Toon posts:

Samsung HM160HI (160GB, 2010) initialiseert niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb hier een defecte Samsung hdd HM160HI (160GB, 2010) 2.5 inch van een nichtje gekregen met daarop 'belangrijke' data. Belangrijk als in: leuk als ze weer terug te halen zijn, geen ramp als dat niet lukt.

Samengevat: tijd voor lol met een oude hdd

Na tot de conclusie gekomen te zijn dat de platter niet wil upspinnen, het hddtje maar open geschroefd en wat blijkt: de kop staat geparkeerd midden op de platter. Kop met uiterste voorzichtigheid weer in de parkstand gezet (geen schade/krasjes op bovenkant platter zichtbaar) en nu start de schijf. 8)

Echter nu komt de actuator niet verder dan 2/3 deel richting de binnenkant van de platter en hij lijkt het initialiseren niet af te maken (en maakt daarbij continue het bekende seek-geluid). Bij het voorzichtig helpen van de actuator (terwijl de platter spint natuurlijk) is na het 2/3 deel een lichte weerstand te voelen.

Zijn er tweakers die nog meer kaas gegeten hebben van hdd's en mij kunnen uitlegen:

1) of het normaal is dat dit type hdd maar 2/3 v/d platter gebruikt?

2) bestaat er een tooltje waarbij ik iets meer info kan krijgen over de status van de hdd?

De hdd hangt nu via een sharkoon dock aan mn pc, nou niet bepaald de meest ideale config. Van de meeste gesneuvelde externe hdd's in mijn bezit is zeker 90% te wijten aan een brakke sata-usb controller. 8)7

Ideeën/theorieën over vervolgstappen zijn ook van harte welkom! Ik ga nu iig kijken of ik de hdd in een via een gewone sata aan kan sluiten en misschien daar iets wijzer van wordt. :+