Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Goedenavond allemaal!

Ik heb een MSI GL62 gekocht met daarbij een extra SSD. Helaas in de winkel (Mediamarkt) niet gezien dat er een M.2 SSD in moet, dus die andere gaat morgen terug.
https://tweakers.net/pric...9/msi-gl62-6qf-635nl.html
https://www.msi.com/Laptop/GL62-6Qf.html#hero-specification
De laptop ondersteunt: "M.2 2280 SSD" tot 2200mb/sec, alles daarboven is dus niet nodig.

Nu wil ik dus een (256gb bij voorkeur) M.2 SSD kopen, maar ik twijfel of ik er wel €200 aan uit wil geven.
Ik heb al wat topics doorgelezen en kom uit op de volgende SSD's van 256gb:

https://tweakers.net/pric...amsung-850-evo-250gb.html
+/- 100 €, 540/520MB/s

https://tweakers.net/pric...600p-256gb/specificaties/
+/- 100 €, 1.570/540MB/s

https://tweakers.net/pric...amsung-960-evo-250gb.html
+/- 175 €, 3.200/1.500MB/s

https://tweakers.net/pric...amsung-950-pro-256gb.html
+/- 200 €, 2.200/900MB/s

De Samsung SM951 (NVMe) 256GB valt af, aangezien ik al veel heb gelezen dat deze slecht presteerd wat betreft warmte.

Mijn vragen zijn:
- Welke SSD raden jullie aan me te kopen?
- Passen deze SSD's allemaal in deze laptop? De enige omschrijving is "M.2 2280 SSD". Kloppen deze types met deze omschrijving?
- Ik kan maar weinig vinden over de Intel SSD, iemand daar ervaringen mee?
- Ga ik in het dagelijks gebruik (Civ6, LoL, Lightroom, standaard andere taken) merken dat de duurdere types SSD's zoveel sneller zijn dan de goedkoopste variant met 'maar' 540/520 MB/s (toch ook al wel heel erg snel)?
- De SSD komt aan de onderzijde van mijn laptop te zitten, dus grote warmte ontwikkeling lijkt me niet gewenst. http://www.laptopmain.com...SI-GL62-Disassembly-5.jpg

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door PvT.Arj op 23-10-2016 01:32 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel opslag je totaal wenst, maar de mooiste oplossing is 1 SATA SSD.

Voor 1 TB zit je dan op 300 euro te kijken. Omdat het om een laptop gaat, is dat wellicht ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Ik download aardig wat en fotografeer veel (in RAW), dus mijn voorkeur ligt toch echt bij een m.2 SSD + SATA HDD. Ik wil ook eigenlijk de 2TB HDD uit mijn oude laptop halen en in deze zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
ok.
Maar even alles in context zetten;
Je wil dus veel data op de laptop hebben? Vraag je af of dat slim is, want als er iets is dat stuk kan gaan of gestolen kan worden, dan is het wel een laptop. De opslag en backup zal op een extern medium moeten plaatsvinden. Daarmee vervalt in theorie de noodzaak voor grote opslagcapaciteit.

Dan snelheid.
De laptop zal het snelst zijn met 1 enkele M2 ssd. Net zo snel zal de laptop zijn met 1 enkele SATA SSD.
Indien er een gewone harde schijf wordt toegevoegd, zal de laptop voelbaar langzamer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Ja dat wil ik inderdaad :)

Ik zal de SATA HDD alleen gebruiken voor opslag van foto's en overige data, programma's wil ik installeren op de SSD. Bedankt voor je advies, maar ik wil het graag zoals ik het omschreven heb.

Dus; als ik wil kiezen voor de setup zoals ik het wil: wat is dan de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
arjanpvt schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:47:

Dus; als ik wil kiezen voor de setup zoals ik het wil: wat is dan de beste keuze?
Dan is de beste keuze: een zo ruim mogelijke M2 ssd.

Kijk goed in de gebruiksaanwijzing welke je moet hebben, en ben er zeker van dat de laptop ervan wil booten.
Omdat ik dat niet uit mijn hoofd weet, zal je dat zelf uit moeten vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
In mijn oude laptop had ik een SSD van 128GB, dit was (net aan) voldoende. Een SSD van 256GB vind ik echt geen probleem.

Ik ben vooral benieuwd of ik de extra snelheid van een 2200mb/sec schijf ga merken t.o.v. een 1570mb/sec of 550mb/sec, en of dit dan ook het extra bedrag waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het snelheidsverschil tussen SATA en nvme zal niet merkbaar zijn. Soms is nvme zelfs langzamer dan sata maar over het algemeen zou je kunnen verwachten dat de M2 ssd een paar procent sneller is.

Aangezien je echter ook een HDD plaatst, zal de snelheid van de diverse taken weer met tientallen procenten afnemen. Kortom, voor je gewenste setup heb je niets aan pcie snelheden en kan je het best voor een zo ruim mogelijke versie gaan, bijv de pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Okee, dan ga ik dus maar op zoek naar een goedkopere (langzamere) SSD.

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny_93
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-08 09:42
Ik ben ook van plan deze te gaan kopen, kan deze aan de onderkant een beetje eenvoudig open?

Kolink Citadel Mesh | ASUS TUF B760-M Plus | i5-12400F @ 4.0GHz met be quiet! Dark Rock Elite | ASUS Dual 4070 OC | 32GB DDR5 @ 5800MT/s | ASUS ROG STRIX 850W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Vinny_93 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:02:
Ik ben ook van plan deze te gaan kopen, kan deze aan de onderkant een beetje eenvoudig open?
Je moet een stuk of 14 schroefjes losdraaien, maar verder is het simpel te doen. Sowieso mooi om de binnenkant te bekijken :*)
Over één van de schroefjes zit wel een sticker dat de garantie vervalt als je dat schroefje losmaakt, houd daar rekening mee. (overigens zei de verkoper van de Mediamarkt dat bij het plaatsen van een SSD de garantie niet vervalt, maar in hoe verre dat dit stand houdt in een garantiegeval; geen idee.)
Ik heb de laptop gekocht tijdens een aanbieding van de MM in Utrecht en zij hadden alleen dit type. Ik zag op de pricewatch dat er ook een versie is mét SSD. Die zou anders wel mijn voorkeur hebben, dan hoef je verder niks open te maken.

En let op bij het installeren van Win10!
Ik had de SSD er bij geplaatst en de standaard HDD er nog in laten zitten. Win10 geinstalleerd op de SSD, maar dit was blijkbaar als dual-boot gebeurt. Ik heb vervolgens de HDD uitgewisseld met een grotere HDD uit mijn vorige laptop en daarna wilde de laptop niet meer booten. Uiteindelijk heb ik Win10 opnieuw moeten installeren op de SSD omdat niet alle partities op deze schijf waren aangemaakt ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door PvT.Arj op 25-10-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrebangma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07-2017
Even een aanvulling op deze topic.
Als je je MSI laptop wilt voorzien van een M.2 SSD en dan de SSD als boot schijf (C:) wilt gebruiken dan moet je het onderstaande uitvoeren.

Koop een M.2 SSD van de juiste grootte (minimaal 128 MB).
Verwijder alle 15 schroefjes (ook die onder de garantiesticker zit).
Verwijder de CD/DVD speler
Verwijder alle 3 schroefjes die je nu ziet
Open nu de onderkant voorzichtig met een creditcard of compaqtool (heb ik als oud-fieldservice engineer altijd bij mij). Let op de kant met de meeste aansluitingen als laatste loshalen en straks als eerste weer vastklikken, let vooral op de USB aansluitingen, die zijn een beetje lastig.
Voor een instructie hiervan kijk op de volgende link: YouTube: MSI GL62 upgrade

Installeer nu de M.2 SSD (moet een M.2 2280 zijn) (schroefje is aanwezig) en monteer nu de onderkant van de laptop (begin bij de kant met de meeste aansluitingen).
Hierna eerst 3 schroefjes monteren, dan de CD/DVD speler en dan de resterende schroefjes.

Nu moet je C: schijf klonen, ik gebruikte hiervoor de Samsung tool: http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html (werkt volgens de site alleen voor Samsung), anders is de Mini Tool partition Wizard Free ook een optie: https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Als het klonen goed is gegaan, dan reboot je de laptop en druk je gelijk aan het begin een aantal keren op de DEL toets om in de UEFI Bios te komen.
Ga nu naar het tabblad Boot en klik op UEFI Hard Disk Drive BBS Priorities en zorg ervoor dat bij Boot Option #1 nu de nieuwe SSD ingevuld staat (gebruik +/- en Enter toetsen om te wisselen tussen SATA HDD en M.2 SSD)
Klik op F10 voor Save & Reset en je laptop boot nu vanaf de SSD.

Het kan zijn dat je nu de SATA HDD niet te zien krijgt, dat komt omdat Windows een handtekening conflict heeft gedetecteerd.
Dit los je als volgt op:
Open verkenner, klik met rechtermuisknop op Deze PC en kies beheren, klik nu op Schijfbeheer (onder Opslag) en je ziet dat de SATA HDD offline staat, zet deze even online en je ziet de SATA HDD weer. Ik heb niet getest wat er gebeurd als je de SATA HDD compleet leeg maakt, mijn advies is gewoon de 1 of 2 grote schijven leeg maken. Let op: Op deze SATA HDD staat nog wel je Herstelpartitie van Windows10 i.c.m. MSI software.

Mijn laptop start nu in 15 seconden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Ik heb deze laptop pas gekocht en heb een probleem met de orginele hdd, die blijft in m'n taakbeheer een tijd lang op 100% staan. Al van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet opgelost.
Nu was ik toch al van plan om er een ssd in te zetten en heb een Samsung 960 EVO 250gb besteld. Is het verstandig om de orginele hdd er toch in te laten zitten ivm opslag?
andrebangma schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:05:
Ik heb niet getest wat er gebeurd als je de SATA HDD compleet leeg maakt, mijn advies is gewoon de 1 of 2 grote schijven leeg maken. Let op: Op deze SATA HDD staat nog wel je Herstelpartitie van Windows10 i.c.m. MSI software.
Kun je die herstelpartitie niet gewoon mee klonen?

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
DeWaanzin schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:53:
Ik heb deze laptop pas gekocht en heb een probleem met de orginele hdd, die blijft in m'n taakbeheer een tijd lang op 100% staan. Al van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet opgelost.
Nu was ik toch al van plan om er een ssd in te zetten en heb een Samsung 960 EVO 250gb besteld. Is het verstandig om de orginele hdd er toch in te laten zitten ivm opslag?

[...]

Kun je die herstelpartitie niet gewoon mee klonen?
De hdd kan prima in de laptop blijven zitten. Is meestal aanzienlijk meer opslag. Er is een dikke kans dat die 100% door software komt. Je kunt misschien het beste Windows volledig opnieuw installeren, anders de revolvers doen op de hdd en die clonen.

Aan een recoverypartitie heb je meestal niets als je van een hdd naar een ssd gaat als bootschijf. Meestal maakt de recoverypartitie namelijk een nieuwe partitie ter grootte van bijna je gehele originele hdd aan, dus zeg zo'n 900 GB op een 1 TB schijf (recoverypartitie en wat andere zut staat er ook nog op). Dus tenzij je ssd ook 1 TB of groter is, zal nooit gaan lukken en is de partitie dus waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrebangma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07-2017
Ik heb de recovery partitie ook laten meeklonen, maar zoals al gezegt wordt en ook in de handleiding staat, hier heb je niet zoveel aan omdat bij een recovery MSI de Windows 10 terugzet op de HD (1 TB ruimte nodig). In de handleiding staat ook dat je de partitie grootte van de HDD niet mag aanpassen omdat anders de recovery ook niet werkt. Ik heb met de MSI tools de recovery laten branden naar DVD voor het geval dat en verder gewoon een backup van Windows (SSD) schijf naar een externe schijf (kan ook op de interne HDD) laten maken met boot CD als opstartmedium. Dit kan gewoon via windows Backup.
Pagina: 1