Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:47
In een studentenhuis met ongeveer 15 inwoners en +-45 apparaten heb ik een Asus RT-AC66U opgehangen nadat er geklaagd werd over de wifi. Het oude Huawei modem van Online.nl kon het grote aantal apparaten niet aan via WIFI.

Gisteravond dus de boel aangesloten en getest. Op mijn HTC met Android had ik geen problemen met verbinden. Ook andere apparaten maakten vrij snel verbinding, en de verbinding was ook snel. (ongeveer 30Mb op 2,4GHZ door het hele pand, en via 5Ghz gewoon de volle snelheid van de internetabonnement, 60Mb)

Nu krijg ik juist klachten binnen dat gebruikers met een Iphone dus niet op het netwerk kunnen komen. Dit probleem had ik gisteren ook eventjes, maar na enkele pogingen maakte de iPhones gewoon verbinding en waren er geen problemen meer. Tot nu.

Nu zit ik een beetje geïrriteerd te zoeken op internet en kom ik erachter dat er juist een meerdere routers van Asus geen zin heeft om samen te werken met Apple Devices. Zowel met de origele firmware die er nu op draait als met Merlin firmware, en dat er simpelweg geen oplossingen waren.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

De RT-AC66U doet nu dienst als Access Point. Routering gaat nu dus nog via het Huawei modem.
Er worden twee netwerken via 2.4 en 5 ghz uitgezonden. Elke SSID heeft een andere naam.

Voor de rest heb ik de beveiliging op WPA/WPA2 staan met TKIP/EAS, om eventuele complicaties uit te sluiten. Helaas heeft dat dus ook niet geholpen. Bandbreedte van de netwerken (20/40Mhz), maakt ook niet uit. De iPhones maken niet meteen een verbinding, maar pas na enkele keren, en dan werkt het ook maar tijdelijk, totdat de verbinding er weer uitknalt.

Voordat ik nu een andere router van een ander merk ga halen, wat kan ik nog proberen?

Valt me vies tegen dat bij zo'n dure router de helft van de apparaten geen verbinding meer mogelijk is en bij een goedkope TP-link van twee tientjes er nooit problemen zijn geweest..

Beste antwoord (via rens-br op 31-08-2018 11:12)

• krakendmodem
Dekar1 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:10:
Ik begrijp dat dit zeer oud is, maar is het opgelost? Il heb hetzelfde probleem.
Het is opgelost. Heb de Asus router er tussen uit gehaald.

Er hangen nu twee TP Link Deco AP's. En die trekken het wel goed.
productreview: TP-Link Deco M5 (3-pack) review door Foritain

Ben er al een tijdje niet geweest, zal eens vragen of alles nog werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Probeer dit eens. Firewal uitzetten in de router en de router een static ip adres geven binnen het de modem .
Bijvoorbeeld, geeft je modem 192.168.2.4 dan zet je je router op 192.168.2.40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
De "router" staat in AP modus, dus die firewall/DHCP/DNS, etc staat al uit. Ook heeft de Asus een vast ip adres toegewezen gekregen in het Huawei modem van Online. Dat heeft dus niks uitgehaald. De Huawei regelt dus in feite het DHCP gebeuren, omdat er aan die Huawei nog een kabel hangt die naar een andere verdieping gaat.
Die tips heb ik ook geprobeerd en halen bij mij dus ook niks uit.

1. Update the firmware Al gedaan, draait de laatste Asus FW op
2. After the firmware update, reset the router to factory defaults Ook gedaan.
3. Reconfigure the router from scratch Draait nu in AP modus
4. Remove all of your old wireless profiles from computers, phones, etc - Done.
5. Make sure 2.4 Ghz and 5 Ghz have unique SSIDsDat hebben ze, staat in OP
6. For 2.4 Ghz, change the channel width to "20 Mhz" Ook al zo ingesteld.
7. Change the 2.4 Ghz channel with the help of inSSIDer Ik gebruik er een ander programma voor maar idee is het zelfde. Meest ongebuikt kanaal is toegepast
8. If you have cascaded your Asus router to another router, make sure it is not double natting on the same subnet. (Change the Asus IP address to something like 192.168.9.1) or use AP mode instead AP modus dus.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 22-10-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
ah maar je router doet niet automatisch de firewall uitzetten als je hem op ap mode zet. hou daar rekening mee. tenminste dat deed mijn sitecom ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat doet de Asus dus wel.
Afbeeldingslocatie: http://kmpic.asus.com/images/2013/11/20/7f734f9c-724c-4d44-9650-b6e67006da8c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Idiaal! deed die van mij ook maar dat 8)7 had me veel moeite bespaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:44
ik denk dat je in plaats van een router ook beter een access point aan had kunnen schaffen, verder is 45 verbonden apparaten ook veel voor een (consumenten) access point/router.

als je een nieuw access point aan gaat schaffen zou je eens kunnen kijken naar:
- xclaim xi-1
- unifi ac lite

Dit zijn Enterprise access points, en daardoor ook bedoeld voor meer gebruikers. De maximale snelheid is wel wat lager dan de asus, maar hiervoor krijg je wel een betere stabiliteit.

[ Voor 45% gewijzigd door dennisdennis12 op 22-10-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Die 45 apparaten is eigenlijk op het hoogtepunt, dus wanneer iedereen tegelijk aanwezig is in het pand. Dit is vrijwel nooit zo. In de logs is te zien dat er op het hoogtepunt 45 adressen waren uitgedeeld met een lease van 24 uur.
Momenteel zijn er maximaal 15-20 apparaten actief. Meeste zijn smartphones en een paar laptops.

Ik ga eerst kijken of ik het probleem kan oplossen door het modem opnieuw in te stellen/te vervangen. Ik ben nog van plan om een eigen DSL modem aan de lijn te knopen en de router erachter alles te laten afhandelen. Dit kan de Asus zijn maar ook een Unify AC. (had die ook al overwogen).

Ik twijfel namelijk of de Huawei van Online.nl al dat verkeer wel aankan.

Ik vind het alleen wel vreemd dat simpele iphones moeite hebben met het verbinden met een router.. Ik vermoed dat het mogelijk toch te maken kan hebben met de WPA encryptie. Een goedkope TP-link had dit probleem, met dezelfde instellingen namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:44
Volgens mij kun je de modemrouter van de provider niet zo maar vervangen, zeker niet als je ook telefoon of tv hebt van online.nl. Misschien kun je de modemrouter wel in bridge modus laten zetten, waardoor je de router functionaliteit uitschakeld.

Dat Apple apparaten moeite hebben met het verbinden met sommige draadloze netwerken komt de laatste jaren vaker voor, zowel bij goedkope consumenten routers als dure Enterprise Wi-Fi netwerken van meer dan 100.000 euro.

Daarnaast twijfel ik er aan of het in dit stadium nut heeft om de router te vervangen. Als alleen Apple apparaten moeite hebben met het verbinden met Wi-Fi, dan ligt het waarschijnlijk aan de Wi-Fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Het is wel mogelijk om met alleen internet een eigen modem te gebruiken bij Online. Er komt verder geen tv/VoIP over de lijn.

Ik ga eerst kijken of door het opnieuw instellen van de Asus er toch nog verbeteringen optreden, het komt inderdaad wel eens voor, ook bij andere apparaten. Maar dat de helft van de smartphones daar niet meer op Wi-Fi kan is iets te gek. Het zal ongetwijfeld aan de Wi-Fi liggen, maar waar?

En dat alleen Apple apparaten buiten de boot vallen, is ook weer apart. Dan neem ik aan dat meer mensen er last van hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 22-10-2016 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
Ik begrijp dat dit zeer oud is, maar is het opgelost? Il heb hetzelfde probleem.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dekar1 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:10:
Het is opgelost. Heb de Asus router er tussen uit gehaald.

Er hangen nu twee TP Link Deco AP's. En die trekken het wel goed.
productreview: TP-Link Deco M5 (3-pack) review door Foritain

Ben er al een tijdje niet geweest, zal eens vragen of alles nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 12:19
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Super irritant. Beneden (3m van de router) nooit problemen en met de ipads en iphones op de 1e verdieping (5m van de router door een houten vloer) telkens een internet voor een paar seconden. Ik heb uiteindelijk wel gevonden wat het was: SSID van 5ghz en 2,4 ghz een verschillende naam geven. Geen idee waarom het werkt. Bijkbaar schakelt apple of die router zelf gewoon niet lekker soepel tussen die 2. Nu geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
wkeulers schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:02:
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Super irritant. Beneden (3m van de router) nooit problemen en met de ipads en iphones op de 1e verdieping (5m van de router door een houten vloer) telkens een internet voor een paar seconden. Ik heb uiteindelijk wel gevonden wat het was: SSID van 5ghz en 2,4 ghz een verschillende naam geven. Geen idee waarom het werkt. Bijkbaar schakelt apple of die router zelf gewoon niet lekker soepel tussen die 2. Nu geen enkel probleem meer.
Dit ga ik eens proberen. Heb de router nog liggen namelijk.
Pagina: 1