IP Cam instellingen na veranderen provider

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 21:02
Ik heb sinds vandaag een andere internetprovider voor de glasvezel. Alles aan kunnen sluiten (zo'n alles in 1 pakket) maar nu doen al mij IP cams het niet meer. Na wat speurwerk ben ik er nog steeds niet achter wat het probleem is.
Wel ben ik er na een IP check achter gekomen dat ik een ander IP adres heb (terwijl deze als het goed is statisch is). Zou het kunnen zijn dat de verandering van provider er voor gezorgd heeft dat mijn IP adres veranderd is?
Volgens mijn router instellingen zijn de aangewezen IP adressen van IP cams nog altijd hetzelfde (de interne dan). Heb overigens ook een nieuw modem met nieuwe FTU gekregen. Dus echt alles is vernieuwd.

Moet ik de cams allemaal van voor af aan opnieuw instellen of waar zit m de crux?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Ja, dan krijg je niet het IP van je oude provider. De camera's moet je waarschijnlijk gewoon met rust laten, die zitten in je LAN, en tenzij je het een goed plan vond om ze stuk voor stuk statisch in te stellen zullen ze via DHCP gewoon op je huidige netwerk hun adressering doen, net als eerst. Als je WiFi gebruikt heb je waarschijnlijk nog het probleem dat je netwerknaam, crypto en PSK anders zijn als je dat niet zelf aanpast.

Daarnaast kan je als je geen dynamische mapping gebruikt met een soort van UPNP+DynDNS je waarschijnlijk poortjes moet mappen, dat moet dan dus ook opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Als het goed is zijn die statisch ingesteld. Het zijn namelijk stuk voor stuk babyfoons en dat is wel handig dat ik die via de telefoon buitenshuis kan bekijken. Instellingen aanpassen moet dan ook via het externe IP. Alleen ik kom er nu dus niet meer in om de DDNS gegevens aan te passen.

Interne IP is wel nog hetzelfde maar ook via die weg kan ik ze nu niet meer vinden.
Kan ik overigens de toegewezen internetpoorten wel nog gebruiken? Of moet ik die nu ook weer aanpassen.

Hele tijd terug kreeg ik dit wel met moeite voor elkaar alleen in de nieuwe situatie kost het wat meer moeite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je het nou over je publieke IPv4-adres? Die zal 100% zeker veranderd zijn toen je van provider wisselde. Statisch geldt alleen bij dezelfde provider. Providers kopen namelijk een blok aan IPv4-adressen op en zullen alle klanten in die range van een IPv4-adres voorzien. Het is niet zo dat je, net als met nummerbehoud, jouw IPv4-adres mee kan nemen.

Je interne range kan ook veranderd zijn. Ook die kun je wel statisch instellen, maar dan moet je wel de router van je provider hierop aanpassen.

Mijn advies is om intern alles via DHCP met reservations te regelen maar dan moet je router dat wel ondersteunen, natuurlijk. Voordeel daarvan is dat als je een nieuwe DHCP-server krijgt, je automatisch alles kan bereiken, omdat alle apparaten dan in ieder geval weer in hetzelfde subnet vallen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 21:20
Vertel eerst eens van welke provider naar welke provider je bent gegaan!!!

Aan de hand daarvan kunnen er veel beter diagnoses worden gesteld...

KPN heeft altijd 192.168.2.xxx als subnet.... anderen vaak 192.168.1.xxx

[ Voor 20% gewijzigd door roches op 22-10-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
My bad. ik ben van onsbrabantnet naar KPN gegaan. Die gebruiken overigens beiden hetzelfde netwerk.
Ik heb een Dlink router die ik helemaal ingesteld heb maar daar is buiten een nieuwe FTU en NTU ook een extra router (experiabox) aan gehangen. Hier heb ik dan nog niets mee gedaan.
roches schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:02:
KPN heeft altijd 192.168.2.xxx als subnet.... anderen vaak 192.168.1.xxx
Daar was je snel achter ;)
Dus al mijn interne adressen zijn ook veranderd? Die hadden inderdaad 192.168.1.xxx als subnet

[ Voor 35% gewijzigd door Pont Max op 22-10-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Ik had al zo'n vermoeden.... Zelf KPN-monteur geweest..... ;) >:)

Storingen zijn mijn favorieten.... :9

Je experiabox is ook bereikbaar op 192.168.2.254

[ Voor 48% gewijzigd door roches op 22-10-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dan had je je hart hier op kunnen halen in de wijkcentrale. Alles wat ook maar fout kon gaan bij glasvezel, is fout gegaan.

Maar goed, wordt dit dankzij KPN een gevalletje "alles default resetten en opnieuw instellen"? Of is er nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
roches schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:14:
Je experiabox is ook bereikbaar op 192.168.2.254
Hartelijk dank. Ga ik dat ook proberen. Wat moet ik hier op aanpassen buiten mijn router instellingen om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Ken het specifieke geval niet, en soms is het inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen.

Zo ben ik eens bij een klant (kampers) geweest om alles aan te sluiten en in werking te stellen....

Kom ik daar en heeft de alarmboer (ook kamper) de ftu en het modem al aangesloten en was ermee aan het prutsen....
Ik gewoon begonnen met de rest aansluiten en ondertussen gaat die alarmboer weg....
Ik daarna ook alles in de meterkast voor mekaar gemaakt en het modem naar fabrieksinstellingen gezet omdat niet alles werkte...
Komt na 15 minuten die alarmboer op hoge poten aanzetten dat ie niet meer bij z'n alarm kan... en dat ik alles gedaan had.... (Ja klopt...gniffel)...
Dus die kerel uitgelegd dat de installatie nog niet gereed was voordat hij met z'n pootjes er aan had gezeten en dat hij dus alles weer mocht gaan instellen....... was ie niet blij mee, maar ja....
Wie er dan zijn uren ging betalen omdat hij dat weer in moest gaan stellen.... Meneer netjes doorverwezen naar KPN om zijn uurtje betaald te krijgen.....
Ondertussen had KPN natuurlijk allang van mij het rapport binnen waar dit voorval ook in stond..... de rest laat zich raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Ik zou voor de IP CAM's een statische DHCP-rule aanmaken, maar daar kom je wel uit....

Eerst kijken waar de IP-cams zijn gebleven op je router, daarna DHCP instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Op mijn Dlink router kan ik ze nog gewoon vinden (incl port forwarding etc). Maar moet ik dit soort zaken nu allemaal ook gaan instellen op de experiabox en de IP cams bij voorkeur op die manier benaderen? Of kan ik dit via de Dlink blijven doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Pont Max op 22-10-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Als je het interne netwerk op je nieuwe router nu gewoon verandert naar de settings die je bij je vorige provider had, dan hoef je je IP camera's niet allemaal aan te passen.
Dus als je vorige LAN in het subnet 192.168.2.1/24 zat, dan dit ook instellen in de instellingen van je nieuwe router.
Je zal dan het interne IP adres van je router moeten aanpassen en de DHCP scope. Als alles intern weer hetzelfde is als bij je vorige provider, kan je weer prima meegluren naar je ip camera's
Wellicht moet je nog wat portforwarding doen naar de webserver die de feeds van je camera's weergeeft. Maar dat is specifiek voor de camera's die je gebruikt. Dat weet je zelf het beste.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Zoals al aangegeven krijg je inderdaad een nieuw extern IP adres. Iedere provider heeft namelijk zijn eigen reeks wat hij af kan geven.
De vraag is even waar je nu precies NAT.
Dus waar gaat het externe adres over in een intern adres, en heb je niet NAT achter NAT.

Je moet zorgen dat aan je WAN (internet) kant de Porten naar de cams doorgezet worden.
Als de cameras rechtstreeks achter de eerste router zit dan Map je de porten direct door naar de interne adressen.
Als er nog een router tussen zit dan Map je de porten door van router 1 naar router 2
en van router 2 naar camera.
en zo ga je door.

Mocht dit niet helpen dan graag een plaatje van hoe het er nu uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dan heb ik nog een paar vragen:

Wat moet er ingevuld worden op mijn Experiabox (nieuwe router) bij LAN Host IPv4 Address of LAN Host IPv6 Address? Dat zijn namelijk twee keuzes aan port forwarding die ik heb.

De reden dat ik dit vraag is omdat dit compleet verschilt van mijn oude router vwb mogelijkheden en instellingen. Heb het idee dat die van KPN veel minder kan.

Moet ik de TCP/UDP poorten ook aanpassen of kan ik die hetzelfde laten?

Wil best het een en ander gelijk aan de oude instellingen aanpassen maar het heet volgens mij allemaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
dan graag iets meer informatie.
Ik mis nu een overzicht van wat waar precies leeft.

Welk subnet deelt de Experiabox uit?
Welk ip adres heeft de DLink gekregen
Welk subnet zit er achter de DLink
Welk ip heeft een cam
En wat is het ip van het apparaat waarmee je test. En waar zit deze dan op aangesloten.

Een voorbeeld zou kunnen zijn:
EX: 192.168.0.1/24
DLink 192.168.0.2
Cam: 192.168.1.2 port 871
iPhone: 192.168.0.3
In dit voorbeeld zit de iPhone aangesloten op de experiabox. Om dan bij de camera te komen ga je naar ip 192.168.0.2(DLink). In de DLink staat dan een forwarding 0.0.0.0/0 > 192.168.1.2 port 871 tcp/udp

Heeft de iPhone een adres van de DLink 192.168.1.3 dan kan hij rechtstreeks naar de 192.168.1.2

Wil je vanaf het internet dan moet er ook nog een regel in de Experiabox komen.
Experiabox 0.0.0.0/0 > 192.168.0.2 port 871 tcp/udp
DLink 0.0.0.0/0 > 192.168.1.2 port 871 tcp/udp

De keuze voor alleen tcp of udp of allebij ligt aan het apparaat en welke service er achter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:55
Als je dlink gewoon een firewall heeft kun je zijn ip ook gewoon in dmz zetten in je kpn router. geen gezeur met port forwarding en alles werkt direct.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 25-10-2016 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
ehvc schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:52:
dan graag iets meer informatie.
Ik mis nu een overzicht van wat waar precies leeft.

Welk subnet deelt de Experiabox uit?
Welk ip adres heeft de DLink gekregen
Welk subnet zit er achter de DLink
Welk ip heeft een cam
En wat is het ip van het apparaat waarmee je test. En waar zit deze dan op aangesloten.

Een voorbeeld zou kunnen zijn:
EX: 192.168.0.1/24
DLink 192.168.0.2
Cam: 192.168.1.2 port 871
iPhone: 192.168.0.3
In dit voorbeeld zit de iPhone aangesloten op de experiabox. Om dan bij de camera te komen ga je naar ip 192.168.0.2(DLink). In de DLink staat dan een forwarding 0.0.0.0/0 > 192.168.1.2 port 871 tcp/udp

Heeft de iPhone een adres van de DLink 192.168.1.3 dan kan hij rechtstreeks naar de 192.168.1.2

Wil je vanaf het internet dan moet er ook nog een regel in de Experiabox komen.
Experiabox 0.0.0.0/0 > 192.168.0.2 port 871 tcp/udp
DLink 0.0.0.0/0 > 192.168.1.2 port 871 tcp/udp

De keuze voor alleen tcp of udp of allebij ligt aan het apparaat en welke service er achter hangt.
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit niet helemaal begrijp, maar het klinkt voor mij alsof het voor jou gesneden koek is dus bij dezen een poging. mocht je nog iets willen weten roep maar, fijn dat jullie willen helpen.

EX: 192.168.2.254 (zoals roches al zei)
DLink 192.168.1.1 (vreemd genoeg zelfde IP gebleven, in ieder geval benaderbaar op die manier)
Cam: 192.168.1.173 port 80 (UDP protocol)
iPhoneAndroid: 192.168.1.197

Subnet is volgens mij gewoon 255.255.255.0
Jan-man schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 06:39:
Als je dlink gewoon een firewall heeft kun je zijn ip ook gewoon in dmz zetten in je kpn router. geen gezeur met port forwarding en alles werkt direct.
Hoe doe je dat dan?
Lekenuitleg?

[ Voor 8% gewijzigd door Pont Max op 25-10-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
Pont Max schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:23:
[...]

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit niet helemaal begrijp, maar het klinkt voor mij alsof het voor jou gesneden koek is dus bij dezen een poging. mocht je nog iets willen weten roep maar, fijn dat jullie willen helpen.

EX: 192.168.2.254 (zoals roches al zei)
DLink 192.168.1.1 (vreemd genoeg zelfde IP gebleven, in ieder geval benaderbaar op die manier)
Cam: 192.168.1.173 port 80 (UDP protocol)
iPhoneAndroid: 192.168.1.197

Subnet is volgens mij gewoon 255.255.255.0

[...]

Hoe doe je dat dan?
Lekenuitleg?
Je DLink heeft nog een 2de IP adres. Dit is het adres dat hij heeft gekregen van je Experiabox.
Deze zit dus in de 192.168.2.... reeks.

Als je dus een cam op IP adres: 192.168.1.173:80 vanaf buiten af wilt bereiken, dan zul je dit moeten configureren op de Experiabox en DLink

Port forwarding Experiabox is dan naar het 192.168.2....(wan adres van je DLink) en in Dlink staat de forward naar je cam 192.168.1.173:80

Hoop dat het zo duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dan moet dat de 192.168.2.1 zijn. Dat wordt namelijk in de Dlink als IP genoemd maar via die weg kan ik m los in de URL balk niet benaderen.

Maar goed. Dan moet ik nog even weten of ik bij de experiabox port forwarding moet hebben met de IPv4 of IPv6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Heb even zitten puzzelen met de experiabox maar kom er helaas niet uit. Wellicht ligt het aan de mogelijkheden van het apparaat, of de indeling waardoor ik het niet zie. Ik heb even wat screenshots gemaakt:

Dit zijn de enige mogelijkheden voor port forwarding. (bij de Ipv6 ziet het hetzelfde er uit) Lijkt of dit alleen voor een app bedoeld is.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/11ijri9.png

DMZ host heb ik wel het IP ingevuld van de Dlink.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30wwimh.png

Geen idee of deze ook aan moet.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/rs4j15.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:22

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Pont Max schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:22:
Heb even zitten puzzelen met de experiabox maar kom er helaas niet uit. Wellicht ligt het aan de mogelijkheden van het apparaat, of de indeling waardoor ik het niet zie. Ik heb even wat screenshots gemaakt:

Dit zijn de enige mogelijkheden voor port forwarding. (bij de Ipv6 ziet het hetzelfde er uit) Lijkt of dit alleen voor een app bedoeld is.
[afbeelding]
Nee, je moet eerst een regel aanmaken met de poorten erin, daarna koppel je die reger aan een ip adres. Ik heb een andere EB, dus het ziet er niet helemaal hetzelfde uit. Ipv4 is voor portforwarding nog even genoeg.
DMZ host heb ik wel het IP ingevuld van de Dlink.
[afbeelding]
Wel ipv4 en ipv6 aanklikken. Of twee keer als dmz aanmaken, een keer met ipv4 en een keer met ipv6.
Geen idee of deze ook aan moet.
[afbeelding]
daar kunnen andere je bij helpen. :Y

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Om die regel aan te maken moet ik er kennelijk een App naam aan hangen. Dit lijken allemaal spelletjes dus waarschijnlijk moet ik ergens anders zijn. Maar waar?

Ben er tot nu toe nog niet succesvol in geweest om de poorten te forwarden.
Pagina: 1