kwh teller - weten wat up / down is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Ik heb reeds een tijdje een eigen kWh teller met S0 uitgang geplaatst na de officiële draaischijfteller, om m'n verbruik te loggen. Dit werkte altijd perfect...tot ik deze week m'n zonnepanelen kreeg.
Blijkbaar telt de meter zowel de kwh die binnen komen als deze die teruggeleverd worden.
De meter is gelijkaardig aan deze (gewoon het "vorige" model)

Weet er iemand of je dit toestel zou kunnen aanpassen om via een extra S0 uitgang een puls te geven bij teruglevering? :? via google kon ik niks terugvinden en ik wil het liever niet openvijzen als het zoiezo onmogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
Je zonnepanelen zitten achter een aparte groep. De kWh teller moet je tussen de zonnepanelen en groep plaatsen. Zo meet je wat je opwekt.

Voor de rest heb je wat minder geluk. Een draaischijfteller draait beiden kant op. Een kWh meter kan dat onderscheid niet maken. Die telt dus alle kWh'tjes bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Soms hebben dergelijke meters een extra contact om de richting aan te geven, maar zo te zien heeft deze dat niet de meter tussen de zonnepaneelgroep plaatsen is hier de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb er ook eentje hangen bij de zonnepanelen, die telt de opbrengst, maar ik kan met die 2 teller
- 1 die alles die passeert telt (dus up en down)
- 1 die de productie telt
niet berekenen hoeveel er gebruikt wordt van het net (tenzij ik iets over het hoofd zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb op een aantal kWh meters deze aansluiting gebouwd, meestal kan het prima zolang het niet een geintegreerde soc is.

Gezien de meter is dat onwaarschijnlijnlijk.
Waarschijnlijk is het de combinatie van een meetchip en micro los.
Dan kan je op de meetchip gewoon de 'reverse' pin aftappen en naar buiten voeren (met een optocoupler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@SA007: werkt die 'reverse' pin dan als s0 uitgang, of geeft die gewoon een continue signaal bij reverse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Continue signaal meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Heeft je inverter geen data uitgang toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@rvanpruissen: deze kWh teller hangt achter m'n hoofdteller. Deze gebruikte is om m'n verbruik te tellen in m'n domotica. Dit werkte perfect tot ik ging terugleveren (door zonnepanelen te plaatsen) eerder deze week.

@SA007: als het een continue signaal is, dan zou ik in principe ook een CT-sensor (ik heb nog een SCT013 liggen) kunnen hangen rond de fase waarop ik kan terugleveren (het is een monofase omvormer). Dan hoef ik de teller niet te demonteren (m'n hoofdaansluiting, daar kom ik eigenlijk liever niet aan).

Nu tel ik m'n s0 pulsen via 1wire (een DS2423 met dit schema waarbij ik de ingang continu hoog hou, en deze laag trek met de S0), dus als ik het inkomende signaal kan splitsen over 2 counters waarbij de ene enkel doorlaat als de CT teruglevering detecteert en de andere enkel verbruik zou ik in principe gegevens genoeg moeten hebben om het netto verbruik te meten.
Toevallig enig idee hoe ik dit best doe om de 1-wire counter te blijven gebruiken? Arduino lijkt me nogal overkill :)

[ Voor 3% gewijzigd door Promy op 23-10-2016 15:02 ]

Pagina: 1