Ervaring kluis kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.298 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Om voor mij moverende reden wil ik eigenlijk iets van een kluis kopen.
Niet direct om hier voor vele tonnen aan waarde op te slaan, maar wel om een aantal zaken veilig te stellen.
Maar als je jezelf erin verdiept, dan is het een redelijk onduidelijke wereld.

Zo heb je kluizen die beschermen tegen diefstal en weer andere die beschermen tegen brand. De combinatie van beiden is vaak niet echt mogelijk of je gaat voor heel duur. Ik ben zelf aan het zoeken geslagen.

Als eerste kom je dan uit bij de consumentenbond. Die heeft b.v. De Raat P1 als goed getest. Het is wel een test uit 2009. Deze kluis wordt dan ook veel aangeraden bij de diverse shops.

Maar dan zijn er ook de diverse leveranciers die stellen dat dit een test was van alleen kluizen die je ook kunt kopen bij de bouwmarkt en dat je die per definitie moet overslaan. En gaan voor een goede europeese kluis (de Raat komt ondanks nederlands merkt, gewoon uit China).

Zij komen dus met een kluis als deze: https://www.nautasecurity...salvus-palermo-s2/lfs-30p

En dan bij voorkeur met een elektronisch slot. Want dan zou de sleutel nergens gevonden kunnen worden.
Anders zouden inbrekers de sleutel kunnen vinden en dan gaan zoeken naar een kluis.

Het klinkt allemaal redelijk logisch, maar in hoeverre word ik gewoon opgejut om iets zwaarder te kopen als nodig? De inhoud zal het nodige aantal munten zijn (rond de 5000 euro) en de rest zooi die ik nu overal in huis heb liggen, als belangrijke documenten (b.v. testamant) en een kleine hoeveelheid geld. Dat ligt nu gewoon in kasten. Dus dan is alles een verbetering. Verder zal in toekomst er wellicht wat digitaal archief materiaal in terecht komen. Maar dan kan wellicht dan ook in een brandwerende box die ik in die kluis zet.
Aan de andere kant is mijn huis volledig van beton, dus zou de lichtste kwalificering bij een brand voldoende moeten zijn.

Maar de ander kant, je koopt z'n ding 1x voor een jaar of 10 a 20. Dan is 100 euro duurder ook niet zo super relevant. Maar heb principieel een bloed hekel aan geld uitgeven voor iets dat eigenlijk niet hoeft.

Iemand enige kennis hierover die nuttig is om te melden zodat ik wellicht beter gefundeerd mijn keuze maak. Ik moet nu vooral afgaan op de verkopers en dat voelt niet goed. Zelf ben ik voor 15.000 aan kostbaarheden verzekerd, ook als dat niet in een kluis ligt. Dus daarvoor zou het niet nodig zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07 16:00
Geen idee waarom je een kluis wil kopen, maar vaak moet je jezelf afvragen welke inbreker er bij deze spullen kan komen. De gemiddelde inbreker gaat voor het snelle grijp werk en het meeste wat al achter slot en grendel ligt komen ze helemaal niet aan. De kluizen die je ziet in "oceans 11" en andere kraakfilms zijn voor huis tuin en keukengebruik helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Wij hebben gewoon een klein kluisje van nog geen 100 euro die ik aan de muur heb bevestigd in onze kast. Dat is genoeg om wat waardevolle spullen in op te slaan. De gelegenheidsdief zal 'm wel overslaan want kost teveel tijd om van de muur te sleuren of open te gaan peuteren, als ze uberhaupt al zover het huis in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Met hierboven.

Daarnaast denk ik dat je eigenlijk de meest belangrijke vraag, "vaag" beantwoord.
Om voor mij moverende reden wil ik eigenlijk iets van een kluis kopen.
Wat zijn die redenen, welk risico wil je afdekken?

Zoals je zelf terecht opmerkt zijn kluizen in alle soorten en maten verkrijgbaar. De een heeft louter de functie om 'af te schrikken' de ander kan goed en lang tegen hoge temperaturen en weer een ander krijg je met het bruutste geweld nog niet open.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Advies, koop gewoon een normaal kluisje, doe er wat nep sieraden in en wat geld en stop het echt belangrijke spul in een schoenendoos in de klerenkast.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22
Een kluis tegen brand snap ik nog. Een kluis tegen diefstal lijkt me vooral een uitnodiging om na een eerste inbraak nog een keer terug te komen omdat er wat te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik heb zelf deze jongen

http://www.chubb-safe.co.uk/elements-fire-50k.html

Zit verankerd in de muur, ideaal ding. Je kunt m zowel met sleutel als met electronic lock krijgen. Volgens mij is er niet echt een voordeel aan het een boven t ander.

Je moet ff letten op classificaties, deze is bijvoorbeel S2, wat je weer kan doorgeven aan je verzekering, aangezien dat weer korting op kan leveren op je premie.

Ik heb 3 sleutels bij deze kluis. Geen enkele sleutel in huis als ik zelf niet thuis ben, dus ben niet bang dat ze m'n sleutel vinden door de boel overhoop te gooien :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:01
Met een beetje stevig onderhandelen kan je via Marktplaats mooie grote brandkasten kopen. Dan moet je hem alleen wel zelf ophalen.
Dan heb je eigenlijk gewoon een grote kast waar je de rest van je leven al je documenten in kunt bewaren en als bonus die munten in kunt leggen. Ik zou hem zelf alleen niet direct bij bijvoorbeeld de achterdeur zetten en zelfs het liefste helemaal niet op de begane grond. Dit omdat een zichtbare of snel te vinden grote kluis je huis en je familie behoorlijk veel interessanter maakt dan de gemiddelde locatie waar belangrijke documenten in dezelfde kast liggen als de koekjes voor bij de koffie.

Als het gaat om een klein kluisje dat niet brandbestendig hoeft te zijn en puur dient om de gemiddelde inbreker af te schrikken voldoet eigenlijk elke kluis wel zolang je hem maar stevig verankert. Een inbreker gaat echt niet zomaar meer dan een halve minuut lopen klooien en geluid maken wil hij al helemaal niet.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 19:24:
Met hierboven.

Daarnaast denk ik dat je eigenlijk de meest belangrijke vraag, "vaag" beantwoord.

[...]

Wat zijn die redenen, welk risico wil je afdekken?

Zoals je zelf terecht opmerkt zijn kluizen in alle soorten en maten verkrijgbaar. De een heeft louter de functie om 'af te schrikken' de ander kan goed en lang tegen hoge temperaturen en weer een ander krijg je met het bruutste geweld nog niet open.
Primaire reden is dat ik wil investeren munten als hobby (denk ik). Geen stapels, maar de nodige munten maar wel zo dat het niet handig is omdat te laten slingeren. En verstoppen? Ja, dat werkt soms hoewel ik ook gezien heb dat juist inbrekers de plekjes weten waar je het verstopt. En een kluis je kun je ook verstoppen. (ik hoef er niet dagelijks in te zijn, dus achter een schot op zolder is mogelijk).
Ander nadeel van verstoppen is dat mij iets overkomt, niemand het meer weet waar het ligt. (b.v. in de kruipruimte om er eens 1 te noemen).

Verder zou ik dan in die kluis ook de belangrijke documentatie leggen en b.v. backups van belangrijke digitale zaken als ik toch bezig ben.

En ik heb ook kluisjes gezien die met een slag van de vlakke hand open te maken zijn (bouwmarkt kluisjes). Als ik dan iets doe, dan liever goed, dat soort bagger is zonde van je geld. YouTube: How to crack a safe without any tools?!
Wat een verschil.. bij deze in de uk staat waardevolle spullen tot 40k, in NL is dat tot 9K..

Maar wellicht is de investering de hobby niet waard...

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberpope op 22-10-2016 22:22 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Helemaal niet een raar idee in huis te hebben.
Neem, nou het horlogetopic: diverse lui die een dure verzameling hebben. En zo'n klokje steekt een gelegenheidsdief zo in z'n binnenzak. Maar een klokje van opa, een dure halsketting, kostbare verzameling en/of je backups lijken mij ook legitieme redenen.

Zoals hierboven genoemd zou ik eerst een plek kiezen en dan kijken wat er past. De genoemde kruipruimte lijkt mij vanwege vocht(igheidsgraad) niet echt handig.

Soms kom ik bij lui die een wapenkluis in de gang hebben. Dat wekt alleen maar nieuwsgierigheid en bezoekers gaan er misschien met anderen over praten. Iets wat je waarschijnlijk niet wilt.
Er schijnen ook kluizen te zijn die zijn vermomd als houten kast. Kwa brandwerendheid zal dat wel niet handig zijn.

Hou er ook rekening mee dat een kluis best zwaar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

nokiaan958GB schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:56:
Helemaal niet een raar idee in huis te hebben.
Neem, nou het horlogetopic: diverse lui die een dure verzameling hebben. En zo'n klokje steekt een gelegenheidsdief zo in z'n binnenzak. Maar een klokje van opa, een dure halsketting, kostbare verzameling en/of je backups lijken mij ook legitieme redenen.
Zoals ik er naar kijk, en correct me if i'm wrong, voldoet een simpele gamma kluis ook prima om gelegenheidsdieven te weren.
Het gros van de inbrekers gaat voor de quick win. IPad in zicht + raam open = bingo. Binnen minuutje weer buiten en 50 euro "verdiend".

Als het hang en sluitwerk op orde is en je geeft dieven geen directe aanleiding (b.v. een gouden Rolex op de vensterbank leggen) dan ben je voor 99% van het dievengilde al niet interessant.

@nokiaan;
Pronken met dure horloges is natuurlijk ook het stomste dat je kunt doen. Als er een horloge à b.v. 50k te halen valt zijn er genoeg gekken die rechtsom of linksom wel gaan zorgen dat de kluis opengaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Switchie op 23-10-2016 01:32 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:04
Ik heb zelf een oude kluis van Saga, ooit via via gekregen. Maar is ook vast via marktplaats wel te vinden ergens. Hij zou tot 2uur brand bestendig moeten wezen, mits onderhouden, en werkt met een ouderwets draaislot. Geen verloren sleutels, lege batterijen of een gesmolten bedieningspaneel bij brand.
En ik wens de gelegenheids dief er ook succes mee met meenemen. Staat boven, weegt een kg of 80/90 en buiten het handvat om te openen geen normale mogelijkheid tot goed beetpakken.

Inplaats van veel geld uit te geven zou ik dus eerder kijken naar 2e hands. Het zijn vrij domme dingen, en buiten nieuwere sloten die lastiger te kraken zijn zal het vast niet veel beter zijn zolang de brandveiligheid gelijk is.

Weinig dieven die zin hebben om een kluis die met 4 chemische ankers in de muur en vloer verankerd zit mee te nemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor de politie is een Gamma-kluisje ook meer dan afdoende voor een legaal wapen, dus ga maar na wat je precies nodig hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

TerminalNL schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 01:29:
Weinig dieven die zin hebben om een kluis die met 4 chemische ankers in de muur en vloer verankerd zit mee te nemen,
Zolang jij in een rijtjeswoning zit met een VW Golf voor de deur en een normale 40" tv aan de muur is er geen enkele inbreker zo gek om überhaupt bij jou op zoek te gaan naar kostbare spullen.

Woon je daarentegen in een kapitale villa met 3 ferrari 's voor de deur dan zal er wellicht een malloot zijn die denkt dat er wat te halen valt. En het type "inbreker" dat hier op afkomt zal zich minder snel laten afschrikken door een kluis. Die komt zich netjes melden met het verzoek de kluis voor hem te openen.

[ Voor 12% gewijzigd door Switchie op 23-10-2016 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10

Bestla

M/M -> V/F

Osiris schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 01:41:
Voor de politie is een Gamma-kluisje ook meer dan afdoende voor een legaal wapen, dus ga maar na wat je precies nodig hebt ;)
Voor mijn geweer moest ik toch een andere kluis kopen want ik had al een kluis vanwege het beoefenen van de schietsport in de jaren 80/90.

En het hoeft niet zo speciaal te zijn. Als het met sleutel gaat, dan het liefst een dubbelbaard slot. Wil je de sleutel veilig opbergen dan zijn er ook sleutelkluisjes met electronisch slot.

Voor de schietsport ruim voldoende, en in de kluis die ik al had voor mijn revolver van vroeger ligt nu de munitie, en wat sieraden. Niets spannends eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:17
De sleutel vs elektronische slot is niet zo relevant voor de keuze van een kluis, aangezien bij die tweede ook een noodsleutel zit ivm lege batterijen of vergeten code.

In mijn ogen is brandwerendheid belangrijker dan anti-diefstal, vooral met documenten. Als het enkel jouw muntencollectie betreft, is de brandwerende factor uiteraard minder van toepassing .
Maar zoals hier al gezegd is: een brandwerende box in je kluis is een best-of-both-worlds oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lakechurch
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:08
Ik een aantal jaren terug een kluis aangeschaft. Door een professioneel bedrijf ingebouwd met chemische ankers vastgezet. Mijn advies zou altijd zijn om de kluis te verankeren want anders helpt het weinig tegen het inbraakrisico. We hebben een elektronische, werkt perfect en je hoeft geen sleutel te verstoppen. Kijk verder naar het formaat en de waarde indicatie. Het is wel handig als die groot genoeg is voor o.a. papieren. We hebben er vooral veel papieren inliggen zoals aktes en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Laatst online: 24-06 18:04

klaaz

it's me!

Bel eens met Remmers Safes in Groningen. Hebben ook een filiaal in Best. Zij kunnen je goed informeren. Zij hebben de productie in Nederland en kunnen desgewenst iets op maat leveren. Ook met electronische tijdsloten. Ze leveren ook aan de Rabobank en AH en rijden dagelijks met service monteurs door het hele land zodat een kluisje afleveren en eventueel installeren ook geen probleem zal zijn.

http://www.remmers-safes.nl

[ Voor 3% gewijzigd door klaaz op 23-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel kluizen kunnen tot een uur brand tegen gaan, heeft iemand een idee hoe lang de gemiddelde huizenbrand duurt? Want als je huis twee uur staat de branden helpt zo'n kluis dan ook niet meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:54
Tsurany schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:21:
Veel kluizen kunnen tot een uur brand tegen gaan
Als ik onderstaande link zie begin ik toch te twijfelen aan veel budget kluizen (is wel test uit 2009)
https://www.kluisstore.nl/blog/consumentenbond-kluizentest/

Zelfs enkele high-end kluizen lijken met 30 minuten al moeite te krijgen. Papier ontbrand immers al bij 170 deg. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kluis echt in het vuur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07 15:21

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Veel kluizen lijken robuust, maar openbreken blijkt toch vaak een minutenkwestie. Beetje vergelijkbaar met een duur cilinderslot op je voordeur: we denken dat we met 3 sterren SKG safe zijn, maar even googlen en je ziet dat men minder dan 1 minuut nodig heeft om binnen te komen.

Professioneel advies is dus eigenlijk nodig, om tot een goede keuze te komen. En EUR 1000,- is in kluizenland helemaal niets.

Brandwerendheid kun je eenvoudig een stuk verbeteren door een koffertje van bv. Honeywell of First Alert in je kluis te leggen. Zijn lucht/waterdicht (tot een bepaalde limiet uiteraard) en beschermen tegen hitte.
Ook hier moet je niet verwachten dat hij je spulletjes urenlang beschermd, 30 minuten is al heel wat.

Ik zou persoonlijk voor een dik 2ehands exemplaar gaan, zoals hierboven al gemerkt. Een goede kluis = een hele zware kluis... Goed verankeren en uit het zicht plaatsen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:44
Waarom huur je geen kluis bij een bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bszz schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:52:
Waarom huur je geen kluis bij een bank?
Volgens mij zijn er maar heel weinig banken die dat nog hebben en aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ik maak gebruik van een kluis bij ABN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bszz schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:00:
Ik maak gebruik van een kluis bij ABN
Zonder verdere informatie is die post vrij waardeloos... welke ABN? Hebben alle ABN's dit? Hoeveel kost het? Is dat voor de verzekering nog relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hier bij de rabo kan dat ook. Toegang met pas icm handafdruk, toegang voor 1 persoon. Qua veiligheid kun je niet veel beter zitten denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Wat een hoop naive mensen hier die denken dat er in normale mensen niet ingebroken wordt en dat inbrekers niet weten van verstopplekjes.

Ik heb 2 inbraken meegemaakt in mijn directe kennissenkring. Bij de ene geval was het een arm gezin in een appartement op de 1e verdieping; kwamen binnen via het balkon en hebben het hele huis ondersteboven getrokken en uiteindelijk alleen het spaargeld meegenomen dat verstopt zat.

Bij het andere geval was het een rijtjeswoning in de omgeving A'dam, kwamen ze binnen via keukenraam (raam ingeslagen). Hele huis ontdaan van alles dat ook maar iets waard leek te zijn; camera's, laptops, harde schrijven (backups), losgeld, sieraden en nog veel meer; Alles dat je wel kan dragen je handen maar zeker veel meer dat 2 personen kunnen dragen in hun handen. (vermoedelijk een tas ofzo meegehad?) Opnieuw, ook verstopte zaken allemaal gevonden. Zelfs de kruipruimte lag open, ondanks dat die verstopt zat onder een mat. Hele huis, letterlijk iedere kamer, vrijwel ieder kastje, ieder laatje; alles was open getrokken, leeg getrokken, omgegooid en gestript van alles dat ook maar iets waard was. Overdag, ook nog eens. Desktops & TV stonden er nog wel.

In beide gevallen nooit een dader gevonden of de spullen teruggevonden

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Cartman! schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:02:
[...]

Zonder verdere informatie is die post vrij waardeloos... welke ABN? Hebben alle ABN's dit? Hoeveel kost het? Is dat voor de verzekering nog relevant?
Graag of niet. Doet er toch niet toe of ik uitzoek waar het wel of niet kan? TS weet nu dat er banken zijn die dit aanbieden en kan zelf navraag doen bij een bank bij hem in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bszz schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:32:
[...]

Graag of niet. Doet er toch niet toe of ik uitzoek waar het wel of niet kan? TS weet nu dat er banken zijn die dit aanbieden en kan zelf navraag doen bij een bank bij hem in de buurt.
Natuurlijk doet dat er toe...als jij kan vertellen hier hoeveel zoiets kost kan iedereen die dit topic leest daar iets aan hebben. Rabobank in Hilversum biedt dit bijvoorbeeld niet aan en vanuit Rabobank was daar in de regio ook geen alternatief voor. Het is dus niet vanzelfsprekend dat ieder filiaal van elke bank dit zomaar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Cartman! schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:36:
[...]

Natuurlijk doet dat er toe...als jij kan vertellen hier hoeveel zoiets kost kan iedereen die dit topic leest daar iets aan hebben. Rabobank in Hilversum biedt dit bijvoorbeeld niet aan en vanuit Rabobank was daar in de regio ook geen alternatief voor. Het is dus niet vanzelfsprekend dat ieder filiaal van elke bank dit zomaar doet.
Ik wil graag behulpzaam zijn maar ben geen full-service helpdesk. Dat betekent dat ik parate kennis graag deel maar dat ik niet voor anderen uitzoekwerk ga doen dat ze zelf ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bszz schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:47:
[...]

Ik wil graag behulpzaam zijn maar ben geen full-service helpdesk. Dat betekent dat ik parate kennis graag deel maar dat ik niet voor anderen uitzoekwerk ga doen dat ze zelf ook kunnen.
De tip van de bank is goed maar je doet er, naar mijn idee, mee voorkomen alsof dit overal zomaar kan. Vertellen wat het je kost lijkt mij iets wat onder parate kennis valt, al is het maar ongeveer. Als jij dat niet wil vertellen is t je goed recht maar t lijkt mij zeer nuttig voor het totaalplaatje of het een goed alternatief is voor wat de TS nu vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 23-10-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Cartman! schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:49:
[...]

De tip van de bank is goed maar je doet er, naar mijn idee, mee voorkomen alsof dit overal zomaar kan. Vertellen wat het je kost lijkt mij iets wat onder parate kennis valt, al is het maar ongeveer. Als jij dat niet wil vertellen is t je goed recht maar t lijkt mij zeer nuttig voor het totaalplaatje.
Nou meneer de schoolmeester: Ik maak gebruik van die kluis, ik huur "m niet zelf. Wat het kost? Geen idee. Ik mag mijn belangrijke documenten (diploma's, contracten) er in bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Leo1010 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 19:26:
Advies, koop gewoon een normaal kluisje, doe er wat nep sieraden in en wat geld en stop het echt belangrijke spul in een schoenendoos in de klerenkast.
Ik zie het voor me: Inbreker vindt de kluis, vindt 'm te zwaar, zoekt verder en neemt uiteindelijk toch alleen de schoenendoos mee.
Gamebuster schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:16:
Wat een hoop naive mensen hier die denken dat er in normale mensen niet ingebroken wordt en dat inbrekers niet weten van verstopplekjes.

Ik heb 2 inbraken meegemaakt in mijn directe kennissenkring. Bij de ene geval was het een arm gezin in een appartement op de 1e verdieping; kwamen binnen via het balkon en hebben het hele huis ondersteboven getrokken en uiteindelijk alleen het spaargeld meegenomen dat verstopt zat.
Is mij ook overkomen. Gewoon sociale woningbouw in een hele normale buurt, ik woonde op derde etage en voelde me veilig omdat je mijn voordeur maar op 1 manier kon bereiken (dus geen vluchtwegen voor dief in het nauw), en daar is gewoon de voordeur met een koevoet open gebroken terwijl ik op m'n werk zat.
De buren hoorden het wel maar het was gewoon overdag en die dachten niet direct aan inbrekers. Hele huis overhoop maar buit was alleen mobieltje en wat bankpapieren waar de dief niks mee kon. Kruimelwerk. Iedere dief kon weten dat er in die buurt niet veel te halen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb zelf een kluis gehuurd bij de Rabo Katwijk/Leiden, voor +/- 75 per jaar. Nadeel is dat je dan 2 producten bij deze Rabo moet hebben, dus ik heb mijn inboedel/WA bij hen afgesloten, naast mijn bankrekening (CC telde niet als product).

Een kluis huren bij een (betrouwbaar) commercieel bedrijf kan ook, kost +/_ € 150 per jaar.

Zelf een kluis in huis zag ik niet zitten: de muren en vloeren vallen al uit elkaar al je er naar kijkt, en ik woon hier hooguit een jaar, daarna mag ik weer wat nieuws verzinnen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
nokiaan958GB schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:56:
[bericht]

Hou er ook rekening mee dat een kluis best zwaar kan zijn.
Ik zie het al voor me: Zo'n typische skinny nerd met een kluis van ~50 KG die hij niet van de grond krijgt die net afgeleverd is.

Met 3 "sheldons" kluis over de trap naar boven zeulen hahaha.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Cartman! schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:02:
[...]

www.google.nl, als we het toch over eigen initiatief hebben.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-07 09:43
Kennissen van hebben te maken gehad met inbrekers. Deze zijn na een kleine zoektocht direct voor de kluis gegaan. Deze heerlijk twee trappen afgerold. En ingeladen. Zaten alle belangrijke papieren in en wat kleine waardevolle spullen zoals sieraden en wat papiergeld.

2 weken later gevonden in een veld. Alles verbrand. Diploma's en meer.

Kosten renovatie trappenhuis en diploma's waren niet in verhouding met de waardevolle spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tja, kluis ook altijd goed verankeren. Als je inbrekers de gelegenheid geeft om de kluis mee te nemen dan heeft het ook weinig zin he 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ja veranker zal zeker gebeuren en goed ook. Bij een kluis minder als 100kg moet je altijd verankeren. (Dus ja, ik wist dat kluizen duur waren). En nee, de meeste banken zijn bij mij in de buurt vertrokken en/of hebben de kluizenservice volledig afgestoten. Niet dat ik interesse heb in een kluis bij een bank (of de prive-bedrijven die in dat gat gesprongen zijn.).

Mijn huis is verder stevig, dus verankeren zal ook niet meer loskrijgen zijn.
Koos2009 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:43:
[...]
Ik zie het al voor me: Zo'n typische skinny nerd met een kluis van ~50 KG die hij niet van de grond krijgt die net afgeleverd is.

Met 3 "sheldons" kluis over de trap naar boven zeulen hahaha.
Zou willen dat ik zo skinny zou zijn... Hoewel ik ook niet weet of ik een kluis van 50kg zomaar naar boven getild krijg (denk het niet). Maar daar hebben we vrienden voor toch 8)

[ Voor 35% gewijzigd door Cyberpope op 23-10-2016 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
JCE schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:47:
[...]

www.google.nl, als we het toch over eigen initiatief hebben.
Wat een dooddoener, dat kun je bij elk topic wel reageren natuurlijk. Als iemand iets van informatie heeft is het toch handig dit zo duidelijk mogelijk te melden? Dat ontbrak er mij insziens een beetje aan ondanks dat het een zeer nuttige toevoeging was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-07 09:43
Switchie schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:54:
Tja, kluis ook altijd goed verankeren. Als je inbrekers de gelegenheid geeft om de kluis mee te nemen dan heeft het ook weinig zin he 8)7
Gelijk heb je. Het verhaal heeft me ook altijd bijgestaand. Het zat ingemetseld in een hoekje op kantoor. Maar als niemand thuis is en het huis vrijstaand is. Hebben ze dat gewoon afgebroken.

Wat ik nog was vergeten te melden, er hingen in het huis wel bewakingscamera's maar deze hebben ze ook meegenomen althans het kastje met alle beelden.

Wat me gewoon bijstaat is dat een kluis hebben me nu bijstaat als deels een valse veiligheid wanneer niet goed toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Met genoeg tijd en gereedschap krijgen ze alles mee en leeg. Daar maak ik me geen illusies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Gamebuster schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:16:

Bij het andere geval was het een rijtjeswoning in de omgeving A'dam, kwamen ze binnen via keukenraam (raam ingeslagen). Hele huis ontdaan van alles dat ook maar iets waard leek te zijn; camera's, laptops, harde schrijven (backups), losgeld, sieraden en nog veel meer; Alles dat je wel kan dragen je handen maar zeker veel meer dat 2 personen kunnen dragen in hun handen. (vermoedelijk een tas ofzo meegehad?) Opnieuw, ook verstopte zaken allemaal gevonden. Zelfs de kruipruimte lag open, ondanks dat die verstopt zat onder een mat. Hele huis, letterlijk iedere kamer, vrijwel ieder kastje, ieder laatje; alles was open getrokken, leeg getrokken, omgegooid en gestript van alles dat ook maar iets waard was. Overdag, ook nog eens. Desktops & TV stonden er nog wel.

In beide gevallen nooit een dader gevonden of de spullen teruggevonden
Er even vanuit gaande dat deze post op mij gericht is.
Heeft niets met naiviteit te maken. Ik heb nergens gezegd dat er niet bij Henk en Ingrid ingebroken kan worden. Integendeel. Waarschijnlijk betreft dit 95% van de inbraken.

Neemt niet weg dat dit in de meeste gevallen de zogenoemde gelegenheidsinbrekers zijn. Straat doorlopen en kijken bij welk huis ze binnen 1 minuut binnen kunnen zijn zonder opgemerkt te worden. Nogal wiedes dat ze vervolgen het hele huis omver halen, want eenmaal binnen kunnen ze ongezien hun gang gaan.

Als ik jouw post zo lees; raampje intikken + deur van balkon dan waren dit niet de meest 'beveiligde' woningen. Je hoeft absoluut niet in een fort te wonen, als jouw huis maar moeilijker lijkt dan dat van de buurman.
Je kunt een kluis plaatsen waar de Nederlandse Bank jaloers op is. Het gevoel dat er een onbekende jouw huis overhoop gehaald heeft is niet in euro's uit te drukken. Preventie is het allerbelangrijkst en al helemaal voor je eigen mentale gesteldheid :)

Verder vind ik persoonlijk het nadeel van een kluis, dat als ze hem echt willen hebben, ze het in ieder geval zullen proberen met de nodige schade als gevolg (lees ook het trap verhaal hierboven)
Om die reden had ik vroeger de auto-radio altijd los in de din zitten. Als ze hem zo graag willen hebben, neem maar mee maar trek mij de rest van het console niet naar de kloten

Maar om toch nog wat toe te voegen omtrent het originele vraagstuk.
Lees dat het gaat om munten (ga uit van goud / zilver?) en papierwerk.
Als ik vroeger een beetje goed heb opgelet op school, gaat een goede woningbrand naar 600c.
Beetje afhankelijk van de woning en aanwezigheid van brandbare goederen. Jaren 30 zal wat beter branden dan de betonnen bunkers van tegenwoordig.
Enfin, smelttemperatuur van zilver ligt >800c en goud nog een stuk hoger. Zou dus verwachten dat deze al snel relatief veilig zijn voor brand. Papierwerk ontbrand binnen de kortste keren, dus wellicht een idee om hiervoor een extern kluisje te huren en de munten inderdaad thuis veilig op te bergen?

[ Voor 23% gewijzigd door Switchie op 23-10-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit gaat dus nergens over.

Iedere huis heeft ruiten dus die krijg je relatief makkelijk kapot.
En met met het juiste gereedschap forceer je een "veilige deur" binnen een of twee minuten.

Als je in een buurt woont waar veel mensen overdag werken, is de kans gehoord te worden misschien niet eens zo groot.

Dan is een extra "drempel" als een kluis een goede keus. Vermoed zelfs dat de opstalverzekering eventuele braakschade zal vergoeden dus schade lijkt mij geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nu ben ik een heel stukje verder over wel of geen kluis.. maar heb nog weinig gelezen over kwaliteit van kluizen. Via marktplaats kan ik niet zo veel zinnigs vinden als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 22:50

Theo

moederbord

Het ligt wellicht erg voor de hand, maar als je een kluis via Marktplaats haal zorg dat dat de verkoper niet te weten kan komen waar deze geplaatst wordt. Ofwel; geen telefoonnummers uitwisselen, aanbetaling doen of vragen of deze naar [adres] verzonden kan worden.

Verkoper kan een extra sleutel of code hebben ("ik heb de originele en de reserve sleutel nog voor je" zegt hij terwijl de derde meegeleverde sleutel nog bij hem blijft), en hij heeft de kennis dat op [adres] die kluis staat. Kleine moeite om dan even langs te gaan om 'm leeg te halen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 22:32
Hoeveel ruimte heb je tot je beschikking, en wat voor gewicht kluis kun je kwijt. Om een kluis een beetje brand en braak veilig te krijgen heb je gewoon veel isolatie en staal nodig. Een beetje brandveilige kluis heeft een behoorlijke wanddikte.

Mocht je de ruimte hebben zou ik inderdaad iets van marktplaats af trekken. Koop je voor het zelfde geld heel wat meer kluis. Als je bang bent dat een sleutel wordt achtergehouden dan kies je iets met een cijfercode. Al lijkt het me vrij ver gezocht om een kluis te kopen, deze op marktplaats te zetten om vervolgens hem leeg te gaan halen. Met een beetje pech verkoop je hem aan een handelaar, is je "investering" als dief weggegooid.

Het is trouwens een compleet verkeerde aannamen dat een jaren 30 woning meer brandbare materialen bevat dan een woning van een meer recent bouwjaar. Zo rent de brandveiligheid achteruit door alle kunststoffen die tegenwoordig in de bouw en inrichting wordt toegepast. Brandvertragers helpen niet meer als de omgevingstemperatuur oploopt tot 600 graden. Al je meubilair/gordijnen etc. gaan aan het uitgassen. Dit heeft een extra snel brandverloop oud tot gevolg in vergelijking met t.o.v. een woningbrand 50 jaar geleden. Ook is een houten draagbalk in de regel ook beter brand bestendig dan een stalen variant.

Wat dat betreft is een kluis (en rookmelders) geen slechte investering.

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 23-10-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar je zelf al achter was gekomen er is een groot verschil tussen kluis en brandkast. Dan is er nog de keuze sleutel, electronisch of mechanisch (cijferslot). Zou bij voorkeur kiezen voor een combi, iets hebben en iets weten. Of je moet verankeren is afhankelijk van grote gewicht en omgeving. In een rijtjes huis een kluis de trap af gooien is een alarm voor het hele blok, maar ook daarin omgeving afhankelijk (moderne vinex wijk kijkt niemand op of om). Het zijn dus vele afwegingen die je moet maken.
Over de bankkluizen kan ik duidelijk zijn, het kost de bank geld en ze stoten ze zoveel mogelijk af. kortom bestaande klanten blijven maar nieuwe klant worden is vaak moeilijk. Men is ze liever kwijt dan rijk.
Al zullen er misschien nog wel lokale Rabobanken zijn met een geheel eigen beleid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste topicstarter,

Ik herkende mijzelf in je eerste bericht. Heb je inmiddels een kluis gevonden? Ik ben erg benieuwd of je wellicht nieuwe informatie hebt.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Hi,

Ik heb niet alles gelezen, maar HIER kun je alles lezen over welke kluis je nodig hebt en welke dekking die geeft.

Ik las ook dat het om een muntenverzameling gaat. Hou er rekening mee dat muntenverzamelingen vaak niet zondermeer onder je inboedelverzekering vallen, omdat dit risicoverhogend is en de verzekeraar alleen dekking geeft als er aanvullende maatregelen zijn getroffen.

Dat zijn O/B/E maatregelen. Waarbij O staat voor organisatorisch (deur op slot doen, collectie opbergen, alarm schakelen, etc) en B voor bouwkundig (Hang- en sluitwerk, rolluiken) en E voor Electronisch (alarmsysteem, camerabeveiliging etc). Daarnaast worden er vaak meeneembeperkende gevraagd (kluizen, mistgeneratoren, etc.).

Ik zou eerst eens navraag doen bij je verzekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een andere oplossing gekozen, dus geen kluis in huis.
Kan je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Dit topic mag in de kelder blijven. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.