Misschien is op de een of andere manier je opstartvolgorde veranderd geraakt.
Probeer toegang te krijgen tot je bios (volgens mij moet je voor jouw laptop op F2 drukken tijdens het opstarten), en kijk dan of je SSD nog bovenaan staat.
Het kan ook zijn dat je laptop probeert op te starten van je DVD, die niet opstartbaar is en je daarom die melding krijgt.
Ik zou eerst de DVD (als die nog in je laptop zit) er uithalen en nog een keertje proberen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Dvd was er al uit. Ssd staat bovenaan in de bios.

Heel vreemd. Het is net of de ssd plots corrupt is geraakt. Ik ben bang dat het een herinstallatie wordt. Maar dan weet ik nog steeds niet wat dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan natuurlijk ook zijn dat je opstarttype is veranderd van UEFI naar legacy/csm/BIOS boot. En dan krijg je dit, want die twee kan je niet uitwisselen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Dat kan ook, maar ook dat is niet gebeurd. Het vreemde is dat ik gisteravond een DVD ging branden. Ik ging weg. En toen ik terugkwam stond de laptop op deze melding.

Ik bedenk me net dat voor ik de dvd wilde branden en ik een lege dvd erin deed, dat windows de melding gaf: de inhoud van dit medium kan niet gelezen worden. Na opnieuw opstarten kon ik wel de dvd branden. Dus misschien zit er iets van hardware niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat vraag ik mij af. Dat Windows er initieel niets mee kan en na een reboot wel komt wel vaker voor. En dat heeft zelden tot nooit dit probleem als gevolg.

Heb je het opstarten gecontroleerd in het BIOS? Wordt de schijf nog wel gevonden en als je met een OS installatie schijf opstart, linux of Windows maakt niet uit, zie je dan nog wel al je data?

Je hebt het ook over een ssd, welke is dat precies? Zou namelijk ook nog kunnen zijn dat die spontaan is overleden. Via een BSOD is je laptop herstart en dan dit. En dan ook weer niets te maken met het feit dat je een dvd aan het branden was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smulderke
De SSD is een crucial MX200, 256 GB. Ik heb de bootvolgorde gecontroleerd, die klopt ook.

Ik ga straks even via een Ubuntu USB stick opstarten. Dan weet ik of ik de schijf nog kan benaderen.

Edit:
Ik heb een Ubuntu live USB aangemaakt en daarmee opgestart. Gparted ziet op sda alleen unallocated space. Of de schijf dood is weet ik niet. Ik ga windows maar weer installeren.

Iemand een idee hoe dit kan behalve een kapotte schijf?

[ Voor 39% gewijzigd door Smulderke op 23-10-2016 18:55 . Reden: gekeken of de schijf leesbaar was ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 16:06

John Doos

ClaudZaque

Wellicht heb je in je brandprogramma een optie geselecteerd om te herstarten, en op te starten vanaf de vers gebrande media. Met welk programma heb je gebrand? (Ik weet dat een aantal programmas deze optie bieden)

Als dit inderdaad het geval is, wordt er een tijdelijk opstart script gebruikt, of wordt er een eenmalig commando gestuurt om te booten vanaf dvd.
De Asus K52F is een wat oudere machine, welke uit kwam met windows 8 voorgeinstalleerd als ik me niet vergis, dus in de bios moeten mogelijkheden staan om UEFI te booten.

Mogelijk is de bootloader overschreven met hetgeen wat je probeerde te branden of is er iets wat bedoelt was om eenmalig op te starten op je bootpartitie terecht gekomen. Voordat je gelijk herinstalleerd, zul je met de ingebouwde herstelopties van win10 eerst kunnen proberen je boot te repareren mbv. bootrec.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
De DVD branden (was een windows iso) heb ik gewoon vanuit explorer gedaan: rechtermuisknop en op schijf branden. Dan wordt Windows in ieder geval niet opnieuw opgestart.

De ASUS K52F stamt uit 2011, en kwam origineel met windows 7 en zonder SSD. Die heb ik bij het uitkomen van Windows 8 toen geupgrade naar W8 pro.

De SSD heb ik later ingebouwd. Hier heb ik toen W8.1 schoon opgezet. Uiteindelijk heb ook nog een clean install van W10 pro gedaan.

Vanuit Ubuntu is de schijf niet te benaderen, Gparted geeft aan dat de schijf unallocated is. Ik denk dat redding niet mogelijk is.

Ik ga nog een herinstallatie doen. Kijken wat er dan gebeurt. Wat ik vooral nog wil weten is wat dit nu veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat het unallocated is wil niet zeggen dat je data foetsie is. Probeer eens een partitietabel herstel tool oid.

En wat dit veroorzaakt, tja, SSDs zijn nou niet onsterfelijk. De chips kunnen op zijn, maar ook kan de controller er zomaar de brui aan geven. Lees z'n smart status eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Wat zegt DISKPART wanneer je boot met een Windows installatie medium. (Kan CD/DVD/USB Storage zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Ik heb met Ubuntu de SMART waarden uitgelezen: die geeft aan dat de schijf OK is

Met de Windows 10 install USB opgestart. Diskpart zegt dat er geen partities aanwezig zijn.

Dus ik denk dat er weinig data meer is terug te halen. Maar dat is ook dit niet het grootste probleem.

Ik heb met de windows 10 geprobeerd de partities te fixen volgens deze handleiding: https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Ook hier het probleem dat er geen partijtjes worden gevonden.

Als iemand nog een tip heeft graag, maar ik denk dat het een herinstallatie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Testdisk oid kan volgens mij ook partitie tabellen herstellen. Kijk daar eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Ga ik daar nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Smulderke schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:23:
[...]
Als iemand nog een tip heeft graag, maar ik denk dat het een herinstallatie wordt.
Als het zo ver moet komen (en het is nog niet eerder zo ingesteld), zet je laptop in de "BIOS" dan op UEFI. De schijf zal dan ingedeeld worden als GPT, in plaats van MBR. Dit zorgt voor een index aan het begin en einde van de schijf. Als er dan eens wat corrupt mag raken snapt je systeem dat en ben je de boel niet snel meer kwijt.

Als dat al zo was op UEFI/GPT, dan hejje wel vette pech.

En kijk ook naar opties als Fast Boot en Secure Boot. Vooral de laatste, welke alleen met UEFI mogelijk is. Wanneer je die aan hebt staan ben je er zeker van dat alle oude functies niet meer van toepassing zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Shaggy_NL op 24-10-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Dat laatste was inderdaad nog niet het geval, maar de laptop kan wel uefi ingesteld worden. Maar eerst nog even met testdisk kijken.

Een herinstallatie is geen vette pech, kost alleen wat tijd.

Met testdisk gekeken: de partities worden herkend, herstellen lukt me echter niet. Ik ga herinstalleren in uefi mode.

Maar waardoor dit nu veroorzaakt is? Geen idee.

[ Voor 49% gewijzigd door Smulderke op 24-10-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Oké, succes. Laat even weten of hij er zo doorheen komt of dat je ergens tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
De windows installatie loopt en is bijna klaar. Dit lijkt goed te gaan. Hij is nu bezig aan de laatste stappen nadat ik ingelogd ben met mijn MS account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 16:06

John Doos

ClaudZaque

Goed kijken of je hem op UEFI hebt staan, beetje moeite nu en "eeuwig" profijt van.
Wat de reden was dat je pc gaar werd na het branden, geen flauw idee.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Windows 10 staat er nu weer op, geinstalleerd in uefi mode.

Het blijft nog steeds raar. Het kan toch nog steeds een HW probleem zijn, de laptop is toch al 5,5 jaar in gebruik. Maar als het de SSD niet is, wat dan? Bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Ja, zou een conflictje kunnen zijn in de controller. Ik ga er van uit dat het een simpele is, gezien er niet al te veel apparaten in een laptop passen. De twee gebruikte poorten (HDD en Optische drive) zullen misschien iets gekruist hebben (als ik dat zo kan zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Ik wil de laptop opstarten en ja hoor: weer dezelfde melding:

Reboot and Select proper boot device

Aan het begin van de avond heb ik de laptop uitgezet.
Morgen eens testen met de originele HD.

[ Voor 22% gewijzigd door Smulderke op 25-10-2016 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt toch echt als een ssd die langzaam aan het hemelen is. De veel besproken en antieke vertex 2 deed dit ook. Ene keer fatsoenlijk werken, dan even iets minder, dan weer werken en als je dacht er klaar mee te zijn, was de schijf zelf er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde soort problemen gehad met een Crucial SSD, ik heb toen onderstaande "tip" een keer uitgevoerd. Heeft wel geholpen echter na 5 maanden was de SSD alsnog in zijn geheel overleden.
On a desktop PC, simply disconnect the SATA cable from your SSD and only leave the power cable connected. After switching your PC on, the SSD will be in an idle state but still have power so Garbage Collection can function. On a laptop, power on with the SSD installed and enter your system BIOS (please refer to your system manufacturer’s documentation on how to access the BIOS.) Leave the laptop in the BIOS menu for the 6-8 hours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Met bovenstaande comments ga ik er vanuit dat de SSD aan het overlijden is. Ik bouw de originele HD wel terug. Ondanks dat de laptop nog relatief snel is voor een machine van ruim 5 jaar oud, is die het niet meer waard om er nog geld in te steken.

Met de oude HD erin kunnen 2 dingen gebeuren:
1. Hij blijft het doen en dan was de SSD de oorzaak
2. Hetzelfde issue treedt weer op. Dan was waarschijnlijk de SSD niet de oorzaak (of beide schijven zijn kapot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
In principe kan Windows 10 prima overweg met TRIM en zou de schijf zelf de garbage collection moeten uitvoeren. Daarnaast zie ik de Topic starter niet aan voor iemand die 15 minuten zijn laptop aan heeft en hem dan weer af sluit voor de rest van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Net de SSD verwisseld voor de originele HD, waar nog Windows 8.1 op stond. Hier wordt nu Windows 10 kaal op geïnstalleerd.

De SSD was niet de Crucial MX100, die zit in mijn andere laptop. Dit is de Transcend SSD340 256 GB. Er zit nog fabrieksgarantie op.

Ik ga eens kijken wat er gebeurt met de originele HD erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je twee systemen hebt, test de ssd dan gelijk in de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Ik heb hem nu in een externe usb case ingebouwd. Met CrystalDisk de SMART uitgelezen: nog steeds geen rare dingen.

Ik zal de disk eens partitioneren en wat data op zetten. en dan kijken wat er hierna mee gebeurt.
Ik kan hem ook nog in een andere laptop proberen, maar ik dat is het laatste wat ik ermee doe. In de winkel waar ik hem gekocht heb zijn ze meestal ook bereid om mee te denken en te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SMART uitlezen via een USB case heeft zelden zin, aangezien de controller die in zo'n case zit vaak verkeerde tot geen informatie doorgeeft voor de verschillende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Het inbouwen in een usb case was meer een probeersel om te kijken of de schijf nu wel zijn partities blijft behouden.

Windows 10 draait nu op de oude HD. Ik heb de laptop een paar keer uit en aan gezet. Hij doet het nog steeds, maar goed dit kan ook nog wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Laatste update: ik ben vandaag in de winkel geweest waar ik de SSD 2.5 jaar geleden gekocht heb. Daar vertelden ze dat de SSD zeer waarschijnlijk kapot is.

Helaas geen garantie meer in de winkel, maar nog wel fabrieksgarantie bij Transcend. Dus daar maar even aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goh, dat zei ik vorige week al:
Hero of Time schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:52:
[...]

Je hebt het ook over een ssd, welke is dat precies? Zou namelijk ook nog kunnen zijn dat die spontaan is overleden. Via een BSOD is je laptop herstart en dan dit. En dan ook weer niets te maken met het feit dat je een dvd aan het branden was.
;)

Pagina: 1