Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik wil onderstaande gedachtes graag is tegen jullie aanhouden, feedback is meer dan welkom.

Situatie
- Vader en moeder
Leeftijd: 64 en 67
Cash vermogen: 50.000
Waarde huis: 225.000
Hypotheek: 75.000
Pensioen en aow: 60.000 per jaar

- Kind 1
Schuld 250.000 met rente van 5,2%
(mogelijkheid om boetevrij 50k af te lossen)

- Kind 2
Schuld 250.000 met rente 4,8%
(mogelijkheid om boetevrij 50k af te lossen)

Wat willen we?
Geld verplaatsen van Pa en Ma naar de 2 kinderen met als doel de hypotheken van de kinderen te verlagen. Doel is om voor beide kinderen de hypotheek met 50.000 te verlagen (totaal dus 100.000).

Uitdaging
Er is onvoldoende cashgeld beschikbaar.

Oplossing
1. Pa en ma schenken 100k gefinancierd door: cash 25k en verhogen hun hypotheek met 75k.
2. De nieuwe hypotheek zal liniair afgelost gaan worden, rente percentage is ongeveer 1,7%.
3. De hogere hypotheek schuld en daarmee de hogere maandlasten kunnen makkelijk door vader en moeder gedragen worden.
4. De schenking kan belastingvrij (valt binnen de voorwaarden).

Als je naar de groep in zijn geheel kijkt (dus vader/kind 1 en kind 2) is het voordeliger dat vader zijn hypotheek verhoogt tegen 1,7% en dan de kinderen hun relatief dure leningen daarmee aflossen.

De vraag aan jullie: zie ik wat over het hoofd? Gaat het werken wat wij bedacht hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij mogen je ouders niet zomaar de hypotheek verhogen.
Laat ze maar eens bij een hypotheekverstrekker binnenlopen om te vragen of dit überhaupt kan !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 16:25
Het kan zover ik weet alleen als jullie rente gaan betalen aan je ouders dus dan het een lening van je ouders word.
Zie hier staat er ook een stukje over maar zoals jullie het willen kan het dacht ik niet.
http://financieel.infonu....k-voor-uw-kind-nemen.html

Dus dan kan je de ene helft als schenking krijgen en de andere helft voordeliger lenen van je ouders.
Maar er zit vast iemand hier die de precieze regels omtrent zo n situatie kent.

[ Voor 62% gewijzigd door Roos79 op 22-10-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 05:34
U mag eenmalig € 25.449 belastingvrij ontvangen van uw ouders

Deze vrijstelling komt in dat jaar in plaats van de vrijstelling van € 5.304. U mag zelf bepalen wat u met het geld doet.

U mag het bedrag verhogen tot € 53.016

Maar dan moet u het meerdere gebruiken voor de financiering van een eigen woning of dure studie.

U kiest voor € 25.449 óf voor € 53.016.
Bron: Belastingdienst - Belastingvrij schenken: vrijstellingen

Belasting-technisch mag je het bedrag inderdaad ontvangen op deze manier. De vraag is echter of je ouders de hypotheek mogen verhogen en dat geld dan aan de kids mogen schenken, de hypotheek is immers bedoelt voor het huis waar je ouders in wonen (dat geldt ook als onderpand).

Ook geldt dat de rente over het geld dat je ouders "weggeven" niet mag worden afgetrokken van de belasting:
Verder is de hypotheekrente alleen aftrekbaar als u het geld daadwerkelijk in uw huis investeert, bijvoorbeeld door het te verbouwen of verbeteren. Als u het wilt gebruiken voor ‘consumptieve goederen’, zoals bijvoorbeeld een auto of een nieuwe inrichting, mag u de hypotheekrente over dit deel van de lening niet aftrekken.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Clueless schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:08:

Ook geldt dat de rente over het geld dat je ouders "weggeven" niet mag worden afgetrokken van de belasting:
Ik vermoed dat daar het probleem zit. Dan is die 1.7% netto terwijl die 5.2 / 4.8% bruto zijn. Dan is het verschil niet zo heel groot meer. Ik zou overwegen om het te beperken tot de 50K die er contant is.

Of indien de kinderen vrij vermogen hebben die dit te laten uitlenen aan de ouders die het dan weer schenken aan de kinderen. Al is dat fiscaal een slalom, je omzeilt wel de bank.

[ Voor 17% gewijzigd door bombadil op 22-10-2016 22:49 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
bombadil schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:46:
[...]

Ik vermoed dat daar het probleem zit. Dan is die 1.7% netto terwijl die 5.2 / 4.8% bruto zijn. Dan is het verschil niet zo heel groot meer. Ik zou overwegen om het te beperken tot de 50K die er contant is.

Of indien de kinderen vrij vermogen hebben die dit te laten uitlenen aan de ouders die het dan weer schenken aan de kinderen. Al is dat fiscaal een slalom, je omzeilt wel de bank.
Per saldo is het voordeel voor de hele groep (vader/kind 1/kind 2) natuurlijk niet groot. Echter verschuif je wel geld waarover bij overleden niet meer afgerekend hoeft te worden en je zorgt er als ouder voor dat je kinderen minder rente hoeven te betalen.

Ik vind jou andere opmerking mbt de slalom ook interessant. Hoe zie je dit werken in de praktijk?

Stel de ouders komen 50k te kort (ipv 75k). Stel is dat kind 1 50k over heeft en dat die het leent aan vader. Nadat vader het bedrag heeft ontvangen schenkt vader dit geld weer aan kind 1. Op deze krijgt kind 1 een schenking en heeft vader op papier een schuld van 50k aan kind 1. Je zult een reële rente moeten afspreken (welke niet aftrekbaar is!) en een aflossingsschema. Maar is dit legaal en wenselijk? En wat is per saldo het verschil t.o.v. lenen van de bank? De rente die je nu betaalt is bijna verwaarloosbaar. En op die manier is er bij kind 1 een extra 50k aan cash op zijn hypotheek af te lossen i.p.v. een papieren schuld van ouder aan kind (voordeel bij overlijden heb je dan wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:40
Niet helemaal zelfde setting, 'aar strekking lijkt me hetzelfde

Destijds heeft mn vader mij geld geleend voor aankoop huis.

Bedrag betaal ik incl rente terug, maar de rente is fiscaal aftrekbaar.
Hij stort de rente vervolgens weer terug als gift.

Rente is gelijk met Hypotheekrente zodat het fiscaal afrekbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Deshmir schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:15:
Niet helemaal zelfde setting, 'aar strekking lijkt me hetzelfde

Destijds heeft mn vader mij geld geleend voor aankoop huis.

Bedrag betaal ik incl rente terug, maar de rente is fiscaal aftrekbaar.
Hij stort de rente vervolgens weer terug als gift.

Rente is gelijk met Hypotheekrente zodat het fiscaal afrekbaar blijft.
Dit is natuurlijk idd een leuke mogelijkheid waar veel van gebruikt wordt gemaakt. Maar sluit niet aan bij mijn idee. Jij leent het geld en ik wil het geld conform de eenmalige schenkingsvrijstelling laten weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Geen idee of het mogelijk is in deze situatie maar kijk eens of een schenking op papier een uitkomst kan bieden.

M.a.w. er wordt 25 duizend geschonken plus 25k op papier. Beide kinderen moeten dan wel uit eigen geld de 25k inleggen om tot de 50k te komen.

Uit te zoeken is dan of dit lukt qua eigen middelen plus dat het binnen de regels past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Trubo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 08:31:
Geen idee of het mogelijk is in deze situatie maar kijk eens of een schenking op papier een uitkomst kan bieden.

M.a.w. er wordt 25 duizend geschonken plus 25k op papier. Beide kinderen moeten dan wel uit eigen geld de 25k inleggen om tot de 50k te komen.

Uit te zoeken is dan of dit lukt qua eigen middelen plus dat het binnen de regels past.
Dat is volgens mij geen optie. Met een schenking op papier kun je niet de eigen woning schuld aflossen en daarmee kom je niet in aanmerking voor de verhoogde vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
wind_surfer schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 08:47:
[...]

Dat is volgens mij geen optie. Met een schenking op papier kun je niet de eigen woning schuld aflossen en daarmee kom je niet in aanmerking voor de verhoogde vrijstelling.
Ben wel benieuwd of je het hebt onderzocht of hebt laten toetsen.

Ondanks dat het een grijs gebied is voor mij lijkt het me dat je hier aan voldoet:
Voorwaarden aflossing eigenwoningschuld

Een kind tussen de 18 en 40 jaar mag gebruikmaken van de vrijstelling als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

De schenking is gedaan onder de opschortende voorwaarde dat het kind de schenking heeft gebruikt om (een deel van) de eigenwoningschuld af te lossen.
Dit betekent dat de vrijstelling pas geldt als (een deel van) de eigenwoningschuld is afgelost.
De ouders en het kind kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk door de ouders is betaald en door het kind is gebruikt om (een deel van) de eigenwoningschuld af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Trubo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 08:56:
[...]

Ben wel benieuwd of je het hebt onderzocht of hebt laten toetsen.

Ondanks dat het een grijs gebied is voor mij lijkt het me dat je hier aan voldoet:

[...]
We voldoen zo wie zo aan de regel voor eenmalige schenking. Het geld wordt gebruikt om de hypotheek schuld af te lossen.

De uitdaging zit hem in het feit dat er te weinig cash is. Vandaar de constructie met het verhogen van de hypotheek van de ouders. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Kortom...is het nu slim wat we allemaal doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt ook het geld van jullie ouders lenen via een annuitaire hypotheek.

Je ouders betalen dan de huidige marktrente (1,7%), en jullie betalen dan een markt conforme rente aan jullie ouders die aftrekbaar is. (markt conform is een rente van 6%)
De betaalde rente kunnen jullie ouders weer terug schenken binnen de jaarlijkse vrijstelling, onder de voorwaarde dat deze schenking niet rechtstreeks gekoppeld is aan de betaalde rente.

Voor de goede orde, de ouders kunnen wel degelijk een extra hypotheek op hun huis nemen en doorlenen aan de kinderen. Zolang de ouders maar geen hypotheek aftrek over deze lening krijgen, kunnen ze doen met het geld wat ze willen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Matter op 23-10-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
wind_surfer schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

We voldoen zo wie zo aan de regel voor eenmalige schenking. Het geld wordt gebruikt om de hypotheek schuld af te lossen.

De uitdaging zit hem in het feit dat er te weinig cash is. Vandaar de constructie met het verhogen van de hypotheek van de ouders. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Kortom...is het nu slim wat we allemaal doen?
Informeer bij de hypotheek verstrekker van je ouders of het überhaupt mag en ga daarna even de voordelen en nadelen onder elkaar zetten.

Uiteindelijk valt het financiële voordeel qua hypotheekkosten wel mee denk ik, het zal voor beide kinderen iets van 10.000 zijn in de komende 30 jaar. Maat je voorkomt wel erfbelasting, dat is weer 10% dus in totaal 15.000 voordeel per kind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Dark Matter schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:14:
Je kunt ook het geld van jullie ouders lenen via een annuitaire hypotheek.

Je ouders betalen dan de huidige marktrente (1,7%), en jullie betalen dan een markt conforme rente aan jullie ouders die aftrekbaar is. (markt conform is een rente van 6%)
De betaalde rente kunnen jullie ouders weer terug schenken binnen de jaarlijkse vrijstelling, onder de voorwaarde dat deze schenking niet rechtstreeks gekoppeld is aan de betaalde rente.

Voor de goede orde, de ouders kunnen wel degelijk een extra hypotheek op hun huis nemen en doorlenen aan de kinderen. Zolang de ouders maar geen hypotheek aftrek over deze lening krijgen, kunnen ze doen met het geld wat ze willen.
Ik snap wat je zegt, maar dan is er toch geen sprake van schenking? Per saldo is het doel ook om nu al geld te gaan schenken, zeker met de 100k vrijstelling die er weer is in 2017 is dit aantrekkelijk. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
tweakerdennis schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:14:
[...]

Informeer bij de hypotheek verstrekker van je ouders of het überhaupt mag en ga daarna even de voordelen en nadelen onder elkaar zetten.

Uiteindelijk valt het financiële voordeel qua hypotheekkosten wel mee denk ik, het zal voor beide kinderen iets van 10.000 zijn in de komende 30 jaar. Maat je voorkomt wel erfbelasting, dat is weer 10% dus in totaal 15.000 voordeel per kind
De overwaarde kun je altijd lenen, mits je salaris maar hoog genoeg is om de extra hypotheek lasten te dragen. Wat je doet met het geld hoef je alleen tegen de belastingdienst te zeggen. In dit geval is het niet aftrekbaar. Daarmee is de kous af.

Per saldo is het voordeel voor de groep (vader/kind 1/kind 2) idd niet groot. Maar je verschuift wel vermogen bij leven (waar je later niet over hoeft af te rekenen) en de kinderen betalen minder hypotheekrente. Kortom win win. Toch?

Ik ben alleen benieuwd of ik iets over het hoofd zie of dat het slimmer kan. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Niet online
wind_surfer schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:28:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar dan is er toch geen sprake van schenking? Per saldo is het doel ook om nu al geld te gaan schenken, zeker met de 100k vrijstelling die er weer is in 2017 is dit aantrekkelijk. Of zie ik wat over het hoofd?
De familiebank constructie maakt inderdaad geen gebruik van de eenmalige vrijstelling van 100k, maar is financieel wel het meest aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Dark Matter schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:47:
[...]

De familiebank constructie maakt inderdaad geen gebruik van de eenmalige vrijstelling van 100k, maar is financieel wel het meest aantrekkelijk.
Helder. Ons doel is echter om vermogen te verschuiven van vader naar kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Niet online
wind_surfer schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:28:
[...]

Helder. Ons doel is echter om vermogen te verschuiven van vader naar kinderen.
Als dat jullie doel is, dan kun je inderdaad gebruik maken van de vrijstelling en er een financieel voordeel uithalen.

[ Voor 69% gewijzigd door Dark Matter op 23-10-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 11:16
Dark Matter schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:42:
[...]

Als dat jullie doel is, dan kun je inderdaad gebruik maken van de vrijstelling en er een financieel voordeel uithalen.
Zolang de ouders er dan maar rekening mee houden dat de rente op de extra hypotheek niet aftrekbaar is. Kan op zich nog steeds wel voordelig uitpakken alleen het voordeel zal niet heel groot zijn.
Daarnaast moet je er denk ik ook rekening mee houden dat de hypotheekverstrekker niet heel happig zal zijn ivm de leeftijd van je ouders. Maar dat zal moeten blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je plan is werkbaar. Houd wel rekening met het feit dat als je ouders hun hypotheek gaan verhogen, dat de verhoging getoetst gaat worden op basis van de huidige (strenge) normen. Maar als ze verder geen leningen e.d. hebben lopen zal dat gezien de relatief lage hypotheek en hun inkomen waarschijnlijk geen belemmering vormen.

En zoals Arjant2 hierboven zegt, waarschijnlijk zullen je ouders geen hypotheekrenteaftrek kunnen genieten over de 75k verhoging.

Wat voor hypotheekvorm hebben je ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Sefyu schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:40:
Je plan is werkbaar. Houd wel rekening met het feit dat als je ouders hun hypotheek gaan verhogen, dat de verhoging getoetst gaat worden op basis van de huidige (strenge) normen. Maar als ze verder geen leningen e.d. hebben lopen zal dat gezien de relatief lage hypotheek en hun inkomen waarschijnlijk geen belemmering vormen.

En zoals Arjant2 hierboven zegt, waarschijnlijk zullen je ouders geen hypotheekrenteaftrek kunnen genieten over de 75k verhoging.

Wat voor hypotheekvorm hebben je ouders?
Huidige hypotheek is aflossingsvrij. Gezien inkomen kunnen ze het bedrag makkelijk lenen. Blijkt ook uit het dossier wat je op de site van de bank kunt vullen. We gaan dit natuurlijk nog checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Die extra hypotheek van je ouders zal dan niet aflossingsvrij zijn. Dus daar moeten ze wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
Hou rekening mee met het feit dat het hypotheekdossier online met bepaalde rekenregels werkt die wellicht niet van toepassing zijn op jullie situatie. Denk aan NHG, bepaalde rente percentages, doorlooptijden etc. Wij dachten nl. ook dat op basis van het ingevulde hypotheek dossier bepaalde dingen gemakkelijk konden, maar in het gesprek met de bank viel het veel lager en ongunstiger uit.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

met een leeftijd van 60+ ga je geen hypotheek voor meer dan 10 jaar meer krijgen en zal er ook aangetoond moeten worden dat ze beiden gezond zijn.

In het hele verhaal zoals al meerdere malen is aangegeven ga eerst naar een hypotheek adviseur.
Maar waarom je zoveel moeite wilt doen voor die extra 25k per persoon. Het verschil in maandlasten is niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik kan niet spreken voor alle banken, maar ik kan je verzekeren dat bij tenminste één hele grote bank leeftijd geen fluit uitmaakt. Je kan als je 80 bent gewoon een hypotheek voor 30 jaar afsluiten als je aan de voorwaarden v.w.b. inkomen en dergelijke voldoet. Gezond hoef je alleen te zijn voor een levensverzekering, en die is niet verplicht bij een niet-NHG-hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Anoniem: 217290 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:35:
met een leeftijd van 60+ ga je geen hypotheek voor meer dan 10 jaar meer krijgen en zal er ook aangetoond moeten worden dat ze beiden gezond zijn.

In het hele verhaal zoals al meerdere malen is aangegeven ga eerst naar een hypotheek adviseur.
Maar waarom je zoveel moeite wilt doen voor die extra 25k per persoon. Het verschil in maandlasten is niet zo heel groot.
Dit is geen probleem hoor, mijn vader is 61 en werkloos (wel een bepaalde regeling) en kon gewoon een hypotheek krijgen.
Enige eis was dat de hoogte van de hypotheek maximaal 75% van de waarde van de woning is (executiewaarde).
Daarnaast werd de hoogte van zijn hypotheek bepaald op het inkomen wat hij met zijn pensioen leeftijd heeft.
Gezondheidsverklaring is een wassen neus, mijn vader heeft al 4 hartaanvallen gehad en die verklaring is niets meer dan een papiertje dat jij op die specifieke dag geen gezondheidsproblemen hebt..

De bank heeft maar 1 eis, en dat is dat bij overlijden ze het geld terug kunnen krijgen, door bovenstaande regels en daarnaast een verplichte ORV is dat compleet afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Alleen die ORV kost voor iemand van 60+ wel een flinke duit per maand, hou daar wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
Dank voor de gegeven input. Het geld kan geleend worden bij de bank en we zijn nu alle details aan het afronden.
Pagina: 1