Advies: WTW installatie - welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:40
Situatie
Afgelopen jaar hebben wij een rijwoning gekocht uit bouwjaar 1998 van 420m3. In deze woning hangt op de zolder een Warmte Terugwin installatie (wtw). Aangezien we het huis naar onze zin hebben gemaakt en gezond en fijn willen wonen, denken we eraan deze wtw unit te vervangen. Hij is inmiddels bijna 20 jaar oud, type: Brink Renovent HR uit bj. 1997.
Sommigen zullen mv sowieso niet zien zitten en zweren bij een 'natuurlijke' ventilatie maar wij willen dit combineren.

Waarom nieuw?
Ik denk dat de wtw units tegenwoordig een stuk zuiniger, stiller en beter zullen zijn (correct me if I'm wrong). Omdat ik toch alle ventilatiekanalen, de unit zelf en de filters zou willen laten reinigen/vervangen lijkt het me misschien beter meteen een nieuwe wtw unit aan te schaffen. Tevens vind ik dat de huidige unit vrij veel lawaai maakt. Niet op de eerste (neutrale) stand, maar op stand 2 en 3 hoor je hem goed op elke kamer.

Wat heb ik gevonden?
Het vreemde is dat ik vrij veel informatie kan vinden over mechanische ventilatie, maar een stuk minder over wtw. Wel over de werking maar minder over ervaringen/advies. Laatst kregen we een folder in de brievenbus van een firma die actief is in de ventilatie. Op de website adverteert men met nieuwe mechanische ventilatiesystemen, reinigen en noem het maar op maar net níet met nieuwe wtw units. Voor ik bij een firma aanklop die uiteraard ook naar de eigen portemonnee en marges zullen kijken, dacht ik eerst hier eens advies in te winnen.

Als ik op websites als cvtotaal en ventilatieland kijk vind ik nieuwe modellen van bijvoorbeeld Brink Renovent Excellent maar ook van Itho, welke me op de een of andere manier ook aanspreken. Over Itho mv heb ik op dit forum al positieve dingen gelezen. Het zijn echter zoveel verschillende typen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ze lijken allemaal op elkaar maar toch verscheelt de prijs en waarschijnlijk ook de werking/kwaliteit. De Itho Eco Bal kost nu bijv. €879,-, aanzienlijk minder dan de Brink modellen.
Eis is wel dat we de wtw met een afstandsbediening kunnen bedienen, maar dat lijken er veel te kunnen.

Mensen hier die onlangs voor dezelfde keus hebben gestaan? En/of ervaring hebben met nieuwe typen wtw units?
Waar moeten we met name op letten en waarop moeten we onze keus baseren? Geld speelt niet de grootste rol, in die zin dat we niet persé het allergoedkoopste model hoeven te hebben maar dat de prijs/kwaliteit verhouding gewoon goed moet zijn.
We willen het systeem laten installeren en tevens de kanalen laten reinigen en de ventielen laten afstellen.

Bij voorbaat dank!

Edit: het lijkt erop alsof de modellen van Itho niet op de grond kunnen staan, zoals de Brink nu. Toch minder geschikt denk ik dus.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 22-10-2016 17:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 20:10
Ik werk persoonlijk enkel met Brink Renovent Excellent units, mijn ervaring is dat ze wat stiller zijn dan de concurrentie.
Deze units moeten echter wel van de grond ivm de condensafvoer.

Succes met kiezen